Mij is altijd verteld dat koplampen helemaal niet gezekerd zijn. Misschien ergens een breuk in de draad tussen schakelaar en lampen, voor de vertakking (want beide doen het niet).
- Login of registreer om te reageren
Mij is altijd verteld dat koplampen helemaal niet gezekerd zijn. Misschien ergens een breuk in de draad tussen schakelaar en lampen, voor de vertakking (want beide doen het niet).
Ingediend door koen op zo, 08-09-2002 01:41
Controleer zeker de massa,een elektrisch probleem is meestal de massa
dwz de negatieve kant van al de elektr.gebruikers loopt via het ijzeren gedeelte van de auto naar de - van de batt.
meestal een vervuilde aansluitng of roest van een massacontact
greetingzzz
Henkmarius je achterlichten en voorlichten zijn apart gezekerd. Naar hetgeen jij omschrijft denk ik dat je het probleem bij je zekeringskastje moet gaan zoeken. Aan éénzijde van de zekeringhouder staat altijd 12volt spanning als de zekering is verwijderd en je lichtschakelaar op aan staat.
[color=red:x39ss9h4]kontroleer dan eerst of je spanning hebt op de zekering.[/color:x39ss9h4]
stadslichten zijn geen grote stroomverbruikers maar als alle lichten moeten werken dan heb je grotere verbruikers en is er geen weerstand genoeg om je lichten te doen laten branden.
De voorlichten zijn gezekerd via de CS schakelaar, de bruine draad is gezekerd op 25A zekering.
De achterlichten zijn ook op de CS aangesloten maar apart gezekerd op een 15A zekering.
[color=red:x39ss9h4]Mogelijke oorzaak[/color:x39ss9h4]
Door corosie zal de metalen stifthouder van de zekering achterin het zekeringskastje aangetast zijn. Dus zul je het zekeringskastje moeten demonteren.
Lichtschakelaar defect. demonteer de schakelaar en maak een doorverbinding op de draden [color=darkred:x39ss9h4]bruin met blauwrood = dimlicht[/color:x39ss9h4]== [color=red:x39ss9h4]bruin met blauwwit = grootlicht[/color:x39ss9h4]. Branden dan de lichten is de schakelaar defect.
[color=red:x39ss9h4]Zoniet dan zul je de bedrading moeten nakijken en de massa kabel(s) [/color:x39ss9h4]
Slechte massa.
Heb je spanning en nog geen licht leg dan een extra massa draad aan
vanaf de koplampen naar een blank stukje carrosserie of bumper.
De kleurcode van de lichten geld voor mini's vanaf 1976 t/m 1990.
suc6 ik ben benieuwd
bedankt voor alle tips. Vandaag nog maar eens een spuitbusje WD40 ertegen aangegooit. Het viel me op dat achter mijn luchtfilterhuis nogal wat losse bedrading liep. Hierin geen breuk kunnen vinden, toch maar even netjes bij elkaar getaped. De lichten doen het weer, waar het nu precies aan lag durf ik eigenlijk niet te zeggen. Zekeringenkastje is niet zolang geleden gestraald en zwemt in wd40, schakelaar is ook niet het probleem met een andere schakelaar deed ie hetzelfde.
Als het probleem weer opspeelt ga ik toch nog maar een keer de hele bedrading langs, misschien maar gewoon nieuwe draad naar de lampen leggen dan weet ik zeker dat het goed zit.
Greetz,
Henk
henkmarius schreef:
Als het probleem weer opspeelt ga ik toch nog maar een keer de hele bedrading langs, misschien maar gewoon nieuwe draad naar de lampen leggen dan weet ik zeker dat het goed zit.
Kijk hier ff naar. Misschien lost dit het op:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... ipperlicht
Enne vergeet het niet he: Lucas, King of darknes
Het probleem zat zeer waarschijnlijk in de zwarte "maaktweelossedradenaanelkaarrubberendingetjes" die in de draadboom zitten. Die dingen willen nog wel eens gaan oxideren en dan slecht contact maken. Vriend van me heeft een Rover P5B en dezelfde ellende, je kan die dingen niet echt loshalen, het zijn een soort kabel-smelt-hoesjes maar dan veel dikker, flink wat wd40 was bij de oplossing. Door de oxidatie komt er een soort wit poeder op te zitten daar kan je het schijnbaar aan herkennen dat ze flink aan het oxideren zijn aan de binnenkant. Die dingen zitten bij mij een beetje rond de carburateur en luchtfilter, lekker warm, dus dat wil wel oxideren.
Zo zie je maar weer probleem opgelost.
Deze dingetjes "maaktweelossedradenaanelkaarrubberendingetjes" vind je ook terug in het voorfront onderin waar je sluiting zit van de motorkap.
Als de motorkap open is kun je de bedrading voelen en zien in de hoeken waar de bedrading naar de pots gaan van de koplampen je hoeft enkel maar de metalen lipjes om te buigen.
Je ziet het nog beter als je de gril demonteert.
henkmarius schreef:
, flink wat wd40 was bij de oplossing.
Blijft tijdelijke oplossing, hou dat in je achterhoofd. Zoals je zelf al zei corroderen de stekkerverbiningen. Alles loshalen, schoonschuren en dan met WD 40 in elkaar zetten werkt langer. Uiteraard kun je nog beter die gare "rubbervaneendraadjestweedraadjescreeerder" vervangen door inmiddels beter werkende gevallen.....
Zekering 4 is van je stadslicht EN je achterlicht+nummerplaat verlichting(in de automobielwereld is het gebruikelijk om dit ten alle tijde ,meestal links en rechts gescheiden, te doen).
Maak je massapunten schoon!! Onder de voorbalk van je motorkapslot zit een verzamelpunt van stekkers (4 stuks). Als ik het me goedherinner zit het massapunt op de steun tussen binnenscherm en dwarsbalk bij je ruitenwissermotor.
Eelke , de enigste verlichting die niet gezekerd kan zijn is je remlicht maar bij een Mini helaas dus wel. Uitzonderingen bevestigen de regel.
[color=red:3cc1mu15]De mosterd na de maaltijd.[/color:3cc1mu15]
[color=red:3cc1mu15]Zekering 4 is van je stadslicht EN je achterlicht+nummerplaat verlichting[/color:3cc1mu15]
Uizonderingen bevestigen de regel.
Als ik alle zekeringen inclusief de bedrading verander kan men niet meer spreken van deze stelling. Van de 10 mini's die een totaal revisie hebben genoten en gestript zijn geweest hebben de zekerings volgorde anders.
Dan heeft de poster duidelijk aangehaald dat het probleem is opgelost.
Wat ik op prijs stel!! dat kom je maar zelden tegen dat het eindresultaat of probleem op een thread wordt kenbaar gemaakt.
No hard feelings
Wat ik nog een beetje mis zijn concrete redenen waarom mijn bewering dat koplampen niet gezekerd zijn niet zo is. Waar zit die zekering dan? (Helaas even geen Haynes o.i.d. bij de hand om het na te slaan).
Het feit in de automobielwereld is nu eenmaal dat eigenlijk alles is gezekerd, behalve, in de meeste gevallen( het wordt overigens wel steeds minder), het remlicht. Ik ben al in diverse Mini's een zwevende zekering tegengekomen die er volgens het elektrisch schema niet hoort te zitten en toch verschrikkelijk origineel lijkt, weggefrommeld in de draadboom achter de hoofdremcilinder.
Dat is nou interessant. Officieel is het dus niet gezekerd (zeg maar mijn bron), maar jouw ervaring is dat het toch vaak wel zo is. Goed om te onthouden.
RE: mijn voorlichten doen het niet..!
Ingediend door henkmarius op za, 07-09-2002 14:20
G(&**||##me kut electrics van lucas!! Volgende probleem, mijn voorlichten werken niet, stadslicht en groot/dimlicht helemaal niks werkt. Haal ik de onderste zekering los (van de 4 in het kastje) gaan wel mijn stadslichten weer branden maar dan doen mijn achterlichten het weer niet. Logisch die zitten volgens mij op de onderste zekering geschakeld, maar waren gaan dan mijn stadslichten ineens wel branden??
Net even alles wat maar iets met electriciteit te maken heeft in een bad van WD40 gezet. Toen deed alles het weer, helemaal happydepeppie. Alles wat ik heb losgehaald weer vastgezet, gereedschap weer in de kist voor de zekerheid nog maar ff kijken zit ik weer met hetzelfde probleem!
Iemand een idee want ik word hier gek van, de gloeilampen zijn gewoon in orde en ook de aansluitingen zijn schoon. Dim en grootlicht zitten toch op een losse steekzekering (2x) die tussen de bedrading is geplaatst, bij mij zitten die ergens tussen mijn luchtfilter en zekeringenkastje, of zijn dit andere en moet er nog ergens anders een zekering zitten?