Mini 1983, zonder bougiekabels

default

RE: Mini 1983, zonder bougiekabels

Hallo,
Aangezien er geen slot op de motorkap zit, heeft een of andere #$%* de bougiekabels eruit gejat. Nu heb ik nieuwe gehaald maar in welke volgorde moeten ze van de kap naar de bougies? Van de positie van de rotor kan ik niet uitgaan. Het schijnt dat bij alle oude mini's het hetzelfde zit dus misschien dat iemand onder zijn motorkap kan kijken en mij kan beschrijven hoe of wat?
Daar zou ik enorm mee geholpen zijn! Alvast bedankt, groetjes, Nes

[Color weggehaald - Eelke]

RE: Mini 1983, zonder bougiekabels

ontstekingsvolgorde is 1-3-4-2 vanaf de distributie zijde.. van rechts naar links.

het maakt niet (behalve dat je kabels soms te kort zijn) uit op welke plek je begint te tellen op de kap .Rotor draait linksom

ff zo uit het hoofd hoor :P

RE: Mini 1983, zonder bougiekabels

Het maakt niet uit waar de kabels op de verdeler zitten (afgezien van de volgorde, natuurlijk)? :? Daar moet ik even over nadenken of dat logisch is... Zou het wel een stuk makkelijker maken.

RE: Mini 1983, zonder bougiekabels

Dat zou wel lekker zijn, dan heb je geen compressie en wel ontsteking. Mooi dat het zaakje zo niet loopt hoor.
De makkelijkste methode?
Haal de bougie van cil. 1 eruit.
Zet je motor in versnelling 2.
Duw totdat cil. 1 in het bovenste dode punt staat.
Haal de verdelerkap eraf en kijk waar de rotor staat.
Voila cil. 1.

RE: Mini 1983, zonder bougiekabels

Dat klinkt al een stuk logischer :) Hoe herken je ook alweer het bovenste dode punt?

RE: Mini 1983, zonder bougiekabels

hhm ik zal dan wel geluk hebben want bij werkt het gewoon :?

overigens hoe hou jij dan BDP van compressie slag en uitlaatslag uit elkaar? (kleppendeksel er af?)

RE: Mini 1983, zonder bougiekabels

Als het goed is zit er in het huis van de verdeler een inkeping om aan te geven waar de rotor moet staan voor cil.1 te ontsteken.

RE: Mini 1983, zonder bougiekabels

SirYun, ik hoo dat je op die dag ook een lottoticket hebt gekocht, ingevuld en hebt meegespeelt? Als bij jou dat ineens goed is gegaan heb je wel heel veel geluk gehad! Ik zou bijna zeggen, het geluk komt met de domme, maar ja dat kan negatief opgevat worden en dat mag ik dus niet zeggen van Eelke. Doe ik dus ook niet! :? :D

RE: Mini 1983, zonder bougiekabels

ik moet of heeel dom zijn of veel geluk hebben want dit is mij zeker al een keer of 4 a 5 gelukt.( tijd voor een staatslot :P ) ..

ik kan het natuurlijk fout hebben. maar aangezien de rotor er maar op een manier op kan en ze niet zijn hele verdeler uit het blok hebben gejat (en dus de relatie van de onsteking tot TDC is nog ok) gaat het toch gewoon om de volgorde ??? :? :?

RE: Mini 1983, zonder bougiekabels

Dat mag je dan wel even uitleggen, zo "gewoon" om de volgorde gaat het niet, volgens mij.

Zoals ik het zie: er is een cyclus van vier ontstekingsmomenten. Voor elk ontstekingsmoment geldt dat:
[list:3s36bp6j]
[*:3s36bp6j]1 cilinder heeft compressie (moet een vonk hebben)[/*:m:3s36bp6j]
[*:3s36bp6j]1 cilinder zit ook bovenin, maar de uitlaatklep staat open; uitlaatslag[/*:m:3s36bp6j]
[*:3s36bp6j]1 cilinder zit onderin, van de arbeidsslag[/*:m:3s36bp6j]
[*:3s36bp6j]1 cilinder zit onderin, heeft zojuist mengsel binnen gezogen en maakt zich op voor compressie.[/*:m:3s36bp6j][/list:u:3s36bp6j]

M.i. maakt het nu wel degelijk uit op welke plek op de verdelerkap de bougiekabel voor de eerste cilinder van dit rijtje zit; namelijk precies op de plek waar op "dit" moment de rotor langs komt. Niet logisch volgens jou? Leg dan alsjeblieft uit waarom dit niet klopt.

RE: Mini 1983, zonder bougiekabels

wat Maarten zegt is natuurlijk correct voor het inbouwen van de verdeler. Maar als je de verdeler hebt ingebouwd heb je de 4 posities van de rotor aan de BDP v compressie slagen gekoppeld voor alle cylinders. de rotor komt dus altijd langs een kabel op het moment dat de bijbehorende cylinder (mits op onstekings volgorde)op BDP staat..

vindt niemand het vreemd dat het demonteren van een achterlicht in Haynes wel staat uitgelegd en dit niet ?? :)

RE: Mini 1983, zonder bougiekabels

Misschien ben ik wel heel dom, maar ik kan je nog steeds niet volgen. Zeg je nu dat het niet klopt wat ik hierboven zeg? En waarom dan niet?

RE: Mini 1983, zonder bougiekabels

mischien loop ik ook gewoon te l*llen. ik heb het uitgetekend in graden en kom er nu zelf ook niet meer uit..

ik dacht even dat ik er uit was en toen niet meer

ik ga het gewoon eens proefondervindelijk her proberen.. of ik moet bergen geluk hebben, of het maakt toch echt niet uit..

edit:

maar aan dit geneuzel heeft Nes natuurlijk weinig .

default

RE: Mini 1983, zonder bougiekabels

Hee luitjes,

Bedankt voor jullie ge"neuzel". Ik weet nog niet of ik er wat aan heb want ik moet het nog gaan uitproberen. Maar als iemand misschien onder de motorkap kan kijken van een andere oude mini, dat zou toch hetzelfde moeten zijn?
Siryun, aangezien jij het al een aantal keren op goed geluk hebt gefikst, gebruik jij toevallig dezelfde volgorde dan? Bijvoorbeeld kabel 1 op de verdeelkap steeds links ofzo?

Groetjes, Nes

RE: Mini 1983, zonder bougiekabels

de kabels zijn zo kort (de unipart vervangers) dat ze eigenlijk maar zo'n beetje op een manier op kunnen. zolang je linksom als volgorde aanhoudt met 1342 maar je mijns inziens goede kans dat het werkt . anders verzet je alle kabels een stap..maximaal4 keer proberen.. kort starten ( nix en plof plof uit de carb enzo is fout )




en als het onverhoopt niet werkt.. dan zou ik zou het maar op Maarten zijn manier doen. verdelerkap er af. auto goed op handrem, bougies er uit. een voorwiel opkrikken, versnelling in zijn 2 . dan kan je door aan het wiel te draaien de motor makkelijk rond krijgen. cylinder 1 is de meest rechtse. moet je de kleppen deksel er af halen en doordraaien totdat de inlaatklep in gesloten en de zuiger bovenin staat. dan een dik merkteken er op zetten :-)[/b]

RE: Mini 1983, zonder bougiekabels

Jongens, jongens het is zo simpel. Auto in zijn twee zetten, trek aan de bumper totdat de inkeping van het vliegwiel, welke aan de linkerkant van de motor (bestuurdersview) zit, bovenaan staat dus bij de vervroegingsidicator (dat metalen stripje met 5 sleufjes erin) en laat je bougies lekker zitten. Nu staat cilinder 1 op zijn ontstekingspunt (of compressiepunt maar dat maakt geen snars uit want een bougie vonkt ook bij deze fase). Haal nu je verdelerkapje er even af en kijk in welke richting de rotor staat. Hoppakee, het aansluitpunt die bij die richting van de rotor hoort is nummer 1. De bogie aan de kant van het vliegwiel is ook nummer 1, deze moeten dus verbonden worden. Rotor draait linksom, en de onstekingsvolgorde is: 1-3-4-2.

Easy as mini.

RE: Mini 1983, zonder bougiekabels

Je manier is goed, maar er is een kans dat je niet precies 180 graden op de ontsteking (=360 graden op de krukas) verkeerd staat. De mini onsteking heeft namelijk niet het waisted spark mechanisme en vonkt dus niet tijdens de spoeling van de cilinder. Het maakt dus wel een snars uit.

Dus even proberen: als'ie niet aanslaat op de manier zoals hierboven beschreven de boel even 180 graden op de verdeler verzetten.

Hugo

RE: Mini 1983, zonder bougiekabels

Oh dat is voor mij nieuw. Niet het wasted spark princiepe maar dat een mini dit ook heeft (niet heeft dus eigenlijk). Ben benieuwd waar de regeling daarvan zich dan bevindt bij de mechanische versie. Wil je zeggen dat bij een mini de rotor de halve snelheid van de krukas draait? In dat geval heb je helemaal gelijk en moet je de boel in spiegelbeeld monteren.

default

RE: Mini 1983, zonder bougiekabels

Hallo!

Nou het is me gelukt: 1e bougie eruit gehaald, auto in zn 4 gezet, dunne schroevendraaier erin, stukje geduwd, en voilá...! Rotor staat vrijwel altijd links bij deze oude mini's. Denk dat Siryun met zijn goeie geluk altijd ook links begonnen is...
Alleen slaat de auto nu niet aan, maar dat is mijn volgende probleem. Ben bang dat de bobine verrot is want de vonkjes die die geeft zijn ronduit belachelijk. O, en als iemand nog een gebruiksaanwijzing heeft om contactpuntjes af te stellen...Graag!!

Dank jullie wel, jullie hebben fantastisch geholpen (met het ge"neuzel")
Nes

RE: Mini 1983, zonder bougiekabels

Beste Schamp,

de duzziy draait inderdaad de helf van de rpm van de krukas. Hij wordt 1:1 aangedreven vanaf de knokkenas en die zit met een 2:1 vertraging aan de krukas. Het zou anders ook niet echt werken: cilinders 2 en 4 zouden dan ontsteken terwijl de zuigers nog ergens halverwege de slag zouden zijn.

Hugo

RE: Mini 1983, zonder bougiekabels

Auto in versnelling, duwen of trekken totdat de nok van de punten op de top van 1 van de 4 nokken van de as van de ontsteking staat.
Vergrendelingsschoefje een beetje los draaien.
Punten verstellen totdat ze 0.4mm open staan (voelermaatje!)
Vergrendelingssschroef vastdraaien.
Oh ja, tijdens het vergrendelen kan de setting verlopen. Altijd even nameten na vergrendeling!

Succes

Hugo

default

RE: Mini 1983, zonder bougiekabels

Mensen,

Heb moeten constateren dat de onstekingsvolgorde bij mijn mini niet 1342 is maar 1432...! Hij loopt weer als een zonnetje!
Tja, vraag me niet hoe het kan, zal wel met die krukas te maken hebben? Blijft engels he...
Ik heb dankzij jullie in ieder geval (als leek zijnde) een hoop opgestoken hiervan!

Groetjes!!
Nes

RE: Mini 1983, zonder bougiekabels

:? :? erg maf. maar het werkt weer. :)

RE: Mini 1983, zonder bougiekabels

Zeker een Japanse krukas!? :?

Wie weet ben je hiermee wel veel sneller dan de rest :9 :9