Ik weet niet heel veel van SPI's maar variabel toerental is meestal een sensor ergens. Of een stationair motor (als die er op zit).
Maak je carb eens schoon en laat hem eens uitlezen (zou ik doen)
- Login of registreer om te reageren
Ik weet niet heel veel van SPI's maar variabel toerental is meestal een sensor ergens. Of een stationair motor (als die er op zit).
Maak je carb eens schoon en laat hem eens uitlezen (zou ik doen)
ff laten uitlezen...
Maar controleer je vacuumaansluitingen en je stekkerverbindingen eens. Luchtfilter wil ook nog eens baten.
De zoekfunctie kan een goeie vriend zijn.
Ingediend door minimillard op di, 28-09-2010 22:03
mij mini doet het zelfde en ben ook al een tijd aan het zoeken
maar mij mini 1.3i uit 93
heeft dit probleem alleen bij een koude motor en wil dan ook nog wel eens afslaan toertal schommelt tussen de 1300 en bijna afslaan
als de motor op temperatuur is loopt hij heel mooi rond de 650/750 toeren
heb hem ook al verschillende keren laten uitlezen maar kunnen niks vinden omdat het probleem maar zo kort voorkomt
wat ik al heb vervangen zijn temp sensor ,stappenmotor ,vliegwiel sensor ,vacuum slangetjes naar ecu ,ecu vervangen en releybox (zwartkastje boven je remcilinder)
zelfs de kabelboom al vervangen maar heeft allemaal geen effect gehad
mij idee is dat de verwarming van de lambdasonde het niet meer doet en daarom de ecu geen goede waarde krijgt
heeft iemand hier meer verstand van ?
lees niet dat je de lambdasensor vervangen hebt, misschien dat eens proberen?
thanks allemaal...
luchtfilter is het sowieso niet, zit namelijk net een nieuwe in.
carb kan het ook niet zijn aangezien het een injectie is!
vrees dat ik uhm toch maar eens naar de garage ga brengen... dit gaat mijn amateur petje te boven!
thanks!
Misschien eens de zoekfunctie gebruiken om tot de conclusie te komen dat domweg componenten vervangen bij een SPi volstrekt nutteloos is, zolang de (eventueel) opgeslagen foutcode niet gewist wordt.
Maar.. lambdasondeverwarming ? Die zit er alleen maar op om de lambdasonde zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen zodat ie in closed loop kan gaan draaien.
Ik zou in beide gevallen maar eens gaan kijken naar de spruitstukverwarming, Zeer waarschijnlijk is de stekker aansluiting daarvan weggesmolten.
Ik kan blijkbaar niet vaak genoeg herhalen dat SPi problemen in 95% van de gevallen met de bedrading te maken hebben, en dat het vervangen van componenten meestal volslagen overbodig is.
Vacuüm.. die slangen zijn vaak verdroogd en afgebroken, ff checken bij je schutbord.
Inhakend op dit topic.. sinds de APK loopt m'n Mini niet echt goed. Heb toen gespeeld met stationair en CO schroeven ivm CO2 uitstoot. Ik kan wel normaal rijden maar het verbruik is nogal hoog (laatste 2 tankbeurten zit ik op 1 op 12 of zo) met een rustige/normale rijstijl.
Mengsel lijkt oke te zijn (bruinige kerk van de bougies). Houdt soms wat in met accelereren, ene keer wel andere keer niet. Toerental doet maar wat. Afgesteld op 900 tpm. Als ik start met choke kan ik die al gauw uitzetten, blijft dan 600 tpm lopen (bij warme motor choken gaat 'ie stotteren). Na stuk snelweg of in de stad valt 'ie haast uit bij het stoplicht. Zit dan echt tegen de 200 tpm en dan moet ik weer choken om hem niet af te laten slaan.
Paar weken geleden is volgende vervangen: koppakking, bougies, bougiekabels, rotor, verdelerkap, pakking spruitstuk. Carburateur heeft altijd goed gewerkt, vorig jaar gereviseerd dus lijkt me niet het probleem omdat het eigenlijk van het ene op het andere moment is gekomen. Dashpot is ook bijgevuld.
Gaat trouwens om een 1000je stage 1.
Wat moet ik nog meer checken? Als ik stationairschroef wat hoger zet loopt ie soms weer 1200 tpm.
Ontsteking nog niet aangepast..
heb je wat zitten draaien met die stelschroeven of een systeem gevolgd? als het eerste het geval is kun je misschien beter even vanaf de basis de afstelling van de carb opniew doen... zie hier: viewtopic.php?p=48219#p48219
klinkt namelijk of ie wat te rijk staat
Dat systeem ken ik maar niet gevolgd, aangezien de kleur van de bougies zegt dat het mengsel OK is ..
Als de contactpuntjes/ontsteking het niet oplossen dan volg ik dat systeem, thnx
Je hebt ook kans dat het net iets te rijk staat. Dan kan het zijn dat hij wel een goede verbranding heeft, maar bij gas geven net iets teveel krijgt. Je zou de lucht toevoer en de benzinetoevoer net een tikje terug kunnen zetten.
RE: Mini loopt stationair niet lekker...
Ingediend door Goezz op ma, 27-09-2010 12:02
Volk!,
Loopt de laatste tijd tegen een probleempje aan met m'n Mini ... 'what else is new' en dan wel het volgende...
Op het moment dat de Mini stationair draait loopt valt het toerental telkens iets weg. Ik heb geen toerenteller, maar ik schat dat het van 1000 naar 700 naar 1000 gaat. Nu weet ik niet goed waar ik moet beginnen (ben een beginnede klusser), dus graag wat tips!
Het is een 1300 SPI uit '94.
grtz
Goezz