Mini loopt stationair op 3 cilinders

default

RE: Mini loopt stationair op 3 cilinders

Hallo Mini-liefhebbers,

Mijn mini is helaas afgekeurd voor de APK omdat de CO meting te hoog is. Schijnbaar loopt mijn mini af en toe op 3 cilinders. De garage heeft 9 uur aan analyse besteed maar niets gevonden. Hebben jullie misschien nog tips voor me? Als ik de tweede cilinder los trek verandert er niets aan het toerental. Ze hebben ook een compressiemeting gedaan en die was goed.
Alvast bedankt,

Esther

RE: Mini loopt stationair op 3 cilinders

waar woon je ergens, misschien kan iemand eventjes meekijken...

vaak is het iets heel simpels...

RE: Mini loopt stationair op 3 cilinders

Heb ik zelf ook eens gehad en bleek uiteindelijk een gescheurde cylinderkop te zijn. Negen uur analyse vind ik wel erg ver gaan, dan wordt het een dure grap, want er is uiteindelijk nog niks gerepareerd.

Dennis

default

RE: Mini loopt stationair op 3 cilinders

Dank voor jullie reacties. Ik heb gelukkig geen 9 uur hoeven betalen, maar ben er inderdaad weinig mee opgeschoten. Oude posts geven wat meer inzicht in de te hoge CO waarde mogelijk sensoren(labdasensor) enzo maar dat 1 cilinder maar half werkt zie ik niet terug. Ben bang dat het nog wat zoekwerk wordt :(
Eigenlijk zou ik de ECU een keer uit willen laten lezen maar ik zou niet weten bij wie of hoe ik dat moet doen. Iemand een idee?

RE: Mini loopt stationair op 3 cilinders

Wellicht een slechte bougie of bougie kabel op die 2e cylinder.

default

RE: Mini loopt stationair op 3 cilinders

Voor de zekerheid heb ik de bougies en kabels van bougie 2 en 4 een keer omgezet. Helaas bleef het probleem op cilinder twee. Was inderdaad het proberen waard ;)

RE: Mini loopt stationair op 3 cilinders

Verdelerkap misschien gescheurd/slecht of nieuwe rotor plaatsten?

default

RE: Mini loopt stationair op 3 cilinders

Verdelerkap en rotor zijn pas geleden vervangen, dus nieuw. Had die ook voor de zekerheid gecheckt.

RE: Mini loopt stationair op 3 cilinders

Was dit probleem voorheen ook met de oude onderdelen?

default

RE: Mini loopt stationair op 3 cilinders

Nee ik had er geen problemen mee, ik heb het niet zo gemerkt. De verdelerkap heb ik preventief vervangen die was gewoon slecht. Het is ook raar want ik kan hoor geen verandering als ik de tweede bougiekabel los trek. Echter kan ik de mini wel enkel op de eerste twee cilinders laten lopen (3 en 4 los). Dan ontsteekt die tweede cilinder dus kennelijk wel :?

RE: Mini loopt stationair op 3 cilinders

nogmaals waar woon je ergens, misschien kan iemand even meekijken, als je in de buurt van eindhoven woont mag je zo bij me langsrijden, of ik rijd ff langs...

om wat voor blok hebben we het een 1000? 1300? carb? spi? mpi? wat staat er op je kentekenbewijs als je niet weet welk blok erin zit...

RE: Mini loopt stationair op 3 cilinders

Zoals Red Flame al aangeeft: laat ons eerst eens weten wat voor Mini/ blok je hebt.
Als je een MPI hebt kan het bijvoorbeeld in een slechte injector zitten, een carburateurmotor bijvoorbeeld heeft met hetzelfde probleem namelijk een heel andere oorzaak.
Ik lees iets over lambdasensors en ECU's, dus SPI of MPI dan?

Wanneer je compressiewaardes goed zijn (als in: er zit niet meer dan 5% verschil tussen de cylinderwaardes), dan kun je een gescheurde cylinderkop wel afvinken.
Je geeft zelf aan dat je niet gemerkt hebt dat dit probleem er ook was met de oude ontstekingsdelen er (nog) op, dus mijn onderbuik zegt dat je het wellicht dáár moet zoeken..
Maar zoals gezegd: geef effe aan om wat voor motorblok het gaat.

default

RE: Mini loopt stationair op 3 cilinders

Dank voor jullie reacties. Het gaat om een mini cooper 1300, SPI. De compressie meting was inderdaad goed en ik heb het probleem niet eerder opgemerkt dat er problemen waren, niet met de oude verdelerkap noch met de nieuwe. Maar omdat die juist al vervangen zijn, snap ik niet waarom je daar juist het probleem verwacht. Het is ook niet dat hij continue op 3 cilinders loopt.

RE: Mini loopt stationair op 3 cilinders

Heb je de bougiekabels ook vervangen? met de originele op mijn Spi was ik niet helemaal tevreden .. kan best zijn dat er een slechte verbinding in zit met dit effect.
Met het wisselen van de verdelerkap kan je een breuk erger hebben gemaakt (er van uitgaand dat de kabels verder goed contact maken)

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Mini loopt stationair op 3 cilinders

Als een motor op drie pitten loopt, gaat het mengsel onverbrand de uitlaat in. Dus ook de ongebruikte zuurstof. Daardoor zou je juist een te laag CO moeten hebben... Anyway, dit is misschien teveel wijsheid gebaseerd op mijn carburateur karretje. In geval van een SPi zou ik mij kunnen voorstellen dat de gedwongen mengverhouding (door de ECU) mogelijk ervoor zorgt dat het systeem daardoor gaat verrijken en zullen de nog werkende cilinders veel te rijk staan. Daardoor mogelijk meer CO dan O2 en dus niet okee.
Wissel ook eens je bougies of plaats gewoon nieuwe. Kost niet de hoofdprijs en moet toch met enige regelmaat. Helaas is het met die krengen dat je niet altijd kan zien dat ze het niet meer goed doen... Mijn voorkeur hebben de bougies van NGK. Simpel, betaalbaar en betrouwbaar. Nee bij voorkeur de serie met ik dacht een C in de code (zoals BCPR6ES), want dan heb je een 16mm zeskant voor het vastdraaien in plaats van de 21mm. Waarom? Bij losdraaien wil het nog wel eens voorkomen dat je in 1 klap los schiet en de dop zwikt op de bougie. Hiermee kan je een inwendige breuk veroorzaken en dan doet de bougie nooit meer goed wat die zou moeten doen. Met de 16 mm zeskant kan de dop niet zo ver zwikken.

Have fun!