Metaalgerammel (uitlaat?)

RE: Metaalgerammel (uitlaat?)

Beste mensen,

Al een tijd heb ik het idee dat er iets rammelt aan m'n uitlaat, of aan de bevestiging tussen de uitlaat en de motor. Ik merkte het toen ik eens +/- 60km/h reed met m'n raam helemaal open, op die snelheid hoor ik het geluid het beste. Het is een soort hoog metaalgerammel wat ook weer verdwijnt op andere toerentallen. Heel soms hoor ik het heel eventjes bij het stationair draaien, maar dat is meestal maar heel kort, wat het probleem moeilijk te localiseren valt.

Echter, als ik onder de auto kijk en de uitlaat heen en weer beweeg enzo kan ik weinig ontdekken.

Hoe kan ik dit probleem het beste bestrijden? Ik heb geen brug tot m'n beschikking (en ook geen garage) dus heeft iemand een tip wat voor 'n krik ik het beste kan gebruiken zodat ik onder de auto kan liggen zonder bang te zijn dat-ie op me dondert? Deze vond ik op de site van halfords: [langelink- Eelke].

Groeten & alvast bedankt,

Jurriaan Kamer

RE: Metaalgerammel (uitlaat?)

he Jurriaan

allereerst een vraag, Waar woon je ik ben zelf namelijk wel in bezit van een brug.

Maar als je geen brug hebt wat moet je dan doen, wat je het beste kunt doen is de auto opkrikken met een gewone krik ( die bij de gamma wel eens in de aanbieding zijn) vervolgens draai je een wiel los en eraf. Leg dit wiel inclusief je reserve wiel onder je auto. Mocht je auot van de krik schuiven valt hij op de banden.

Succes ermee, gr ricardo.

p.s. als je de auto opkrikt wel op de handrem zetten.

RE: Metaalgerammel (uitlaat?)

ricardomini schreef:
allereerst een vraag, Waar woon je ik ben zelf namelijk wel in bezit van een brug.



Ik woon in Rotterdam.

Wat jij zegt klinkt op zich wel goed, ik heb namelijk een krik die tot ongeveer 25cm gaat, de veiligheid van de twee wielen op elkaar zou op zich redelijk voldoende moeten zijn, als ik maar zorg dat ik steeds in de buurt van die banden bezig ben.

Groeten

RE: Metaalgerammel (uitlaat?)

Maar het ging dus eigenlijk over de vraag waar die rammel vandaan komt, of heb ik het mis? Een rammel komende uit het uitlaatsysteem is 9 van de tien keer een schot welke zich in de dempers (voor velen, demper zonder 's') los zijn geroest. Als je straks onder je mini durft te kruipen (ben niet bang dat hij naar beneden komt zetten als je eronder ligt, hij valt niet zomaar van de krik) schud dan eens de dempers of tik er tegen aan met een rubber hamer of iets dergelijks wat geen deuken maakt. Weet je snel genoeg waar de rammel in zit. Het beste is om de demper eraf te slopen en een nieuwe er voor in de plaats te zetten, gebruik daarvoor ook nieuwe klemmen want die hebben dezelfde levensduur als een demper.

Als paardenmiddel wil ook wel eens helpen om nu juist deukjes in je demper te tikken waar je denkt dat het schot los zit om zo het schot weer vast te klemmen. Dit werkt echter alleen met dempers met schotten die dwars door de demper heen lopen en niet met cilindrische schotten. Anders wat een goedkope oplossing is, is om de demper te verwijderen en er een tussenpijp (gewoon bij de Brezan enzo te halen) tussen te zetten. Geeft meteen een leuk geluid behalve voor veel snelweg gebruik.

RE: Metaalgerammel (uitlaat?)

Schamp schreef:
Als je straks onder je mini durft te kruipen (ben niet bang dat hij naar beneden komt zetten als je eronder ligt, hij valt niet zomaar van de krik)


Nee, maar [i:3fzt11tt]als[/i:3fzt11tt] hij valt ben je wel mooi het bokje. Vind dit maar gevaarlijk advies, ik zou zelf niet onder een auto kruipen zonder dat hij op deugdelijke assteunen staat.

RE: Metaalgerammel (uitlaat?)

Nee natuurlijk niet helemaal mee eens. Daarom gaat mijn voorkeur (als je wielen er toch niet af hoeven) zelfs uit naar bokken waar je je auto op kunt rijden. Kan de auto nooit vanaf tuimelen en als hij er toch vandoor wilt, rijdt hij van je weg.

Ik geef echter de voorkeur voor houten blokken ipv een autosteun wanneer je wielen er wel af moeten. Een autosteun is leuk om je auto iets hoger te zetten als je hem een het opbouwen bent of om je motorblok omhoog te drukken als je bijvoorbeeld een motorsteun moet vervangen, maar echt niet stabiel als je flink aan bijvoorbeeld je uitlaat gaat sjorren. Ga langs de gamma, koop een houten dakprofiel en zag deze in stukken van een 30 cm. Die blokken gebruik je voor de rest van je leven en hebben pas echt stabiliteit en kunnen veel beter tegen schokken als daar je auto op rust.

RE: Metaalgerammel (uitlaat?)

als je een origineel model pijp hebt kan het ook het hitteschildje op je eerste demper zijn. die zit aan de buitenkant.

even met een stukje (RVS) ijzerdraad vast binden

RE: Metaalgerammel (uitlaat?)

Wat ik al meerdere keren heb gehad: eengebroken bevestigingsbeugel van de uitlaat; die aan de versnellingsbak. Kan ook een raar resonerend geluid geven bij bepaalde toerentallen.

RE: Metaalgerammel (uitlaat?)

Eelke schreef:
Wat ik al meerdere keren heb gehad: eengebroken bevestigingsbeugel van de uitlaat; die aan de versnellingsbak. Kan ook een raar resonerend geluid geven bij bepaalde toerentallen.



Ik neem aan dat ik dat vind ongeveer aan de onderkant van de motor, waar de uitlaat de motor uit komt? Ik heb even gekeken naar eventueel loszittende dingen in de dempers, maar als ik daar op mep met een rubberen hamer hoor ik geen gekke ratelende dingen...

Ik zal eens kijken (ik heb net van die assteunen gekocht vanmiddag)...

Groeten & bedankt,

Jurriaan

RE: Metaalgerammel (uitlaat?)

Ik heb er inmiddels helemaal onder gelegen dankzij die assensteunen, maar heb helaas niets kunnen ontdekken. De uitlaat heen en weer bewegend gebeurt er niets bijzonders, de bevestiging lijkt intact en ook de hitteschilden zitten allemaal prima vast.

Het geluid lijkt te komen van de onderkant van de motor, en misschien heeft het dus wel helemaal niets met de uitlaat te maken...?

Ik weet echt niet waar ik het moet zoeken! Omdat het me te gevaarlijk leek onder de auto te liggen terwijl de motor draait kan ik dus niet precies de plaats aanwijzen waar het nou rammelt.

Ik heb echt alles aan de onderkant van de motor en in die regio betimmerd met m'n rubberen hamer maar werkelijk niets rammelt...

Ik ben bang dat ik 'm toch maar weer naar de garage moet brengen vandeweek, tenzij jullie nog iets geniaals weten??

Thanks!

RE: Metaalgerammel (uitlaat?)

:) ;) 8) :D Ja , die zijn redelijk.
pas op dat je de auto niet opkrikt bij de krik punten dan krijg je toch deuken in je bodem!!!
Een betere plaats is je scharnier punt van je achterophanging en aan de voorkant onder een stevig stuk van je subframe.
Wat betreft de rammel , zet de voorkant iets los van de grond en haal alletwee je voorwielen eraf.
Start de motor en laat de koppeling in de 1ste speed opkomen geef dan wat gas.
Doe dit bij alle versnellingen , dus bv gewoon in z'n 4 zetten en de koppeling laten opkomen.
hiermee test je je aandrijflijn ( motor , tandwielkast , koppeling , aandrijfassen , diff en wiellagers)maar word de motor niet belast.
Hoor je dan een rammel met het toeren meelopen dan weet je dus dat je hier moet zoeken.
ANDERE VEELVOOKOMENDE RAMMELS :1 remkappen aan de voorkant bij remschijven (hiervan breken de boutjes vaak) NIET bij trommelremmen , dit geeft een belachtige rammel (met het wiel eraf zeer makelijk te maken).
2 Uitlaat , zie of deze niet ergens tegen de bodem aan zit , dit is altijd rammen onder de auto , voor E10,= verhelpen ze dit bij kwikfit etc.
3 pulleybout van de koelwater en altenator op de motoras checken (wel effe alles cooool laten worden anders verbrand je je tengels.(gewoon met de hand vastpakken en kijken/voelen of er beweging in zit)
Dit is wel zeer shit te repareren.
4 Als de motor veel giert/rammelt tijdens optrekken naast bmw's komt dit omdat de mini deze niet leuk vind , dit is op te lossen door nog harder op te trekken en ze voor blijft.
groetjes , jeroen2 at jeroen.kuijf@wartsila.com

RE: Metaalgerammel (uitlaat?)

jeroen2 schreef:

pas op dat je de auto niet opkrikt bij de krik punten dan krijg je toch deuken in je bodem!!!
Een betere plaats is je scharnier punt van je achterophanging en aan de voorkant onder een stevig stuk van je subframe.



Hoe bedoel je niet opkrikken bij de krik punten? Waar zijn het anders krikpunten voor?

Waar hoor ik de 'Axle Stands' eigenlijk het beste te plaatsen? Als de auto schuin staat leunt de auto eigenlijk op een van de twee randen van het u-vormige kommetje van de standaard: \\___/

De naam suggereert dat ik 'm zou moeten plaatsen op de as waarmee de wielen worden aangedreven of niet?

De Axle Stands kunnen behoorlijk hoog (tot wel 44cm geloof ik), maar m'n huidige schaarkrik haalt dat lang niet. Ik zit eraan te denken om wat stenen onder de krik te leggen om 'm op die hoogte te krijgen zodat die axle stands eronder kunnen (of is dat heel link?).


Ik zal de dingen die je noemt vandeweek even nalopen...

Groeten & bedankt!

Jurriaan

RE: Metaalgerammel (uitlaat?)

Dat van die krikpunten is al meerdere keren aan bod gekomen... Beetje offtopic. Maar wat bedoelt wordt zijn ook geen krikpunten, je zou ze alleen de vergissing kunnen begaan ze ervoor aan te zien. Op de vier hoeken van de carosserie zitten plaatjes waar de kale carosserie mee op een karretje werd gemonteerd in de fabriek en zo werd rondgereden. Met alles erop en eraan is de auto te zwaar voor die punten en ze moeten dus niet gebruikt worden als krikpunt.

Kriks en ook assteunen zet je onder de subframes.

RE: Metaalgerammel (uitlaat?)

8) Klopt precies eelke .
Maar axle stands en pompwagen zoals je (kajurria) liet zien zijn een set en als de mini wat hoog staat kan je er makelijker bij.
Ik doe al mijn werk al 7 jaar op die manier onder m'n carport en heeft nog nooit problemen gegeven.
Bedenk wel een plaatje kope/aluminium/hardhout/tapijt tussen stand en auto te gebruiken , anders kan je elke keer je stands schoonmaken van de teer en moet je de mini weer in de teer zetten.
BYTHEWAY , heb je het al gevonden waar je rammel zit?????
grtjs , jeroen2

RE: Metaalgerammel (uitlaat?)

he jongens de assteunen moeten inderdaad onder subframes ( zijn de sterkste punten ) maar de bodem van de mini is zeer stevig. Ik mijn mini al eens compleet opgetilt met een pompkar je moet alleen even opletten met rem en brandstof leiding.

u zijt gegroet.
ricardo

RE: Metaalgerammel (uitlaat?)

Waar komen dan die karakteristieke deuken vandaan die de meeste Mini's wel hebben in de bodem? ;) Echt, die plaatjes niet gebruiken als krikpunt. Je krijgt hem wel omhoog, maar je sloopt de Mini gewoon. Zonde.

RE: Metaalgerammel (uitlaat?)

Heeft het rammelen te maken met je toerental?
Misschien, en ik weet niet wat voor Mini je hebt(is ook handig om te weten trouwens EN om te vermelden), zijn het je remblokken die rammelen.

RE: Metaalgerammel (uitlaat?)

Maarten van den Akker schreef:
Heeft het rammelen te maken met je toerental?
Misschien, en ik weet niet wat voor Mini je hebt(is ook handig om te weten trouwens EN om te vermelden), zijn het je remblokken die rammelen.



Vanavond ga ik er weer onder liggen, dan zal ik even kijken. Rammelende remblokken, kan dat ook als de auto stil staat? (want dan hoor ik het geluid ook regelmatig).

Het is overigens een Rover Mini mk2 Mayfair uit 1993 met een nieuwe motor.

Thanks

default

RE: Metaalgerammel (uitlaat?)

Bij een katalysator wil het element wel eens los raken en dit kan bij verschillende toerentallen een behoorlijk irritant gerammel veroorzaken.

Maar je hebt het over het motorgedeelte, dus wat bazel ik nou.

Oja, ga nooit en te nimmer onder een opgekrikte auto liggen. Koop liever een paar stevige assteunen. Deze kosten een schijntje en je hebt er veel meer plezier van.
Maar dat zeiden de anderen ook al.

grtzz Martin

RE: Metaalgerammel (uitlaat?)

Hoi,

Sorry voor de wat late melding, het is al een halfjaar verholpen namelijk :) Uiteindelijk bleek het een loszittende/meeresonerende remankerplaat te zijn geweest. Garage is er voor 100 EUR aan uren mee zoet geweest: uiteindelijk met een schroevendraaier de remankerplaat linksvoor een beetje rechtbuigen was de oplossing :(

Voortaan toch maar zelf wat beter kijken want anders wordt het wel duur zo allemaal he...

Groets,

Jurriaan