Je kunt je ook afvragen waarom de choke zo gemonteerd was...
waarschijnlijk om een 'valse lucht'-probleem te verbloemen/-verhelpen.
dit is ook de reden waarom, indien de motor op een hoger toerental blijft lopen, verder prima reageert...
Stap 1) bekijk je bougies, grote kans dat ze wittig zijn en de motor dus te arm loopt.
Stap 2) waar wordt vals lucht gezogen: is dat de pakking tussen carbvoet en inlaatspruitstuk, tussen spruitstuk en cylinderkop of is het asje van de gasklep versleten zodat tussen as en carburateur lucht wordt aangezogen...
Start de motor en spuit met WD40 of een kruipolie (géén remmenreiniger gebruiken!!) op de diverse genoemde plekken.
Reageert de motor door ineens anders te gaan draaien dan weet je waar het lek zich bevindt.
Dan kun je er wat aan doen nu.
De boosdoener kan ook een verlopen/ versleten ontsteking zijn, dus hóóg tijd om die contactpuntjes in de ton te mieteren en over te stappen op een electronische unit...één keer afstellen, dan nooit meer (zolang de as niet verslijt uiteraard).
Dat dát niet duur hoeft te zijn..-> klik! en mèt behoud van je originele bobine...
- Login of registreer om te reageren
RE: Mini 1000 met probleempje
Ingediend door Retro op wo, 07-03-2012 16:36
Hallo allemaal, aller eerst wil ik mij even voorstellen aangezien ik nieuw ben op dit forum. Ik ben Pieter en heb sinds een maand of 2 een mini 1000 hle uit 1984. Alles volgens mij standaard. Toen ik hem kocht heb ik de koppeling moeten ontluchten en heb ik de dynamo vervangen. Hij rijdt behoorlijk goed!
Nu mijn probleem, ik had last van schokken dat de motor zo af en toe iets inhield. Ook als ik aan de mengschrof draaide was er geen merkbare verandering in toeren of iets. dit deed mij besluiten de su carburateur eens open te schroeven, wat bleek was dat de shoke iets te ver aangetrokken was. Heb het kabeltje weer op de goede plek aangebracht en de mengschroef 2 slagen naar beneden gedraaid. Toen de motor gestart, liep echt heel beroerd. Contact punten en tijd afgesteld maar geen verbetering. Nu heb ik de ontsteking ongeveer 20 graden te vroeg staan en hij doet het nu in ieder geval beter. Wel wat hoog in toeren maar hij draait mooi rond.
Mag dit? Is dit een bekend probleem bij mini 1000tjes? Is het iets dat ik iets fout gedaan heb?
De naald die nu in mijn su zit is een AAC naald, het zegt mij niets maar ik neem aan jullie wel.
Alvast bedankt voor de reacties!