Hoi je zou kunnen beginnen met de knuckle joint (gewricht aan het einde van de trompet) te vervangen, maar als er echt veel speling is wordt het de veerbol vervangen.
- Login of registreer om te reageren
Hoi je zou kunnen beginnen met de knuckle joint (gewricht aan het einde van de trompet) te vervangen, maar als er echt veel speling is wordt het de veerbol vervangen.
Door een kapotte schokbreker zal de Mini niet veel lager gaan staan,het is waarschijnlijk de veerkogel(nuckle joint) die versleten is.
Ingediend door metrodriver op vr, 26-12-2008 12:01
chrissie schreef:
Mijn conclusie is dat de linker schokbreker gewoon op is en niet de veerbol
## dit is nonsens.
daar kom je -ook zelf- achter wanneer je [i:34shkro1]nadenkt[/i:34shkro1] over wat een schokdemper doet en hoe hij werkt.
als een auto op een hoek te laag staat is er een veer of een veerelement 'verslapt' of gebroken, of er is iets ernstig verbogen.
(bij een citroen met hydropneumatische vering kan er een leiding lek/leeg zijn).
btw: een defecte (niet-dempende) schokdemper kan beter wel vervangen worden omdat ie de wegligging duidelijk negatief beinvloedt.
(wel twee vervangen, dus allebei achter of allebei voor)
Niet om het een of ander... maar onze Ritz stond ook aan één kant een stuk lager dan aan de andere kant... En het bleek dat die schokdemper stuk was, en niet meer omhoog kwam...
Na het vervangen voor een ander exemplaar stond hij weer netjes even hoog als de andere kant.
Ingediend door metrodriver op vr, 26-12-2008 12:27
Reneend schreef:
en niet meer omhoog kwam...
## heel juist!
het niveau was toen waarschijnlijk wel te herstellen door het wiel 'op de grond te houden' en de koets omhoog te trekken?
'de zoon' kan het eenvoudigweg checken, door ofwel onder ofwel boven de bout van de schokdemper los te maken: als ie (de hoek van de auto) dan weer op het oude niveau 'plopt' was het idd. een 'hakend klepje' in de schokdemper...
(voortaan wel een goed merk gebruiken )
Nou hij was dusdanig kapot, dat hij zelfs dat niet meer deed... hij stond helemaal in, en was zo goed als niet op de juiste 'standaard' lengte te krijgen.
Dus echt afgeschreven!
Ingediend door chrissie op vr, 26-12-2008 16:43
Ik bedankt jullie voor de reacties we zullen eerst de schokbrekers maar eens vervangen lijkt mij dat kan toch nooit kwaad want eerlijk gezegd nu ik zelf vaak achterin zit is het net of er geen vering meer in zit aan de achterkant.
Welke soort schokbrekers zijn het beste en zonder namen te noemen een beetje moeilijk welk merk
Indien de Mini lager is gelegd en de schokbreker eens los is geweest, is de boel misschien niet helemaal goed in elkaar gezet. Ik bedoel, misschien dat de knuckle joint niet meer in zijn zetel in de draagarm zit. Dan staat hij exteem laag en heeft 0 vering...
Ingediend door chrissie op ma, 29-12-2008 13:59
Omdat we nu toch twijfelen of het nou de schokbreker is of de veerbol is een Mini specialist bereid om even te kijken wat nou precies de oorzaak is dat de mini links achter lager is dan rechts achter zodat we geen onnodige onkosten maken .
Helaas kunnen we daar pas over 1/1/2 week terecht maar dan weten we wel de oorzaak als het goed is.
wordt vervolgd.
Ingediend door metrodriver op di, 30-12-2008 12:38
## lijkt me een goed plan.
de koude animeert niet erg om op het tuinpad onder de auto te liggen om te proberen een schokdemperbout los te maken (zal ook wel vastgerot zijn).
Ingediend door chrissie op zo, 18-01-2009 18:04
Hoi Luitjes, we zijn inmiddels bij een mini specialist geweest die de mini even op een brug heeft gezet , en het eerste wat hem opviel was dat er flinke speling was bij een beugel die op het subframe vast zit waar een arm aan vast zit tussen het subframe en die beugel waar ook je wielen en schokbrekers aan vastzitten deze beugel is los te vervangen en is besteld en gaan we eerst vervangen. nog Tips?
Tis maar een opmerking, maar hoe kun je zien dat het die beugel is en niet gewoon de draagarm die speling heeft of gewoonweg niet goed vast zit? Ik heb nog nooit een uitgesleten beugel gezien...
Dennis
Ik wel, maar je hebt gelijk Dennis. Eerder kans dat de bronzen bus is uitgesleten. Dat is overigens een APK afkeurpunt als het te ernstig is!
Ingediend door chrissie op ma, 19-01-2009 08:29
Hoi mannen , We hebben zelf gezien bij de mini specialist dat de arm waar het wiel aan vast zit in de beugel spelling had en niet een heel klein beetje? misschien hebben we ons laten overrompelen om meteen een nieuwe beugel te laten bestellen voor 25 Euro , en dat de bronzen bus evt los te vervangen had geweest Maar ik neem aan dat daar dan de bronzen bus die er volgens mij niet meer in zat er ook meteen op de nieuwe zit. Als alles goed is en de Beugel woensdag binnen is gaan we dit aankomende zondag vervangen.
Wordt vervolgd.
Als de draagarm speling in de beugel heeft zit ie dus gewoon niet vast of is niet goed vastgezet. Ik denk het echte euvel in de draagarm zit. 25 euro voor een beugel is nogal wat, ik heb zo'n ding ook nog wel liggen.
Dennis
Ingediend door chrissie op di, 20-01-2009 09:49
Hoi Dennis bedankt voor het aanbieden van de beugel maar deze is al besteld, je moet weten dat mijn zoon en ik beginnende sleutelaars zijn wat de Mini betreft en nu krijgt mijn zoon helaas wat problemen met de mini en als dan een Mini Expert ziet dat de beugel stuk is dat moeten we dat maar aannemen op dat moment , Maar ik moet ook zeggen dat we de draagarm echt in de beugel los zagen hangen alsof er echt iets mist cq verrot is.Je kon het hele linker achterwiel van boven naar beneden bewegen en zag duidelijk de speling van de draagarm in de beugel die dan links buiten zit als je voor het wiel staat.
Nog even voor de duidelijkheid voor ons , wat ik de draagarm noem dat is toch dat kromme stuk ijzer waar je achterwiel aan zit die onder de auto tussen het subframe in vast zit? zoja dan zit deze aan de beugel links naar de buitenkant toe los. en als dat voor 25 Euro weer goed is tja dat moet dat maar, want zo een beugel vindt je natuurlijk niet zomaar.
Wel een pluspunt we gaan het zelf doen want de garage zei dat je met deze klus een half uur of een halve dag bezig kon zijn dat hing er van af of er bouten afbreken of wat dan ook en dan wordt het een hele dure beugel.
En dan nog de wiellagers aan de voorkant vervangen en de schijfremmen en als het allemaal mee zit zijn we weer een ervaring rijker.( en als het tegen zit ook )
Ingediend door chrissie op di, 03-02-2009 21:38
Hoi Dennis , heb jij dat beugeltje nog voor de draagarm ,de bestelling van de Dealer dat schiet niet erg op. Het beugeltje moet als je achter de mini staat aan de linkerbuitenkant zijn ...laat maar even weten.
RE: Mini links achter ingezakt?
Ingediend door chrissie op vr, 26-12-2008 11:34
Hallo luitjes, ik heb een vraag over de Mini van mijn zoon. Links achter ligt de mini een stuk lager als rechts achter nu kreeg hij veel tips dat waarschijnlijk de veerbol vernieuwd moest worden , maar we hebben laatst links achter een remcylinder vernieuwd en omdat de mini op de krik stond kwam ik er achter dat de linker schokbreker wel heel soepel omhoog gedrukt kon worden , we hebben ook de rechter gecontroleerd en die ging een stuk zwaarder .
Mijn conclusie is dat de linker schokbreker gewoon op is en niet de veerbol wat is jullie gedachten hier over het is ook moeilijk te zien het verschil tussen de linker en de rechter veerbol , ik heb mijn zoon het advies gegeven op eerst nieuwe schokbrekers te kopen.
Gaarne wat reacties van jullie kant.
bedankt Chris