Mini gas probleem

default

RE: Mini gas probleem

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag.. Vandaag aan het rondrijden geweest met mijn mini oldtimer. Op een gegeven moment bleef mijn 'gas' haken, zat helemaal vast. Wanneer ik het weer start loopt hij continu hoog stationair (zonder choke). Zal vast niet heel moeilijk zijn om dit te verhelpen maar mij ontbreekt het aan goede technische kennis.. kan iemand mij uitleggen hoe ik dit fix?

RE: Mini gas probleem

gasgeven gebeurt met een gaskabel. Die is een beetje hetzelfde als een handremkabel die je kent van je fiets.... :D

Voor het educatieve element omschrijf ik even twee mogelijkheden:

1) binnenkabel ellende. Als de binnenkabel een breuk heeft in 1 van z'n draadjes, kan deze opstropen en zal de binnenkabel in de buitenkabel blokkeren of stroef gaan. Vaak blijft ie dan in iedere stand hangen. Dus trap je een beetje gas in , dan is dat waar de kabel voorts op blijft hangen. Dit is waarschijnlijk bij jou aan de hand. Remedie: nieuwe gaskabel kopen. Let op juiste lengte, die is per uitvoering verschillend.

2) buitenkabel ellende. Als de binnenkabel een beetje te losje is afgesteld, kan de buitenkabel aan het begin (schutbord doorvoer) of eind (carburateur) uit zn zitting floepen. Dan blijft het gas hangen op hoog stationair. Remedie: buitenkabel goed in de ziitng doen en de speling van de kabel afstellen bij de carburateur zijde.

RE: Mini gas probleem

Ha, hier hebben we de speld in de hooiberg!
Maar, vooruit, we doen een poging.
Als je de motorkap open doet en je steekt je hoofd eronder, in het midden zodat je achter het blok kunt kijken, probeer dan -van opzij- onder het luchtfilter te kijken. Dat ronde, zwarte, platte ding.
Daar zie je de carburateur. Zit de spiraalveer -die de kabel strak houdt- nog aan de carburateur?
Daar loopt de gaskabel naar toe. Als je nu naar rechts kijkt zie je de gaskabel naar de carburateur toekomen vanuit een gat in een lipje wat aan de dwarsbalk op het schutbord vastzit.
Vanuit dat gat zie je de kabel naar beneden lopen en met een vrij sterke haakse bocht onder de balk onder het schutbord verdwijnen.
Als je nu de deur aan de bestuurderskant open doet en je gaat op je knieien naast de auto zitten, dan kan je je hoofd naar binnen steken en onder de pedalen door kijken naar het bovenste uiteinde van het gaspedaal, boven het scharnierpunt. Daar zie je de gaskabel zitten die vanuit het schutbord naar het pedaal toekomt.
Gebruik een lampje om licht te laten schijnen op het punt waar de kabel bovenin het splitje in het uiteinde van de pedaal zit.
Je kunt de kabel zo uit het splitje wippen.
Als je nu de kabel ook losmaakt van het schroefje waarmee de binnenkabel aan de carburateur zit, dan kan je de kabel zo uit de auto trekken.
Hang dan de kabel met het uiteinde wat aan de carburateur zat opzet een touwtje aan een hoog punt, zodat de kabel in zijn volle lengte omlaag hangt. En dan; elke tien minuten een paar drupjes WD40 bovenaan op de blote binnenkabel doen. De bedoeling is dat de olie langzamerhand tussen de binnen kabel en de buiten kabel doordringt.
Je kunt voelen of de gaskabel weer soepel loopt door de buitenkabel omhoog te schuiven langs de binnenkabel, terwijl je de binnenkabel strak houdt. En dan weer naar beneden schuiven. Als je die beweging telkens herhaalt, zal de kabel beslist weer soepel gaan lopen.
Of, je koopt een nieuwe kabel (met teflon voering) en zet die in de auto. Geen geklieder, snel klaar.
Meld je ons de resultaten?

RE: Mini gas probleem

Ik doe ook nog even een gooi.
Controleer of het "massa-kabeltje" onder je "honden bot"(bovenste motorsteun) niet gebroken is.
Is dat het geval gaat dan vaak de gaskabel als massa-kabel functioneren en wordt dan te warm vooral bij het starten en laden.
In dat geval dan weer smelt de teflon(nylon) voering van de buitenkabel aan de binnen kabel vast of gaat hem afklemmen waardoor het gas geven stroef gaat of het gas blijft gedeeltelijk open staan.
Mocht dit daadwerkelijk het probleem zijn, blijft er niets anders over dan Massa en gaskabel beide te vervangen.
Succes!

default

RE: Mini gas probleem

Bedankt voor de tips tot zo ver! Vandaag ben ik gaan kijken waar het vandaan kon komen. De gaskabel is niet meer goed wat ik zag, veel beukjes (vooral bij het voetpedaal).

Moet zeggen dat ik de kabel er erg moeilijk uit kreeg onder de motorkap. Iemand hier een tip voor , voor in de toekomst?

Ik heb een nieuwe kabel besteld, wanneer die geïnstalleerd is laat ik weten of het probleem is verholpen.

default

RE: Mini gas probleem

Nou inmiddels ben ik iets verder maar het probleem is nog niet volledig verholpen. Misschien dat iemand hier raad heeft?

Ik heb de gaskabel vervangen.. maar nu kan ik in eerste instantie prima het gaspedaal gebruiken.. wanneer ik even onderweg ben gaat dat steeds stroever en wordt het steeds zwaarder om het pedaal in te drukken, heeft iemand hier enig idee hoe dit kan en hoe ik dit kan verhelpen?

RE: Mini gas probleem

Ah, daar ben je weer. Vroeg me al af of het gelukt was het probleem te verhelpen.
Begrijp dat je een nieuwe kabel hebt aangebracht, dus, -zou je denken- daar kan het niet (meer) aan liggen.
Maar ik kom dan toch even terug op het punt wat Marc (morrismarc) opnoemde.
Er zit tussen het motorblok en de koets een 'massa' kabel. Meestal zit die onder de 'engine steady'; het 'hondenbot' wat (als je voor de auto staat) links aan de zijkant van de motor zit en naar de balk vooraan de koets loopt om de motor tegen 'kantelen' vast te houden. Zoals hij aangaf, wanneer die massa kabel gebroken is of niet goed 'aardt' wordt de stroom afvoer vanaf het blok stiekum door de gaskabel geleid. Vooral bij het starten gaat er een hevige stroom vanaf het blok naar de koets waar de massa kabel van de accu aan vast zit.
Laten we er van uitgaan dat je dit gecontroleerd hebt en in orde bevonden.
Dan blijft over; het asje waar de smoorklep op zit, wat in de body van de carburateur draait als je op het pedaal drukt. Je kunt je voorstellen dat die smoorklep, wanneer die wat scheef in de uitmonding -van de carburateur in het spruitstuk- komt te zitten niet meer soepel met het jasje mee kan draaien, doordat de klep tegen de wand komt.
Je kunt het gewaar worden of hier het euvel zit door bij terugkomst van een rit de gaskabel los te maken bij de carburateur en met de hand het armpje waarmee de as van de smoorklep wordt gedraaid te bewegen. Als dat stroef gaat, haal dan de carburateur van het spruitstuk af, zodat je er 'van achter' in kunt kijken naar de smoorklep. Het zou -bijvoorbeeld- kunnen zijn, dat een van de twee schroefjes waarmee de smoorklep in het asje is vastgezet loszit of ontbreekt. In dat geval komt de smoorklep 'scheef' aan het asje te hangen en dus ook scheef in de opening van de carburateur.
Omdat je nu de gaskabel ook 'los' hebt bij de carburateur kan je ook even voelen of de binnen-kabel wel soepel in de buiten-kabel schuift wanneer iemand het gaspedaal op en neer laat komen terwijl jij het uiteinde bij de carburateur strak houdt, door met een tang aan de binnendraad te trekken.
Wanneer je dit geen oplossing biedt, meld je dan weer, dan fantaseren we verder.

RE: Mini gas probleem

Nog wat andere (minder technische dan Wim heeft aangegeven) richtingen die je ook nog relatief makkelijk kan onderzoeken:

Tapijt/bekleding achter/rond je gaspedaal? wellicht schuift het eronder na verloop van tijd wat voor de stroefheid zorgt?

De veertjes aan de carb die ervoor zorgen dat je carb soepel open/dicht gaat?

dat het in eerste instantie makkelijk gaat en steeds lastiger is wel bijzonder. Is dat telkens? Dus als je een tijdje niet gereden hebt dan gaat het in het begin weer soepel?
sowieso controleren of de kabel nog soepel heen en weer gaat in het omhulsel, je kunt relatief makkelijk als het goed is namelijk met de hand met je gaskabel 'spelen'(bij de carb), dan zou je wellicht kunnen ontdekken waar en wanneer het probleem zich voordoet?

Het is ook aan te raden om je woonplaats/regio te vermelden. Kans is aanwezig dat er iemand in de buurt is die je wel wil helpen. 2 zien meer dan 1 ;)

minioldtimer schreef:
Nou inmiddels ben ik iets verder maar het probleem is nog niet volledig verholpen. Misschien dat iemand hier raad heeft?

Ik heb de gaskabel vervangen.. maar nu kan ik in eerste instantie prima het gaspedaal gebruiken.. wanneer ik even onderweg ben gaat dat steeds stroever en wordt het steeds zwaarder om het pedaal in te drukken, heeft iemand hier enig idee hoe dit kan en hoe ik dit kan verhelpen?