RE: Mini 1000 mayfair start niet meer, kortsluiting
Ingediend door Jay Kolvenbag op vr, 15-05-2015 11:47
Oja, de ruitenwissers doen ook niks meer, en voor het ongeval deed de claxon het ook al niet
- Login of registreer om te reageren
Ingediend door Jay Kolvenbag op vr, 15-05-2015 11:47
Oja, de ruitenwissers doen ook niks meer, en voor het ongeval deed de claxon het ook al niet
Ingediend door wim fournier op vr, 15-05-2015 13:10
Voordat je die verstralers aansloot deed alles wat het nu niet doet het wel.
Dus, keer terug op je schreden: Maak alles wat je mbt de verstralers hebt aangebracht weer los en sluit de bedrading -zoals die was- opnieuw aan. Met een beetje geluk doet de boel het dan weer gewoon en kan je naar de apk en rijden met die kar. Intussen zitten die verstralers mooi in je frontje. Pas als je van de winter een nachtrit gaat rijden, komen ze van pas. Tegen die tijd zal je het wel uitgevonden hebben hoe het echt moet zitten. Succes.
Ingediend door Jay Kolvenbag op vr, 15-05-2015 16:15
Ik had na het probleem meteen alles terug gedraaid, zoals je zei, maar de auto vertoont nogsteeds geen teken van leven...
Ingediend door wim fournier op vr, 15-05-2015 17:18
Ja, dit wordt dan echt een raadspelletje.
Omdat je in je beschrijving aangeeft dat er een paar lampjes zijn die zwak branden en een richtingaanwijzer di wel echt geeft maar waarvan de clignoteur niet klikt, krijg ik de indruk dat je met de draad die je vanaf de accu getrokken hebt zodanige kortsluiting hebt veroorzaakt, dat de accu vanbinnen doorgebrand is. In elk geval; helemaal leeg getrokken is.
Heb je een voltmeter? Als je die rechtstreeks op d accupolen zet, kan je aflezen hoeveel volt de accu nu nog geeft. Als dat beneden de 14 volt is, is de stroomsterkte gewoon te gering om je startmotor te laten draaien of je claxon te laten horen.
Heb je geen volt / ampere meter, koop dan ik elk geval een proeflampje bij Brezan. Kost weinig en je kunt daarmee in elk geval zien of je accu nog stroom genoeg geeft om dat lampje te laten gloeien.
Maar, let op. Je moet eerst controleren of je nog ergens een kortsluiting hebt zitten. Nu niet 'zomaar' een nieuwe accu kopen en die aansluiten. Je hebt kans dat je die (ook) opblaast wanneer er nog een flinke kortsluiting is buiten de zekeringen om.
In je profiel heb je niet aangegeven waar je woont. Dat is onverstandig. Wanneer je wel een plaatsnaam opgeeft, kan het zijn dat iemand die bij je in de buurt woont je vraag leest en denkt, ''vooruit' ik zal die jongen even helpen'.
Laat je ons weten hoe het verder afloopt met dit probleem.
Anderen die dit lezen kunnen daar weer profijt van hebben.
Ingediend door _mini_cooper_ op vr, 15-05-2015 19:47
En heb je het relais wel goed aangesloten?
Kan best zijn dat alleen je accu leeg is.
Stel dat je alles correct hebt aangesloten, maar je accu behoorlijk leeg was.
Je rijd er immers niet mee en van stationair draaien laad je accu niet zo snel.
Krijgt je accu ineens de stroom van die 2 lampen voor z'n kiezen, opperdepop.
Een multimeter is het handigst, maar je zou ook de accu een nachtje aan de lader kunnen hangen.
Sterkte, Peter
Ingediend door Jay Kolvenbag op zo, 17-05-2015 11:35
Ik heb even met de spanningzoeker gekeken en die gaf op de accu inderdaad een te laag voltage aan (12 volt ipv het minimum van 14), vervolgens heb ik de druppellader er aan gelegd en na een tijdje startte de auto gelukkig weer! Helaas doen de ruitenwissers het nu niet meer terwijl die het eerst wel deden. De enige obstakels zijn nu dus nog de ruitenwissers en de claxon.
Iedereen heel erg bedankt voor de snelle en nuttige reacties!
Ingediend door Jay Kolvenbag op zo, 17-05-2015 11:48
Als het goed is heb ik alles zo aangesloten als op het plaatje, het kan natuurlijk zijn dat ik per ongeluk toch iets heb omgedraaid, maar het kan ook zijn dat ik hem gewoon goed heb aangesloten maar dat de accu te leeg was waardoor ik dacht dat er kortsluiting was. Maargoed, voorlopig laat ik de verstralers even voor wat ze zijn....
RE: Mini 1000 mayfair start niet meer, kortsluiting
Ingediend door Jay Kolvenbag op vr, 15-05-2015 11:40
Ik heb een mini 1000 mayfair uit 1991 en laatst probeerde ik twee wipac verstralers aan te sluiten, dit ging alleen niet volgens plan. Ik had volgens de instructies een draad met zekering vanaf de + van de accu aan de relais van de verstralers aangesloten, een draad vanaf de relais naar de koplampen, een draad vanaf de relais naar de verstralers en een draad vanaf de relais naar de carrosserie.
Toen ik het contact omdraaide gebeurde er echter niets, de koplampen en de verstralers deden niets, de startmotor draait niet, de twee lampjes bij de benzinemeter en temperatuur branden zacht, het scherm van de radio licht op maar er komt geen geluid van de speakers en alleen de linker richtingaanwijzer brand maar knippert niet. De vier zekeringen onder de motorkap lijken allemaal intact te zijn(ik weet niet of er ergens anders in de auto nog zekeringen zitten?). Nadat dit gebeurde heb ik alle bedrading van de verstralers compleet verwijderd.
Over 11 dagen wordt ik 18 en de auto moet voor die tijd nog door de apk, dus de tijd dringt. Hoe de verstralers wel aangesloten moeten worden is nog even niet belangrijk, het gaat er nu puur om hoe ik de auto weer draaiende krijg dus als iemand tips heeft hoor ik het graag!