Tussen de 255 en 270 nm. Dan nog iets vaster draaien totdat de gaatjes zo uitgelijnt zijn dat de splitpen er doorheen kan.
Succes
- Login of registreer om te reageren
Tussen de 255 en 270 nm. Dan nog iets vaster draaien totdat de gaatjes zo uitgelijnt zijn dat de splitpen er doorheen kan.
Succes
Ingediend door Mini Martin op zo, 30-04-2006 21:41
Afhangkelijk van het soort lager.
(conischlager of vlak lager)
Verschil zit in een trommel of een wielnaaf met schijven.
is achter, dus trommel, gewoon vast is toch goed?
komt toch een splitpen door?
Nope...
als je hem te vast zou draaien(achter zit meestal een conisch lager) kan je wiel niet meer draaien.
Daarom is het aandraaimoment zo belangrijk...
Achterop zit juist meestal GEEN conisch lager, of vergis ik me nu? Er zijn wel conische lagers voor te krijgen, maar origineel zitten er op (de meeste) mini's 'normale' lagers. Als je normale lagers hebt dan aandraaien met 80nm, voor conische zou ik het niet weten, wordt niet vermeld in haynes of andere boeken. Ik heb de mijne aangedraaid op 200 nm, ik heb er nog niet mee gereden..
volgens:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/torque.htm
Drive shaft nut (front hub):
Drum front brakes 60 lb ft (8.3 kg m) size 15/16" ???
Disc front brakes (1275 GT) 150 lb ft (20.7 kg m) size 1.5"
* Front hub to drive shaft - nut 260 Nm
* = TORQUE WRENCH SETTINGS, REVISED: 12/96
REAR SUSPENSION
Hub nut 60 lb ft (8.3 kg m) size 15/16" ???
HTH,
Theo van den Bogaard
Ingediend door Mini Martin op ma, 01-05-2006 14:51
henkmarius schreef:
Achterop zit juist meestal GEEN conisch lager, of vergis ik me nu?
nee je vergist je niet, ik heb ze twee weken geleden nog vervangen.
zitten gewoon vlakke lagers in.
In het topic over wiellager vervangen link
Staat dat je voor 205 nm moet gebruiken. Dat heb ik ook gedaan en leek me voldoende. Idd je splitpen voorkomt het lostdraaien dus zie geen probleem.
Pas op, die splitpen garandeert niets als de moer niet vast genoeg zit.
Als de moer te los zit dan helpt die splitpen niets en snijd ie hem zo af en haalt je wiel je in
Een hele poos terug (jaartje of meer) was er iemand op het forum die een foto had van een splitpen die helemaal om het schroefdraad van de as zat gekruld.
Had Theo daar niet een mooie foto van?
Ingediend door Mini Martin op ma, 01-05-2006 16:56
MiniJoey schreef:
In het topic over wiellager vervangen link
Staat dat je voor 205 nm moet gebruiken. Dat heb ik ook gedaan en leek me voldoende. Idd je splitpen voorkomt het lostdraaien dus zie geen probleem.
maar ze hebben het hier over [u:1qg16ev5]achter[/u:1qg16ev5]
Theo had daar inderdaad een 'mooie' foto van. Volgens mij van een metro.
Sinds die tijd zet ik ze ook altijd vast volgens de tabellenlijst.
Groet ron
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/metro/split.jpg
ja, mijn Metro .. incluis APK :)" title="Evil" />
groetjes,
Theo van den Bogaard
Lees dit topic maar eens
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 896#166896
krijg ik nu het idee dat ik het nog steeds niet weet of is het gewoon +/- 200nm?
78-er mini 1000 = 60 lb/ft = 81.36 Nm voor en achter als je de originele trommels hebt
88-er mayfair = voor 260 Nm bij schijfremmen en 60 lb/ft = 81.36 Nm achter als je de originele trommels hebt
72-er clubman saloon,aut = 60 lb/ft = 81.36 Nm voor en achter als je de originele trommels hebt
Theo van den Bogaard
RE: middelste wielmoer
Ingediend door jongkokkie op zo, 30-04-2006 21:06
effe korte vraag, kan het niet vinden vandaar, hoe vast moet de grote wielmoer, die met die splitpen erin?