Mengsel Afstellen

default

RE: Mengsel Afstellen

hallo,

Ik heb met de schoef onder mijn carburateur het mengsel rijker gezet Nu heb ik vandaag 100 km gereden en ik vraag me af wanneer ik aan mijn bougies kanzien of het nu goed staat, deze zijn namelijk nog steeds grijs inplaats van koffie bruin

alvast bedankt

RE: Mengsel Afstellen

dan zou ik zeggen (correct me if i'm wrong) dat i nog wel iets rijker mag.

Tip: zorg er voor dat je ondsteken en alles helemaal in orde is , zorg er dan voor dat je moter goed warm is en stel je stationair af op ongeveer 2000 toeren .
Ga dan aan de mengselschoef draaien (die schrief waar je het net over had) net zo lang tot je toerental niet meer oploopt draai dan je stationair weer terug en klaar is kees.

ff 5 min rijden en ze zouden koffie bruin moeten zien atans dat waren ze bij mij toe ik het 2 maanden geleden zo deet

default

RE: Mengsel Afstellen

mmmm 2000 toeren zonder toerenteller. Kan ik hem ook gewoon op de gok iets hoger zetten????

Moet maar eens even kijken morgen.

alvast bedankt

RE: Mengsel Afstellen

Jawel hoor kan maar erg veel zekerheid heb je niet, je kan ook gewoon je stationar iets hoger draaien , gaar hierbij er om dat je ondstekingsvervroeger niet actief is tijdens het stellen vandaar die 2000 toeren.

Succes

RE: Mengsel Afstellen

kun je dan niet gewoon de slang van de ontstekings vervroeger er af trekken? of zeg ik nu iets doms?

default

RE: Mengsel Afstellen

Ik denk dat je hier iets aan hebt, komt van Keith Calver zie link link

Ziehier:

The first is very quick to sort out, as it is merely to ensure easy starting for warm-up. Whatever distributor you have, setting the ignition statically to have no more than 5 or 6 degrees advance (firing BTDC) is the way to go. You certainly don't want it set to fire ATDC - it causes all sorts of problems including exhaust pipes glowing red hot at idle! So just run through the standard method for setting ignition statically (see relevant separate article).

Once satisfied the static ignition is set, start the engine and run it until it reaches as close as you can get to normal running temperature or at least until the thermostat opens where one is fitted. Easily detected by the sudden increase in temperature of the top rad hose to the touch. Switch the ignition off, holding the throttle wide open to avoid any possibility of running on. Slacken the dizzy clamp bolt off slightly so the dizzy can be reasonably easily turned by hand. Connect a tacho up so it's easily read, or get an accomplice to advise you what the dash mounted one says. Also disconnect the vac pipe if applicable.

Restart the engine. Using the idle adjustment screw on the carb, increase the idle speed to near-enough 2,000rpm. Now slowly and carefully advance the ignition timing by turning the dizzy clockwise whilst keeping your eyes or your assistant's glued to the tacho. As the dizzy is turned, the revs should start to rise. Keep advancing the ignition until the revs stop rising, then retard the ignition by turning the dizzy anti-clockwise until the revs drop by around 250rpm. If the revs don't rise, retard the ignition until you get a marked decrease in the rpm shown, then progress as previously outlined. Once satisfied, turn the ignition off, and nip the dizzy clamp bolt up. Try to do this in a reasonably swift manner to prevent any possible over-heating. Let the engine cool for a while, then re-start and re-set the idle speed. Don't forget - for cams with very sporty profiles that cause rough idling - DO NOT set the idle speed as standard (750-800rpm). This will cause premature valve train damage, let alone cause a mechanical cacophony! An idle speed of 1,000 to 1,100rpm should be your goal.

To double check you're not running into detonation problems, drive the car around using minimum loading (part throttle and use the gearbox) to get the engine up to running temperature. Then drive the car at about 25mph/40kph in third gear and slowly apply the handbrake to two-thirds operation, then accelerate swiftly (i.e. don't just floor it). If any rattling/pinking (detonation) can be heard, back the ignition timing off by a very small amount statically and try again until detonation is eradicated. Alternatively, if no detonation occurs, you can advance the static ignition timing until detonation registers then back it off. The idea is to test the engine at it's most critical rpm range for detonation - around 2,500-3,500rpm (dependent on cam type). If the engine just bogs down, try a slightly higher speed with the aforementioned rpm envelope in mind.

Once happy you've achieved the required goals, check what ignition advance you have at 2,000rpm using a strobe, engine hot, vac-pipe disconnected, using the standard timing marks/pointers if there are any. If not - contrive a pointer that's easy to use. Doesn't have to be exactly at TDC, it's just a reference should you need to disturb any of the ignition components in the future for whatever reason. Make a note of the reading some place safe.

default

RE: Mengsel Afstellen

Een mini heeft twee vervroegers.
Achter je contactpuntje zit een centrifugaal-vervroeger en je hebt een vacuum-vervroeger.
Die 2000rpm is om je centrifugaal-vervroeger helemaal uit te laten slaan, en ja je moet als je deze afstelling doet je vacuumslang los maken.
En bij je spruitstuk afdoppen, i.v.m. valse lucht.

Hoop je hier mee geholpen te hebben.

Erik

RE: Mengsel Afstellen

[size=75:2pcvxp93][Topics samengevoegd - Eelke][/size:2pcvxp93]
Ik ben de hele avond al het forum aan het door spitten wat er nu gebeurt bij het indraaien van de co schroef

Het gaat om een nieuw type su carburateur met de stelschoef onder de brandstof toevoer,

Een vriend van me zij als je hem naar binnen draait word hij armer???
Ik las hier ook dat als je hem naar binnen draait dat hij rijker word,

Ik las hier ook dat als je hem naar binnen draait dat hij armer word,

Wie geeft mij zekerheid?

Groetjes jeroen

RE: Mengsel Afstellen

Daar is een ezelsbruggetje voor:

Rechtsom is Richer (rijker)
Linksom is Leaner (armer)
Vergeet je nooit meer :)

RE: Mengsel Afstellen

leuk ezels bruggetje :) dat verleer je nooit nee.. net zoals met moeren en schroeven.. lefty loosy righty tighty :) das mijn ezels brug..

RE: Mengsel Afstellen

Heb je daar nog een ezelsbruggetje bij nodig dan??

Maar ik zou hem niet toepassen op je linker achterste naaf!! :)" title="Evil" />