staat je ontstekings tijdstip wel goed? Het lijkt er namelijk op dat je op het verkeerde moment een vonk krijgt....
groetjes
- Login of registreer om te reageren
staat je ontstekings tijdstip wel goed? Het lijkt er namelijk op dat je op het verkeerde moment een vonk krijgt....
groetjes
rook, en klappen uit je uitlaat.
Ontsteking checken. Zit die goed? Niet op zijn kop, dus 180 graden gedraaid, staat het tijdstip goed etc.
Kijk ook eens naar de vacuumslangetjes achter je injectorhuis.
Bij mij was er eentje gesmolten en kreeg toen dezelfde problemen.
bij een spi wordt het ontstekingstijdstip door de ecu bepaald, dus de verdeler mag (in principe) 180 graden verkeerd staan ..
misschien is er een sensor niet goed of heeft je lambda sonde problemen door de lekke koppakking opgelopen; een (ex) rover garage zou e.e.a. moeten kunnen uitlezen ..
succes,
Theo van den Bogaard
knallen kan ook valse lucht zijn.......
test: laat de motor lopen en spuit rondom alle luchtinlaten, aansluitingen, slangen e.d. ruim met remmenreiniger. Gaat de motor ineens harder lopen, dan heb je het lek gevonden.
Hoe lang staat ie al stil? Moderne benzine veroudert belachelijk snel......verse peut halen is haast een must, daarnaast zou je e.v.t. injectorcleaner aan de benzine toe kunnen voegen.
MarkMaarten, als ervaren sleutelaar, helaas ook aan de SPI mini's, kan ik je een heleboel tips en oorzaken aan de hand doen.
Echter de beste tip is; breng hem naar een goed en ervaren mini-center en laat hem daar aan de computer hangen.
Nu ben je dagen aan t zoeken en proberen en uiteindelijk zal je zien, je vindt het niet....
Wij hadden onlangs eenzelfde probleem, 3 dagen met 2 man aan t zoeken geweest. Uiteindelijk de auto weggebracht en daar waren ze na enkele uren al klaar en kwamen er 3 oorzaken naar voren!!!
Mocht je de naam van het mini-center willen weten, PM maar even.
Groet ron
Ok, hier word ik al wat wijzer uit
Ik ga dus even op zoek naar een bedrijf die mijn ecu uit kan lezen, weet iemand of dat bij [naam minicenter] kan? Is hier nl erg dichtbij, vermoed zelf ook dat een sensor kapot is waardoor het hele systeem de kluts kwijt is...
@ Fazerray; heb je misschien een foto van het betreffende slangetje? Kan hem niet echt vinden...
Heb echt het gevoel dat het iets heel lulligs gaat worden waardoor ik dus al een half jaar loop te kloten
Valse lucht is het niet volgens mij, want dan zou je (theoretisch) meer lucht krijgen met dezelfde hoeveelheid benzine --> armer lopen.
Zit er eigenlijk iets van een autochoke op? Misschien dat die blijft hangen ofzo?
En tjah, ontstekingstijdstip; checken door een lamp te gebruiken die ik niet heb, eens kijken of ik die kan regelen...
genoeg vragen dus,
Alvast bedankt!!
[size=75:jef0u58s][bedrijfsnaam verwijderd - zie forumregels - Crispy][/size:jef0u58s]
om te weten of bedrijf x de ecu kan uitlezen hoef je ze toch alleen even te bellen ?!!
succes,
Theo van den Bogaard
Bij het vervangen van de koppakking, heb je toen ook de kop laten vlakken want dat moet ten alle tijden bij het vervangen van deze.
Na motor er uit gehad te hebben (SPI) staat hij stationair heel erg te schudden. Heb hier al gelezen om hem even uit te laten lezen. Vanaaf iniedergeval eerst even de vacuum chekken. Maar zijn er misschien nog meer tips? Het gaat dus om stationair (loopt ongeveer 1100 1250). Met iets gas er bij loopt hij weer prima.
Edit: Stationair zakt hij af naar 850 (omwentelingen per min )
Bedankt voor de vele reacties . Oorzaak gevonden:
Lekkende inlaat pakking!
RE: Mini loopt niet lekker
Ingediend door MarkMaarten op do, 10-04-2008 17:06
Hoi,
Ik ben hier nieuw, bezit sinds een jaartje een mini 1.3spi. In het begin liep hij lekker/prima, maar na een aantal weken (had toen net mijn rbw gehaald) ging ik ermee rijden. 4km verder keek ik in mijn achteruitkijkspiegel een mooie blauw/witte mistbank tegemoet, niet positief...
Maargoed, ding afgesleept naar huis en knutselen maar. Compressie was van de cyl 2&3 echt poep; lekke koppakking. Koppakking vervangen en hij liep weer. Heb hem toen geschorst wegens tijdgebrek en heb het geluk dat ik hem mooi droog kon zetten...
Niet veel km's gereden (stuk of 15 ) en sindsdien doet hij raar; als hij warm is dan wil hij halfgas niet meer lopen, plus dat hij 'knalt' uit de inlaatkelk af en toe + dat hij rookt (zwart roet; te rijk) als een malle.
Ik dacht nou even de injectoren checken, achteraf bleek het er maar een te zijn maar dat was ik natuurlijk niet gewend
Ik zie op het eerste gezicht geen probleem met de injector, weerstand is 1.4/1,5Ohm dus dat lijkt mij ook wel ok, wel viel het me op dat het rubbertje wat voor (richting grill) de injector zit (ook in de kelk) bestaat uit 2 delen, dit probeerde ik terug te vinden in mijn haynes manual maar dat lukte dus niet helemaal.
Nou is mijn vraag of iemand misschien weet of ik in de goede richting zoek, of dat ik iet MAJOR over het hoofd zie? Probleem lijkt mij namelijk wel injectie...
Verdere info:
Mini 1.3 SPI 1993
Al gebeurd:
-Koppakking vervangen
-Motorsteun vervangen
-4 nieuwe bougies
-Verdelerkapje goed
-Kleppen gesteld
Wie o wie helpt mij verder?
Alvast bedankt!!
GR Mark-Maarten