mini 850cc, TE traag ?

RE: mini 850cc, TE traag ?

Na tijdje afwezig te zijn, ben ik terug en op punt een mini te kopen. Ik heb er een op het oog, maar het is een 850cc.

Nu heb ik al redelijk wat gelezen over motorconversies en ook eventueel over het tunen van een 850cc, maar eigenlijk nog bijna geen ervaringen van eigenaars van standaard 850's.

Ik ken de cijfers van 850, 34 Pk :x, topsbelheid 120 ofzoiets...

Mijn vraag aan de 850 eigenaars: Is dit leefbaar in het dagelijks verkeer, kan je ermee op de autostrade aan 120, of draait hij dan al in het rood ?

ik heb geen ervaring met 850, maar het originele is ook wel wat waard lijkt me :)

er zijn er zo weinig en als je hem origineel houd is het denk ik best een leuk wagentje

ik neem aan dat je zo'n oldtimer neit voor dagelijks gebruik heb dus snelheid en rijeigenschappen zijn van minder belang
anders.. koop een 1000tje net als ik ;)

Met een 850 minitje kom je best overal
ze komen ook goed mee met het dagelijks verkeer (suzuki alto is trager) maar zijn geen snelheidwonders. toch verbaasde ik me erover hoe die dingen nog rijden. best leuk. en zeker als je hem als studend ernaast wil houden is het goed te doen. hij doet niet onder voor een 1000. alleen op de snelweg mis je net dat vermogen om in te gaan halen.

Al zo'n 17 jaar rij ik een mini 850 uit 1970 .
Daar zit de eerste motor nog in , een 850 , met lange pook .
In principe kun je gewoonlijk in z'n 1e versnelling wegrijden maar daarna kun je beter de versnellingspook vasthouden om direct door te schakelen naar de 2e en 3e versnelling
Een ontzettende korte bak ligt hierin , maar je raakt er aan gewend en ik vindt het wel grappig om in de 3e versnelling door het dorp te rijden.
Op de snelweg is die korte bak een ramp , bij 100 a 110 km/u rijdt de 850 nog redelijk , wil je echt harder dan is het net of je opstijgt en krijg je het gevoel dat er elk moment een zuiger door de motorkap kan gaan.
Maar goed , ik wil deze 850 orgineel houden anders had ik misschien wel gekozen voor een 1000 tje met een langer diff.
Een 1000 is een tikkeltje vlotter hoewel met een 850 ook goed meekan . Ik ben van het jaar nog 3e geworden met de stuurvaardigheidproeven met deze standaard 850

Wat voorn diff heeft een 850cc?

Ik ben zelf met een 1000cc begonnen die helemaal standaard was.

De snelheid gaat. Vol gas optrekken is alsof je rustig optrekt met een 1300cc.

Met een 1000cc kun je redelijk meekomen in het verkeer, maar je kunt inhalen vergeten en stoplichtsprinjes zijn rampzalig.

Snelweg gaat, maar dan slurpt ie als een gek omdat het pedaal bijna op de bodem moet voor 120km/u.

Wel een gemiddeld verbruik van 1:15 als je 'm goed weet af te stellen.

Mijn 1300cc slurpt 1:11,2 maar ik wil nooit meer iets anders :)

De keus is aan jou! :)

Lang geleden dat ik mijn 850 nog had, maar wat een fijn karretje was dat :) Ik geloof dat het een 82er was, maar helemaal zeker weet ik het niet meer. Dagelijks reed ik ermee op de A28 tussen Amersfoort en Nieuwegein. Tja, echt snel ging het allemaal niet, en de heuvel op bij Soesterberg koste wat moeite, mar de 850 bracht mij overal. Totdat er nog meer mee gereden moest worden, dat wilde het arme ding niet meer :| :| Toen is ie verkocht. Verbruik, geen idee. Wel was de brandstof een beetje betaalbaarder :( ....

Mijn vriendin heeft een 850, en is er zeer tevreden over. Het motortje is zo goed als onverwoestbaar en zeer betrouwbaar. Qua vermogen stelt het inderdaad niet zo veel voor, maar 90 haalt ie met gemak.

De vorige eigenaar is er zelfs helemaal mee naar Zweden gereden voor een internationale minimeeting, en hij beweerde dat ie zonder problemen 120 haalde en constant kon blijven rijden. Zelf hebben we er nooit harder mee gereden dan 110 per uur, maar dan maakt ie inderdaad al behoorlijk veel lawaai.

Ik zou zo'n 850 niet tunen, heeft niet veel zin denk ik, omdat het vermogen dat je erdoor wint verwaarloosbaar is.

Mijn eerste mini was een 850, en ik heb er drie maanden mee gependeld van Poortvliet naar Den Haag begin jaren '80, 20000 km. Dus, wat mij betreft goed te doen.

succes,
Theo van den Bogaard

Wat snelheid betreft, vanaf de berg op de A28 bij Soesterberg bracht hij het met erg veel herrie op de 125 ongeveer. Radio op maximaal volume en je hoorde het nog niet. Prachtige tijd was dat :)

Zijn die dan zeldzaam ofzo???? Heb er ook een in de achtertuin staan 850cc van 79 wel een opknapper. Wil hem wegdoen.

Heb een 1000cc en die loopt als een trein. Echt grappig vooral bij het stoplicht O:)

Bedankt voor de reacties allemaal,

Ik zou hem waarschijnlijk niet origineel laten, maar in het algemeen alleen maar ombouwen naar oudere look, mk1 gril, achterlichten, 6J*10",...
Zonde van een 850? ik vind persoonlijk van niet.

De 1300's worden steeds minder vindbaar, zeker in België, en aangezien ik toch redelijk snel wel gaan, voor niet te veel geld zal ik dus waarschijnlijk op zoek gaan naar een 1300 of eventueel 1100

[i:3sta8iit][size=75:3sta8iit][Topics samengevoegd - Demelza][/size:3sta8iit][/i:3sta8iit]

Ik heb ff rond gekeken op het forum maar kon niet echt een topic hierover vinden.
Ik ben genoodzaakt een nieuwe mini te kopen (zie ander topic), en nou heb ik een hele mooie 850cc gezien.
Is echt een plaatje en ik wil hem origineel houden, maar kan ik met een 850cc zonder problemen 1x per week naar Apeldoorn rijden = 125km snelweg.
Of ben ik dan op mijn jonge leeftijd heel snel toe aan een gehoorapparaat. Of knallen de zuigers eruit of iets dergelijks.
Ik vind hem echt heel mooi maar ben bang dat het geen snelweg materiaal is.

Een standaard 850 heeft een ~33 pk motor en een topsnelheid van 125 km/u.
Als je dus niet per se 120 op de snelweg wilt rijden kan het best; mijn 1e mini was ook een 850 en ik heb er 3 maanden mee gependeld van Poortvliet naar Den Haag, iedere dag ..

FWIW,
Theo van den Bogaard

Hoi hoi,

Wij hebben ook een standaard 850 van 1978, 34 pk.. We hebben ook een Subaru Impreza WRX van 2002, 278 pk.. Maar hebben toch besloten om oudjaar in Deventer met de Mini te gaan vieren.. :P

We rijden op de snelweg niet harder dan 100, en dat gaat prima, hierboven vergaat je het horen en zien..
Ff inhalen is er dan ook niet meer bij hoor.. Das bij de Impreza wel anders.. 8)
Maar betrouwbaar en zuinig is de Mini wél.. :D

De auto wordt dagelijks gebruikt door mijn vriendin, en ik betrap mezelf er steeds vaker op dat ik er ook best veel mee rijdt.. Heeft ook wel een beetje met het benzineverbruik van de Subaru te maken, maar ik rij écht graag met de Mini.. :D :D

Heb in het verleden diverse 1000'jes, 1100'jes en ook een 1300i gereden.. Het verhaal over die korte versnellingsbak-verhoudingen van de 850 klopt wel hoor, 60 rijden in z'n 3 is eigenlijk niet te doen, moet écht naar 4.. Maar het is bij ons natuurlijk wel een 2de auto.. :P

Groetjes René.

Mijn mini heeft een 1300 metro blok, al vind ik dat daar de versnellingen aardig kort zijn. En rotonde kan ik met gemak in z'n 3 rijden. 50 rij ik in z'n 4e versnelling :D . Maar ja heb niet het idee dat ik er zuiniger door ga rijden.. :'(

Laten we niet tever afdwalen van het onderwerp: kan een Mini 850 goed mee in het dagelijkse verkeer?

ja kan goed meekomen, aleen kun je op de snelweg t beste gwoon 110 rijden.
maarja je tegenwoordig toch bijna overal nog maar 100 dus is geen probleem

Eelke schreef:
Laten we niet tever afdwalen van het onderwerp: kan een Mini 850 goed mee in het dagelijkse verkeer?

Ja.

Ben en paar jaar geleden met een Mini 850 cc naar London gereden met en Engelse kameraad van mij. In engeland gingen we heuvel af makkelijk 130! [size=75:141jh7ry]Heuvel op 90[/size:141jh7ry] :x

Wij vonden het prima te doen op de snelweg.
Vooral in NL kun je een constante snelheid rijden want het is hier zo plat als een strijkplank. 110 constant, moet te doen zijn

K heb hem gekocht en ben al een aantal keer heen en weer gereden naar A`doorn.
Wel met 100 km/h en dat rijdt gewoon echt goed :) ik doe er maar 10 minutjes langer over dus dat is niet zo`n groot verschil. Erg zuinig vind ik hem overigens niet 1:13 is gewoon normaal dacht ik.
Das niet extreem zuinig, maar hij rijdt iid zuiniger als mijn 1300 stage 1 dat is zeker.