Mini rookt giga na lekage waterpomp

default

RE: Mini rookt giga na lekage waterpomp

Mini rookt enorm als je start alleen smorgens rest van de dag niet ,volgende ochtend weer wel motor is knap warm geweest ivm een kapotte waterpomp,zit een nieuwe in ook een nieuw thermozender.Iemand een idee of oplossing bvd.

RE: Mini rookt giga na lekage waterpomp

Nou, laten w eens even nadenken. De waterpomp had het begeven, waardoor de motor knap warm is geweest.
En, nu 'rookt' hij enorm bij het starten 's morgens.
Vraag één is dan; 'wat voor kleur' heeft de rook.
"Witte" rook is waterdamp en veel witte rook duidt op koelvloeistof in de verbrandingsruimte.
"Blauw tot zwarte" rook is verbrande olie. Veel zwarte tot blauwe rook duidt op olielekkage vanuit de ruimte onder het klepdeksel, via de klepstelen langs de klepgeleiders de verbrandingsruimten in.

Je kent het verschijnsel dat auto's die op een koude ochtend gestart zijn als ze pas van huis zijn 'witte' rook uit de uitlaat laten. Wanneer de motor op bedrijfstemperatuur komt en de uitlaat ook heet wordt, gaat de witte rook over. De waterdamp uit het verbrandingsproces condenseert niet meer en verlaat de uitlaat als pure waterdamp, die kleurloos is.
Als jouw rook 's morgens niet van de kou buiten komt en veel witter is dan de gecondenseerde waterdamp die auto's op koude ochtenden uitlaten, dan heb je waarschijnlijk een lekke koppakking gekregen toen de waterpomp ophield met de koelvloeistof rond te pompen.

Als een auto een nacht stilstaat, heeft alle olie die 'onderweg' was om de smering te verzorgen de tijd om naar beneden te zakken.
Je kent het verschijnsel, dat, als je het kleppendeksel van de motor afhaalt als je pas nog gereden hebt, dan is het een zeer natte boel daar bovenop de kop van de motor. Allemaal olie.
De olie die voor de smering van de tuimelaars zorgt loopt normaal weer weg naar benden via de acht openingen waar de klepstoterstangen in op en neer gaan. Daar benden smeren ze de nokvolgers die op de nokken van de nokkenas rusten. Een deel van de olie zorgt voor de smering van de klepstelen die in de klepgeleiders op en neer gaan. Om 'te veel' olie daar tegen te houden zitten er om de klepstelen 'oil seals'; rubber ringetjes die een teveel aan olie aan de top van de klepstelen eraf knijpt en het putje waarin de klepstelen verdwijnen van boven afdicht.
Nu kan het zijn, dat de rubber ringetjes het zo heet gehad hebben, dat ze 'hard' geworden zijn en niet meer goed afsluiten. Staat de auto nu een nacht stil, dan kan er veel meer olie langs de klepstelen naar benden zakken dan vroeger, toen de ringetjes nog goed afdichtten. De olie die langs de uitlaat klepstel naar beneden zakt komt dus rechtstreeks in het uitlaat spruitstuk en zodra de motor loopt 'verbrandt' die olie. Dat zie je uit je uitlaat komen; zwarte rook. De olie die langs de klepstelen van de inlaatkleppen naar beneden gaat komt in de inlaatpoorten terecht en wordt de verbrandingskamers in gezogen en verbrandt daar met de benzine. Met de waterdamp van het verbrandingsproces van de benzine krijg je blauwe rook.

default

RE: Mini rookt giga na lekage waterpomp

Bedankt voor de uitleg, het zullen dus wel nieuwe klepsealtjes worden want de rook is olie geen water.

RE: Mini rookt giga na lekage waterpomp

@ Wim,
Wat heb je dat toch weer mooi en helder omschreven d:)b

RE: Mini rookt giga na lekage waterpomp

Ja Peter, zo nu en dan schijnt mijn lichtje vanonder de korenmaat.
Je moet maar zo denken, de een is beter in hardlopen en de ander in schrijven.