Mini cooper 1000, rolt door zijn versnellingen

RE: Mini cooper 1000, rolt door zijn versnellingen

Hi,

Ik ben sinds gister te trotse ( en dan heb ik het over TROTSE ) eigenaar van een mini 1000 uit 1988. ik heb hem voor weinig kunnen kopen om dat hij dus niet rijd...

De mini start perfect maar als ik hem in een versnelling zet gebeurt er niets, ook kan ik heb gewoon duwen als hij is zijn versnelling zit.

Is er hier iemand die mij kan vertellen waar ik zou moeten zoeken wand, de mini moet natuurlijk snel weer de weg op waar hij hoort!

alvast 1000 maal dank :)\\_ ik hoor dat het snel opgelost kan worden.

groetjes,

Randell

Ik zou eens naar je koppeling kijken.
Daarvoor hoeft niet gelijk heel je blok open en het lijkt alsof hij in zn vrij zit en de koppeling het niet doet.
Met de motor uit kan je dan wel met de pook in alle versnellingen komen?

R van Engelen schreef:
Ik zou eens naar je koppeling kijken.
Daarvoor hoeft niet gelijk heel je blok open en het lijkt alsof hij in zn vrij zit en de koppeling het niet doet.
Met de motor uit kan je dan wel met de pook in alle versnellingen komen?

wauw super snelle reactie ! thanks.
nou het gekke is dus, je kan de auto in alle versnellingen zetten ( in ieder geval zo voelt het) terwijl hij loop, zonder het knarsen de geluid die we allemaal kennen.

ik zelf zal ook te denken aan de koppeling, maar daar heeft het versnelling verhaal niets mee te maken dacht ik.

Als je hem met draaiende motor in zijn versnelling kan zetten en de koppeling op kan laten komen zonder dat je beweegt dan is het bijna zeker je koppeling.
Het knarsende geluid hoor je dan ook niet omdat er in je bak dan niets beweegt als je koppelingsplaat niet contact maakt met je vliegwiel.

R van Engelen schreef:
Als je hem met draaiende motor in zijn versnelling kan zetten en de koppeling op kan laten komen zonder dat je beweegt dan is het bijna zeker je koppeling.
Het knarsende geluid hoor je dan ook niet omdat er in je bak dan niets beweegt als je koppelingsplaat niet contact maakt met je vliegwiel.

Top! dan ga ik even op zoek naar een koppeling! ik zag dat er verto en non-verto koppelingen waren kan ik ergens achterhalen welke ik moet hebben. ik heb een mini 1000, 1.0 E S6

heel erg bedankt!

Je hebt een verto...

Als erniet aan gerommeld is heet dat...

Normaal zit een koppeling vast waardoor hij niet ontkoppeld, vraagme af wat het bij jou veroorzaakt..

Succes!!!

Red Flame schreef:
Je hebt een verto...

Als erniet aan gerommeld is heet dat...

Normaal zit een koppeling vast waardoor hij niet ontkoppeld, vraag me af wat het bij jou veroorzaakt..

Succes!!!

thanks!,

dan ga ik een verto koppeling bestellen!
ja ik weet ook niet wat de oorzaak is ervan, ik heb hem zo gekocht. De vorige eigenaar zij dat hij tijdens het rijden was gebeurd en dan hij opeen niet meer kon koppelen dat de koppelings-druk weg was.

zou de koppeling ontluchten misschien helpen?

Zit er überhaupt wel vloeistof in de koppelingcylinder?

Gerolamo schreef:
Zit er überhaupt wel vloeistof in de koppelingcylinder?

ja zat wel vloeistof in, misschien ontluchten?

En hij heeft geen druk als je het pedaal intrapt?

Gerolamo schreef:
En hij heeft geen druk als je het pedaal intrapt?

nope... helemaal niets

Hmm, als er genoeg vloeistof in zit en je pompt een aantal keer goed met het pedaal zou je toch zeker druk moeten krijgen... Ik zou het ergens in de hydrolica zoeken (koppelingscylinder, leidingen of hulpcylinder (op het vliegwielhuis)), misschien dat daar ergens iets lekt of niet goed aangesloten is. Hoofdcylinder kan lek zijn intern of iets anders.

Ik persoonlijk zou beginnen met ontluchten om te kijken of er dan wel druk opgebouwd word.

Gerolamo schreef:
Hmm, als er genoeg vloeistof in zit en je pompt een aantal keer goed met het pedaal zou je toch zeker druk moeten krijgen... Ik zou het ergens in de hydrolica zoeken (koppelingscylinder, leidingen of hulpcylinder (op het vliegwielhuis)), misschien dat daar ergens iets lekt of niet goed aangesloten is. Hoofdcylinder kan lek zijn intern of iets anders.

Ik persoonlijk zou beginnen met ontluchten om te kijken of er dan wel druk opgebouwd word.

ja ik ga beginnen met ontluchten! ik wacht even tot een maatje van mij tijd heeft dat maakt het proces een stuk makkelijker.

Eerst kijken, dan pas onderdelen gaan bestellen...

Voor hetzelfde geld is er een andere koppeling ingezet of iets heel anders stuk...

Koppelingscylinde rheeft hier al niets mee te maken.
Jouw probleem is dat de frictieplaat om de 1 of andere reden geen contac tmeer maakt met het vliegwiel OF dat de frictieplaat om 1 of andere reden de kracht van het vliegwiel niet overbrengt op de primary gear.

Het beste wat je nu kan doen is het vliegwieldeksel ( als je voor de motor staat links, dat alluminium grijze deksel) er af halen en de situatie daarbinnen een sbekijken. Laat de mini in elk geval niet meer lopen, voor hetzelfde geld is de krukas bout er af of dergelijke en kan je een zwaar ongeluk hebben.
Hoor je abnormale geluiden als de motor draait? Rommelend geluid zou kunnen duiden op losse drukplaat bouten ( bij verto)

Alvast succes! Als je moeite hebt met het vliegwieldeksel er af te krijgen vraag dan maar raak ;)

Dusky schreef:
Koppelingscylinde rheeft hier al niets mee te maken.
Jouw probleem is dat de frictieplaat om de 1 of andere reden geen contac tmeer maakt met het vliegwiel OF dat de frictieplaat om 1 of andere reden de kracht van het vliegwiel niet overbrengt op de primary gear.

Het beste wat je nu kan doen is het vliegwieldeksel ( als je voor de motor staat links, dat alluminium grijze deksel) er af halen en de situatie daarbinnen een sbekijken. Laat de mini in elk geval niet meer lopen, voor hetzelfde geld is de krukas bout er af of dergelijke en kan je een zwaar ongeluk hebben.
Hoor je abnormale geluiden als de motor draait? Rommelend geluid zou kunnen duiden op losse drukplaat bouten ( bij verto)

Alvast succes! Als je moeite hebt met het vliegwieldeksel er af te krijgen vraag dan maar raak ;)

Thanks dan ga ik daar ook maar eens naar kijken !, moet ik daarvoor de motor uit het compartiment liften? nee de motor loop als een zonnetje klinkt echt perfect! loopt iets wat hoog stationair maar verder helemaal goed

Misschien heel simpel gedacht, maar zitten je schakelstangen wel vast?
Of anders gezegd, waarop baseer je dat je de Mini wel in z'n versnellingen zet? (pook bewegen?)

Afgaande op het verhaal van de vorige eigenaar (tijdens het rijden koppelingsdruk ineens weg) verwacht ik niet dat simpel ontluchten zal helpen.
Eerst maar es proberen weer druk te krijgen op je koppelingssysteem,
Onder de motorkap kijken of er wat beweegt als je het pedaal indrukt,
Kijken of je ergens koppelingsvloeistof ziet

Ik zou nog even wachten met het verwijderen van het vliegwieldeksel en eerst de meer makkelijke oplossingen proberen.

Koppelingscilinder zou wel het probleem kunnen zijn (helemaal vast in 'ontkoppelde staat'), maar voordat je dingen gaat vervangen eerst zeker weten en bepalen wat het probleem is, is het devies.

Succes!

Arie B schreef:
Misschien heel simpel gedacht, maar zitten je schakelstangen wel vast?
Of anders gezegd, waarop baseer je dat je de Mini wel in z'n versnellingen zet? (pook bewegen?)

Afgaande op het verhaal van de vorige eigenaar (tijdens het rijden koppelingsdruk ineens weg) verwacht ik niet dat simpel ontluchten zal helpen.
Eerst maar es proberen weer druk te krijgen op je koppelingssysteem,
Onder de motorkap kijken of er wat beweegt als je het pedaal indrukt,
Kijken of je ergens koppelingsvloeistof ziet

Ik zou nog even wachten met het verwijderen van het vliegwieldeksel en eerst de meer makkelijke oplossingen proberen.

Koppelingscilinder zou wel het probleem kunnen zijn (helemaal vast in 'ontkoppelde staat'), maar voordat je dingen gaat vervangen eerst zeker weten en bepalen wat het probleem is, is het devies.

Succes!

hey arie,

ja zowiezo eerst alle makkelijke dingen uit proberen vind het trouwens wel echt geweldig hoe goed mensen mee denken hier !

Misschien een stomme vraag, maar als ik iemand op de koppeling laat drukken waar zou ik iets moeten zien bewegen ? dan kan ik daar even kijken !

Stomme/domme vragen besteen (bijna) niet hoor.
Als je iemand op het koppelingspedaal laat drukken zou je in principe het stangetje van je hulpkoppeiongscilinder moeten zien bewegen.
Als je onder de motorkop kijkt moet je links een grote grijze 'wok' zien, met daarop gemonteerd je hulpkoppeingscilinder.
Zie dit plaatje.
De wit omcirkelde arm zou moeten bewegen.

Arie B schreef:
Stomme/domme vragen besteen (bijna) niet hoor.
Als je iemand op het koppelingspedaal laat drukken zou je in principe het stangetje van je hulpkoppeiongscilinder moeten zien bewegen.
Als je onder de motorkop kijkt moet je links een grote grijze 'wok' zien, met daarop gemonteerd je hulpkoppeingscilinder.
Zie dit plaatje.
De wit omcirkelde arm zou moeten bewegen.

haha dat is zo !,

oke ik weet nu in ieder geval zeker dat ik "Verto" heb.
morgen ga ik even uit testen of er daar iets beweegt, volgens mij niet.
ik zag gister helemaal niet bewegen maar misschien over heen gekeken.
thanks voor de info

ik post morgen even hoe t is gegaan.

Spuit de stift, achter de grote moer, die je koppelingsdeksel in gaat eens in met wd40' kruipolie of imal.
Het Kan zijn dat de stift vast zit in de ontkoppelde positie. Dan kan je inderdaad al je versnellingen bedienen, want je bent niet gekoppeld.
Beetje pielen om hem dan weer los te krijgen, met een dikke schoeverdraaier wikken tussen huis en moer wil al aardig.
Suuk6

Nou vandaag de hele dag gebeunt! het is in ieder geval mijn hulp koppeling cilinder. de keer ring die daar in zat was naar buiten gedrukt waar door mn cilinder vast zat.

in de hoop dat alles nog goed was heb ik het hele handeltje uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet, jammer genoeg tijdens het ontluchten knalde de cilinder er uit. denk toch dat ik even een revisie setje moet kopen. Jammer had gehoopt vandaag een rondje te rijden hahah

Hier heb je geluk mee, dat is simpel opgelost.

Ik zou meteen een nieuwe cilinder monteren, kost niet de hele wereld en reviseren pakt meestal verkeerd uit. :x

JosCM schreef:
Hier heb je geluk mee, dat is simpel opgelost.

Ik zou meteen een nieuwe cilinder monteren, kost niet de hele wereld en reviseren pakt meestal verkeerd uit. :x

Ja zeker geluk! Ja ik zat ook te denken aan een hele cilinder kan et best meteen goed doen !

inderdaad gewoon een nieuwe kopen en monteren
meteen de aansluiting (slangetje) vernieuwen en banjo-bout en je bent voor weinig klaar!

fijn dat het dus zo simpel lijkt te zijn :) d:)b

Banjo bout?? Die zit alleen op een pre-verto...

Idd, slang plus hulpcilinder vernieuwen!!