Mini 1991 1.3 problemen na reparatie

default

RE: Mini 1991 1.3 problemen na reparatie

Hallo allemaal,

Ik ben al een aantal jaren in het bezit van een mini cooper alleen nieuw op dit forum.



Allereerst, ik heb bijna, oftewel geen verstand van auto's :( dus sorry voor domme vragen of als ik dingen niet gelijk begrijp.

3 jaar geleden heb ik de mini cooper gekocht, na een ruim een jaar erin gereden te hebben moest de mini opnieuw gekeurd worden en er waren verschillende (hoge) kosten die gemaakt moesten worden om de mini door de keuring te krijgen. Omdat ik toen student was en weinig geld had heb ik hem ongeveer 1,5 jaar geschorst en droog in de schuur laten staan.

In november heb ik de hele mini laten repareren bij een mini specialist en heel veel onderdelen zijn vervangen!
Zekering glas
Luchtfilter sport 1.3
Oliedop
Radiator dop
Schakelstang keerring
Koelslang boven
Koelslang onder
Slangklem rvs
Kabelboom/verlichting
Kabelboom verbinding
Koppeling cilinder NON
Uitlaat pijp
Uitlaat playmini sport dubbel
Koplamp wipac
Zekering kast
Carterstop
Carterring
Verbreder set silverbullit
Remcilinder
Remleiding
Rem nippels
Accu 45 AH
Schokbrekers 2e hands
Remblokken set
Remlicht schakelaar
Remklauw RV Nieuw
Grote beurt
Koelvloeistof
Oil 20W50
Luchtfilter 1.3 sport
Bougies
Vet smeren
Koplampen stellen
APK

Ik ben zeer tevreden bij de garage, ze hebben zeer goed werk verricht!

Helaas wou de mini vorige week niet starten, en heb ik het via Unive weer bij de garage laten brengen.

Er waren verschillende dingen aan de hand voornamelijk met de carbarateur en spruitstuk te maken.

Vandaag opgehaald en liep op zich weer mooi totdat ik ongeveer 50 km gereden had op de snelweg en toen ik stationnair wou laten lopen sloeg hij me af en kreeg ik de mini niet weer aan de praat, heb vervolgens met een andere auto weer aangetrokken en zodra ik stationnair liet lopen slaat hij me steeds af en krijg ik hem zeer moeilijk of niet aan de praat. Ook is er redelijk veel zwarte rook ontwikkeling!

Helaas heb ik ook geconstateerd dat er koelvloeistof uit is gespoten/gelopen, de dop bleek er niet helemaal goed opgedraaid. En erom heen is wel redelijk vochtig.

De volgende dingen zijn deze week vervangen/afgesteld:
- Spruitstuk Maniflow repl
- Pakking
- Boegies schoonmaken
- Caburateur afstellen
- Benzine toevoer afstellen
- kleppen stellen
- monteren spruitstuk

Oliepeil zit bijna aan max

Is het slecht voor de mini om er mee te gaan rijden?
Waar of hoe kan het probleem ontstaan?
Heeft dit met de afstelling te maken of moet hij ingereden worden?

Helaas kan ik de mini specialist niet bereiken, logisch het is avond :P maar zou willen weten of ik er gewoon mee moeten proberen te gaan rijden.

Sowieso zal ik morgen contact met hen gaan opnemen, zij kennen de auto immers en weten wat er aan gebeurt is.

Een heel verhaal, sorry als het onduidelijk is of als ik vaag ben!

Met vriendelijke groet,

Harm

default

RE: Mini 1991 1.3 problemen na reparatie

Heb de mini zojuist weer gestart.

Hij wou gelijk starten met choke erop.

Gelijk choke eraf gehaald anders gaat ie moeilijk doen.

Hij bleef lopen alleen veel te hoog in toeren 3500 toeren.

Iemand enig idee? Dat hij vanavond niet wou starten en afsloeg heeft dat te maken met teveel benzine? en zwarte rook door onverbrande benzine?

RE: Mini 1991 1.3 problemen na reparatie

Loopt het ding wel netjes op vier cylinders?
Er is óf duidelijk iets mis met de afstelling óf met de ontsteking.
Waar woon je, misschien dat er eens iemand rustig met je naar kijken wil, zodat je er misschien wat van opsteekt?

default

RE: Mini 1991 1.3 problemen na reparatie

Volgens mij wel..

Heb net de koelvloeistof bijgevuld +- 0,5 liter.
Oliepeil gecontroleerd net onder max.

Heb zojuist weer gestart..
Wou gelijk starten met choke, choke eraf gehaald, toeren omhoog +-3000.
Geen of weinig rook geconstateerd, toerental gaat wel omhoog bij stationair onder het rijden.
Toen snel weer naar huis gereden want toeren liep aardig hoog op +4000..
Thuis even laten lopen, 4500 toeren stationair en daar blijft hij op lopen!
Koeling ging na 2 minuten na starten al volop draaien, dit hoorde ik heel erg goed, maakte redelijk veel lawaai nadat ik gewend ben.

Hij loopt dus wel gesmeerd alleen veel en veel te hoge toeren, ik vind ook dat er aardig wat olie om de motor zit, vooral achter de motor, maar dat was altijd al wel beetje zo..

Het is vrij lastig om even terug te gaan naar de garage, die is best ver weg voor mij, en ben bang als ik er heen rij dat ik de hele mini naar zn grootje rij.. :( maar misschien is het probleem ook wel gemakkelijk te verhelpen?! ik durf er in ieder geval niet ver mee te gaan rijden..

Ik woon in wenum-wiesel, kort bij Apeldoorn.

default

RE: Mini 1991 1.3 problemen na reparatie

Volgens mij wel..

Heb net de koelvloeistof bijgevuld +- 0,5 liter.
Oliepeil gecontroleerd net onder max.

Heb zojuist weer gestart..
Wou gelijk starten met choke, choke eraf gehaald, toeren omhoog +-3000.
Geen of weinig rook geconstateerd, toerental gaat wel omhoog bij stationair onder het rijden.
Toen snel weer naar huis gereden want toeren liep aardig hoog op +4000..
Thuis even laten lopen, 4500 toeren stationair en daar blijft hij op lopen!
Koeling ging na 2 minuten na starten al volop draaien, dit hoorde ik heel erg goed, maakte redelijk veel lawaai nadat ik gewend ben.

Hij loopt dus wel gesmeerd alleen veel en veel te hoge toeren, ik vind ook dat er aardig wat olie om de motor zit, vooral achter de motor, maar dat was altijd al wel beetje zo..

Het is vrij lastig om even terug te gaan naar de garage, die is best ver weg voor mij, en ben bang als ik er heen rij dat ik de hele mini naar zn grootje rij.. :( maar misschien is het probleem ook wel gemakkelijk te verhelpen?! ik durf er in ieder geval niet ver mee te gaan rijden..

Ik woon in wenum-wiesel, kort bij Apeldoorn.

RE: Mini 1991 1.3 problemen na reparatie

Ik denk dat dit een kwestie van valse lucht is, vooral omdat je zegt dat het inlaatspruistuk ook vervangen is. Dat kan op zich geen kwaad om mee te rijden als zal het niet best rijden. Vervelender is het feit dat je koelvloeistof verliest.

Ik zou teruggaan naar de garage, daar is toch iets niet helemaal goed gegaan.

Dennis

default

RE: Mini 1991 1.3 problemen na reparatie

Dennis schreef:
Ik denk dat dit een kwestie van valse lucht is, vooral omdat je zegt dat het inlaatspruistuk ook vervangen is. Dat kan op zich geen kwaad om mee te rijden als zal het niet best rijden. Vervelender is het feit dat je koelvloeistof verliest.

Ik zou teruggaan naar de garage, daar is toch iets niet helemaal goed gegaan.

Dennis



Koelvloeistof verlies ik niet meer.
Momenteel is het starten en gelijk lopen alleen dan eerst 3000 toeren en bij warmer worden oplopend nog steeds boven 4000.
Ik heb stukjes mee gereden maar valt niet mee elke keer met intrappen van de koppeling gaat de motor loeien.
Heb al paar keer gebeld weer met garage, heb gedaan wat ze zeiden wat het kon zijn maar lost helaas niets op :( gaskabel etc losgehaald ingevet maar geen resultaat helaas..
De rest lijkt dus allemaal super te lopen, als ik gewoon rijd, loopt de mini echt super!

Probleem is dat ik 45 min moet rijden voor ik bij garage ben :( dus dat is vervelend maar denk dat er niks anders op zit...

RE: Mini 1991 1.3 problemen na reparatie

Wat heeft de garage dan gezegd om het eventueel zelf op te lossen?

Dennis

RE: Mini 1991 1.3 problemen na reparatie

Ik ga er voor het gemak maar even van uit dat het om een Mini met carburateur gaat.

Het is niet logisch dat je de Mini start met de choke, en dat na terugstellen van de choke-knop, het toerental oploopt, en al zeker niet tot 4000 RPM!

Als het een 1991 Cooper 1.3 is zou er in principe een HIF carburateur op moeten zitten, waar vrij sterke veertjes ervoor moeten worgen dat de gasklep wordt teruggetrokken naar de stationair stand. Het zou kunnen zijn dat 1 van die veertjes is gebroken.

Als er een HS carburateur op zit, zou het kunnen zijn dat de trekveer die de gasklep-hevel terug moet trekken, gebroken of losgeschoten is.

Valse lucht zou kunnen, maar dan moet het wel een stevig luchtlek zijn, en ik kan mij niet voorstellen dat de Mini dan verder gewoon goed rijdt. Met zoveel valse lucht wordt het mengsel zo arm dat er niet fatsoenlijk mee te rijden is.

Wel frappant dat je eerst een probleem hebt dat de Mini afslaat en niet wil aanslaan, en daarna het probleem dat ie wel wil aanslaan, maar veel te hoog stationair blijft draaien. Wat is er in de tussentijd gebeurt dat dit verandert is ?

Ik begrijp dat na de laatste reparatie de Mini in eerste instantie goed reed, maar nadat deze was afgeslagen en moeilijk aan de gang te krijgen was, is het probleem veranderd naar veel te hoog stationair draaien ?

default

RE: Mini 1991 1.3 problemen na reparatie

Dennis schreef:
Wat heeft de garage dan gezegd om het eventueel zelf op te lossen?

Dennis



Heb verschillende keren gebeld.
Ze dachten eerst dat er een kabel bleef haken (choke,gas) beide ingevet, losgehaald maar dat is het probleem niet.

@Bartje, klopt is een mini met carburateur, als het goed is is deze tijdens de laatste reparaties helemaal afgesteld..

Die gasklep heb ik gekeken maar die gaat gewoon open en dicht als de gaskabel wordt aangetrokken :? , heb dat potje waar die naald ook inzit opengemaakt en daar naar gekeken. (sorry weet niet hoe dat heet :+) )

Hoe kan ik controleren of het met valse lucht te maken heeft? ja zou wel vreemd zijn want hij rijd soepel en perfect!

Dat afslaan van de mini en niet meer kunnen starten, kan misschien met inrijden/lange afstand te maken hebben?
In tussentijd niets gebeurt alleen laten staan en aflaten koelen, bij laten komen.

Tijdens het wegrijden van de garage heb ik niets gemerkt, aangezien ik bijna direct op de snelweg was en daar een hele poos op heb gereden, pas bij het verlaten van de snelweg merkte ik dat de mini niet fijn reed stationair.

RE: Mini 1991 1.3 problemen na reparatie

Mja, dit zijn ook "leuke" storingen.. vooral omdat het een carburateur betreft waar eigenlijk weinig mee mis kan zijn wat een dergelijk probleem veroorzaakt.

Misschien een rare gedachte, maar al eens gekeken of het gaspedaal niet gewoon achter de vloermat blijft haken ?

Valse lucht kun je testen door de Mini stationair te laten draaien en met remmenreiniger of WD40 rondom het inlaatspruitstuk te spuiten en luisteren of er iets aan het toerental veranderd. Maar zoals gezegd, een dergelijk valse lucht lek zou m.i. ook tijdens het rijden duidelijk merkbaar moeten zijn..

Als de Mini is afgeslagen en hij start daarna niet meer, heb je weleens geprobeerd om ;m te starten met vol gas ? Wellicht dat de Mini verzuipt door een te rijke afstelling (ivm. valse lucht?)

Er zit een stelschroefje aan de voorkant van de carburateur waar de gasklephevel tegenaan steunt als de Mini stationair draait. Komt de hendel daar ook daadwerkelijk tegenaan ? Wat gebeurt er met het toerental als je dat schroefje wat los draait ?

default

RE: Mini 1991 1.3 problemen na reparatie

Bartje schreef:

Misschien een rare gedachte, maar al eens gekeken of het gaspedaal niet gewoon achter de vloermat blijft haken ?



Nee kan het niet zijn heb de kabel losgemaakt, dus los van spanning.

Bartje":59nsc30d]
Valse lucht kun je testen door de Mini stationair te laten draaien en met remmenreiniger of WD40 rondom het inlaatspruitstuk te spuiten en luisteren of er iets aan het toerental veranderd. Maar zoals gezegd, een dergelijk valse lucht lek zou m.i. ook tijdens het rijden duidelijk merkbaar moeten zijn..
[/quote:59nsc30d]
Dat kan het dus niet zijn want voor de rest loopt de mini perfect!

Bartje":59nsc30d]
Als de Mini is afgeslagen en hij start daarna niet meer, heb je weleens geprobeerd om ;m te starten met vol gas ? Wellicht dat de Mini verzuipt door een te rijke afstelling (ivm. valse lucht?)
[/quote:59nsc30d]
Ja ik denk inderdaad dat het te maken heeft met verzuipen o.i.d.

Bartje":59nsc30d]
Er zit een stelschroefje aan de voorkant van de carburateur waar de gasklephevel tegenaan steunt als de Mini stationair draait. Komt de hendel daar ook daadwerkelijk tegenaan ? Wat gebeurt er met het toerental als je dat schroefje wat los draait ?[/quote:59nsc30d]
Oke ik ga kijken of ik dat schroefje kan vinden, kon het de vorige keer niet vinden!

Bedankt trouwens voor de hulp en willen helpen voor het vinden van het probleem!

Hier een foto van motor/carburateur.

RE: Mini 1991 1.3 problemen na reparatie

Ah, da's zo'n carburateur Cooper met zo'n raadselachtige "overrun valve" erop.. ;)

Er loopt bij jou een dikke plastic slang vanaf het inlaatspruitstuk (?) naar een elektrische klep die bovenaan de rembekrachtiger bevestigd is. Ik weet nog steeds niet exact wat die klep doet, maar ik ben weleens met een Cooper bezig geweest waar die klep vast zat, en daardoor volop valse lucht aanzoog. Bij draaiende motor zou je niets of nauwelijks geluid moeten horen bij die klep. Als je daar een zuigend geluid hoort, wat vergelijkbaar is met het geluid wat je bij je luchtfilter hoort, is de klep defect of is er iets mis met de elektrische aansturing daarvan..

Ik weet niet in hoeverre die garage ervaring heeft met Mini's, maar misschien hebben ze iets met die bedrading gedaan waardoor de klep nu niet, of andersom werkt ? Dan krijg je volop valse lucht.. en als ze dat gecompenseerd hebben met de mengselschroef... ;) Nah, dan zou ie ook niet prettig moeten rijden.

default

RE: Mini 1991 1.3 problemen na reparatie

Hij doet het weer!!!!!!!!!! :)

Heb er vanaf 18:00 met mn zwager naar gekeken, en we zijn net een half uurtje geleden gestopt met de testronde :) en hij loopt perfect!!

We hadden in eerste instantie de naald er wat verder uitgehaald zodat er minder benzine in kwam, helaas, en dom net iets tever, dus er was een klein onderdeeltje in de motor gekomen :+) nou toen hebben we de carburateur en de kop van het blok eraf gehaald (met pijn en moeite :P) en ik moest gelukkig toch nog naar de koppakking kijken! :) dus die hebben we vervangen, had toevallig nog een koppakking liggen :P en toen weer in elkaar gezet dus dat is ook weer top in orde :)

Maar de grap van dit alles is dat het inderdaad met de afstellingsschroef te maken had... deze hebben we nadat alles weer in elkaar gezet is goed afgesteld naar beneden nu loopt ie ongeveer 1100 toeren stationair met warme motor.

Dus gelukkig gelukkig gelukkig hij doet het weer :):) ik ben zoooo blij :P

Maar toch raar dat de garage (ervaren classic mini specialist) dit niet goed heeft afgesteld!? lijkt me niet dat zo'n schroefje vaster gaat zitten?? maar goed ik baalde enorm maar ben nu ontzettend blij! d:)b d:)b