mini kensington, spi 1996

default

RE: mini kensington, spi 1996

Beste mini liefhebbers

een vraagje over plaatsen extra meters.
1: in de haynes manuel kom ik een gedeelte tegen over stroomschema injectie mini
in de deeloverzichten kom je letters tegen die verwijzen naar een ander overzicht met een nummer bijv. 22 en 23. als je dan kijkt in die overzichten kom je nooit dat vorige nummer tegen. je kunt dan niet zien waar een bep. draad naar toe loopt. vreemd ben ik de enige die dat ziet.

2: een volt meter moet over een voedende draad. in het overzocht van Haynes, injectie vanaf okt. 96 zie ik een witte draad vanuit startschakelaar naar een zekeringkastje en dan naar de meter. hoe zit het dan met het verlichtingslampje, waar moet dat vandaan komen.

3: in het forum kom ik verhalen tegen van een spanningsregulator. dit zou aan de achterzijde van de meters zitten. ik heb gewoon een standaard 3 meter dash met een apart tijdklokje. volgens mij zit die spanningsregulator in de meter van temp.water en benzine meter. ik heb een kapotte benzine meter. als ik de draad bij de tank via de aarde aansluit, gaat de meter in de dash vol uit. dus die regulator moet goed zijn.

4: een oliedrukmeter via slang en koppeling op t blok, met T stuk zodat olielampje blijft functioneren. lukt wel maar zit weer met het lampje zelf.
bedankt, pjotter1953

RE: mini kensington, spi 1996

zie ook:
http://www.theminiforum.co.uk/forums/to ... es-wiring/

Firstly an oil pressure gauge would be far more useful and a much better investment than an oil temperature gauge, as it will alert you to potential mechanical problems with your engine before its too late.

All three gauges will require illumination wiring (to make them, light up at night and separate data wiring to read the specific information from.) Illumination can either be done by taking a feed from the dash illumination circuit, or the side light circuit. Ideally this should be done using a relay so that you do not overload the existing circuits.

A volt meter will need connecting to a switched live feed for its data (so that it only reads when the ignition is on), whereas a clock will need connecting to a permanent live feed so that the clock doesn't stop when you turn the ignition off. On the classic mini people often take both of these feeds from the stereo. The stereo will usually have both a switched and live feed itself and is often close by too, as it is often located immediately below the three gauges on the dash.

An oil temperature gauge will need to be connected to an oil temperature sensor that you will need to fit to the engine somewhere, I believe that it is possible to buy a replacement sump plug with a built in sensor for this purpose. You will then need to run the wiring through the bulk head and then routed down to the sump. If you choose to fit an oil pressure gauge instead, these are generally mechanical and therefore don't have an electrical data connection. Instead you attach a pipe to the back of the gauge and then screw the other end into the engine block where the oil pressure switch is currently located. (if you still want your orange oil light to work too, then you will also need a T-peice adapter, so that you can screw both the oil pressure switch and the oil pressure gauge pipe to the block)

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: mini kensington, spi 1996

Hoi,

De voltmeter kun je van iedere willekeurige draad die over het contact loopt(dus pas spanning krijgt als het contact aan staat) halen.

Verlichting is het makkelijkst bij de lichtschakelaar vandaan te halen.

Latere type's hebben geen losse spanningsregelaar meer, maar als je de draad achter bij de tank aan massa legt (de twee draden op de vlotter doorverbinden) en de meter slaat dan uit naar vol is de vlotter in de tank stuk.

Olie druk lampje moet het met een t-stuk gewoon doen.

Als je er niet uit komt kun je mij ook bellen.

0318-734134

Groeten Dylan