Meerdere motorproblemen en oververhit

RE: Meerdere motorproblemen en oververhit

Hallo, Woensdagmiddag heb ik mijn eerste auto gekocht uiteraard een mini 8) . Ik ben samen met mijn ouders op pad geweest om de mini op te halen, mijn vader en ik zouden de mini terug naar huis rijden maar helaas zijn we nooit thuis aangekomen.

Dan nu het probleem, op de terugweg reden we op de snelweg met een snelheid van ongeveer 80 á 85 km per uur. Bij het optrekken hoorden we een raar tikkend geluid en de motor zat weinig pit in, toen we eenmaal 80 reden ( wat erg lang duurde ) werd de motor steeds warmer na hem stil te hebben gezet maar niks gevonden weer rustig verder gereden. Maar toen sloeg het noodlot toe en de temperatuurmeter vloog ineens omhoog, we konden nog net de afslag pakken naar het tankstation en kwamen daar aan en de witte damp kwam al tevoorschijn.
De koelvloeistof liep onder de auto vandaan en de olie begon ook nog eens erg te lekken (er was al lekkage). Gelukkig reed mijn moeder nog achter ons en die vertelde dat er eerst een zwart "wolkje" uit de uitlaat kwam en daarna kwam er witte rook.

Tot zo ver het hele verhaal.

kort samengevat zijn dit de problemen:
- koelvloeistoflekkage (koelwater is opgeraakt)
- Olielekkage, maar daar is het probleem niet door ontstaan het oliepijl was en is nog op pijl.
- Extreem tikkende motor bij het optrekken
- Geen vermogen :|

Ik hoop dat iemand kan afleiden aan dit verhaal wat het probleem zou kunnen zijn en wat ik moet gaan controleren.

Alvast bedankt,

RE: Meerdere motorproblemen en oververhit

Het lijkt mij dat je koppakking het heeft begeven.
Ik vind het echter wel een triest verhaal, heb je wel een proefrit in deze auto gemaakt of mogen maken? Denk je niet dat het verstandig is je geld proberen terug te krijgen?

RE: Meerdere motorproblemen en oververhit

Daar zat ik inderdaad ook al aan te denken, alleen kan het daardoor komen dat de motor te heet wordt? Er lag tenminste gelijk bij het stilzetten al een plas koelvloeistof onder de auto, of zou er door de hitte (van de lekke koppaking) een koelslang lek geraakt zijn?

Bij aankoop wisten we dat het blok olie lekte en dat er soms een beetje koelvloeistof bij moest, we hadden echter niet verwacht dat we er niet eens mee thuis konden komen anders hadden we gelijk een autoambulance opgehaald. Het is altijd met zulke dingen altijd de vraag of het stom toeval is of dat er bij hun ook al dingen gebeurd zijn..

RE: Meerdere motorproblemen en oververhit

Misschien handig om te vermelden waar je woont, misschien dat iemand uit de buurt een blik kan werpen op je "aanwinst" ;)

Koppakking zou goed kunnen, lekkage naar buiten (waarschijnlijk aan de zijkant van het blok bij cylinder nr.4) veroorzaakt koelwater verlies=warm lopen van de motor.

Nu maar hopen dat het getik compressie-lekkage naar buiten is en niet een kapot gelopen drijfstanglager.. :?

RE: Meerdere motorproblemen en oververhit

Oudere auto's lekker wel vaker olie, zeker Engelse auto's. Wanneer er regelmatig koelvloeistof bijgevuld moet worden, wordt het al iets twijfelachtiger. Het is dan wel zaak om uit te zoeken waar die koelvloeistof blijft. Je vraag, wat er gecontroleerd moet worden is een beetje aan de late kant. Je kunt je koppakking gaan vervangen maar je weet niet hoe de rest van de motor is: compressie, olieverbruik, koppeling, versnellingsbak.
Hoe oud is de auto en welke uitvoering is het? Hoe is de carrosserie en het interieur, het interieur van een auto verraadt vaak ook hoe de auto onderhouden is.

RE: Meerdere motorproblemen en oververhit

Ik denk dat het sowieso niet kwaad kan dat ik eerst de cilinderkop er even afhaal om te kijken hoe de staat een beetje is van het geheel, ik vrees wel dat het drijfstanglager het tikkende geluid maakt. Wat wel erg jammer is omdat dit het originele blokje nog is, dus die wil ik er wel bij houden natuurlijk.

De rest van de auto is een erg goede basis om wat van te maken en vooral origineel en zeker niet als knutselauto gebruikt, dus dat wil ik ook zo laten. Het gaat om een mini 1000 special uit '83 in de originele kleur beige.
De kilometerstand is 137***

RE: Meerdere motorproblemen en oververhit

Waaruit maak je op dat de km-stand 137Xxx km is? De Mini heeft een teller met maar 5 cijfers, dus tenzij je de volledige historie weet, weet je nooit zeker hoe vaak de teller al rond is geweest.

In welke plaats of regio woon je? Als je dat aangeeft is er wellicht een vrijwilliger hier te vinden die eens langs komt om mee te zoeken naar het probleem.

RE: Meerdere motorproblemen en oververhit

De volledige historie is inderdaad niet bij mij bekent, maar de mini is in het bezit geweest van een oude vrouw die hem nieuw heeft gekocht na overlijden heeft hij kort bij de zoon gestaan en is hij terecht gekomen bij de mensen waar wij hem van hebben gekocht. Die vertelden me dat de kilometerstand nu dan waarschijnlijk 137000 zal zijn en 237000 lijkt me dan weer vrij hoog gezien de staat van de auto.
Ik woon vlakbij Heerenveen, dus mocht er iemand langs willen en kunnen komen om de gehele mini een beetje te inspecteren zou dat top zijn d:)b

Als ik een leuk Engels gereedschapssetje gevonden heb ga ik de kop demonteren of het hele blok eruit halen om deze dan weer in perfecte staat te brengen zo dat ik de volgende zomer met een goede motor (en originele) kan rijden. En zal ik de carrosserie enzovoort weer in top conditie brengen, dat lijkt mij voorlopig het beste.

Zijn er ook complete revisie sets te koop voor een mini 1000 cc blok?
En hoe kan ik er 100% zeker van zijn dat ik een motor heb die bij de carrosserie hoort origineel?

RE: Meerdere motorproblemen en oververhit

Je kan controleren welke blok je hebt m.b.v. het motor nummer en de website link. Het nummer van je blok kun je vinden op een metalen plaatje dat zich net onder de bougie van cilinder #1 bevindt.

Van een complete revisieset heb ik nog nooit gehoord, maar houd er wel rekening mee dat de kosten kunnen oplopen als je je hele blok wil doen (kop reviseren en heel de reutemeteut).

Mvg,

Marc

RE: Meerdere motorproblemen en oververhit

RE: Meerdere motorproblemen en oververhit

Ah bedankt voor de info d:)b Die site had ik nog niet gevonden.
Voor de geïnteresseerden dit is mijn motorcode : 99h997P 10807.
Is er ook iets waar ik kan zien of dit het originele blok is die bij de carrosserie hoort? Voor kever had ik zoiets wel al ooit gevonden.

Het blok zal er toch uit moeten, want ik weet bijna wel zeker dat mijn drijfstang lager zo tikt. Zijn er ook manieren om dit vast te stellen van buiten af? Het blok lekt ook erg veel olie dus ik wil eigenlijk gewoon de pakkingen, keerringen en de lagers vervangen, er zal vast meer naar boven komen maar dat moet ik dan maar bekijken. Is dit een verstandige beslissing?

alvast bedankt,

RE: Meerdere motorproblemen en oververhit

Hey Rinse,

Je woont redelijk bij mij in de buurt. Nu heb je niets aan mij omdat ik ook een beginner ben qua mini.

Maar als ie rijdt zal je hem vast herkennen met een friesche vlag op het dak.

Groeten,

Rinse

RE: Meerdere motorproblemen en oververhit

Met zo weinig vorige eigenaren is het vast wel te achterhalen of er ooit een ander blok in is gegaan. Het lijkt mij niet dat die oude vrouw het blok ooit heeft vervangen, de andere eigenaar kun je altijd nog vragen, of niet?
Als je de kop er af hebt kom je meer te weten, was je olie nog op peil of lekte de motor zoveel? Een drijfstanglager gaat niet zomaar kapot dus ik zou niet van het ergste uit gaan.

RE: Meerdere motorproblemen en oververhit

@MiniFryslan ook nog een een naam genoot zie ik haha. Ik heb je topic even doorgelezen, prachtige mini zo met dat Friese dak, die gaat zeker opvallen op de weg d:)b

@willy1 De olie is bij mij toen niet onder het pijl gegaan, maar ik vrees dat er wel meer tevoorschijn komt als ik het blok openhaal. Ik haal eerst de kop eraf als ik engels gereedschap thuis heb.