Mini nachtmerrie

RE: Mini nachtmerrie

Pff het wordt een mini-nachtmerrie met m'n mini! Ik vrees dat ik terug een lek heb aan mijn koppakking. Even kort schetsen
Verkoper zei, toen ik hem kocht, dat hij hem gekocht heeft met een kapotte koppakking maar heeft laten herstellen. Na een maandje rijden heb ik die ook.
Dus ik herstel ze. Aangezien er zo'n korte tijd tussen zat dacht ik verkoper heeft de cilinderkop niet laten vlakken.
Dus laat ik de kop vlakken, maak het motorblok mooi, ontvet alles, respecteer de volgorde van het aandraaien met een momentsleutel.Kortom alles volgens het handboekje. En vandaag, na een maandje , draait hij terug vierkant en als ik de 2 middelste bougiekoppen er aftrek draait hij net hetzelfde.
Ik ben dus de wanhoop nabij. Komt dit bij iemand bekend voor?

RE: Mini nachtmerrie

Vreemd maar klinkt idd alszijnde een breuk in de koppakking tussen de 2e en 3e cilinder.
Wellicht dat je eens moet gaan kijken naar de brandstofsamenstelling(te arm geeft een hogere temperatuur), ontstekingstijdstip(pingelen zorgt voor een te hoge temperatuur), koeling...(need i say more.. ;) )

RE: Mini nachtmerrie

Ja het is inderdaad vreemd, net daarom dat ik het hier eens meld.Mss zijn er anderen die een soortgelijk verhaal hebben.

RE: Mini nachtmerrie

er zijn nogal wat variabelen ....

wat voor blok? hoeveel cc? opgeboord? wat voor pakking? hoeveel compressie? e.d. ...

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Mini nachtmerrie

motorplaatje ontbreekt dus kheb geen nummer maar tis een 1275 standaard
Bij vorige compressietest ging cilinder 1 en 4 naar 17bar op de meter. 2 en 3 maar 6 op dat moment.
Pakking was zo'n set waarbij alles zit dat je overal kan kopen.

RE: Mini nachtmerrie

Daar zat vast en zeker een 'koperkleurige' koppakking in.....
Eruit halen, weggooien en een 'turbo'-versie halen (die verstevigde met de ringen rond de cilinders).

Groet ron (been there, had the same after 25 km)

RE: Mini nachtmerrie

maarre, 17 bar, is dat ook niet een beetje achterlijk veel? klopt die compressie meter? hoeveel is die kop afgevlakt? volgens mij is 11 á 12 bar normaal... Klopt het wat ik zeg?

RE: Mini nachtmerrie

Mja dat weet ik niet aangezien het mijn meter niet was maar die van de garage.
Dit was het plaatje dat ik toen gekregen had...

Tevens was de dichtingsset van Victor Reinz

RE: Mini nachtmerrie

Zou het te kunnen maken hebben met klepseals die niet vervangen zijn?

RE: Mini nachtmerrie

nominale druk en compressie*verhouding* zijn niet hetzelfde ...

in ieder geval is ayla's advies ook mijn suggestie .. en meet eens hoeveel afstand er nog is tussen cilinder 2 en 3 .. de kop moet er toch weer af (kan je ook de boring eens nameten)

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Mini nachtmerrie

klopt, maar 17 bar lijkt me erg veel.

RE: Mini nachtmerrie

Oud type metertje waar je verschillende soorten kaartjes in kan stoppen..
Doe het verkeerde kaartje erin en de mini kan 32 bar halen...
Maakt verder niet uit wat de meter aangeeft..als ze maar alle 4 gelijk zijn..:x >
Is op alle 4 de compressie weg..heb je geen meter nodig..dan is je blok dood. ;)

Idem over koper. rotzooi!

Echter zijn het geen turbo koppakkingen die met verstevigde rand..

Tutbo koppakking is weer iets anders en 4x zo duur! :((

default

RE: Mini nachtmerrie

Bij mij hebben cilinder 2 en 3 ook de geest gegeven. Zelfde verhaal als xinixke, bougie kabels er af en de mini loopt niet anders. Haal ik de bougie kabels van cilinder 1 en 4 los dan doet ie helemaal niks meer. Verder heb ik geen smurrie in de olie of koelvloeistof. Ook geen troep uit de uitlaat, dus ik denk alleen het stukje tussen de cilinders wat door is.

Zo'n turbo koppakking, hoe zijn die te herkennen? Ik heb opzich wel wat over voor een sterkere koppakking kwa prijs. Mijn setup is ook niet standaard. Het gaat om een 1293cc, met sw10 nokkenas etc.

Overigens las ik net ook wat over bougies die stuk gaan. Ik heb mijn verdelerkap, kabels en bobine even omgezet door andere wat geen verschil uit maakte. Zouden bougies nog kunnen? Dat ga ik morgen in ieder geval proberen :)

RE: Mini nachtmerrie

RE: Mini nachtmerrie

Wij hebben je probleem ook wel eens meegemaakt, toen bleek er een scheur in het cilinderblok te zitten tussen cilinder 2 en 3. Beide keren was dit veroorzaakt door veel te lang rondrijden met een lekke koppakking (waarvan het brugje tussen 2 en 3 weggebrand was). Hierdoor warmt namelijk het tussendeel tussen beide cilinders enorm op, want de hete gassen kunnen dan tussen beide cilinders heen en weer gaan stromen. Dus als je de kop eraf hebt, kijk dan hier even goed naar.

Wat betreft welke koppakking te gebruiken, onze ervaring is dat de TAM1521 een zeer goede koppakking is. Wij racen er al jaren mee op het circuit, in motoren met 100+ pk en hoge compressie. Ook veel engelse motor tuners gebruiken deze pakking in hun race motoren.

Groeten,

Carst

RE: Mini nachtmerrie

hmm moet ik dan ook maar eens bekijken. dan wordt het een ander blok..zucht :(