Mini 1000 HLE 1983 start niet meer

default

RE: Mini 1000 HLE 1983 start niet meer

Hallo mede mini liefhebbers!

Ik ben sinds eergisteren eigenaar van een mini uit 1983. Hij liep als een zonnetje tot vandaag
Tijdens het rijden begon hij als ik gas geef te stotteren. Tot op een gegeven moment de motor uit viel

Ik heb hem toen opnieuw proberen te starten. Dat lukt wel maar hij pruttelde wat en viel weer uit. Na twee a drie keer proberen sloeg hij helemaal niet meer aan.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn. Ik denk zelf aan een verzopen motor. Wat zou ik hier aan kunnen doen?

Verder maakt hij als ik gas geef tijdens het rijden een sissend geluid.

Hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Met vriendelijke groet, Tom

RE: Mini 1000 HLE 1983 start niet meer

Ja Tom, Mini's die een tijd niet of amper gebruikt zijn, stellen ons wel eens voor rare vragen.
Aan je verhaal te horen, gaat mijn gedachte allereerst uit naar 'te weinig brandstof'.
Omdat je het ook over een sissend geluid hebt,heb je kans dat er een paar schroefjes niet helemaal vast zitten. Ik duid dan met name op de moeren waarmee de carburateur op het inlaatspruitstuk vast zit en de moeren waarmee het inlaat en uitlaat spruitstuk op de kop van de motor vast zitten. Dus, motorkap omhoog en duik voorover om bij de achterkant van het blok te kunnen en probeer de moeren wat vaster aan te draaien. Vanaf waar jij staat gezien - met de klok mee.
Het tweede waar ik aan moet denken, is de benzine leiding onder de auto door, vanaf de tank naar de pomp.
Die dingen zijn van ijzer en hebben neiging om -vanbinnen uit- te roesten. Je moet je realiseren dat de benzinetank buitenlucht naar binnen zuigt terwijl die leeg gereden wordt. In die lucht zit waterdamp. Een gedeelte van die damp condenseert tegen de wand van de tank elke nacht dat het kouder is dan het overdag was. Water zakt naar het laagste deel van het benzine systeem. Waar is dat? Juist, in de leiding die onder de bodem doorloopt.
Je kunt gewaar worden hoe moeilijk de benzine door die leiding stoomt door -met een slangetje- aan de inlaatkant van de pomp aan de leiding te zuigen met je mond.
Een factor is ook, dat de tegenwoordige benzine door de bijmenging van 'groene' benzine agressiever is voor rubber dan waar de oude slangetjes in het systeem tegen bestand zijn. Bij de roestplekken in d leiding verzamelt zich dus ook rubber materiaal. Nou, dat wil best verstoppen.

Meld je ons je bevindingen? Daar hebben anderen die dit probleem tegenkomen ook wat aan.

default

RE: Mini 1000 HLE 1983 start niet meer

Hallo,

Het start probleem is opgelost. Kabeltje van de bobine was los(stekkertje afgebroken)

Morgen ga ik naar het sissend geluid kijken. Bedankt voor de tips!

Met vriendelijke groet, Tom

RE: Mini 1000 HLE 1983 start niet meer

Kijk, zo leer je snel je autootje kennen!

default

RE: Mini 1000 HLE 1983 start niet meer

Hallo,

De mini loopt weer maar het is me opgevallen dat hij inhoudt wanneer ik op het gas druk.
Ik heb toen de bougies eens een voor een uitgetrokken en weer terug gestoken en het viel me op dat bij de tweede cilinder van links
De motor niet van toeren veranderden.

Het lijkt mij dat hij maar op drie "poten" loopt. Ik heb toen de bougies gecontroleerd maar hij vonkt wel. Wat me opviel was dat de bougie uit de tweede cilinder droog was terwijl de andere drie vochtig/nat waren van de benzine. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?

Hoor graag iets van jullie!

Met vriendelijke groet,

Tom

RE: Mini 1000 HLE 1983 start niet meer

Ja Tom, je vond een los kabeltje, en dacht; 'hebbes'.
Inderdaad, dat hielp.
Nu heb je nog klachten.
Lees eens opnieuw wat ik in eerste instantie geschreven heb. Trek de moeren na op het spruitstuk en aan de carburateur.
En controleer wat ik verder schreef over een mogelijk verstopte benzineleiding onder de auto door.
Omdat bij één cylinder de bougie er 'droog' uitziet, kan dat erop duiden dat de kleppen van die cylinder niet helemaal sluiten, waardoor het 'aanzuigen' maar zo half en half lukt. Ook het op drie cilinders lopen kan in die richting duiden. Als je nauwelijks gasvulling in een cilinder krijgt levert de ontsteking ook niet veel (kracht) op. Trek je de bougie kabel er af terwijl de motor loopt, hoor je nauwelijks verschil. Lees eens in de rubriek Wiki de verhalen over 'Distributie', kleppen. Daar kan je een boel wijzer van worden.
Even alles serieus nalopen. Er is een oorzaak en die heb je nog niet echt gevonden.
Hou je ons op de hoogte van je vorderingen?

RE: Mini 1000 HLE 1983 start niet meer

Het lijkt bijna alsof de koppakking er uit ligt. Maar dat zou ik pas als laatste controleren en inderdaad eerst doen wat Wim zegt.

RE: Mini 1000 HLE 1983 start niet meer

als de koppakking tussen 2 cilinders er tussen uit ligt, dan zou je bij 2 cilinders geen tot weinig toeren verschil moeten horen als je de bougie er uit haalt.
Topic starter beschrijft dat het maar bij 1 is!

Het zou natuurlijk nog kunnen dat de koppakking er uit ligt tussen cilinder en koel of olie kanaal, maar dan zou je ook wel wat andere dingen moeten merken

ik zeg: stel eerst de kleppen eens, en probeer dan nog eens :)

RE: Mini 1000 HLE 1983 start niet meer

Compressie meten met alle 4 de bougies eruit...