MINI 1000 HLE loopt op 2 cilinders?

RE: MINI 1000 HLE loopt op 2 cilinders?

Goedenavond allemaal,

Mijn MINI 1000 HLE liep na een tijd stilstaan niet heel lekker. Vooral in de lagere toeren wat schokkerig en leek alsof hij inhield. Motor gedroeg zich alsof er met choke open werd gereden bij warme motor.

Na plaatsen van nieuwe bougies leek het euvel verholpen echter na een paar kilometer begon er iets te tikken en begon de motor te schokken. Met veel moeite naar huis gereden (haalde maximaal 50 km/uur). Na opnieuw starten loopt de motor voor geen meter meer. Na starten met choke valt deze bijna direct weer uit. Met gaspedaal tot op de bodem loopt hij heel schokkerig en komt met heel veel moeite op toeren. Ook trekt hij nauwelijks en kom ik alleen met veel toeren heel langzaam op gang. Wanneer ik de linker twee bougies verwijder blijft de motor gewoon doorlopen. Wanneer ik een van de twee rechter bougies verwijder valt de motor meteen stil.

Ik heb al overal gezocht maar kan nergens een eenduidig antwoord vinden :( Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt!

Roger

Heb je de verdelerkap er al eens afgehaald?
Contactpuntjes of of verdelen misschien gecorrodeerd tijdens het stilstaan?

Benzineprobleem lijkt me minder aannemelijk, hij zou geen 'voorkeur' voor cilinders moeten hebben.

Ik heb geen contactpuntjes (meer). Enige tijd is de MINI omgebouwd naar een elektronische ontsteking.

Misschien is je massa slecht? Of iets met de bobine?
Het lijkt er haast op dat hij ook je bougies sloopt. Of waren ze helemaal vet geslagen toevallig? (hoe zien ze er uit)

De bougies zijn nieuw. De linker twee slaan helemaal vet wegens geen of slechte verbranding.

Kan het de koppakking zijn?

Wellicht kun je een compressie test doen. Hoelang heeft de motor stil gestaan ?

Kijk ook even of er nog genoeg olie in de carburateur zit

Motor heeft ongeveer een half jaar stilgestaan. Kan ik een compressiemeting zelf uitvoeren en hoe? Of moet ik hiervoor naar de garage?

je kunt zelf een goede indicatie krijgen door een vinger op t bougiegat te drukken en iemand even de motor rond te laten draaien (wel alle bougies eruit halen). Verbrande klep of lekke koppakking geeft meteen een verschil in druk die je voelt tussen de verschillende cilinders.

voor de zekerheid ook ff checken of de verdachte bougies uberhaupt wel vonken

De bougies vonken allemaal! Ik ga vandaag proberen of het helpt als ik de pot bijvul. Mag ik 5W40 olie gebruiken? (die heb ik nog staan :D )

Zal dan ook een testen met een vinger op de bougie gaten te houden. Allemaal tegelijk of kan dat ook om de beurt?

om de beurt de druk testen. Wel knap als je alle gaten gelijktijdig kunt!
Olie zal niets uitmaken in de carburateur. Dat maakt de lucht aanvoer iets trager op moment van accelereren.Hierdoor wordt t mengsel tijdelijk iets rijker waardoor je op dat moment iets meer power hebt. Dikte van olie maakt niet veel uit, maar het zal echt niet de oorzaak van jou probleem zijn.
Misschien stomme vraag: heb je de volgorde van bougiedraden wel goed?

Controleer inderdaad even de onstekingsvolgorde. Weet je ook waar het tikken vandaan komt wat je hoort? Als je ontsteking niet goed staat kan hij ook gaan pingelen.

Vonken ze allemaal even sterk (mooi blauw)?

Olie in de pot helpt inderdaad niet. Bougies vonken mooi blauw. Hij tikte alleen net voordat hij zo slecht begon te lopen, dat doet hij nu niet meer.

De volgorde van de kabels klopt. Zo zaten ze ook toen hij nog goed liep.

Nu met (koud) starten: met choke uit slaat hij bijna meteen af. Choke in en gaspedaal ingetrapt blijft hij lopen. Met gaspedaal helemaal in lopen de toeren langzaam op. Ook meer blauwe rook dan eerst :(

Koppakking tussen cil 3 en 4 doorgeblaft... doe ff een compressietest en je weet het zekers

Ik heb ook zo'n vermoeden. Compressietest kan ik alleen niet voor naar de garage helaas.

Is het te doen om zelf de pakking te vervangen? En wat kost dat ongeveer?

Ik heb ook zo'n vermoeden. Compressietest kan ik alleen niet voor naar de garage helaas.

Is het te doen om zelf de pakking te vervangen? En wat kost dat ongeveer?

Compressietest is zelf uit te voeren. Compressiemeters zijn bij een automaterialenhandel te halen.

Koppakking is zelf wel te doen. Zorg er alleen wel voor dat je zelf goed gereedschap bij de hand hebt. Lees een handboek door voordat je begint.

ik had laatst een soortgelijk probleem en na een hoop opties doorlopen te hebben bleek 1 kabel van de bobine nog aan 1 tiertje te hangen. Dit gaf een verhoogde weerstand op de kabel waardoor de ontsteking helemaal de weg kwijt was. Was gelukkige een makkelijke oplossing voor een vervelend probleem.

Denk toch dat ik de klos ben :( net even paar minuten laten lopen. Geen bubbels in opening radiator maar wanneer ik flink gas geef spettert het water uit de vulopening :(

Is er een handleiding beschikbaar voor vervangen koppaking? Of weet iemand een goed(koop) adresje in Limburg?

Haynes / werkplaatshandboek :)

En dit topic zal ook wat nuttige info in staan:
viewtopic.php?p=30796#30796

Koppakking vervangen is goed zelf te doen als je een beetje handig bent. Alleen wel even goed opletten dat je alles wat je loshaalt netjes op volgorde legt, zodat je alles weer op dezelfde plek terug kunt plaatsen.
Verder kun je het beste een momentsleutel gebruiken om een aantal moeren met de juiste kracht vast te zetten. Aanhaalmomenten kun je ook vinden in de haynes of een werkplaatshandboek. Deze kun je soms ook in de bibliotheek vinden 8)

MINI 046 schreef:
Denk toch dat ik de klos ben :( net even paar minuten laten lopen. Geen bubbels in opening radiator maar wanneer ik flink gas geef spettert het water uit de vulopening :(

De vulopening van de radiator zelf? Hou je er rekening mee dat wanneer je een dot gas geeft, en dus meer toeren maakt, je waterpomp dat ook doet?

Hoi,

Ik woon zelf in geleen en heb al van flink wat mini's van andere de koppakking vervangen.
Als je advies nodig hebt kun je me gerust een PM sturen voor wat info.

Gr maikel

Kan iemand me helpen met het vervangen van de koppakking of weet iemand een adresje in Limburg?

Hoi

We hebben giste mailcontact gehad.
Het komt wel goed

gr maikel