Mini automaat mk.1 1967 probleempjes

RE: Mini automaat mk.1 1967 probleempjes

Ik heb een probleempje met mijn Morris 850 Mini-Minor automaat uit 1967. Hij lekt olie en nu lijkt er een kering te ontbreken, zie foto's.

http://i212.photobucket.com/albums/cc13 ... -kopie.jpg

http://i212.photobucket.com/albums/cc13 ... resize.jpg

Maar als ik de bak in D zet, dan komt het vorkje dat aan de as zit (onder het rubber in de op de foto, niet te zien) in de plaats waar een kering zou passen. Moet dit asje/vorkje anders afgesteld worden zodat dit niet meer gebeurd? Er is in deze hoedanigheid niet met de auto gereden. Het klopt namelijk nog niet allemaal..

Wie kan mij verder helpen met wat voor informatie dan ook m.b.t. deze [u:2q5qidmb]vroege[/u:2q5qidmb] automaatjes? Ik vind het erg moeilijk om er informatie over te vinden. Ik hoor graag van jullie!

[size=75:2q5qidmb][IMG-tags verwijderd, foto's te groot voor directe plaatsing op het forum - Eelke][/size:2q5qidmb]

RE: Mini automaat mk.1 1967 probleempjes

Stuur effe een PB naar mienemini
Die heeft zo'n vroege automaat in werkende staat.

[size=75:21rhhqvj]En misschien kan een van de moderatoren dit verhaal even verplaatsen naar Standaard Techniek in Classic Mini...[/size:21rhhqvj]

RE: Mini automaat mk.1 1967 probleempjes

Oeps... dat had ik even niet gezien. Ik was toevallig in New Mini aan het browsen en heb er even niet op gelet.

RE: Mini automaat mk.1 1967 probleempjes

Verplaatst uit NM: V&O.

RE: Mini automaat mk.1 1967 probleempjes



]Sjoerd verwijderd, quote aub alleen het hoognodige - Crispy][/size:63x19jjl]

Hoi Sjoerd,

Ik heb eens eea. nagekeken in het Haynes boek Mini '59 tot '69, maar kan er niets veel bruikbaars in terug vinden, behalve dat ze je verwijzen naar een gespecialiseerde Mini Dealer. Ook in het MINI Haynes boek "Guide to purchase and DTY restoration" staat de automaat niet echt uitgebreid beschreven.

De vorige eigenaar in Engeland van mijn Austin Mini 850 automaat (1967) heeft de automaat in 1994 in Engeland laten reviseren. Gezien ik de gehele documentatie van de Mini heb vanaf het aankoop bewijs tot de laatste MOT, ga ik deze week alle facturen die ik heb eens nalopen. Mogelijk is de revisie factuur van de automaat daar ook bij. Als die erbij is, heb ik uiteraard het adres in Engeland waar je dan meer informatie vandaan kunt halen.

Groet,

Raymond. (MieneMini)

link

RE: Mini automaat mk.1 1967 probleempjes

misschien heb je wat aan de foto's en/of linkjes uit het topic van Alessandro's automaat:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 868#404868

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Mini automaat mk.1 1967 probleempjes

Als je het werkplaatsboek akd 4935a pakt, en dan bladzijde FA 16, zie je in figuur fa2 dat er geen keeringen of zo zijn alleen die rubber hoezen.

ik kan me herinneren dat op de site van theo ook eea staat
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/au ... htm#link07

Ik neem aan dat als je die hele zwik doorneemt je vast tot de oplossing komt

RE: Mini automaat mk.1 1967 probleempjes

Net even in mijn werkplaats handboek gekeken (nu zie ik dat het de zelfde is als MBC noemt maar dan in t nederlands) die overigens onderscheid maakt tussen de automaat voor MK I & II en MK IIB. En even voor je gezocht, helaas ben ik niet bekent met automaten maar wat ik kon vinden:

(dit komt van link [size=59:2ij2d8so](engels)[/size:2ij2d8so]):
[u:2ij2d8so]Oil leaks:[/u:2ij2d8so]
Oil leaks fror converter area (11,14,10,15,16,17,18,19,20)

10. Check tightness of converter drain plugs. Aa.3
11. Check if converter retaining bolt or the six hub bolts are loose, Aa.4
14. Check low pressure valve for flange distortion or core plug leakage. Aa.4
15. Check converter housing oil seal for damage or incorrect location. Aa.15
16. Check for oil leakage from converter housing oil pump cover.Aa.4
17. Examine idler gear closed end bearing for leakage. Aa.4
18. Check for oil leakage from the converter hub bolt., (6). Aa.4
19. Check converter easing seam weld for oil leakage.Aa.4
20. Check converter housing for porosity. Aa.4


Oil leak from filter bowl seal [size=75:2ij2d8so](oliefilterkolf?)[/size:2ij2d8so], see 'Pressures'
44, 28

28. Remove and clean valve chest. Fa.8 or 9
44. Check torque tightness of filter bowl retaining bolt. 'General Data'

Punt 15 zegt: Controleer de oliekeerring van het omvormerhuis op beschadiging of onjuiste montage.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat er wel een keerring hoort te zitten maar weet niet of of het omvormerhuis het gene is wat ik op de foto zie. Nogmaals niet thuis in de automaten. Hoop dat je er wat mee kan.

Maar als iemand zo'n zelfde bak heeft en in de mogelijkheid is om even te kijken is dat natuurlijk wel zo makkelijk.

Suc6

RE: Mini automaat mk.1 1967 probleempjes

In het digitale bestand staat dit trouwens onder:
'Adjustments and checks'

Precies de regel die je NIET kunt aanklikken in de inhoudsopgaven.

RE: Mini automaat mk.1 1967 probleempjes

Adjustments and checks:

Governor control rod (kick-down) adjustment
Inhibitor switch adjustment
Selector lever cable and transverse rod adjustment
Oil pressure and stall speed checks

---
misschien niet zo duidelijk in de layout, maar de er op volgende 4 kopjes gaan over de adjustments en checks (en zijn wel aan te klikken ;) )

FWIW,
Theo van den Bogaard