Mijn koppeling...

RE: Mijn koppeling...

Ik heb ff een vraagje over mijn koppling (metro 1275) die ik net in 3 stukken heb gesplit.
Allereerst ben ik benieuwd of het merk Valeo standaard is voor een koppeling voor mini/metro?
En hoe kan ik zien of mijn koppelingsplaten aan vervanging toe zijn,ik wil ze sowiezo vervangen maar ben wel benieuwd hoe je de slijtage kan herkennen.
En nu ik hem toch uit elkaar heb liggen,is het handig om nog wat te vervangen? En is het niet ook wel leuk om het zaakje ff te laten balaneren en evt afdraaien?
Alvast bedankt.

RE: Mijn koppeling...

Ja, Valeo is een merk dat gemonteerd werd.
Je kunt slecht zien of de koppelingsplaat aan vervanging toe is (tenzij die tot op de klinknagels is versleten of er duidelijke slijtsporen zichtbaar zijn). Als je weet dat 'ie goed was en je niets bijzonders ziet, kun je 'm hergebruiken. Anders uit voorzorg vervangen, evt. door een oud type Mini-koppelingsplaat (zonder veren).
Vervang de krukaskeerring alleen als er nu tekenen van lekkage zijn. Als het koppelingshuis van binnen vrijwel droog is, laat dan de keerring zitten.
Afdraaien van het standaard vliegwiel kan, maar wordt niet echt aangeraden. Zie wat Keith Calvererover schrijft.

RE: Mijn koppeling...

Maar hoe kan ik de koppelingsplaten uit een oud type halen zonder die veren? Klopt het idee verto dan nog wel?

RE: Mijn koppeling...

MG Metro Turbo's hadden ook het oude type koppelingsplaat. Het past gewoon, geeft (theoretisch) alleen een iets minder soepele aangrijping, maar dat merk je dus niet in de praktijk. De werking van de koppeling verandert verder niet.
Het scheelt trouwens ook in prijs: 13,05 UKP voor het oude type, 27,19 UKP (ex. VAT) voor het Verto-type (zie Minispares :)