mengsel of ontsteking?

RE: mengsel of ontsteking?

Hoi allemaal,

een vraag. ik zal zo veel mogelijk info geven en mochten julie nog vragen hebben dan hoor ik het graag om het probleem en de oplossing goed vast te stellen...

Ik heb op mijn 1000 een stage one kit gemonteerd( zonder nieuw naald)
Nu heb ik de moter opnieuw afgesteld volgens een ander topic. dit scheelt al een hoop maar hij loopt nog niet lekker.
in alle versnellingen gaat het tot een ca. 3000 toeren wel aardig maar dan gaat ie sputteren... als ik vervolgens het pedaal op de vloer trap gaat ie nog meer sputteren en langzaam gaat hij dan wel door in zijn toeren. Ook op de snelweg heb ik dit propbleem. Ook als ik bijvoorbeeld constant 120 wil rijden gaat ie sputteren...het lijkt wel of ie soms een cylindertje mist met vonken...
Is dit nog een mengsel afstelling of moet ik aan de ontsteking beginnen. Hier heb ik al wat mee gespeeld maar nog niet tot de juitse afstelling kunnen komen....heeft iemand enig idee wat te doen???

RE: mengsel of ontsteking?

Dat sputteren bij hogere toeren heb ik ook beleefd (standaard 1000) tempo zakte van 110 (hader ging hij niet) terug naar 90. Gewoon geen power. Het begon nadat ik iets had gerepareerd (weet niet meer wat) en ik heb me alles in mijn hoofd gehaald, puntjes, rotor, bobine, bougiekabels enz. uiteindelijk bleek het met (ik geloofde het zelf niet) met nieuwe bougies opgelost te zijn....
Het is misschien wel zo simpel om daar eerst eens naar te kijken.
Overigens ben ik naderhand super gaan tanken met een beetje toevoeging (loodvervanger) hij loopt daarmee als een zonnetje en heeft geen last meer van nadieselen.
Succes,
gr. Eef

RE: mengsel of ontsteking?

Hoi Eef,
ja het rare bij mij is dat hij wel doortrekt...hij blijft dan even sputteren maar daarna loopt ie langzaam weer door...dus het vermogen is er wel...
het begint bij de 3000 rpm en dan begint het en als ik dan mijn pedaal echt in de bekleding trap dan komt hij langzaam door het gesputter heen..ik denk zelf te veel of te weinig benzine

RE: mengsel of ontsteking?

Ik gok ook even een mengsel dingetje.
Hang eens aan een Co-apparaat dan kan je meteen uitlezen hoe de verhouding Co en Zuurstof is,als dat klopt dan ga je verder en zo sluit je het 1 na het ander uit ;)
Check ook even je vacuumvervroegslangetje,zit het los,gescheurt mischien?

RE: mengsel of ontsteking?

check voor de zekerheid ook even of de dashpot op je carb gevuld is...

RE: mengsel of ontsteking?

Hoi Buurtmans,

het co meten is voro mij nog geen optie , heb de spullen niet. Maar heb wel even nara het slangetje gekeken. zit er goed op. dus voor zover ik weet is dat de oorzaak ook niet...

RE: mengsel of ontsteking?

Crispy schreef:
check voor de zekerheid ook even of de dashpot op je carb gevuld is...


Hoi Crispy, deze heb ik onlangs gevuld. met de goede olie..dus is het ook niet...maar we sluiten al wat uit zo...

RE: mengsel of ontsteking?

ik heb dit ook gehad na een upgrade, en het was ook zoals eerder gezegd de bougie's die niet goed waren voor die set up. het kan natuurlijk wat anders zijn, maar het is makkelijk effe de bougie's eruit te halen en te kijken hoe ze eruit zien, daar kun je ook van afleiden of ie teveel of te weinig krijgt.

oja, en dat co meten kun je ook wel even in de garage laten doen. een beetje schappelijke garage doet dat voor weinig of niks

RE: mengsel of ontsteking?

Ok de bougies ga ik zeker nakijken. kun je nog iets uit de kleur van de bougie halen? ( ik bedoel het onstekingsstuk dan, als ie zwart is het veel benzine of zo?)

Verder even een Update: als ik heel gedoseerd gas geef in alle versnellingen dan trekt ie goed door tot een ca. 4000 toeren..dan gaat ie sputteren. als ik dan het pedaal helemaal intrap gaat ie nog harder sputteren maar uiteindelijk komt ie wel los en trekt ie door...

RE: mengsel of ontsteking?

de bougie's moeten licht bruin zijn, zwart is slechte verbranding (teveel benzine), wit is te weinig.

ik heb het vorige week ook nog gehad, maar toen was het de middelste koolstift in de verdelerkap die weg gebrand was.

welke bougie'heb je erin zitten nu?

en het vacuum slangetje ook gecheckt zoals bruutmans zei?

succes ermee

gr pascal

RE: mengsel of ontsteking?

geen idee wat er nu inzit aan bougies, maar wat is een goede voor de stage one kit?

en ik heb 1 vacuum slangetje, die loopt van de carbarateur naar de stroomverdeler en zit daar op een trompet achtig ding..

RE: mengsel of ontsteking?

Kweet niet meer zo gauw welke ik erin heb? (BP6ES?,dacht ik te hebben)
welke schreef onze belzje vriend alweer voor coopie?(ngk??),ik meen dat hij ngk maar "scheisse" vond,lol.

Zolang het slangetje niet gescheurd is en dan doel ik op de uiteindes van de slangetjes,de rubberen kapseltjes die 1 op de verdeler zitten en 1 op je carb,daar willen ze nog wel eens inscheuren.
Ook moet het slangetje niet eens ooit zijn vervangen door een willekeurig slangetje,die zijn te zacht!!,ze moeten echt hard zijn anders trekken ze,doordat ze zo zacht zijn,dicht op het moment dat ze moeten leveren!!

Check die bougie ook maar even ja,wie weet is het idd gewoon iets simpels zoals een bougie.
Vaak zoek je net even iets te ver en ligt de oplossing eigenlijk voor de hand,gebeurt mij nog wel eens :P

RE: mengsel of ontsteking?

heb je je ontsteking vroeger gezet?

Ik heb dat bij mij ook in het begin gehad. En toen ik mijn ontsteking statisch ff eerder zette ( ongeveer 12°) dan deed die het wel goed.

grtz gewoon ff loszetten en wat naar rechts tikken of zo met je hand ... is niet zo precies maar kan je wel testen of het betert.

grtz

RE: mengsel of ontsteking?

ja de NGK BPR6ES of de 5ES. hoe lager het nummer hoe warmer de bougie.

RE: mengsel of ontsteking?

ok de bougies komen we wel uit. Betreft de ontsteking.
is toch de verdelerkap er af en daar dat ene schroefje wat losdraaien en verschuiven die handel?

RE: mengsel of ontsteking?

doe dat maar niet!
dan verdraai je de afstand van je punten.
je moet de hele verdeler losdraaien.
is waarschijnlijk 1 bout die je een paar slagen los draait.
zit een soort vork om de verdeler heen die hem vast houd.
als je die bout een paar slagen los hebt gedraaid, kun je de verdeler een klein stukje veranderen.
en dan weer vastzetten en testen.

ik zou wel even merken hoe hij nu staat, dan kun je hem altijd weer terug zetten, mocht dat het niet zijn.

succes

RE: mengsel of ontsteking?

kijk zo leren we weer wat...dan gaan we daar even naar kijken en die een slagje geven...
langzaam maar zeker komen we er wel...

RE: mengsel of ontsteking?

de verdelerkap kun je er ook afhalen en effe kijken hoe de punten en de rotor is, gewoon alles effe controleren.

RE: mengsel of ontsteking?

Euh dat verzetten van je verdeler das milimeterwerk he!!,geef dat ding geen centimeter slagen en markeer em aub zoals Racing Green zegt,altijd handig voor als het mis gaat ;)

RE: mengsel of ontsteking?

Ok, al veel af proberen te stellen. onsteking...carb...maar nog niet het gewenste resultaat...midden in de toeren blijft ie sputteren en als ik het pedaal onderin trap dan gaat ie langzaam verder en schiet ie ineens were lekker door.
wat me nu opvalt...als ik max choke geef is het hele prbleem opgelost...geeft choke nu meer benzine of meer lucht....want als het meer lucht is zoude motor nu teveel benzine krijgen..
iemand een idee..of zou een andere naald toch de oplossing bieden

RE: mengsel of ontsteking?

de choke geeft minder lucht.
hij sluit de luchtklep,
choke=stikken

RE: mengsel of ontsteking?

Oftewel, relatief gezien geeft de choke meer benzine.
Hier trouwens nog een handleiding voor de carb afstelling op een 1000je met stage 1:
link

RE: mengsel of ontsteking?

Je zegt dat je geen nieuwe naald heb geplaatst bij het plaatsen van je stage one kit. Welke naald heb je er nu inzitten?

Een stage one naald (meestal AAU voor 1000cc met hs4) geeft in het hogere toerenbereik wat meer brandstof (wat je choke dus doet zoals je al zei). Trouwens een choke dicht je luchtklep niet, hij zorgt ervoor dat je 'jet' naar beneden gaat en er meer brandstof ingespoten wordt.

Erik