mini 1000 1983

default

RE: mini 1000 1983

mini motor juist restaureert maar start niet heb ontsteking afgestelt en heb overal 12v soms als ik hem start schiet er vlam uit de inlaat

RE: mini 1000 1983

Ja Arne, als er af en toe een vlam uit de carburateur komt, is het duidelijk dat de ontsteking niet goed in orde is.
Om dit goed te kunnen controleren kan je eerst het kleppendeksel van de motor af halen, om met zekerheid vast te stellen wanneer de eerste cilinder in het bovenste dode punt komt in de compressie slag. Dat is immers het moment waarop de ontsteking in die cilinder moet plaatsvinden. Omdat het een viertakt motor is, komt dit moment eens in de twee omwentelingen van de krukas.
Zet de auto in de hoogste versnelling en duw de auto langzaam vooruit terwijl je naar de tuimelaars van de vierde (achterste) cilinder kijkt. Blijf duwen tot je de uitlaatklep van de vierde cilinder omhoog ziet komen en weer naar beneden gaan. Terwijl de uitlaatklep sluit, opent de inlaatklep. We noemen dit; 'de kleppen staan op tuimelen'. Op het moment dat de kleppen van de vierde cilinder 'tuimelen', gaat de zuiger in de eerst cilinder door het bdp en volgt de werkslag.
Als de eerste cilinder het bdp nadert, doe dan de verdeler kap van de ontstekingstoren af. Je kunt nu de rotor zien. De rotor wijst een kant op. Houd nu de verdelerkap boven de verdeler toren, waarbij je rekening houdt met de nok in de rand van de kap die in de pasrand van de verdeler moet vallen. De kap kan maar in één houding er op.
Je kunt nu vaststellen dat de rotor naar één van de vier contactpunten in de binnenkant van de verdelerkap wijst. De bougiekabel die uit de kap komt bij dit contactpunt, moet naar de eerste cilinder.
De ontstekingsvolgorde is 1342 en de rotor draait tegen de klok in, linksom. Dus -linksom-, de volgende bougiekabel die vanaf het volgende contactpunt komt, moet naar de derde cilinder. De daarop volgende bougiekabel (linksom) naar de vierde en de daarop volgende naar de tweede cilinder.
Als je dit in orde hebt, spuugt de motor geen vuur meer door de carburateur.
Waarschijnlijk wil de motor nu aanslaan. Dan is het alleen nog een kwestie van de ontsteking goed op tijd zetten.

default

RE: mini 1000 1983

En wat is de perfecte regeling voor ontsteking? :)

RE: mini 1000 1983

Die moet per mini bepaald worden. Wat Wim aangeeft zijn de basis-afstellingen. Elke mini is anders en hierdoor zal de ontsteking per mini net iets anders gesteld worden.

default

RE: mini 1000 1983

Ik wilde bedoelen moet ik beginen op 0 of+4

RE: mini 1000 1983

1000cc is beginnen bij 4 graden voorontsteking.

default

RE: mini 1000 1983

Hij start en valt dan meteen uit

default

RE: mini 1000 1983

Ik had de bougie kabels rechts om aangesloten saar door onstook hij terwijl hij bezig was met een unlaatslag

RE: mini 1000 1983

Ah, nu bevestig je dus dat ik gelijk had dat je de bougiekabels niet in de correcte posities had aangebracht.
Mijn beschrijving hoe ja dat controleert en in orde brengt was dus helemaal terecht.