Metaal/Plaatdelen lijmen

RE: Metaal/Plaatdelen lijmen

Weet iemand goede metaallijm, welke qua sterkte in de buurt komt van, of misschien wel een betere hegting geeft dan, lassen. Ik weet dat er zulke lijmen bestaan, maar kan het nergens vinden. Please help.

RE: Metaal/Plaatdelen lijmen

ik weet dat Bison zulk soort lijm heeft das een twee-componenten-lijm.
Dat kan je kopen bij de doe-het-zelf zaak

RE: Metaal/Plaatdelen lijmen

he, metaal kan je heel goed lijmen met een polymer lijmkit van Zettex of een lijmkit van Sika.
Hier worden ook zee containers mee gelijmd.gr sprite

RE: Metaal/Plaatdelen lijmen

je gaat toch zeker niet je mini aan elkaar lijmen???

RE: Metaal/Plaatdelen lijmen

Is laatst nog een hele discussie over geweest, maar ik kan hem niet vinden :( Er schijnen dus metaallijmen te zijn die, zeker als het niet-dragende delen zijn, prima geschikt zijn. Er zijn zelfs auto's die helemaal in elkaar gelijmd zijn, maar daar zal het hele ontwerp op afgestemd zijn.

RE: Metaal/Plaatdelen lijmen

ik had er nog nooit van gehoord, lijkt me toch niet helemaal je van het.

RE: Metaal/Plaatdelen lijmen

lotus elise is gelijmd............
:D 8)

RE: Metaal/Plaatdelen lijmen

Eelke schreef:
Is laatst nog een hele discussie over geweest, maar ik kan hem niet vinden :(


Bedoel je deze?

RE: Metaal/Plaatdelen lijmen

Vliegtuigen worden ook gelijmd dus.... Of heb ik nu mensen angstig gemaakt.

default

RE: Metaal/Plaatdelen lijmen

klinkt wel spannend als je je mini restaureerd om hem helemaal in elkaar te lijmen
maar komt die dan ook door de apk ??????????

RE: Metaal/Plaatdelen lijmen

dieseltje schreef:
klinkt wel spannend als je je mini restaureerd om hem helemaal in elkaar te lijmen
maar komt die dan ook door de apk ??????????



ze kunnen het niet zien dus komt hij door de apk. alleen hou ik het bij lassen. zo was het ontwerp.

ps: anders heb je mooi voor jan met de korte achternaam dat lasapperaat gekocht :D, dieseltje :)

RE: Metaal/Plaatdelen lijmen

je kan een mini wel lijmen, maar dat lijkt me niet verstandig. bijv een lotus is gelijmd maar die is daar speciaal voor ontwikkelt. alls is zo gemaakt dat ie gelijmt kan worden. ook gebeurd dat onder hoge tempraturen. de carrosserie van een mini is daar totaal ongeschikt voor.
maar 1 ding staat vast lijmen is sterker dan lassen.
maar niet dragende constructies kunnen inderdaad gelijmd worden infor meer je daarover bij een autogroohandel of bij een plaatselijke doe het zelf winkel.

groetjes joeri

RE: Metaal/Plaatdelen lijmen

zit er nu eens over te denken en zo stom is lijmen toch niet, In ieder geval geen lasnaad die gaat roesten. Maar wat de boer niet kent da vreet hij nie......dus toch maar op zoek naar een lasapparaat.

default

RE: Metaal/Plaatdelen lijmen

maar idd paneermeel dan heb ik da ding voo rjan lul gekocht maar ik was ook nie van plan om hem ooit in elkaar te gaan lijmen (klinkt wel eng)
en als je dan op de snelweg rijd en je hoort een piepje dan schrik je je helemaal rot denk :P

RE: Metaal/Plaatdelen lijmen

Als je gat lijmen , gebruik dan professionele spullen. Op mijn Mini is de hele voorkant gelijmd, zit zo vast als een huis.
Heb je wel eens aan een neus van een Mini in zijwaartse richting getrokken of geduwd, die beweegt.
No way , dat dat gebeurd als tie gelijmd is.
Groot pluspunt is dan nog, zoals reeds vermeld,dat er geen open naden zijn waar dat de roestkever tuusen kan kruipen.
Maar gebruik vooral professioneel spul, daar zit ook nog MINImaal twee jaar garantie op. Dus geen Bisonkit.

RE: Metaal/Plaatdelen lijmen

beste mensen,

Ik moet nog de voorkant van mijn mini in elkaar zetten. dit betreft het front en de wings plus twee keer een a-paneeltje.

kan ik dit dan allemaal lijmen is dit erg moeilijk of alleen wat mengen en smeren maar??? Volgens mij zijn dit geen dragende delen dus zou ik het kunnen lijmen of niet???.

kan iemand mij adviseren. Ik zocht namelijk een oplossing inplaats van lassen omdat ik dat niet zelf kan. En dat verhaal over die roestbeestjes spreekt mij ook wel aan. Die komen niet meer in die naden om je minitje weg te vreten!

greetz Roel 8)

RE: Metaal/Plaatdelen lijmen

Heel de carrosserie is zelf dragend...

Ik zou niks lijmen behalve de deurplaten eventueel!

Oplossing?
Lasapp. kopen! Of laten doen...

RE: Metaal/Plaatdelen lijmen

Wat als t roestbeestje wel toeslaat en je panelen zijn gelijmd, krijg je dit weer redelijk makkelijk los?

default

RE: Metaal/Plaatdelen lijmen

de meeste lijmen smelten bij hoge verwarming maar dan mol je je lak dus das geen goeie optie
misschien gewoon hrd trekken
of ook met de slijptol of zon ding op je dremel
:P

RE: Metaal/Plaatdelen lijmen

Ja, hoor en met een slijptol mol je de lak niet?!
Verwarmen tot 120°C, dan wordt de lijm plastisch en kunje het plaatwerk voorzichtig lossteken zonder enigerlei beschadiging, ook niet aan de lak.

RE: Metaal/Plaatdelen lijmen

Maarten, tell me more. Dat lijkt me wel wat. Heb je daar orgineel plaatwerk voor gebruikt, of polyester, zoals een flipfront? Heb je misschien foto's van je project, of van het resultaat?

RE: Metaal/Plaatdelen lijmen

Gewoon origineel plaatwerk. Het resultaat? Je ziet het niet.

RE: Metaal/Plaatdelen lijmen

ik wou vorige week wat stickers van m'n achterscherm afhalen met de fohn...maar de lak kwam er heeeeeel snel mee af, sneller dan de stickers.

RE: Metaal/Plaatdelen lijmen

Maarten,

Wat voor lijm heb je gebruikt?
En wat kost het ongeveer (hoeveelheid voor de hele voorkant van de Mini)

RE: Metaal/Plaatdelen lijmen

Moet ik even nakijken.

RE: Metaal/Plaatdelen lijmen

vandaag op de oldtimerbeurs geweest in rosmalen. Daar stond een vertegenwoordiger van olba products.
Die demonstreerde verschillende soorten lijmen. Hij heeft mij overtuigd wat betreft de stevigheid. Hij knipte een v riem doormidden en lijmde hem weer aan elkaar, vervolgens (zonder noemenswaardige droogtijd) heb ik heeeeeel heeeeeel hard aan de riem getrokken en ik kreeg hem niet kapot. Twee aan elkaar gelijmde moeren met sleutels van elkaar proberen te draaien en wrikken maar het ging NIET los.

www.olbaproducts.nl



:+) :+) :+) toch maar een lasapparaat gekocht :+) :+) :+)

RE: Metaal/Plaatdelen lijmen

Maar een riem is nog geen ijzer met of zonder lak...
En wat te vinden van die bewegingen, wamte enz....

RE: Metaal/Plaatdelen lijmen

Het lijkt mij ook geen vervanging voor lassen (niet voor niets een lasapparaat gekocht) maar ik weet wel dat het super super super sterk is. maarja het blijft iets om aan te twijfelen natuurlijk,

default

RE: Metaal/Plaatdelen lijmen

ik kan wel lassen en ik vind dat lijmen helemaal geen slechte oplossing! eindelijk de overgang van plaatwerk dat zo snel niet meer gaat roesten. Als je iets lijmt lijm je ook heel de rand en als je puntlast slechts enkele plaatsen en daar kan daar weer vocht.

dus lijkt me geen slecht idee en van de stevigheid heb ik ook geen schrik als vliegtuigen gelijmd worden en die moeten toch aan wat temperatuur verschillen ondergaan.

ik begrijp niet goed wat je dus tegen lijmen kan hebben?

RE: Metaal/Plaatdelen lijmen

Lijmen is geen directe vervanging voor lassen. Een las heeft ongeveer dezelfde sterkte als het materiaal dat je last. Lijm is zwakker, en heeft dus meer hechtingsoppervlak nodig voor dezelfde sterkte.
Als voorbeeld het Lotus Elise chassis. Dat wordt verlijmt met de professionele broer van Araldit. Deze lijm is 40 keer zo zwak als het aluminium dat ze gebruiken. Dus voor een plek waar ze 1 puntlas van 10 vierkante mm zouden plaatsen, moeten ze nu 40 x 10 = 400 vierkante mm lijmoppervlakte gebruiken. Daar is dus naar ontworpen.
Staal is nog 5 x sterker dan aluminium en de mini is niet ontworpen voor lijm en heeft dus niet groot genoege oppervlakten om sterke verbindingen te maken. Stel je lijmt een buitendorpel: normaal iedere 20 mm een puntlas van ongeveer 6mm diameter = 28 vierkante mm. In plaats van iedere puntlas moet je dus 200 x 28 = 5600 vierkante mm lijmoppervlak hebben. En die ruimte heb je niet!
Daarnaast is lassen vrij simpel: het smelt altijd wel aan elkaar en kleine verontreinigingen zijn niet schadelijk. Voor lijmen moet de de boel echt perfect reinigen en je moet een perfecte laagdikte tussen de te verlijmen delen creeëren. Te dun en je hebt geen lijm, te dik en de lijmlaag wordt te zwak.
Wel is het zo dat over de laatste 10 jaar de lijmsterke met een factor 100 is toegenomen, de fabrikanten ontwikkelen sterk. Maar we zijn er nog niet, zeker niet voor hobbyistisch gebruik.

RE: Metaal/Plaatdelen lijmen

Mijn ervaring is dat die 2 componenten lijm toch niet zo sterk is. Wegens uitgesleten spie van de krukas waar het "tandwiel" van de distributieriem(golfje)op zit, hadden we deze vastgeplakt met 2 componenten metaallijm. Na een paar weken was hij weer losgerukt en moesten we iets anders proberen.

RE: Metaal/Plaatdelen lijmen

zoiets is ook meestal een noodoplossing, dat werkt nooit eeuwig, lijkt mij.
ik heb het ook al eens meegamaakt dat iemand het
schroefdraad van een snelheidsmeter (van een camper) vast wou lijmen
goed op laten drogen, toen ie stil stond ging het prima :P
maar toen gingen we rijen... hij was het industrieterrein nog niet af
of de kabel bungelde er al weer bij.
ik heb het er dus niet zo op, maar goed mischien heeft iemand anders er een betere ervaring mee

greetzz rich

RE: Metaal/Plaatdelen lijmen

Ik weet dat het frame van de eerste modellen van de Lotus Elise ook in elkaar werden gelijmd; dit gebeurde onder bijna laboratorium omstandigheden!
Helaas bleek toen dat de lijm niet helemaal berekend was op zijn taak......... :x ( had iets te maken met de combinatie van zout, teer en water, waardoor de lijmveerbindingen los lieten)
Gevolg; terugroepactie en het zoeken van een nieuwe lijmsoort.....
Toch lullig als je op de snelweg een stuk auto verliest...... :'(

Het ging maar om de allereerste paar wagens die de fabriek verlieten, maar gelukkig kwamen ze er snel achter en hebben ze het probleem opgelost.

RE: Metaal/Plaatdelen lijmen

lekker dan
betaal je zo veel geld voor een auto die in elkaar gelijmd zit :?:P

RE: Metaal/Plaatdelen lijmen

Ik heb het gehoord van iemand die destijds bij Lotus stage liep en hij vertelde mij dat ze niet zo heel erg blij waren in de fabriek........ :(

default

RE: Metaal/Plaatdelen lijmen

thijs van oorschot schreef:
zit er nu eens over te denken en zo stom is lijmen toch niet, In ieder geval geen lasnaad die gaat roesten. Maar wat de boer niet kent da vreet hij nie......dus toch maar op zoek naar een lasapparaat.

Solderen ?

RE: Metaal/Plaatdelen lijmen

Inderdaad; solderen! Er zijn enkele raceklassen waarin je de carrosserie van auto's niet mag doorlassen, daar heb ik al wel eens de boel (na het puntlassen) afgevloeid met hardsoldeer (koper). Maar pas op, je brengt wel veel hitte in dus de boel kan aardig kromtrekken (guess how I know...). De stijfheid van de carrosserie neemt sterk toe en vocht komt niet meer in de naden.

RE: Metaal/Plaatdelen lijmen

heb gisteren een cursus hardsolderen gehad. werk mooi, weinig hitte inbreng en dus weinig tot geen structuur verandering van je basismateriaal. je smelt niet zoals bij lassen je basismateriaal maar soldeerd het aan mekaar doormiddel van kopersilicimumdraad.

ps: is wel moeilijk om te leren als je lassen gewend ben. is totaal iets anders. zal de komende tijd veel gaan oefenen in de baas zijn tijd

RE: Metaal/Plaatdelen lijmen

(hard)solderen is dus eigenlijk lijmen met metaal ?

(zie ook: http://www.migatronic.nl/pdf/artikel%20 ... chines.pdf )

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Metaal/Plaatdelen lijmen

ik werk bij de td van de klm en lijmen is wel degelijk stevig, ik denk alleen dat je het niet kan betalen, aangezien de spullen die we hier hebben staan nogal prijzig zijn...

(heb diploma's metaal lijmen en kunstof bewerken)

RE: Metaal/Plaatdelen lijmen

Theo van den Bogaard schreef:
(hard)solderen is dus eigenlijk lijmen met metaal ?



Ja, maar met dezelfde zwakheden. Geen vervanging van de puntlassen, slechts een aanvulling qua stijfheid en de naden zitten beter dicht.

RE: Metaal/Plaatdelen lijmen

Wat me veel opvalt in dit topic is dat veel de termen "vind ik" en "lijkt mij" gebruiken... Meningen dus en geen feiten.

Wat ik ervan weet is dat lijmen zeker sterker kan zijn dan lassen. Je zult alleen de juiste omstandigheden (en heus geen laboratorium) moeten hebben en de juiste lijm. Deze is dus niet bij de Gamma en Praxis te koop.

Het probleem van lijm is eigelijk dat het gewoon onderschat wordt. Ook de proeven met riemen en bouten die eerder genoemt zijn, heb ik gezien en zelfs betere.
Stukken metaal werden uit elkaar getrokken. Hierbij scheurde het metaal naast de plaats waar gelijmt was. Dit bewijst dat het metaal zwakker is dan de hechting.

Hetgeen ik hiermee wil zeggen is, lijmen is zeker een goed hechtingsmiddel. Maar kijk goed hoe en wat je moet gebruiken 8)

RE: Metaal/Plaatdelen lijmen

Peter schreef:
Wat ik ervan weet is dat lijmen zeker sterker kan zijn dan lassen. Je zult alleen de juiste omstandigheden (en heus geen laboratorium) moeten hebben en de juiste lijm.



Dat is helaas niet waar. Je moet kijken naar breeksterkte per oppervlakte. Lees mijn eerdere post maar (onderaan pagina 2 van dit Topic). 1 lijmverbinding van 10mm2 is veel zwakker dan een puntlas van diezelfde oppervlakte. Vliegtuigen en het chassis van de Elise zijn erop ontworpen. Ik heb in een laboratorium diverse lijmen getest. Simpele trektest: je neemt 2 plaatjes staal van 10mm breed en 1 mm dik. Je lijmt deze met een overlap van 10 mm aan elkaar. Dan probeer je de plaatjes in een trekbank uit elkaar te trekken. Lukt dat, dan is de lijm dus meer dan 10 keer zo zwak dan het staal (10x10mm lijmoppervlak / 10x1mm doorsnede van het plaatje). Breekt een plaatje dan is de lijm minder dan 10x zo zwak. Kleiner vlakje lijmen, nog eens proberen. Dit is belasting op afschuiving. Je kan ook staafje kop-tegen-kop in elkaars verlengde aan elkaar lijmen, dan belast je op trek en niet op afschuiving, maar lijm is meestal (altijd?) sterker tegen afschuiving dan op directe trek. Dus beperkte ik me tot de afschuivingtests. Hieruit komen ook de getallen uit voornoemde post.
Ergo; als je de 'puntlasflappen' van de mini flink verbreedt kan je voldoende lijmoppervlak creeëren, maar het verbreden van die flappen is veel laswerk....

RE: Metaal/Plaatdelen lijmen

[size=75:36zwgr57][Topics samengevoegd-Demelza][/size:36zwgr57]

Ben van plan es uit te proberen om een front(2 wings en een frontpaneel) te vervangen.

Maar niet door te (punt) lassen maar door te verlijmen.

Mij is geadviseerd hiervoor hybrifix super 7 ,van den braven sealants,te gebruiken.

Waarschijnlijk zal ik toch voor de zekerheid de wings, 2x aan het a-paneel/3x aan het gootdeel puntlassen als extra veiligheid.

Men adviseerd het verlijmen op BLANK ijzer...

Wie heefd dit eerder geprobeerd? Wat zijn de ervaringen?

Ik hoor het graag...

Gr,
Lex

RE: Metaal/Plaatdelen lijmen

http://www.denbraven.be/html/NL/MASTIC_HYB/TZW0441.htm

.. ik denk niet dat dit lassen gaat vervangen (of je had deze vraag op 1 april moeten posten 8) ) maar het zal wel beter plakken dan bison-kit; misschien dat een deskundige wat meer kan vertellen aan de hand van de 'technische info's' ?!

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Metaal/Plaatdelen lijmen

Omdat uit een ander topic blijkt (linkje) dat het gebruik van composietmaterialen als glasfiber, maar vooral carbon zijn voordelen heeft ten opzicht van gewoon staal, wil ik toch wat verder uitzoeken in hoeverre dit theoretisch toepasbaar is op de mini. In mijn zoektocht naar info kwam ik het onderstaande sowieso al tegen. Het zijn algemene voor- en nadelen over lijmen, dus niet alles zal voor de mini opgaan.

De voordelen van een lijmverbinding zijn; [list=1:1y7tdrah]
[*:1y7tdrah] Gasdicht: in tegenstelling tot een boutverbinding [size=75:1y7tdrah](of puntlasverbinding)[/size:1y7tdrah] is een lijmverbinding gasdicht [size=75:1y7tdrah](en dus ook waterdicht)[/size:1y7tdrah]. [/*:m:1y7tdrah]
[*:1y7tdrah] Geen structuurverandering: de materiaalstructuur van de te lijmen materialen wordt, in tegenstelling tot die bij het lassen of solderen, niet veranderd of beschadigd. Bij het lassen of solderen wordt de structuur van het materiaal veranderd. [/*:m:1y7tdrah]
[*:1y7tdrah] Gewichtsbesparing: doordat in tegenstelling tot een boutverbinding het gehele oppervak bijdraagt in de krachtoverdracht kan per saldo de constructie lichter worden uitgevoerd. [/*:m:1y7tdrah]
[*:1y7tdrah] Verschillende materialen zijn verlijmbaar. Materialen zoals glas en aluminium kunnen met elkaar verbonden worden. [/*:m:1y7tdrah]
[*:1y7tdrah] Een gelijkmatige spanningsverdeling in de verbinding. In tegenstelling tot een boutverbinding [size=75:1y7tdrah](of puntlasverbinding)[/size:1y7tdrah] draagt het gehele lijmvlak bij in de krachtenoverdracht ervan. Hierdoor wordt de spanning in en op de verbinding gelijkmatig op het oppervlak verdeeld. [/*:m:1y7tdrah]
[*:1y7tdrah] De verbinding is losneembaar zonder het verlijmde materiaal te beschadigen. In veel gevallen kan de lijmverbinding eenvoudig ongedaan gemaakt worden. [/*:m:1y7tdrah]
[*:1y7tdrah] Verlijming van grote oppervlakten is vrij eenvoudig mogelijk. [/*:m:1y7tdrah]
[*:1y7tdrah] Lijmverbindingen zijn in beperkte mate elastisch waardoor ze trillingen dempen.[/*:m:1y7tdrah]
[*:1y7tdrah] Contactcorrosie vrij: doordat de materialen van elkaar gescheiden zijn treedt er geen contact (galvanische) corrosie op.[/*:m:1y7tdrah][/list:o:1y7tdrah]
De nadelen van een lijmverbinding zijn; [list=1:1y7tdrah]
[*:1y7tdrah] De lijmkeuze is afhankelijk van het soort materiaal, de toepassing en de omgeving waarin het gebruikt wordt. Het lijmproces is door haar vele processtappen complex. [size=75:1y7tdrah]Vindt inderdaad als eerste maar eens de goede lijmsoort (zie volgende punt)...[/size:1y7tdrah][/*:m:1y7tdrah]
[*:1y7tdrah] Beperkt inzetbaar: de beïnvloeding van statische en dynamische krachten, chemische (vochtigheid, oplosmiddelen, schoonmaakmiddelen, zouten, zuren,...), en fysische (temperatuur, trilling, UV- en andere straling) processen hebben een nadelige invloed op de levensduur van de lijmverbinding. Een juiste lijmkeuze is daarom zeer belangrijk. [/*:m:1y7tdrah]
[*:1y7tdrah] Constructief niet overal inzetbaar: doordat de lijmverbinding een beperkte kracht kan overbrengen is een relatief groot lijmoppervlak noodzakelijk om de vereiste krachten over te brengen [size=75:1y7tdrah](dit is waar Hugo het over had).[/size:1y7tdrah] Een lijmverbinding is niet bestand tegen afpelkrachten. [/*:m:1y7tdrah][/list:o:1y7tdrah]
[size=75:1y7tdrah]Bron: www.lijmen.nl (Het origineel klopte mijnsinziens niet geheel, dus ik heb er kleine dingetjes aan veranderd.)[/size:1y7tdrah]

Erover discussieren mag! :+)