Antwoord op vraag 2 is het vlakken kost ongeveer tussen de 50 en 100 euro en dan kan je beter wel een nieuwe koppakking gebruiken en die kosten ongeveer 20 euro.
- Login of registreer om te reageren
Antwoord op vraag 2 is het vlakken kost ongeveer tussen de 50 en 100 euro en dan kan je beter wel een nieuwe koppakking gebruiken en die kosten ongeveer 20 euro.
Ingediend door Theo van den Bogaard op wo, 12-01-2005 13:03
volgens:
http://www.minimania.com/images/FicheCa ... _1_B06.htm
is de '2e' motor een Cooper en dan is er meer verschil dan alleen de compressieverhouding ...
(nokkenas - ECU) het verschil in compressie levert geen 10 pk
als je de kop er af haalt is het gebruikelijk een nieuwe pakking ertussen te zetten .. prijzen weet ik niet
HTH,
Theo van den Bogaard
Wat is wijsheid;
Een hoge compressiemotor (10.4 : 1)
of lage compressiemotor (9.4 : 1)
Gevoelsmatig zeg ik lage compressiemotor, maar deze is minder powerfull. Omdat ik toch het idee heb dat de bewegende onderdelen net iets minder zwaar belast worden, waardoor tevens de arbeidstemperatuur minder is, en de slijtage geringer.
Levensduur stel ik voorop.
lage compressie verhouding en cat eraf voor wat extra vermogen. Is een goede optie...
Maar gaat het om een hele mini of alleen het blok ?
Indien het een SPI blok alleen is moet je ook de computer erbij hebben !
Het is voor een ombouw van een 1000cc naar een 1300cc spi.
Waarbij ik dus
-motorblok + computer + bedrading + luchtfilter
-uitlaat (lambasonde)
-tank met benzinepomp + retourleiding
Als het goed is kan ik 'm zo overhangen, vergeet ik misschien nog iets?
Ik denk ook dat er nog een aantal relais bijhoren, want als ik onder de motorkap kijk van een 1000
link
En als ik kijk onder een 1300 SPI motorkap
link
Dan is er wel een heel duidelijk verschil.
Ingediend door campr op wo, 12-01-2005 13:46
Als ik zo hoor hoeveel mensen problemen met hun Spitjes hebben, kan je beter voor een motor met Carbs gaan! Scheelt ook weer in aanschafprijs qua ECU enz...
Ingediend door Theo van den Bogaard op wo, 12-01-2005 13:46
zie ook:
http://www.ime.org.uk/ime/f/fuel_injection.html
(in het engels, maar door een nederlander geschreven/uitgevoerd)
HTH,
Theo van den Bogaard
1 tip als je meer vermogen wilt...
Gooi die injectie eraf, en zet er een carb (eventueel stage1) op...
(daar kun je wel het injectie blok voor gebruiken)
Hoezo , een MPI/SPI-ejector is minimaal 1.5-2 maal overgedemensioneerd!!
Ik heb "nooit" problemen met m'n SPI , ik weet hoe het werkt!!!
Dat is bij carbs net zo , het is maar waar je je voor intereseerd toch!!
Iemand met electronica droomt i-versie , iemand met mechanica droomt carb , iemand met elec+mech droomt weer i-versie , toch??
Ik kwam bij Forest Mini's (laatst ff op de koffie) nog al een jongen tegen die het hele SPI-spul had ingebouwd (was ook 1000).
Was zeer netjes gedaan , alleen de fijnafstellingen konden nog wel iets beter.
Greetz , Jeroen2
P.S. als je het erin zet kan je heel je auto zo'n beetje strippen ivm kabelboom , relais , mems , etc , etc (ook de voorwielen overzetten , steekas(cardan-as) is dikker).
jeroen2 schreef:
ik weet hoe het werkt!!!
Juist, niet iedereen weet hoe het precies werkt, ik ook niet, voordat je dit onder de knie hebt ben je jaren verder...
jeroen2":1d355mvi]steekas(cardan-as) is dikker).[/quote:1d355mvi]
Hmmz wat bedoel je hier precies mee? Aandrijfas? Die zijn even dik van die leeftijd ('88 ) of bedoel je de as van het diff waar de jampot op steekt?
Ingediend door campr op wo, 12-01-2005 18:44
Het 'probleem' met spi/mpi is als het mis gaat... Je kan moeilijk zien waar het precies aan ligt... Carbs zijn mechanisch, dus daar kijk je naar, en je kan zien wat het probleem is. Een Spi/Mpi computer kan je niet zomaar uitlezen, daar heb je apparatuur voor nodig. Als er niks mis mee is, dan is het een super systeem! Begrijp me daarin niet verkeerd.
Ik heb zelf electronica gestudeerd, maar doe mij toch maar een carb, daar kan ik zelf nog wat aan doen als het misgaat.
Rob
Ik wil ook wel graag weten of dat vlakken van de kop nu wat uitmaakt in vermogen.
De kat eronderuit halen maakt volgens mij alleen uit bij auto's met een vermogen van boven de 100 pk of zo iets, tenminste daar heb ik eens wat over gelezen in dit forum.
Mijn SPI werkt perfect, bij installatie van mijn K&N 57i kit merkte ik wel dat er wat meer vermogen aanwezig was.
Ik heb zelf werktuigbouwkunde gestudeerd, maar toch heb ik liever die SPI.
RE: met spoed!! Compressie verhouding spi
Ingediend door artfull_devlin op wo, 12-01-2005 12:47
Ik sta op het punt een spi met rond de 50pk te kopen.
dit is een low compression engine (12a2df75)
verhouding: 9.4 : 1 = 50pk
Nu heeft een bijna dezelfde ander type: (12a2Ef75) dus met een E in het motornummer 60pk.
deze heeft een verhoogde compressieverhouding: 10.4 : 1
Nu mijn vraag: Kan ik gewoon zonder problemen mijn kop laten vlakken waardoor ik een verhoogde compressieverhouding krijg en het vermogen iets word opgekrikt???
Vraag 2: Hoeveel kost het vlakken ongeveer? En heb ik dan een andere koppakking nodig? Wat kost die?