Mini 1.3i valt uit.

default

RE: Mini 1.3i valt uit.

Ik heb een mini uit 1993 een 1.3i.
Deze heb ik helemaal opgeknapt maar nu ik er terug mee rijd valt hij uit als hij warm staat. Nu is mijn vraag hoe kan ik dit oplossen? En kan ik het zelf doen of moet er een computer aangehangen worden.

geoffrey
Alvast bedankt.

RE: Mini 1.3i valt uit.

Je kunt het zelf uitzoeken, met een multimeter kom je een heel eind.
Is het alleen als hij warm is?

Iets meer symtomen, dan kunnen wij meedenken ;)

default

RE: Mini 1.3i valt uit.

Peter schreef:
Je kunt het zelf uitzoeken, met een multimeter kom je een heel eind.
Is het alleen als hij warm is?

Iets meer symtomen, dan kunnen wij meedenken ;)




Ja het is enkel als hij warm staat. Als ik heb smorgens start kan ik de eerst 5 min normaal mee rijden maar als ik dan bv. voor het licht sta te wachten valt hij uit als ik geen gas geef. En hij schokt ook met rijden als hij warm staat. Maar hij rijd en trekt wel normaal op zolang ik maar gas geef.

En waar zou ik dan juist moeten meten met de multimeter?

Alvast bedankt.

RE: Mini 1.3i valt uit.

Start hij wel direct weer als hij uitgevallen is?

Mij eerste gedachte is een massa probleem.
Is de massakabel bij je hondebot nog oke?

RE: Mini 1.3i valt uit.

Het lijkt me dat de motor niet stationair kan draaien.
Als hij nog koud is, werkt de koudloopregeling, en blijft ie draaien.
Ik ben niet bekend met de SPI, maar iedere motor heeft een stationair-regeling.
Ik vermoed dat hier iets verstopt zit oid.

default

RE: Mini 1.3i valt uit.

Peter schreef:
Start hij wel direct weer als hij uitgevallen is?

Mij eerste gedachte is een massa probleem.
Is de massakabel bij je hondebot nog oke?




Ja hij start altijd meteen weer nadat hij is uitgevallen.
En wat bedoel je met een massa probleem?
En weet u misschien waar de stationaire-regeling zit bij een spi of gebeurt dit allemaal via elektronica?

alvast bedankt.

default

RE: Mini 1.3i valt uit.

JosCM schreef:
Het lijkt me dat de motor niet stationair kan draaien.
Als hij nog koud is, werkt de koudloopregeling, en blijft ie draaien.
Ik ben niet bekend met de SPI, maar iedere motor heeft een stationair-regeling.
Ik vermoed dat hier iets verstopt zit oid.



Dat dacht ik eerst ook maar ik kan het nergens vinden.
Het zou natuurlijk gemakkelijk opgelost zijn moest het dat zijn.

RE: Mini 1.3i valt uit.

Waar woon je ergens ? Misschien dat iemand 'm kan uitlezen (Ik kan dat eventueel voor je doen, woon in omgeving Rotterdam).

Zoals bij alle SPi's controleer eerst de vacuumslangetjes en VOORAL de rubberen kniestukjes die op diverse plekken aanwezig zijn.
Deze willen nog weleens verteren waardoor de MAP-sensor in de ECU geen signaal meer krijgt en rekent met omgevingsdruk in plaats van motorbelasting. Daarnaast is het vaak een oorzaak van valse lucht, wat ook niet meehelpt aan een lekker stationair lopen.

Een 93er heeft tevens een gaspedaal-schakelaar. Dit is een klein schakelaartje achter op het gaspedaal wat ingedrukt moet worden op het moment dat je het gaspedaal loslaat. Als dit niet gebeurt weet de ECU niet dat de motor stationair moet draaien en zal daardoor af kunnen slaan.

Je zou de accupool even enkele minuten kunnen loskoppelen en hierna weer aansluiten. Vervolgens de motor weer starten ZONDER het gaspedaal aan te raken (er vanuit gaande dat de gaspedaalschakelaar functioneert)en enkele minuten stationair laten draaien. Hierna een rondje rijden en kijken wat er gebeurt.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken reset het loshalen van de accupool uitsluitend het opgeslagen stationair toerental en NIET de ECU of foutcodes. Hiertoe zal er toch echt een uitleescomputer nodig zijn.

RE: Mini 1.3i valt uit.

Zou het misschien ook de lambdasonde kunnen zijn?
Deze werkt toch niet bij een koude motor. Als de motor op temperatuur komt pakt hij wel het signal van de sonde. Als dit signal niet of niet goed aankomt zou het een redden kunnen zijn waarom ie koud beter loopt dan warm.

Mocht dit het niet zijn, of mocht mijn redenatie niet kloppen dan hoor ik het graag van iemand.
Ik prober alleen maar mee te denken.

default

RE: Mini 1.3i valt uit.

Blue star schreef:
Zou het misschien ook de lambdasonde kunnen zijn?
Deze werkt toch niet bij een koude motor. Als de motor op temperatuur komt pakt hij wel het signal van de sonde. Als dit signal niet of niet goed aankomt zou het een redden kunnen zijn waarom ie koud beter loopt dan warm.

Mocht dit het niet zijn, of mocht mijn redenatie niet kloppen dan hoor ik het graag van iemand.
Ik prober alleen maar mee te denken.



Bedankt voor je bericht, Maar we zijn naar Bartje gereden en hij heeft het opgelost.

toch bedankt.

RE: Mini 1.3i valt uit.

Graag gedaan Geoffrey :)

Om andere lezers ook gemak te laten hebben van de oplossing hierbij even de uitleg:

Bij uitlezen kwamen 2 foutcodes naar voren: Circuit koelwatertemperatuur en circuit inlaat lucht temperatuur. Aangezien deze beiden in hetzelfde electrisch circuit zitten en ze beiden niet terug kwamen na de codes gewist te hebben, zullen dat waarschijnlijk foutcodes uit het verleden zijn, wat meteen maar weer bevestigt hoe primitief de ECU van een SPi is. Alle codes blijven tot in lengte van dagen opgeslagen totdat ze gewist worden. Gedurende die tijd gebruikt de ECU dus ook de zgn. "Limp home modus", met een vervangingswaarde voor de gevonden fouten. In dit geval dus bijvoorbeeld een koelwatertemperatuur van 60 graden, wat resulteert in een relatief rijk mengsel ten opzichte van een warme motor van 80-90 graden.

Maar daarmee was het probleem niet opgelost.
Doorlezen van de data-lijst wees uit dat de MAP sensor een constante druk aangaf van 100 (Millibar denk ik). Dit wijst erop dat de MAP-sensor niet functioneert en omgevingsdruk meet. In een enkel geval duidt dit op een defecte MAP-sensor (= defecte ECU aangezien de sensor hierin zit ingebouwd), maar in de meeste gevallen betekent het een open verbinding met de buitenlucht.
Ook in dit geval bleek een controle van de vacuumslangetjes weer eens nuttig; het haakse aansluitstukje van de vacuumslang van de fuel-trap naar de ECU bleek totaal verteerd.
Hierdoor ontstaat een open verbinding met de buitenlucht in plaats van met het inlaatspruitstuk en dus geen functie van de MAP-sensor, daarnaast zuigt de motor hierdoor (een minimale hoeveelheid weliswaar) valse lucht aan.

Vervangen van het aansluitstukje en opnieuw nakijken van de data-lijst resulteerde in een werkende MAP-sensor en een stukken beter draaiende SPi ! :-)

Ik kreeg de volgende dag ook een SMSje dat de Mini glansrijk door de emissie-keuring in Belgie was gekomen :-)