Ja Tom, Mini's die een tijd niet of amper gebruikt zijn, stellen ons wel eens voor rare vragen.
Aan je verhaal te horen, gaat mijn gedachte allereerst uit naar 'te weinig brandstof'.
Omdat je het ook over een sissend geluid hebt,heb je kans dat er een paar schroefjes niet helemaal vast zitten. Ik duid dan met name op de moeren waarmee de carburateur op het inlaatspruitstuk vast zit en de moeren waarmee het inlaat en uitlaat spruitstuk op de kop van de motor vast zitten. Dus, motorkap omhoog en duik voorover om bij de achterkant van het blok te kunnen en probeer de moeren wat vaster aan te draaien. Vanaf waar jij staat gezien - met de klok mee.
Het tweede waar ik aan moet denken, is de benzine leiding onder de auto door, vanaf de tank naar de pomp.
Die dingen zijn van ijzer en hebben neiging om -vanbinnen uit- te roesten. Je moet je realiseren dat de benzinetank buitenlucht naar binnen zuigt terwijl die leeg gereden wordt. In die lucht zit waterdamp. Een gedeelte van die damp condenseert tegen de wand van de tank elke nacht dat het kouder is dan het overdag was. Water zakt naar het laagste deel van het benzine systeem. Waar is dat? Juist, in de leiding die onder de bodem doorloopt.
Je kunt gewaar worden hoe moeilijk de benzine door die leiding stoomt door -met een slangetje- aan de inlaatkant van de pomp aan de leiding te zuigen met je mond.
Een factor is ook, dat de tegenwoordige benzine door de bijmenging van 'groene' benzine agressiever is voor rubber dan waar de oude slangetjes in het systeem tegen bestand zijn. Bij de roestplekken in d leiding verzamelt zich dus ook rubber materiaal. Nou, dat wil best verstoppen.
Meld je ons je bevindingen? Daar hebben anderen die dit probleem tegenkomen ook wat aan.
- Login of registreer om te reageren
RE: Mini 1000 HLE 1983 start niet meer
Ingediend door thehamers op do, 14-05-2015 23:24
Hallo mede mini liefhebbers!
Ik ben sinds eergisteren eigenaar van een mini uit 1983. Hij liep als een zonnetje tot vandaag
Tijdens het rijden begon hij als ik gas geef te stotteren. Tot op een gegeven moment de motor uit viel
Ik heb hem toen opnieuw proberen te starten. Dat lukt wel maar hij pruttelde wat en viel weer uit. Na twee a drie keer proberen sloeg hij helemaal niet meer aan.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn. Ik denk zelf aan een verzopen motor. Wat zou ik hier aan kunnen doen?
Verder maakt hij als ik gas geef tijdens het rijden een sissend geluid.
Hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
Met vriendelijke groet, Tom