Mini 1977 valt uit tijdens rijden en start nu ook slecht.

default

RE: Mini 1977 valt uit tijdens rijden en start nu ook slecht.

Hallo allemaal,

Het gaat hier om een prachtig exemplaar uit 1977 met een 1000cc blokje.

Gisteren is m'n Mini tijdens het rijden plotseling stilgevallen. Starten ging in eerste instantie weer prima, dus ik dacht in eerste instantie dat het brandstofniveau laag zou zijn o.i.d. Ik reed vlakbij een tankstation dus helemaal volgegooid. Vol goede moed weer op pad totdat hij weer plotseling stilviel, uiteindelijk was hij niet meer aan de gang te krijgen. De Mini naar huis gesleept en een korte diagnose gestart. We hebben de uitgaande leiding van de mechanische brandstofpomp losgekoppeld en gestart en daar kwam bijna geen brandstof uit.
Dat leek dus een duidelijke diagnose! alles losgehaald en de pomp gecontroleerd, maar als we het hefboompje heen en weer bewegen en de aanzuigkant in een bakje water houden bijv. spuit de vloeistof eruit. Alles weer gemonteerd met een nieuwe pakking ertussen en ja hoor!! Hij leeft weer!
Helemaal blij een proefrit gaan maken, maar aan de vreugde kwam snel weer een eind toen die weer plotseling stilviel. Weer opnieuw proberen te starten en dat deed hij ook weer, na 2 kilometer weer hetzelfde euvel en toen wel op eigen kracht weer naar huis gereden.

Vanmorgen weer starten om opnieuw te testen, maar na een halve minuut viel hij weer uit. En nu startten hij ook niet meer :| Toen bougie eruit gedraaid maar er was geen vonk. Bobine-kabel naar de verdeler van de verdeler gehaald en op het blok gehouden, en daar kwam ook geen vonk! Waarom weet ik niet maar toen hebben we alles weer gemonteerd zoals het in elkaar hoort, en ja hoor toen begon hij weer!! Hij sloeg ook mooi snel aan

Maar nu blijft voor mij de vraag: Wat te doen om weer betrouwbaar op pad te kunnen gaan? Zelf denk ik er nu aan om voor de ontsteking nieuwe rotor, condensator, verdelerkap en bobine aan te schaffen. Een tekort aan brandstof lijkt er nu niet want als hij niet start maar alleen ronddraait ruik je namelijk wel een brandstoflucht. Maar kan het dat door de ontsteking zo'n probleem soms wel en soms niet ontstaat?? dus hij valt uit tijdens het rijden en start de ene keer dan wel weer snel en de andere keer niet meer

Ik hoor heel graag van jullie, hij moet weer de weg op!!

Alvast bedankt!

Mvg, Jeffrey

RE: Mini 1977 valt uit tijdens rijden en start nu ook slecht.

Zoals jij het omschrift las hij warm wordt valt hij uit. Je condensator misschien? En bougies, verdelerkap en kabels vernieuwen kan nooit kwaad. Ik weet niet hoe oud ze zijn?

RE: Mini 1977 valt uit tijdens rijden en start nu ook slecht.

Op grond van eigen ervaring, breng ik het volgende onder je aandacht:
Waneer je aan het rijden bent verbruik je benzine. Elke liter die uit de tank gaat wordt vervangen door een liter buitenlucht.
In Nederland betekent dit dat je daarmee -door de luchtvochtigheid- ook een aantal grammen water in de tank krijgt.
De waterdamp condenseert tegen de binnenwand van de tank wanneer die ('s nachts) afkoelt.
Dat gecondenseerde water zakt van de wand af naar de bodem van de tank.
(Daarom vind je bij oudere auto's ook een schroefje op het diepste punt van de bodem -om het water eens per jaar af te tappen)
Op den duur staat het water zo hoog in de tank dat het -met benzine- wordt opgezogen.
Omdat water zwaarder is dan benzine, blijft een deel in de benzine leiding staan die van achter naar voor loopt.
De leiding is van ijzer.
Na tientallen jaren ontwikkelen zich zodanige verstoppingen in de leiding dat het spiraalveertje in de pomp niet meer sterk genoeg is om (onder alle omstandigheden = hard optrekken, hard rijden) nog voldoende benzine aan te voeren.

Nu doet het zich ook nog voor dat de ontsteking wat storing vertoont.

default

RE: Mini 1977 valt uit tijdens rijden en start nu ook slecht.

@ Rien:

Ik heb de auto nu zelf bijna 2 jaar en de eigenaar hiervoor heeft deze delen nooit vervangen zoals ik van hem begreep, dus de laatste 10 jaar zal dit niet vervangen zijn :) Dus ik denk dat ik al jouw genoemde delen maar moet gaan vervangen denk ik, ook al is het niet de oorzaak kan het nooit kwaad zoals je ook al zegt.

@ Wim:

Goed punt! opzich staat de auto altijd binnen, alleen bij droog weer komt hij naar buiten. maar dat water in de tank, kun je dat zien als je door de opening kijkt? of is het echt een kwestie van alles aftappen en weer vullen zodat je zeker weet dat er geen water inzit?

Aan mij de schone taak om met beide reparaties te beginnen denk ik, daarna hopen dat ie weer start en blijft lopen. als er nog verdere suggesties zijn hoor ik jullie graag!

Gr, Jeffrey

RE: Mini 1977 valt uit tijdens rijden en start nu ook slecht.

misschien ook een idee om hem om te bouwen naar electronische ontsteking?
heb het ook bij een mini gedaan (setje van accu spark vervangt alleen de condensator en contactpunten). betere vonk en beter prestatie's bij mijn oude 1000tje :)

RE: Mini 1977 valt uit tijdens rijden en start nu ook slecht.

genoeg olie in de dashpot van de carb?

is je luchtfilter nog schoon? heb je een (extra) benzinefilter?

HTH,
Theo van den Bogaard

default

RE: Mini 1977 valt uit tijdens rijden en start nu ook slecht.

Hier ben ik weer!! En eigenlijk weer helemaal vrolijk!

Zojuist weer een perfect lopende Mini gestart, en mee gereden!!
En dit zelfs zonder onderdelen te vervangen, ik ben nog even verder aan het zoeken geweest. Wat nu blijkt is dat het stekkertje van de bobine op het zekering kastje tegen het schutboard half los lag. Hierdoor werd er soms wel contact gemaakt en soms niet...

Dus het is eigenlijk een heel simpel kwaaltje geweest!! zo blijkt maar weer dat we het soms heel simpel moeten zoeken :D hierdoor was er uiteraard ook geen vonk mogelijk!

@ Theo: ik heb eigenlijk nog wel een klein vraagje, ik zie vaak het vloeistof niveau van het dashpot voorbij komen. Hoe peil je dit eigenlijk?? hoeveel moet erin zitten? :) (just in case)
Ik heb nog geen extra benzinefilter, maar die gaat er zeker komen. Vooral na het verhaal over veel vocht in de tank d:)b

Gr, Jeffrey

RE: Mini 1977 valt uit tijdens rijden en start nu ook slecht.

RE: Mini 1977 valt uit tijdens rijden en start nu ook slecht.

Ik doe ook nog even een duit in het zakje;
Voor elke liter benzine die je verstookt komt er een liter buitenlucht de tank in.
In onze buitenlucht zit waterdamp (relatieve luchtvochtigheid). 's Nacht is het kouder dan overdag. Dan condenseert wat van die waterdamp tegen de binnenkant van de tank. Druppels water zakken naar beneden. Als het water hoog genoeg staat in de tank, wordt wat water meegezogen wanneer de pomp benzine aanzuigt. Wat van dit water blijft in de benzine leiding -van achter naar voor- staan (laagste punt). Deze leiding is van een ijzer legering die niet zou roesten. Helaas, dat is niet helemaal waar. Er vormt zich toch wat roest.
Op den duur is het spiraal veertje in de pomp niet sterk genoeg meer om onder alle omstandigheden voldoende benzine aan te zuigen om de motor aan het draaien te houden.
Doordat we tegenwoordig ook nog plantaardige toevoegingen in onze benzine hebben, blijkt het rubber wat gebruikt werd voor verbindingen in de benzine leiding daartegen niet helemaal bestand. Weke delen uit het rubber laten los en hopen zich op waar er roest in de leiding zit.
Zulke verstoppingen laten ook weer los, waardoor je dan weer een tijdje niet merkt hoe dicht je leiding eigenlijk zit.

RE: Mini 1977 valt uit tijdens rijden en start nu ook slecht.

Op den duur staat het water zo hoog in de tank dat het -met benzine- wordt opgezogen.



stel je daar niet te veel bij voor ..

http://www.goeievraag.nl/wetenschap/nat ... jv-10-kilo
http://tel.zien.info/vochtigheid.html

het gaat om tienden van grammen per liter O:)

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Mini 1977 valt uit tijdens rijden en start nu ook slecht.

Daar moet je je niet in vergissen, Theo.
Bij benzine moet je wel veel liters getankt hebben voordat er een laagje in de tank blijft staan.
Bij diesel zit er plantaardige bio-diesel bijgemengd wat best veel water aantrekt. Dit is zomaar een liter per duizend liter diesel.
Het scheelt heel veel als je een warme brandstoftank aftankt. Daarmee verdrijf je waterdamp/lucht uit de tank en kan het niet condenseren.

Ik heb ook weleens gelezen dat E10-benzine met ethanol water op kan nemen. Daarmee zou je dus geen water in je tank krijgen. Echter ethanol lost ook de aanwezige roest op, wat weer vuil geeft.

@ Jeffrey: mooi dat je het gevonden hebt. Naar zulke dingen kan je lang zoeken. :x