Mini 1000 met versnellingsbak problemen (2de)

default

RE: Mini 1000 met versnellingsbak problemen (2de)

Beste allemaal,

Ik zal me voorstellen,
Mijn naam is Piero Bianculli,
Ik ben muzikant en heb een grote passie voor auto en motoren.

Ik heb een net een mini 1000 s6 gekocht voor weinig maar de 2de versnelling schiet uit.
Ik dus niet met de 2de versnelling rijden.
De auto is voor de rest in goed staat , niet te veel roest, leer stoelen en best wel mooi.

De garage waar ik het gekocht heb wil het terug nemen of de reparatie uitvoeren als ik dan de onderdelen koop.

Nu twijfel ik een beetje ..

-Deze auto terug te geven en om de 1300 te zoeken (ik wou eigenlijk 1300 ipv van een 1000)
-deze laten repareren en de onderdelen zelf kopen (gereviseerd bak 550 euro)
-1300 blok er in zetten met bijhorende bak.

Het lijk op dat er blauwe rook uit komt als de auto koud is, ik heb nog niet goed kunnen zien maar
Ik zou graag een paar tips van jullie willen hebben om deze beslissing te maken.

Alvast bedankt voor jullie reacties .

Groeten.

RE: Mini 1000 met versnellingsbak problemen (2de)

Ja, het is meestal maar een kleinigheid, waardoor een auto 'uit de versnelling schiet'. Het schakelen gebeurt door de schakelmoffen te verschuiven. Elke keer moet dan die schakelmof wel weer 'op zijn plaats' gehouden worden. Dat gebeurt met een kogeltje wat in een kuiltje gedrukt wordt met een spiraalveertje. Allemaal verkleinwoorden hier. Inderdaad zijn het maar kleine kogeltjes en veertjes die dat werk moeten doen.
Helaas schakelen moderne versnellingsbakken zo gemakkelijk, dat we afgeleerd hebben dit schakelen rustig en kalm te doen.
Bij gevolg hebben de 'arreteer'-kogeltjes en veertjes tegenwoordig een moeilijk leven. (arreteer, dat woord komt van arresteer = vasthouden).
De bak moet dus 'eventjes' uit elkaar om te kijken of er mogelijk een arreteer veertje gebroken is, of gewoon te slap geworden is. Vervangen en de boel kan weer in elkaar. Dat is dus wel een paar uurtjes werk. Als je het zelf wil doen, trek er dan maar een weekendje voor uit.