mini 1300 slaat terug op 3250 toeren

RE: mini 1300 slaat terug op 3250 toeren

ik heb hier een mini 1300cc staan van '94. Hij stond enkele maanden stil met afgekoppelde batterij, en nu heb ik hem terug opgestart en stationair draait hij mooi maar van zodra ik gas geef neemt hij niet onmiddellijk mooi aan en op 3250 toeren slaat de motor terug alsof hij begrensd is. Ook geeft hij dan knallen in de carburator en de uitlaat. Iemand een idee wat dit kan veroorzaken?
mvg sven

94´er carburateur?

ja den inlaat waar die injector zit inplaats van de carburator.
mvg

Waar een injectie nogal last van kan hebben (zal niet de oorzaak van het knallen zijn) maar is dat de vacuumslangetjes scheuren.
Je hebt er 3 dacht ik - van je ECU naar een zwart kastje. - zwart kastje naar luchtfilter - en onder het luchtfilter.
Verder zou je gewoon de standaard check kunnen doen van je ontsteking (bougies verdeler bobine e.d.)

Dat doet ie waarschijnlijk alleen als je gas geeft van onder de motorkap?

Probeer maar eens uit om het gewoon via het gaspedaal te doen in plaats van met de gashandle op het inspuithuis..

;-)

Hij zal het wel hebben geprobeerd in de auto, anders lijkt het me lastig om te zeggen dat het bij 3250 toeren gebeurt, tenzij hij een toerenteller heeft aangesloten :)

Maar de gaskabel zit toch vast aan de veer van de carburateur, maakt dat verschil dan?

Bij gas geven middels het mechaniek op het gasklephuis blijft de schakelaar op het gaspedaal gesloten. De ECU heeft een soort beveiliging tegen op hol slaan ingebouwd, die het toerental beperkt wanneer deze schakelaar gesloten staat, en er desondanks gas gegeven wordt.

Ik meen mij te herinneren dat alleen de SPi's van 1993 en 1994 deze schakelaar hebben.

Er zit dus wel degelijk verschil in het effect tussen gasgeven op het gasklephuis, of van binnenuit met het pedaal.

Dat klopt. En die sensor is erg irritant als je cruise control in zo'n mini hebt zitten!