Dat de motor 'aanslaat' met een beetje starthulp, betekent dat het aangezogen mengsel wat te arm is om de motor aan het draaien te krijgen. Het kan dus goed zijn, dat je een luchtlek hebt in de aanzuig route.
Om te beginnen -raad ik je aan- om de moeren waarmee het spruitstuk aan de kop vast zit stuk voor stuk te controleren, of je die nog iets aan kunt draaien. En dan ook de moeren waarmee de carburateur aan het spruitstuk zit. Als je daadwerkelijk een of meer moeren wat kunt aandraaien, heb je het euvel wellicht al te pakken.
Zo niet, dan dien je te voelen aan de carburateur bediening. Het asje van de smoorklep draait ter weerszijden in het carburateur huis. Op den duur slijten de gaten waarin het asje steekt uit, waardoor je daar valse lucht zuigt. Dus, wanneer je het element waaraan de gaskabel zit beetpakt en je voelt wat ruimte als je dat op en neer en heen en weer beweegt, dan is het duidelijk dat je daar (ook) een luchtlek hebt. Hieraan kan je -direct- niet wat veranderen. Maar kan aanleiding zijn om eens naar een jongere carb uit te zien of deze te laten reviseren.
In elk geval kan het je helpen wanneer je de carburateur wat rijker afstelt, waardoor je bij het starten van de motor gewoon meer toevloed van benzine hebt en deze gemakkelijker aanslaat -ook al heb je at valse lucht-. Betekent wel, dat de motor dan gewoon wat rijker loopt en je een wat hoger verbruik onderweg zult hebben. Misschien merk je dan ook dat de motor wat minder warm wordt door de koeling die het verdampen van de extra benzine vraagt.
Succes.
Meld je nog even wat je bevindingen zijn? Veel lezers lezen graag 'hoe het afloopt'.
- Login of registreer om te reageren
RE: mini british open 93 carbu start niet
Ingediend door patrick k op wo, 13-07-2016 11:36
1993 mini british open 1300 met carbu start niet , ontsteking afgesteld , benzine pomp ok , benzine ok , .... motor draaid maar start niet , beetje remreiniger in luchtfilter inlaat en hij start vanzelf , weet iemand wat nog na te zien ,