Mini 1000 cc uit 1991 staat scheef

default

RE: Mini 1000 cc uit 1991 staat scheef

hallo allemaal,

Wie kan mij vertelen wat er mis is met mijn mini ?
Ik heb een probleem met mijn mini hij staat een beetje scheef ...
Kan dat aan de schokdempers liggen of aan de veer kogels ofzo iets heb ik maar gehoort van iemand maar iemand ervaring mee??
de mini staat aan de bestuurderskant scheef ...

Gr Mark

RE: Mini 1000 cc uit 1991 staat scheef

Dat hebben bijna alle Mini's wel een beetje. Het zou kunnen dat de veerkogels aan gort zijn (toch? hoe zat het ook alweer?), maar dat hoeft niet. De vering zakt ook van nature een beetje in. In dat geval is het niks om je zorgen over te maken. Als het je echt stoort zijn er verschillende oplossingen, zoals het monteren van Adjust-A-Rides.

RE: Mini 1000 cc uit 1991 staat scheef

Eelke schreef:
Het zou kunnen dat de veerkogels aan gort zijn (toch? hoe zat het ook alweer?), maar dat hoeft niet.



Waarschijnlijk bedoel je de "cupjes". Dit zijn nylon "hoedjes" waarin kogels vallen welke een onderdeel zijn van de rest van je ophanging. deze hoedjes slijten, en dat dat kan de oorzaak zijn van het scheef staan.
Alhoewel dat ook gewoon kan komen door slijtage aan de rubber bollen. Beide niets om je ongerust over te maken in iedergeval.

Vervangen is wel ff een werkje. Vooral voor.

RE: Mini 1000 cc uit 1991 staat scheef

Dat bedoelde ik, thnx.

RE: Mini 1000 cc uit 1991 staat scheef

Bij was dat ook het geval.
Is verholpen door er nieuwe in te zetten samen met nieuwe schokbrekers.

RE: Mini 1000 cc uit 1991 staat scheef

Bert schreef:
Waarschijnlijk bedoel je de "cupjes". Dit zijn nylon "hoedjes" waarin kogels vallen welke een onderdeel zijn van de rest van je ophanging. deze hoedjes slijten, en dat dat kan de oorzaak zijn van het scheef staan.



Kan een versleten cupje ook tot gevolg hebben dat de ophanging gaat rammelen? Het geluid dat uit mijn rechterwielophanging komt is een beetje te vergelijken met een fusseekogel met speling. Het komt vooral naar voren bij het rijden over putdeksels ed. Maar ik heb alles nagekeken op speling, maar niets kunnen vinden :?

RE: Mini 1000 cc uit 1991 staat scheef

Die van mij stond ook eens scheef, maar dat kwam omdat het achter-subframe verrot was(slechts een half jaar na de apk) :( . Maar dan wel echt scheef. Ik hoop voor jouw dat het wat anders is

RE: Mini 1000 cc uit 1991 staat scheef

Jeroen heb je bij het nakijken op speling van de wielophanging ook erg gehouden in de schokbrekers?? Ik heb ook wel eens een dergelijk rammetlje gehad en toen bleek het heel onschuldig een versleten rubbertje te zijn die tussen de schokbreker en het ophangingspunt aan het chassis zit. Over het algemeen zullen versleten cupjes niet zo snel zorgen voor een rammel. Hij gaat er wel scheef van staan maar rammelen doet ie niet.

Greetz

Richard.

default

RE: Mini 1000 cc uit 1991 staat scheef

hey allemaal,

Bedankt voor het posten van het antwoorden,

Gr Mark

RE: Mini 1000 cc uit 1991 staat scheef

Richard-T schreef:
Jeroen heb je bij het nakijken op speling van de wielophanging ook erg gehouden in de schokbrekers?? Ik heb ook wel eens een dergelijk rammetlje gehad en toen bleek het heel onschuldig een versleten rubbertje te zijn die tussen de schokbreker en het ophangingspunt aan het chassis zit.



Tis al ff geleden, maar met het oog op de rit naar Italie heb ik toch ff de voorwielophanging nagelopen op speling.

Na ieder moertje na getrokken te hebben bleek de speling hoogst waarschijnlijk te zitten in een niet helemaal goed vast zittende moer waar de schokbreker mee vast zit op de wielophanging.

Dus weer een rammeltje minder :D

RE: Mini 1000 cc uit 1991 staat scheef

De goedkoopste manier om het op te lossen is om tussen de kogel en de trompet een sluitring te leggen. Dit heb ik al meerdere keren gedaan bij diverse mini's. Wat je er tussen legt in milimeters, gaat hij is centimeters hoger staan.

Ik heb het meegemaakt dat een mini achter door de vering was gezakt. Het subframe bleek doorgebroken te zijn!!!

RE: Mini 1000 cc uit 1991 staat scheef

Niks om zorgen over te maken als de mini scheef staat, zoals ik lees.

Zorgen maken is niks, maar repareren is voor later en kan het behoorlijk in de nodige euro's lopen.

Het teflon cupje is aan gort, en komt veel voor aan de voorste draagarmen. Daar ligt het zwaarste punt.
Bij dit probleem heeft de mini geen stabiele weg ligging, het camber is niet meer in lijn waardoor onnodige banden slijtage naar voren komt. Één wiel zijde wordt meer belast dan de ander, en hebben de wiellagers ook hieronder te lijden. Dan zullen we het sturen maar achterwege laten, want we sturen toch altijd naar links. Loop zelf ééns met twee verschillende schoenen die in hoogte verschillen een hele dag rond.

RE: Mini 1000 cc uit 1991 staat scheef

Mocht de cup niet doorgesleten zijn, kun je het door een sluitring oplossen... Alles heeft een oorzaak! Maar als ie doorgesleten is dan moet je hem vervangen, en let erop of er veel groeven in de kogel zitten!

RE: Mini 1000 cc uit 1991 staat scheef

Bert schreef:
Waarschijnlijk bedoel je de "cupjes". Dit zijn nylon "hoedjes" waarin kogels vallen welke een onderdeel zijn van de rest van je ophanging. deze hoedjes slijten, en dat dat kan de oorzaak zijn van het scheef staan.
Alhoewel dat ook gewoon kan komen door slijtage aan de rubber bollen. Beide niets om je ongerust over te maken in iedergeval.

Vervangen is wel ff een werkje. Vooral voor.



Ik vermoed dat dit het probleem is bij mn 91'er.
Kan iemand me toevallig naar een plaatje wijzen?
Dan weet ik meteen waar ik moet beginnen zoeken.
Thx!

RE: Mini 1000 cc uit 1991 staat scheef

aan de voorkant ziet het er zo uit.

Bij nummer 18 zit het cupje. Deze steekt in de bovenste draagarm