Mini 1000 met probleempje

default

RE: Mini 1000 met probleempje

Hallo allemaal, aller eerst wil ik mij even voorstellen aangezien ik nieuw ben op dit forum. Ik ben Pieter en heb sinds een maand of 2 een mini 1000 hle uit 1984. Alles volgens mij standaard. Toen ik hem kocht heb ik de koppeling moeten ontluchten en heb ik de dynamo vervangen. Hij rijdt behoorlijk goed!

Nu mijn probleem, ik had last van schokken dat de motor zo af en toe iets inhield. Ook als ik aan de mengschrof draaide was er geen merkbare verandering in toeren of iets. dit deed mij besluiten de su carburateur eens open te schroeven, wat bleek was dat de shoke iets te ver aangetrokken was. Heb het kabeltje weer op de goede plek aangebracht en de mengschroef 2 slagen naar beneden gedraaid. Toen de motor gestart, liep echt heel beroerd. Contact punten en tijd afgesteld maar geen verbetering. Nu heb ik de ontsteking ongeveer 20 graden te vroeg staan en hij doet het nu in ieder geval beter. Wel wat hoog in toeren maar hij draait mooi rond.

Mag dit? Is dit een bekend probleem bij mini 1000tjes? Is het iets dat ik iets fout gedaan heb?

De naald die nu in mijn su zit is een AAC naald, het zegt mij niets maar ik neem aan jullie wel.
Alvast bedankt voor de reacties!

RE: Mini 1000 met probleempje

Je kunt je ook afvragen waarom de choke zo gemonteerd was...
waarschijnlijk om een 'valse lucht'-probleem te verbloemen/-verhelpen.

dit is ook de reden waarom, indien de motor op een hoger toerental blijft lopen, verder prima reageert...

Stap 1) bekijk je bougies, grote kans dat ze wittig zijn en de motor dus te arm loopt.
Stap 2) waar wordt vals lucht gezogen: is dat de pakking tussen carbvoet en inlaatspruitstuk, tussen spruitstuk en cylinderkop of is het asje van de gasklep versleten zodat tussen as en carburateur lucht wordt aangezogen...

Start de motor en spuit met WD40 of een kruipolie (géén remmenreiniger gebruiken!!) op de diverse genoemde plekken.
Reageert de motor door ineens anders te gaan draaien dan weet je waar het lek zich bevindt.
Dan kun je er wat aan doen nu.

De boosdoener kan ook een verlopen/ versleten ontsteking zijn, dus hóóg tijd om die contactpuntjes in de ton te mieteren en over te stappen op een electronische unit...één keer afstellen, dan nooit meer (zolang de as niet verslijt uiteraard).
Dat dát niet duur hoeft te zijn..-> klik! en mèt behoud van je originele bobine...

RE: Mini 1000 met probleempje

Het probleempje is begonnen met een verkeerd afgestelde choke en eindigt met contactpuntjes die vervangen moeten door een electronisch gebeuren om kosten uit te sparen?

RE: Mini 1000 met probleempje

Het is een optie... geen must

Je kunt idd zoals brutus aangeeft eerst eens kijken of er idd valse lucht is. Daarna gewoon ff het standaard doen: contaktpuntjes, condensator, bougies + kabels, verdelerkap en rotor vervangen.Dit zijn de dingen die je het best jaarlijks kunt vervangen. ( hoort erbij, en zijn de kosten niet) Je kunt altijd nog beslissen of je een elektronische ontsteking wil ;)

Dus begin ff bij het begin: bovenstaande vervangen/cq afstellen, kleppen stellen, daarna pas de carb afstellen.

Succes,

Maurice

RE: Mini 1000 met probleempje

Mijn reactie was wat kort en ik twijfel zeker niet aan de kennis van Brutus.
Ik sta er altijd alleen een beetje verbaasd van dat wanneer er een probleem is met bv de carburatie, mensen ook tegelijkertijd aan de ontsteking gaan sleutelen.
Om een probleem dan nog op te lossen is dan inderdaad compleet alles te gaan nalopen,
c.q.vernieuwen.

RE: Mini 1000 met probleempje

Dank je voor je vertrouwen Willy.. ;)

Ik snap jouw vraag/ beredenering, maar eigenlijk moet je precies andersom denken:
vaak wordt er bij een klacht aan vanalles geschroefd en gedraaid zonder daadwerkelijk het probleem op te lossen.
Ook de TS zelf begon in eerste instantie aan de mengselschroef te draaien, terwijl die in praktijk zélden verloopt...
Ik zie/ hoor/ lees zovaak dat mensen maar wat lopen te pielen en de halve inhoud onder de motorkap vernieuwen zonder soelaas, i.p.v. dat ze eerst rustig nagaan wat er loos kan zijn.
Ontsteking controleren op tijdstip, kleppen controleren op speling etc zijn zaken die uitgevoerd kunnen worden zónder meteen ingrijpend in de portemonnaie te duiken en weet-ik-al-niet-wat te vernieuwen.

Zoals je uit mijn reactie kunt lezen bleek de choke (te) strak te staan, dit kan uiteraard onbewust gedaan zijn maar meestal is het een 'noodgreep' om iets te verbloemen.
In dit geval mag je dus denken aan een te arme afstelling wat weer veroorzaakt wordt doordat er ergens valse lucht wordt aangezogen.
Contactpuntjes kunnen, hoe origineel en eenvoudig het systeem ook is, voor ongelovelijk veel vreemde klachten zorgen.
Het mag duidelijk zijn dat ik m'n buik van die dingen vol heb en een groot voorstander ben van modificeren, en met zo'n (zie genoemde link) trigger-cassette zie je er van buitenaf ook nog eens geen ene drol van.
Vooruitgang heet dat, met eigenlijk alleen maar voordelen: beter starten en rustiger lopen.
Bougiekabels en verdelerkappen vervang ik eigenlijk zelden, zeg eens in de vijf jaar misschien.