RE: Mini elektrische koelfan snel aan en blijft aan
Ingediend door henkmarius op di, 22-10-2019 14:18
http://www.theminiforum.co.uk/forums/to ... ring-help/
Hier staat wel een redelijk plaatje.
- Login of registreer om te reageren
Ingediend door henkmarius op di, 22-10-2019 14:18
http://www.theminiforum.co.uk/forums/to ... ring-help/
Hier staat wel een redelijk plaatje.
Ingediend door NielsJ1996 op di, 22-10-2019 15:46
Bedankt voor de link! Alleen betreft de afbeelding een SPI uitvoering hiervan is de elektrische fan bekabeling net weer een beetje anders als die van de carb uitvoering.
Ingediend door wim fournier op di, 22-10-2019 21:39
Niels, even een verklaring van de gewaarwording die jou bevreemd heeft, dat je een paar km rijdt naar een tankstation; de ventilator slaat niet aan en nadat je getankt hebt start je de motor en meteen slaat de ventilator aan. Ik zal je zeggen hoe dit komt.
Toen jij naar het tankstation reed draaide de motor en de waterpomp functioneerde en de thermostaat was op het laatst open = volledige doorstroming van de koelvloeistof door de kop. Contact af; geen koelvloeistof circulatie meer. De koelvloeistof die in de kop zit staat ook stil en de hitte die nog in de kop zit wordt niet meer afgevoerd. De daar aanwezige koelvloeistof zou ter plaatse aan de kook komen als de druk in het systeem niet de kooktemperatuur sterk omhoog had gebracht.
Je start de motor weer. De koelvloeistofpomp werkt en de thermostaat is nog open. Dat hele hete water wat in de kop zat is de eerste vloeistof die nu voorbij de temperatuurvoeler komt die de ventilator -meteen- aanzet, want deze koelvloeistof die nu voorbij komt is wel heel erg heet. Snap je?
Ingediend door NielsJ1996 op do, 24-10-2019 22:25
Dat verklaard dan waarom dat dat bij het tankstation gebeurde. Maar is het normaal dat de fan niet meer uitschakelt tijdens de rit? Hij blijft blazen en de tempratuurmeter blijft dan ook een stuk onder het midden staan.
Ingediend door goldeneye op vr, 25-10-2019 11:35
Ik heb ook een Cooper uit 1991, met dezelfde fan opzet.
Normaal gaat de fan niet zo snel aan, alleen met warm weer voor het stoplicht e.d.
Wat Wim zegt klopt ook natuurlijk, dat doet i van mij ook.
Tijdens een rit met koud weer hoort i niet te blijven draaien.
Ingediend door wim fournier op vr, 25-10-2019 12:39
Zondag is er British Car Parts Day in Gorcum. Daar kan je makkelijk een nieuwe temperatuurvoeler kopen en uitgebreid technische informatie over dit onderwerp vergaren.
Ingediend door LimitedSjoerd op zo, 27-10-2019 07:50
Hallo Niels,
Ik heb ook een 91 Cooper gehad, de temperatuursensor voor de ventilator zit daarbij in het thermostaathuis onder het thermostaat. De cilinderkop wordt als eerste warm en de thermostaat gaat pas open als het op temperatuur komt. Daarvoor blijft dus al die hitte bij de sensor hangen.
Waar nu het probleem kan zitten bij jou: je Cooper is al een oud beestje, goede kans dat er veel van het originele spul vervangen is. Mogelijk is het thermostaat vervangen voor een die bij een hogere temperatuur open gaat dan de ventilator inschakelt. Voor nederland is dit ook wel goed trouwens, oververhitting gebeurt hier noet zo snel. (Tenzij je veel file rijdt) De ventilator kan ook niet meer origineel zijn, die originele frames van de ventilators roesten erg graag.. Mogelijk is die op een temperatuur in te stellen en slaat hij daarom vroeg aan.
Zonder de setup te zien zal een diagnose stellen in ieder geval erg lastig zijn.
Ingediend door NielsJ1996 op ma, 28-10-2019 11:46
Hallo,
Bedankt voor jullie tips! Afgelopen weekend heb ik nog het een en ander geprobeerd en tot mijn verbazing ging de fan aan/uit zodra ik tegen de sensor tikte . Dus ik vermoed dat deze gewoon defect is daarnaast loopt de mini ook koud met de fan losgekoppeld dus ga ik er van uit dat de thermostaat ook niet goed afsluit(te vroeg open gaat). Dus van de week maar even de thermostaat en beide temp sensors vervangen. Moet hiervoor alle koelvloeistof eruit? En welke thermostaat is de juiste voor een Cooper 1300 van 91?
Ingediend door LimitedSjoerd op ma, 28-10-2019 17:04
Ik dacht dat de 82 graden thermostaat standaard was. Er moet een beetje koelvloeistof uit, tot net onder het thermostaathuis. Gezien er geen aftapplug is, kan je het best de slang op de waterpomp los halen. Met een bak er onder natuurlijk.
Ingediend door goldeneye op wo, 30-10-2019 14:40
Vanaf '90 is alles loodvrij, en dan moet er volgens mij een 88 graden versie in.
Ingediend door LimitedSjoerd op wo, 30-10-2019 19:08
Je hebt helemaal gelijk!
RE: Mini elektrische koelfan snel aan en blijft aan
Ingediend door NielsJ1996 op ma, 21-10-2019 22:09
Hallo allemaal,
Sinds 3 weken heb ik mijn eerste Mini gekocht. Een Rover Mini Cooper 1.3 uit 1991(BRG) .
Hij heeft nu het volgende probleem: De elektrische koelfan slaat vrij snel aan en blijft dan ook draaien tot ik de motor uitzet stil staan of 100 rijden maakt geen verschil hij blijft aan. Tevens blijft de temp meter een stukje onder het midden staan.
Voorbeeld: Vanavond +/- 15℃ reed ik met de Mini 2km naar het tankstation zet hem hier uit(Fan niet aangeslagen) en na het tanken zet ik de Mini weer op contact en voordat ik de motor kon starten sloeg de fan al aan.
Iemand een idee hoe dit kan? en hoe zit de bekabeling van de fan in elkaar?