meest rare spi brandstofpomp probleem ooit!

RE: meest rare spi brandstofpomp probleem ooit!

donderdag reed ik met m'n spi mini (1995) naar werk.
vlakbij de afslag viel de motor uit en wou niet meer aanslaan.
(motorkap open bougie los gemaakt en had een vonk, ecu kreeg ook stroom want de steppenmotor deed het) maar ik hoorde m'n brandstofpomp niet draaien als ik het contact aanzette.
inertiaswitch (botsknop/ dodemansknop) ingedrukt en was niet gedeactiveerd.
toen de zekering van de brandstofpomp (de zweefzekering achter het luchtfilterhuis nagekeken en was goed(heb voor de zekerheid een nieuwe erin gedaan en de connector opgeschuurd).
nog steeds geen werkende benzine pomp. toen heb ik een draad op de + van de brandstofpomp gedaan en rechtstreeks op de accu aangesloten en de pomp draaide. zo ben ik naar werk gereden en ook 's avond naar huis. sindsdien ook geen knipperlicht of remlicht gehad.
thuis de zekeringen kast omgebouwd naar steekzekering (stekker voor stekker omgezet om fouten te voorkomen). ook de zweefzekeringen zijn veranderd naar steekzekeringen.
nu doen de knipperlichten en m'n remlichten het wel. ook gaat het olielampje branden als ik het contact aanzet (heeft hij nooit gedaan hiervoor). maar de brandstofpomp blijft dood op de originele bekabeling.

vanaf de relaisbox naar de steekzekering(voorheen zweefzekering) heb ik stroom. maar bij de inertiaswitch niet? :? maar als ik m'n dimlicht aanzet gaan de lampen branden en de brandstofpomp gaat dan ook aan :? :? (als ik de inertiaswitch weer aansluit).
is er toch een stekker gewisseld of heb ik een raar probleem?

ben op dit moment zeer verrast en weet maar 1 oplossing (is niet origineel maar wel functioneel): vanaf die zekering die na de relaisbox komt een nieuwe kabel trekken naar de inertiaswitch en de huidige kabel (die nu dus stroom krijgt van de dimlichten) losmaken.

iemand een andere oplossing?

RE: meest rare spi brandstofpomp probleem ooit!

Klinkt als een massa probleem. De aarde van de achterlichten en ook de brandstofpomp zit normaliter bij een van de de bevestigingsboutjes van de achterlicht units. Als deze verbinding slecht is kunnen dit soort problemen ontstaan (been there, done that :D ). Ik zou voorde zekerheid daar beginnen met mijn zoektocht naar de oplossing. Succes.

RE: meest rare spi brandstofpomp probleem ooit!

heb voorlopig die (nood) oplossing gemaakt met die nieuwe kabel.
nu doet alles het weer zoals het hoort.
maar ik ga zeker die massapunten opzoeken in m'n kofferbak en alles schoonmaken/ vernieuwen als er iets mis mee is.

bedankt voor het meedenken d:)b

default

RE: meest rare spi brandstofpomp probleem ooit!

Hallo,

Ik heb hier een soort van zelfde probleem, met mijn mini uit '93.
Tot nu toe valt de auto niet uit tijdens het rijden, maar als ik hem uitzet en de volgende dag wil starten, geen brandstof pomp.
Nu heb ik de mini nog niet lang, wie kan mij op weg helpen, waar zitten de relais voor dit systeem? Heb de inertia switch nagekeken en deze is het niet.
Pomp rechtstreeks op de accu aansluiten en hij werkt.

(het lijkt mij geen kabel breuk aangezien het alleen maar voorkomt bij een start poging)

Alvast Bedankt

RE: meest rare spi brandstofpomp probleem ooit!

er zit een zweef zekering achter het luchtfilterhuis.
kijk die na en vervang ze (kost bijna niets).
het relais zit in het zwarteboxje die bovenop je rem bekrachtiger zit.
als ik het goed heb word de brandstofpomp aangestuurd als de ecu een signaal krijg van de krukas sensor. deze zou ook niet helemaal fris kunnen zijn.

anders moet je de ecu (laten) uitlezen en kijken of daar een foutcode uitkomt.
ik heb deze uitlees computer en meerdere forummers. vul anders in je profiel je woonplaats in misschien woont er iemand in de buurt die dit voor je kan doen.

Mvg Freydis

RE: meest rare spi brandstofpomp probleem ooit!

bij mijn Spi was het oxidatie van 1 van de verbindingen bij die zweefzekering, zekering zelf was ok.

succes,
Theo van den Bogaard