Mini schakelt niet met draaiende motor

RE: Mini schakelt niet met draaiende motor

Ik heb een Rover mini Sprite uit 1996.
Sinds 2 weken heb ik een probleem met schakelen. Ik kan als de motor uit is, de auto gemakkelijk in alle versnellingen krijgen. Alleen als de motor draait krijg ik hem met geen mogelijkheid in een versnelling.

Wat is hier de oorzaak van? En eigenlijk nog belangrijker wat is een oplossing?

Alvast bedankt,

Wendy

P.s ben een beginneling wat betreft mini techniek...

RE: Mini schakelt niet met draaiende motor

Waarschijnlijk komt de koppeling niet vrij. Dit kan je controleren door de versnellingsbak in een versnelling te zetten en dan de koppeling in te drukken => dan zou je de Mini zo weg moeten kunnen duwen (zonder dat de motor meedraait). Als dit niet lukt komt de koppeling niet vrij. LET OP! => Dit testen bij een NIET draaiende motor.

Als bovenstaand aan de hand is moet de koppleing bij gesteld worden OF koppeling hoofd of werkcilinder is lek => Check het niveau in het koppeling cilinder reservoir. Moet makkelijk te zien zijn onder het dopje.

RE: Mini schakelt niet met draaiende motor

Koppelingsplaten kunnen ook gewoon op zijn, met net iets te veel weerstand zal je hem al moeilijk in de versnelling krijgen. Niets gemerkt tijdens het schakelen toen hij nog wel in de versnelling wou (moeilijker schakelen)?

Groeten,
Arthur

RE: Mini schakelt niet met draaiende motor

Wanneer de koppeling versleten zou zijn komt ie nog makklijker vrij. Het gaat er hier om dat de koppeling vrij komt, niet of hij wel of niet versleten is. :D

RE: Mini schakelt niet met draaiende motor

Het is niet per definiet dat als de koppeling versleten is dat hij altijd makkelijker vrij komt (meestal wel). Ik heb al eens meegemaakt dat er onderdelen van de plaat waren losgekomen door vergaande slijtage waardoor hij bijna helemaal niet meer vrijkwam, en dus moeilijke ging schakelen. Daarom ook mijn vraag over het schakelen. O:)

Vermoedelijk is het overigens de koppeling's cilinder, maar omdat Carlo, dit al had voorgesteld leek mijn aanvulling evt. waardevol.

Groeten,
Arthur

RE: Mini schakelt niet met draaiende motor

Dank jullie wel voor de reacties tot zover.

De mini schakelde eigenlijk altijd prima. Nooit last gehad dat hij moeilijker ging schakelen.

RE: Mini schakelt niet met draaiende motor

Auto doet het weer. Inderdaad een kwestie van remvloeistof bijvullen. Hij heeft nog nooit zo goed geschakeld.

RE: Mini schakelt niet met draaiende motor

Ik neem aan in het reservoir voor de koppelingscilinder ;)

Kijk je ook nog even of dat je geen lekkage hebt?!

default

RE: Mini schakelt niet met draaiende motor

ik heb precies hetzelfde probleem! Wat moet ik bijvullen? En waar? En wat moet er dan in??

Groet jonathan en binkie

RE: Mini schakelt niet met draaiende motor

Onde de motorkap, Rechts achter in de hoek zit je mastercilinder van je ontkoppelings-systeem (boven de padalen dus).

Deze moet je bij vullen met remvloeistof.

default

RE: Mini schakelt niet met draaiende motor

Alleen bijvullen? kan ik het systeem ook nog ontluchten o.i.d?


iig bedankt ik ga snel kijke!

RE: Mini schakelt niet met draaiende motor

Ontluchten kan via de nippel die aan de cilinder zit bij de koppeling. Gewoon zelfde werkwijze als remmen ontluchten.

Als je toch bezig gaat kan je het misschien beter helemaal vervangen. Dus alles via de nippel eruit halen.
Dit vanwegen de zelfde reden als bij de remmen, dat het vocht opneemt.

default

RE: Mini schakelt niet met draaiende motor

Dit zal ongetwijfeld ook in de haynes staan?
okee! dan zal ik dat doen! en dan DOT 3 er weer in gooien?

ik heb alleen nog niet zo;n remmenontluchter.. is dat nodig? of hebben jullie andere truckjes?

RE: Mini schakelt niet met draaiende motor

Voor het ontluchten van de koppeling kan je af met een doorzichtig slangetje (dierenwinkel), steeksleuteltje, potje om de vloeistof in op te vangen en iemand die helpt met intrappen. Klein klusje wat inderdaad in je haynes staat maar ook hier ergens op het forum, zoek ff op koppeling ontluchten

RE: Mini schakelt niet met draaiende motor

Met alleen maar bijvullen van het vloeistofniveau ben je er niet: het is een gesloten systeem, dus als er vloeistof bijgevuld moet worden heb je ergens een lek.
Gegarandeerd is dat het werkcylindertje op de motor die de koppeling bedient...
Nu alleen bijvullen is uitstel van executie.
Trek even het rubberen cupje van het bewuste cylindertje iets los: nattigheid erachter geeft je al snel de conditie van dit onderdeeltje aan.
Bij twijfel gewoon vervangen; kost weinig en is een werkje van niets..

default

RE: Mini schakelt niet met draaiende motor

heb het vloeistof potje gepeild en hij zit nog half vol.. Ik weet niet hoe vol hij moet zitten? Na een nachtje stil staan geen koppeling 15 keer pedaal op en neer en ik heb weer druk en koppelt hij perfect!

Heb nog geen lek kunnen vinden!
Ik ga binnenkort de motor eruit bouwen heb ik daar speciaal gereedschap voor nodig en hoe zit het met de versnellingsbak? Kan dit tegelijk eruit? Zal zo nog is zoeken met de search.. Maar ik ben nu toch al een bericht aan het type dus ik dacht vraag het gelijk!

Alvast bedankt!!

RE: Mini schakelt niet met draaiende motor

Fuseekogeltrekker of fuseekogelsplitter, dat ding heeft meerdere namen. Voor de rest heb je geen speciaal gereedschap nodig volgens mij.

RE: Mini schakelt niet met draaiende motor

Ook niet nodig. Dat zou zijn om de aandrijfassen te verwijderen, echter als je alle motorsteunen en de schakelstang los hebt en het blok opkrikt (dus zonder dat ie nog aan het subframe zit) heb je net genoeg ruimte om de assen er uit te werken, vervolgens kan je het blok omhoog tillen en vallen de assen er vanzelf uit.

Terugplaatsen kan je op dezelfde manier doen, langzaam later zakken, paar cm boven de steungaten in het subframe stilhangen, assen er in, verder zakken, klaar. Al meer dan eens gedaan :)

Je bak kan je overigens aan het blok laten zitten, zolang je dus je schakelstang en assen er maar uittrekt, en een eventuele uitlaat bevestiging die nog wel eens aan het diff vast gemaakt wil zitten.

RE: Mini schakelt niet met draaiende motor

Bak en blok gaan tegelijk uit de auto.

Een takel om het blok er uit te halen scheelt veel rugpijn :'( . Zoon takel kan je vaak wel ergens lenen. Sowieso op MP staan er wat te leen aangeboden voor weinig.

Groeten,
Arthur

RE: Mini schakelt niet met draaiende motor

He klinkt toch echt als een probleem met je koppelingcilinder, de hoofdcilinder of (waarschijnlijker) de werkcilinder. Hiervoor hoeft de motor er echt niet uit.

Mocht je toch je motor eruit willen, zie bijvoorbeeld dit topic:
viewtopic.php?p=21931#p21931
Dan hoeven we dit topic niet verder te "vervuilen" met deze offtopic discussie ;)

default

RE: Mini schakelt niet met draaiende motor

Tuurlijk haha bednakt!

ik ga inderdaad eerst het werkcylindertje maar eens vervangen! bedankt!!!

RE: Mini schakelt niet met draaiende motor

Waarschijnlijk heb ik hetzelfde probleem: een lek in het hydraulisch systeem, want vrij plotseling schakelt mijn Mini niet meer. Ik ben nu aan het uitzoeken of de leidingen aan de onderkant van de auto beschadigd zijn (want ik heb laatst iets geraakt aan de onderkant) of dat de werkcylinder toevallig nu is gaan lekken. In elk geval heeft mijn Mini (heldere) olie gelekt en merk ik na alle reservoirs te hebben opengedraaid dat ik helemaal gee1n druk meer heb op de koppeling als ik die intrap.

Aan de onderkant kon ik geen beschadigingen vinden, maar het rubber bij de werkcylinder voelde aan de onderkant wel nat aan van de olie.. Denken jullie nu dat het zéker de cylinder is? En moet heel dat ding dan vervangen worden? Of moeten alleen de rubbers worden vernieuwd? Het aparte is dus dat het toevallig samenvalt met dat ik laatst in het midden van de onderkant iets geraakt heb (opstaande beugel in mijn nieuwe garage).

Hier heb ik een fotootje van de cylinder..

Ik zie uit naar jullie reactie :)

RE: Mini schakelt niet met draaiende motor

De kans is idd heel groot dat je hulpcilinder overleden is. Het koppelingssysteem heeft echter geen connectie met het feit dat je aan de onderzijde iets raakt. Deze leidingen komen daar namelijk niet.

Ik zou de hulpcilinder en eventueel het slangetje er naartoe vervangen, de olie bijvullen en ontluchten. Dan zou je weer op weg moeten kunnen.

RE: Mini schakelt niet met draaiende motor

er zit nogal wat rommel/roest? bij de bedieningsarm .. ik vermoed dat de hele boel wel een schoonmaak/inspectie kan gebruiken :)" title="Evil" />

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Mini schakelt niet met draaiende motor

Dank voor jullie antwoorden! Ik ga die cylinder er eens afslopen.. Dat wordt dan mijn eerste echte klus aan de Mini 8) Ik zal het resultaat hieronder posten.

Groet!

RE: Mini schakelt niet met draaiende motor

Als je de motor er uit haal koop je je best een set engelse dopsleutels + een momentsleutel die tot 150 NM gaat.
____

RE: Mini schakelt niet met draaiende motor

Dusky schreef:
Als je de motor er uit haal koop je je best een set engelse dopsleutels + een momentsleutel die tot 150 NM gaat.
____



Is het nodig om de moter eruit te hijsen om alleen de hulpcylinder te vervangen? Het lijkt erop dat ik er wel bij kan, al is het wat gedoe misschien. Of ga ik nog verrassingen tegenkomen als dat stangetje los moet bijvoorbeeld?

Maar bedankt voor de gereedschapstips! Nooit weg om die eens aan te schaffen ;)

RE: Mini schakelt niet met draaiende motor

Motor hoeft er zeker niet uit hoor! Is (heel) goed te doen zonder veel gedoe.
Qua gereedchap heb ik gewoon een hele goede doppenset (niet eens Engels) waar eigenlijk 96% gewoon goed mee lukt! Al is het natuurlijk beter om precies passende gereedschappen te hebben.

Even goed kijken welke hulpkoppelingscilinder je nodig hebt (je hebt 2 varianten).
Bij het ontluchten is het handig/makkelijk als je met z'n 2-en bent :) 1 Trappen, ander ontluchten!

RE: Mini schakelt niet met draaiende motor

Arie B schreef:
...een hele goede doppenset...



Dank voor je uitgebreide reactie! Daar heb ik zeker wat aan :) Ik dacht ook een goede doppenset te hebben, dus ik dacht die cylinder er wel even af te kunnen halen.. Helaas bleek dat toch lastig. Op dit plaatje kan ik de cylinder met twee bouten loshalen (1), ware het niet dat de achterste bout niet te bereiken is.. Daarom dacht ik het hele plaatje eraf te halen met de bouten (2) en (3), maar daar liep ik weer tegen bout (2) aan die onbereikbaar is.

Hoe zouden jullie die cylinder eraf halen? Misschien mis ik een of ander ontzettend handig stukje gereedschap hiervoor?

Suggesties zijn welkom!

RE: Mini schakelt niet met draaiende motor

Lukt het ook nietr als je met een knik-stukje werkt? De 2e '1' bout moet namelijk wel los te halen zijn hoor!
Knikstukje bedoel ik die helemaal links onderin op de foto

Anders wellicht met een steek/ringsleutel?

Het is mij namelijk wel gelukt (zonder echte problemen)

En als laatste optie/vraag, waar woon je? Wellicht dat iemand je even zou kunnen helpen!

Edit: Ik zie net dat je in Tilburg woont! Ik kan morgen wellicht even langskomen mocht het nog nodig zijn!

RE: Mini schakelt niet met draaiende motor

Wat een superaanbod Arie! Dank je wel!

Ik zie dat jouw set net iets smaller is dan mijn set (ratel, verlengstuk, dop), dus dat zal het zijn. Vanavond ga ik even naar een bouwmarkt (omdat ik het niet uit kan staan dat het me niet lukt |:( )

Momenteel moet dit even tussendoor omdat ik ook nog midden in een verhuizing zit. Mijn woonplaats Tilburg moet ik dus even aanpassen, want dat is Rijen geworden. ;)

Maar nogmaals dank! Heel tof dat je aanbiedt langs te komen! d:)b

Hartelijke Groet,

Marc

RE: Mini schakelt niet met draaiende motor

Even een update. Met een 14mm.-1/4"-dop lukte me het uiteindelijk de hulpcylinder los te krijgen. Nu ik deze eens nader bekeken heb en een beetje gespeeld heb met de luchtwerking vraag ik me af of hij na een wasbenzine-schoonmaakbeurt niet gewoon terug kan. Hij lijkt immers zonder valse lucht te werken. Hebben jullie toevallig goede ervaring met het terugplaatsen van deze cylinder, of is daar volgens jullie geen beginnen aan? Hier een fotootje van het amputaat..

Dank en groet :)

RE: Mini schakelt niet met draaiende motor

Er van uit gaande dat het defect in de hulpkoppeingscilinder zit zou ik altijd gaan voor vervanging.
Dingen kosten ook niet de hoofdprijs (afhankelijk van het type € 20 of € 30).
Daarbij dan nog het slangetje met evt banjobout en je bent voor max € 50,- aan onderdelen helemaal klaar.

Zag je ergens vocht zitten aan de buitenkant of onder het rubber dopje van de cilinder?
Als ie lek is zou je dat namelijk normaliter kunnen zien/voelen.

RE: Mini schakelt niet met draaiende motor

Thanks voor je snelle advies :)

Deze cylinder was inderdaad aan de onderkant bij de rubberen dop nat van de olie.

Ik ga maar eens gauw een nieuwe bestellen voordat het mooie weer weer voorbij is 8)

Groet!

RE: Mini schakelt niet met draaiende motor

Net terug van een testrit. Heerlijk rijdt dat, na vijf weken stil te hebben gestaan met de Mini. De hulpcylinder is vervangen, mede dankzij jullie meedenken :)

Ook heb ik een rubberen luchtslang van 6mm. doorsnee die van de carter (vlakbij de hulpcylinder) naar de carburateur loopt vervangen. Deze was poreus en bungelde al los.

Tijdens het rijden en stationair draaien (behalve bij gas geven) hoorde ik wel ergens lucht vandaan sissen, mogelijk uit de buurt van de radiator, terwijl ik dat eerder niet hoorde. Toen ik de net vervangen luchtslang loskoppelde om te kijken of het daardoor kwam, bleef het sissende geluid. Toevallig weer een ander project dat zich aandient? :+)

RE: Mini schakelt niet met draaiende motor

rubber tussen luchtfilter en aansluiting carb?