Hoi Robert,
Heb je ook de bougiekabels vervangen?
En heb je ook getest of de bougies vonken geven? (dus gezien?)
Is het probleem ineens ontstaan of is er wat aan vooraf gegaan?
- Login of registreer om te reageren
Hoi Robert,
Heb je ook de bougiekabels vervangen?
En heb je ook getest of de bougies vonken geven? (dus gezien?)
Is het probleem ineens ontstaan of is er wat aan vooraf gegaan?
Ingediend door Robert42 op do, 03-10-2019 13:14
Het probleem is uit het niets ontstaan
Alle 4 de bougies vonken zonder belasting (wanneer ze dus uit de cilinderkop zijn. Bougiekabels zijn niet vervangen maar heb ze wel allemaal doorgemeten en zitten op 6k ohm weerstand.
Volgends de beschrijving van de nieuwe ontsteking mogen ze maximaal 5k ohm zijn maar heb tot op heden nog geen andere kunne. Vinden
Dit wijst toch in een richting van een open verbinding tussen de twee binnenste cilinders waardoor er verbrandingsgas van de ene in de andere cilinder spoelt. Meestal komt dat voort uit een breuk in de koppakking waar de cilinders het dichtst bij elkaar komen.
Ingediend door Robert42 op do, 03-10-2019 21:20
Daar zat ik eerst ook al aan te denken. Maar hoe kan het dan zijn dat de compressie wel voldoende is? Dan zou die toch ook meer als een halve bar verschil moeten hebben,en ook maar op 1 cilinder een lagere druk lijkt mij dan vreemd. Ik sluit natuurlijk niets uit maar vraag het mij dan even af.
Ben ook nog elke dag in de leer dus als ik hier er ook bij kan leren
Ja, dat aspect daar heb ik ook bij stilgestaan. Maar wanneer je de compressie meet meet je dus de druk aan het eind van de compressieslag. En die druk is veel lager dan de druk direct na de ontsteking. Als het lekgaatje nog maar heel klein is gaat er bij de compressie wat gas doorheen. Maar bij de werkslag heel veel (in elk geval veel meer).
Maar controleer -om te beginnen- of de kleppen wel goed sluiten.
Het blijft wat een raadsel waar het aan ligt. Dus, onderzoeken.
Ingediend door Belske op vr, 04-10-2019 13:55
Kijk ook even of er geen scheur in de verdelerkap zit tussen 2 en 3
Het zou ons niks verwonderen wanneer de aap uit de mouw komt en blijkt dat de bougiekabels bij cilinder 2 en 3 verwisseld zijn.
Ingediend door Robert42 op zo, 20-10-2019 13:54
Bedankt voor het meedenken. Na de vermoedens van de koppakking lek heb ik de cilinder kop er af gehaald en gecontroleerd. Hier was helaas niets aan te zien.
Nu zit de kop er weer op en het probleem (zoals verwacht) is helaas niet opgelost.
Alle bougiekabels zijn nu ook vervangen en op de juiste wijze weer gemonteerd (1342) er zit geen scheur in de verdeler kap en de bobine krijgt een 12v voeding.
Bougies zijn droog na een korte periode van lopen (ongeveer 1 minuut).
Ik ben momenteel een beetje einde raad en vraag me af waar het nu nog aan kan liggen .
Na het vervangen van de koppakking zijn de kleppen ook opnieuw gesteld (0.3mm)
Ingediend door Belske op zo, 20-10-2019 14:17
Ik denk toch dat je het in de ontsteking moet zoeken
Je zegt dat je een nieuwe ontsteking hebt geplaatst en dat dit probleem zich toen voordeed.
Ik zou de oude ontsteking terug plaatsen en dan kijken of het probleem er nog is.
Indien nee, dan is er iets mis net de nieuwe ontsteking, indien ja, dan zoek ik het toch in de verdelerkap en zou ik een andere kap proberen.
Weet je zeker dat cilinder 2 en 3 niet mee doen?
Zou het niet cilinder 3 en 4 kunnen zijn?
En hoe heb je dat gecontroleerd?
Ingediend door Shawn op ma, 21-10-2019 18:34
Voor de zekerheid; Heb je de volgorde op de onstekingskap wel zoals onderstaande afbeelding?
Ingediend door Robert42 op do, 24-10-2019 20:35
@belske, het probleem was rijdend ontstaan. Ik vermoede eerst de ontsteking en heb deze daarna vervangen.
@morrismarc, als ik bougiekabel van 2 en 3 er af haal loopt de motor er niet anders om.
@shawn, ja ik heb ze 100% zo zitten!
Ingediend door Robert42 op za, 26-10-2019 18:10
Heb de mini naar een specialist toegebracht, Zelf kwam ik er niet meer uit dus voor een 2e optie gekozen.
Is nu in goede handen en hopelijk van de week een resultaat wat het probleem nou is/was!
Ingediend door Belske op za, 26-10-2019 20:13
ben benieuwd
Ben ook zeer benieuwd. Heb over je probleem gisteravond ook weer zitten piekeren maar kom er niet uit.
Droge bougies heb je ook als de cilinders(2 & 3) géén benzine(mengsel) krijgen maar dat is bij een vijf poorten kop niet mogelijk, terwijl 1 en 4 wél gewoon ontbranden! Het compressie verschil zou een beginnende verbrande uitlaatklep kunnen zijn maar daar moet de motor gewoon wel op lopen. En je hebt de kop gedemonteerd en geen melding gemaakt van een verbrande klep want dat zie je in de verbrandingskamer van de kop.
Ik blijf er over nadenken maar hoop dat de specialist het snel voor je vindt!
Ik vind het ook wel een interessant probleem, vonk is gecontroleerd? Je verdeler heb je los gehaald begrijp ik ook? ik heb bij iemand een keer de ervaring gehad dat de verdeler geen goede massa had, daardoor was er slechte of geen vonk.
vreemd probleem ja, ben ook benieuwd naar de eindoplossing ...
succes,
Theo van den Bogaard
Ingediend door Robert42 op za, 02-11-2019 15:15
Hallo allen!
Ik heb de mini weer terug. Het probleem lag uiteindelijk aan de carburateur. Deze was door roet vervuild (had eerder al een lekke spruitstuk pakking)
Carb is gereinigd en afgesteld en het motortje loopt weer perfect!
Iedereen bedankt voor het meedenken!!!
Zó, daar sta ik van te kijken. 'Hoe krijg je roet in je carburateur'? Heb je zonder filter in je luchtfilterhuis gereden?
Roet in je carburateur????????????????
En dan doen cilinder 2 & 3 niet meer mee????????????
Ingediend door Belske op za, 02-11-2019 20:42
Dat is een technische onmogelijkheid tenzij je een inlaatklep hebt die open staat tijdens een zeer slechte verbranding (roet) van het lucht/benzine mengsel, of dat je een open verbinding hebt tussen het uitlaat spruitstuk en de carburateur tijdens een zelfde slechte verbranding.
Tevens zou bij zoveel roet in de carburateur het luchtfilter ook wel wat mee krijgen denk ik.
Ik heb de neiging om te zeggen dat dit het grootste fantasieverhaal is over een storing in een auto dat ik ooit gehoord heb.
Ingediend door Robert42 op vr, 08-11-2019 17:39
Dat is wat ik van de beste man te horen heb heb gekregen. Luchtfilter was ook wel redelijk zwart uitgeslagen. Hier had ik zelf niet bij nagedacht.
Voordat de problemen waren ontstaan had ik al een lekke spruitstuk pakking gehad. Motor liep toen ook veel te rijk.
Ik ben zelf geen specialist en dit is wat ik te horen heb gekregen en wat ik aan jullie doorgeef. Of het correct is durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen. Voor wat ik er uit kan halen is de carb verstopt geraakt en spoot daardoor niet voldoende in.
Nou, als ik dit zo lees blijft er maar een ding over; een 'hangende' inlaatklep, waardoor bij ontbranding van de aangezogen lucht (met benzine) de verbrandingslucht door de open klep de carburateur in blaast (met bijbehorende roet). En, omdat twee cilinders niet mee deden was er in de naastliggende cilinder ook een 'hangende' klep. Kan zijn dat een amateur die (eigenlijk) niet goed wist wat 'ie deed, zelf kleppen heeft 'gesteld'. Zelfde geldt ten aanzien van een carburateur die zo rijk staat dat de verbranding roet oplevert. Hier is 'goede raad' wel op z'n plaats.
Wanneer je met een aanvankelijke vraag op het forum wordt geconfronteerd en je probeert daarop te antwoorden moet je er wel vanuit gaan dat 'alles in orde' was voordat de storing optrad. Wanneer je op zo'n moment eerst denkt; zou alles wel 'in orde' geweest zijn voordat de storing optrad, dan krijg je wel een hele waslijst van veronderstellingen van wat er allemaal al 'fout' geweest kon zijn op het moment dat deze storing optrad. Eigenlijk zou je dus -voordat je op een vraag reageert- steeds eerst moeten vragen; 'heeft deze auto tot nu toe steeds oordeelkundig onderhoud gehad'? Maar ja, in de praktijk doe je dat niet. Je weet ook niet wie je als vraagsteller tegenover je hebt en je hebt geen idee of die / hoe oordeelkundig die (of de vorige eigenar) met het onderhoud is omgegaan.
Toch wil ik hiermee erg voorzichtig zijn. Als iemand met een vraag op het forum komt, wil ik die zo goed mogelijk beantwoorden. Het gevaar is heel groot dat iemand die zch 'pas' een classic Mini heeft veroorloofd bij een eerste moeilijkheid al zo ontmoedigd wordt om een probleem op te lossen dat de Mini als problematisch wordt ervaren en 'weggezet' wordt. Hetzij in een vergeten hoekje of 'aan de straatstenen' wordt weggedaan. Weer een teleurgestelde liefhebber.
Dat moeten we niet hebben.
Wat dat betreft is het -hoop ik- geruststellend dat Robert42 in zijn profiel heeft staan 'automonteur Volkswagen'.
Maar; hoe kan het dan dat het mengsel zo rijk is dat er roet ontstaat en hoe zit het dan mt de afstelling van de kleppen.
Ingediend door Robert42 op ma, 18-11-2019 22:30
Hoi Wim, als het een hangende klep zou zijn zou het naar mijn weten toch niet opgelost worden met kleppen stellen?
Carburateur stond veel en veel te rijk afgesteld.
Als ik een storing op mijn werk krijg ga ik de auto controleren zoals die erbij staat. Informatie van de klant is over het algemeen een bijzaak maar in sommige gevallen toch wel een reddende engel.
Ik kan niet terugkijken naar wat er met de auto is gebeurd en moet dus vanaf punt 1 beginnen, de huidige situatie.
Ik waardeer het enorm dat jij ( en de rest natuurlijk ook) hier zijn om anderen te helpen!
Ik mag dan wel monteur zijn maar ik werk met een testkast en canbusdraden, dit is de eerste auto waar ik aan werk met een carburateur en contactpunten
Klopt Robert. Een hangende klep gaat niet helemaal meer dicht als die open gedrukt is door de tuimelaar. Dat komt dan doordat de klepsteel vastloopt in de klepgeleider doordat die door vervuiling te nauw geworden is. (roet misschien?)
Ik moet je toegeven dat ik even in je profiel keek en daar zag dat je automonteur bent. Dat levert bij mij dan een indruk op dat je wel weet hoe het werkt. Het is me nu duidelijk dat ik er rekening mee moet houden dat dat tegenwoordig niet -zondermeer- zo is.
Ik was enige tijd lid van de werkgroep 'trade & skills' van de Fehac, waarin we ons best deden om in ons land (nog) een opleiding voor 'oldtimer' automonteurs te realiseren, eventueel als applicatie cursus. We zijn daarin niet geslaagd. Jammer, want het had toch wel een functie gehad.
RE: Mini loopt op 2 cilinders
Ingediend door Robert42 op do, 03-10-2019 09:25
Hallo,
Zal mij ten eerste even voorstellen. Ik ben Robert en rij een 1988 mini red hot.
Ik heb sinds kort het probleem dat de mini maar op 2 cilinders loopt, 2 en 3 doen niet mee. Bougies zijn wel droog nadat de motor heeft gelopen (vonkt dus wel)
De bobine, verdeler en bougies zijn vervangen en correct afgesteld volgends de handleiding.
Compressie op alle cilinders is gemeten en op de 3e cilinder is deze een halve bar lager als op de rest.
Ik ga van het weekend de klepspeling controleren / afstellen maar vroeg mij af of iemand zo kon zeggen waar ik nog meer kan kijken om dit probleem op te lossen.