middelste wielmoer

RE: middelste wielmoer

effe korte vraag, kan het niet vinden vandaar, hoe vast moet de grote wielmoer, die met die splitpen erin?

RE: middelste wielmoer

Tussen de 255 en 270 nm. Dan nog iets vaster draaien totdat de gaatjes zo uitgelijnt zijn dat de splitpen er doorheen kan.

Succes :D

default

RE: middelste wielmoer

Afhangkelijk van het soort lager.
(conischlager of vlak lager)
Verschil zit in een trommel of een wielnaaf met schijven.

RE: middelste wielmoer

is achter, dus trommel, gewoon vast is toch goed?
komt toch een splitpen door?

RE: middelste wielmoer

Nope...
als je hem te vast zou draaien(achter zit meestal een conisch lager) kan je wiel niet meer draaien.
Daarom is het aandraaimoment zo belangrijk...

RE: middelste wielmoer

Achterop zit juist meestal GEEN conisch lager, of vergis ik me nu? Er zijn wel conische lagers voor te krijgen, maar origineel zitten er op (de meeste) mini's 'normale' lagers. Als je normale lagers hebt dan aandraaien met 80nm, voor conische zou ik het niet weten, wordt niet vermeld in haynes of andere boeken. Ik heb de mijne aangedraaid op 200 nm, ik heb er nog niet mee gereden.. O:)

RE: middelste wielmoer

volgens:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/torque.htm

Drive shaft nut (front hub):
Drum front brakes 60 lb ft (8.3 kg m) size 15/16" ???
Disc front brakes (1275 GT) 150 lb ft (20.7 kg m) size 1.5"
* Front hub to drive shaft - nut 260 Nm

* = TORQUE WRENCH SETTINGS, REVISED: 12/96

REAR SUSPENSION
Hub nut 60 lb ft (8.3 kg m) size 15/16" ???

HTH,
Theo van den Bogaard

default

RE: middelste wielmoer

henkmarius schreef:
Achterop zit juist meestal GEEN conisch lager, of vergis ik me nu?


nee je vergist je niet, ik heb ze twee weken geleden nog vervangen.
zitten gewoon vlakke lagers in.

RE: middelste wielmoer

In het topic over wiellager vervangen link
Staat dat je voor 205 nm moet gebruiken. Dat heb ik ook gedaan en leek me voldoende. Idd je splitpen voorkomt het lostdraaien dus zie geen probleem.

RE: middelste wielmoer

Pas op, die splitpen garandeert niets als de moer niet vast genoeg zit.
Als de moer te los zit dan helpt die splitpen niets en snijd ie hem zo af en haalt je wiel je in :)
Een hele poos terug (jaartje of meer) was er iemand op het forum die een foto had van een splitpen die helemaal om het schroefdraad van de as zat gekruld.

Had Theo daar niet een mooie foto van?

default

RE: middelste wielmoer

MiniJoey schreef:
In het topic over wiellager vervangen link
Staat dat je voor 205 nm moet gebruiken. Dat heb ik ook gedaan en leek me voldoende. Idd je splitpen voorkomt het lostdraaien dus zie geen probleem.


maar ze hebben het hier over [u:1qg16ev5]achter[/u:1qg16ev5] :P

RE: middelste wielmoer

Theo had daar inderdaad een 'mooie' foto van. Volgens mij van een metro.
Sinds die tijd zet ik ze ook altijd vast volgens de tabellenlijst.

Groet ron

RE: middelste wielmoer

http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/metro/split.jpg

ja, mijn Metro .. incluis APK :)" title="Evil" />

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: middelste wielmoer

RE: middelste wielmoer

krijg ik nu het idee dat ik het nog steeds niet weet of is het gewoon +/- 200nm? :)

RE: middelste wielmoer

78-er mini 1000 = 60 lb/ft = 81.36 Nm voor en achter als je de originele trommels hebt

88-er mayfair = voor 260 Nm bij schijfremmen en 60 lb/ft = 81.36 Nm achter als je de originele trommels hebt

72-er clubman saloon,aut = 60 lb/ft = 81.36 Nm voor en achter als je de originele trommels hebt

8)
Theo van den Bogaard