je kan hier altijd ff kijken, over een automaat kan ik verder niets zeggen.(ik heb zelf geen auto)
aankooptips
veel succes met zoeken
- Login of registreer om te reageren
je kan hier altijd ff kijken, over een automaat kan ik verder niets zeggen.(ik heb zelf geen auto)
aankooptips
veel succes met zoeken
ik neem aan dat men praat over de oude type mini in automaat uitvoering. Zelf heb ik nu al ruim 2 jaar een automaat en heb zelfs een tijd gehad dat ik er 2 had rondrijden. Het rijd geweldig maar een handgeschakelde vindt ik net zo fijn rijden, de problemen bij een automaat zijn vaak ruime rem banden heirdoor slippen meerdere versnellingen van de mini. Dit valt bij te stellen.
Let dus bij de aanschaf van een automaat behalfe de roest ook op de versnellingsbak schaklet hij nog goed of slipt hij.
Ik rijd nu ook al bijna 2 jaar rond in een mini mayfair 1000cc automatic, rijd heerlijk, schakelt vlot.
Je rijd relaxter auto, en je hebt (bewezen ) meer tijd om op te letten op het overige verkeer.
Maar een geschakelde mini rijd net zo lekker, en je kunt er wat gekker mee doen (koppeling langzamer op laten komen, meer gas voor je de koppeling los laat enz enz enz.)
Dus als je een mini wil om gewoon lekker mee te rijden, kan dat ook makkelijk met een automaat, maar wil je er echt een om gek mee te doen, kun je (mijn mening) beter een handgeschakelde kopen.
Ik vind de automaat wel lekker makkelijk bij veel bochten, gewoon gas onderin, ding schakelt terug, en GAAAAAAAN
ik heb er ook 1
rijdt prima, maar je niet weg met piepende banden
uitstekend in de stad of tijdens files, voor de lange afstand maakt het niet zoveel uit heb ik het idee..
hoihoi
heb zelf ook een automaat gehad...
niet zo over te spreken..vergt meer onderhoud .zou zelf niet snel meer een automaat kopen...
maar het rijd wel leuk ..dat wel..
groetjes
pjé
ik heb een automaat bij gekocht voor op te knappen, hij schakeld verder goed enzo, maar heeft hier iemand gegevens over de bak enzo? hoe het hele systeem inelkaar zit met tekeningen ofzo.
voor het oude type:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/autobak/atran.htm
.. het principe is hetzelfde voor de nieuwere types, voor zover ik weet (ik heb nooit een Mini automaat gehad)
groetjes,
Theo van den Bogaard
[size=75:3o4cx8tz][Post gesplit en samengevoegd - Demelza][/size:3o4cx8tz]
Als de olie verbrand ruikt is de automaat versleten, tenminste bij een doorsnee automaat. Geen flauw idee bij mini's , zal wel komen omdat ze zeldzaam zijn met automaat.
Ingediend door Angela103 op wo, 21-03-2007 16:53
Ik heb een mini uit 1989 op het oog, erg leuk karretje. Ziet er op de foto's oke uit (zie vraag en antwoord; mini aanschaffen)Zaterdag ga ik kijken, maar ik heb wat negatieve verhalen omtrent de automaat (het is dus een automaat). Schijnt niet te doen te zijn om dat ding te (laten) vervangen. Bij [een minigarage] beginnen ze er niet eens aan. Ervaringen? Misschien goed om erbij te vermelden dat ik een beginner ben en er dus totaal (nog) geen verstand van heb, laat staan ooit gesleuteld.
[size=75:16uo0q5o][Bedrijfsnaam verwijderd - Demelza][/size:16uo0q5o]
[size=75:16uo0q5o][Topics samengevoegd - Crispy][/size:16uo0q5o]
ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd, lees het even door. Misschien ook goed om te vermelden dat in dit topic de aanschaf verder besproken wordt.
[size=75:mpe6n025][Post gesplit en samengevoegd - Demelza][/size:mpe6n025]
werking van de automaat kun je alleen checken door zelf in de mini te rijden en luisteren of deze goed op en neer schakeld. Op het moment dat hij niet doet en plots bv van de 2 naar de stationaar slaat en dan pas de 3 pakt is die goed versleten.
Ik zelf heb ook een automaat, wel met 32000km op de teller en rijd zalig.
Angela103 schreef:
Schijnt niet te doen te zijn om dat ding te (laten) vervangen. Bij [een minigarage] beginnen ze er niet eens aan.
Vervangen door een nieuwe automaat of schakelbak?
[size=75:3gsi4pei][Post gesplit en samengevoegd - Demelza][/size:3gsi4pei]
Een automaat kun je redelijk goed testen, vaak zijn bij de meeste automaten de eerste en achteruit versnelling die problemen geven.
Testen is een voudig een automaat moet weg willen rollen op moment dat je vanuit neutraal schakelt. je kunt alle versnellingen zelf schakelen tijdens rijden. ook de drive kun je goed testen door als de auto (niet koud) vanuit stilstand flink gas te geven. De auto moet dan goed en vlot op gang komen en je moet een beetje doortrekken in de versnellingen.
Ook de kickdown is goed te testen door de auto te laten uitvieren en vervolgens vol gas te geven. als goed is schakelt hij dan terug.
zorg erwel voor dat je de motor een beetje op temperatuur laat komen. Volgens fabrieks gegevens kun je de olie tempratuur het beste op temperatuur laten komen door een paar honderd meter in 2 te rijden.
Olie pijlen geschiet niet bij koude motor. Motor 1,5-2 minuten laten draaien. 1 minuutje uitzetten en dan pas olie pijlen.
suc6 ermee.
[size=85:2k9ysf4u][topics samengevoegd - Crispy][/size:2k9ysf4u]
wie kan ons helpen aan informatie over een mini1000 automaat.
hoe betrouwbaar zijn ze,
waar moeten we op letten bij een testrit aan de automaat,
is er nog aan onderdelen te komen voor een automaat,
zit er nog verschil tussen de automaatbakken en bouwjaren?
alvast bedankt
Op zich zijn de automaatbakken best sterk, maar als je er iets me hebt, dan wordt het wel meteen een heel gedoe. De bakken zijn heel complex en onderdelen vinden is een regelrecht drama! Normale onderdelen als oliefilter zijn geen probleem. (hoewel ze nogal eens verkeerd in de boeken staan en je dus zelf moet gaan zoeken)
Echt soepel inschakelen vanuit stilstand is er overigens niet bij en ze schakelen bij deellast echt idioot vroeg op. Verder is het wel grappig.
Maar als er geen noodzaak voor het rijden met een automaat is, zal ik in het geval van de mini toch echt de handbak aanraden!
mr x, ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd, een aantal van je vragen worden hier al in beantwoord, dus lees het eens door.
Alessandro schreef:
Echt soepel inschakelen vanuit stilstand is er overigens niet bij en ze schakelen bij deellast echt idioot vroeg op. Verder is het wel grappig.
Maar als er geen noodzaak voor het rijden met een automaat is, zal ik in het geval van de mini toch echt de handbak aanraden!
Nah, ben ik het niet helemaal mee eens.
Uit stilstand gaat het over het algemeen prima, en het vroeg opschakelen doet hij alleen als het kan (en aan de hand van hoeveel gas je geeft)
Als je rustig wil rijden, geef je niet te veel gas, scheelt je een hele boel benzine!
Wil je hard rijden, trap je wat dieper, en de kickdown regelt de rest voor je.
Een mini automaat rijd werkelijk heerlijk!
@Crispy, bedankt
had de zoekfunctie gebruikt maar op "mini automaat" kreeg ik dit niet te zien
iig bedankt en we gaan gewoon een proefrit maken
ik heb dit probleem dat als ik de mijne in achteruit zet hij niet meer vooruit wil, als ik hem dan in 1,2,3,D zet.
Wel als ik schakel dan verschuift de oliedruk meter.
Ik heb de rembanden al bijgesteld
als hij eenmaal vooruit gaat (in hele trage gang) en ik rij er een paar blokjes mee (MAX. 90) en zet hem dan stil en als ik hem weer in zen achteruit doe dan gaat hij niet in zen achteruit.
als ie daar eenmaal in zit (god weet hoe) dan gaat hij dus niet meer vooruit en zijn we terug bij af.
iemand ervaring mee??
Ik ben radeloos
groeten
Rick Willems
Ingediend door csel op do, 18-11-2010 20:33
hoi,
Ik rijd al wat langer auto. Een mini is vaak toch een wat oudere techniek. Ik hoor tegenwoordige niet meer dat er enig verschil is in het rijden met of zonder automaat. In de jaren 70/80 was er wel degelijk verschil. Een automaat had meer pk's nodig om dezelfde resultaten te bereiken. Als je een automaat met een 1100 cc moter er in kocht, dan had hij hetzelfde vermogen als een 1000 cc motor. Daarnaast gaf een automaat meer storingen dan een handgeschakelde bak. Ik weet niet of dit tegenwoordig nog zo is.
Cor
Cor, ik denk dat het vast klopt wat je zegt maar het klinkt toch wel alsof Rick een echt probleem heeft met zijn bak.
zie ook (inclusief de link ter plekke):
viewtopic.php?p=413698#p413698
HTH,
Theo van den Bogaard
Bedoel je die link die ook op de vorige pagina van dit topic staat ?
Bedoel je die link
ja, dus ..
@TorqueR11:
ik vermoed dat het een probleem met 1 van je koppelingen (in de bak) is, AFAIK zitten er een paar plaatkoppelingen in voor de voor- en achteruit.
zoals al eerder gezegd heb ik geen persoonlijke ervaring met mini-automaten ..
succes,
Theo van den Bogaard
dankjewel ik denk dat ik het zo laat en dat ik hem naar de garage sleep en dan alles gewoon overzet en het blok met automaat verkoop voor revisie ofzo
Ingediend door roel1987 op di, 08-03-2011 11:45
Op marktplaats is het aardig lastig om een mini automaat te vinden.
Zijn er niet zo veel van in Nederland?
En zit er ook een groot prijs verschil tussen een schakel en een automaat?
Gr, Roel
Er zijn maar weinig automatische Minis verkocht in Nederland
Ik denk niet dat deze vaak op Marktplaats aangeboden zal worden
Misschien een kleine advertentie in een Classic car blad
Of een verzoek om uit te kijken naar een Mini bij de bedrijven aan de rechterkant
Of kijken op website in GB
Daar worden Mini Automatic aangeboden uit Japan vaak met Airconditioning
De Meeste Mini Automaat werden op het laatst veel verkocht in Japan
hoppa ..
http://www.autotrack.nl/tweedehands/austin/mini/7339739
succes,
Theo van den Bogaard
Zoek op marktplaats in de rubriek mini's op "aut" en je vindt er alweer 4
Er zijn genoeg BMW Mini Automaat
Maar voor een Classic Mini is dat toch anders
RE: mini automaat
Ingediend door 12bwell op ma, 13-02-2006 19:42
als zeer belangstellende aanstormende mini owners denken wij na over de aanschaf van een mini automaat. afrader? aanrader? waarop te letten. onderhoud? tips? alle info is welkom.