Kruimelpad
Mini slaat af na 20 minuten!
RE: Mini slaat af na 20 minuten!
Ingediend door MishMash op za, 17-12-2005 16:33
Misschien een bobine die bij een bepaalde temperatuur denkt "Je doet het maar lekker zelf!"
- Login of registreer om te reageren
mengsel te rijk??
krijg je last van als je blok warmer wordt. koude lucht komt sneller in je carb terecht, dus meer luchtopbrengst. wordt de lucht warmer, krijg je minder luchtopbrengst, met dezelfde hoeveelheid benzine kan dat net betekenen te rijk of te arm...
- Login of registreer om te reageren
Ja, maar dat dan het blokje er gewoon mee kapt geloof ik niet zo..
Dan gaat ie stotteren en inhouden of pruttelend afslaan.
Ik denk eerder een electronisch probleem.
Vaak word de condensator als boosdoener vergeten, heb het zelf ook
al eens gehad dat hij constant afsloeg. Bleek achteraf ook de
condensator te zijn!
- Login of registreer om te reageren
Ga binnenkort de condensator vervangen, kijk wel wat er gebeurt, dit kan best een voortekjen zijn dat diegene die er nu in zit het gaat begeven.
In ieder geval bedankt voor de reacties
- Login of registreer om te reageren
Ik zet het er toch maar even bij.
Nou heb ik 1.3 injectieblokje en geen 1000tje met carburateur zoals joes (gok ik n.a.v. zijn avatar) heeft, maar ik heb ook een dergelijk probleem. Er spelen meer dingen een rol:
- probleem is ontstaan na het plaatsen van een LCB. In het oude uilaatspruitstuk zat een dubbele wand waarin lucht voorverwarmd werd. Deze werd via het luchtfilterhuis het injectiegedeelte ingeblazen. Bij het plaatsen van de LCB is de aanvoer van voorverwarmde lucht weggevallen.
- het probleem speelt zich voornamelijk af in de winterperiode. Zoals Bart al aangaf is de lucht dan intenser (compacter). Bij een constante benzinetoevoer (zoals dat bij een carburateur het geval is) zou je dan te arm lopen (te weinig benzine in verhouding met de hoeveelheid toegevoerde lucht). Bij een injectie zou dat (onder het mom van milieuvriendelijk) electronisch bijgesteld moeten worden. Persoonlijk denk ik dat ik het probleem daar ergens moet zoeken (gasklepsensor o.i.d.).
- het afslaan gebeurd als de motor al een beetje opgewarmd is. Meestal bij het afremmen voor een verkeerslicht. Als ik dan de koppeling indruk valt het motorgeluid weg en slaat ie af (als ik niet snel genoeg even een trap op het gaspedaal geef...). Soms (als het echt koud is buiten) sta ik dan een minuut (voor je gevoel is het langer ) stil voordat ik pas weer kan starten.
Enfin, wat ik duidelijk wilde maken: de oplossing van het probleem is door de verschillende techniek waarschijnlijk anders als die van joes (mijn 1.3i vs. de carburateur van joes), maar de symptomen van het probleem zijn hetzelfde. Het is dus goed mogelijk dat te koude/te warme (te veel/te weinig) lucht een oorzaak van het probleem kan zijn.
- Login of registreer om te reageren
Als je toch met de condensator aan het prutsen gaat,
zou ik (en dat heb ik ook gedaan) ook de contactpunten vervangen.
Vaak zijn onstekingsproblemen ook een optelsommetje:
niet zulke frisse bougies, verbrande contactpuntjes,
slechte verdeelkap en rotor etc.
Mijn Mini wilde alleen nog hortend en stotend tegen
de Stichtse Brug op. "Alles" van de ontsteking vervangen en hij gaat weer als de spreekwoordelijke Brandweer..
- Login of registreer om te reageren
kijk aan zal even alle suggesties uitprinten, is de bedoeling dat ik zaterdag naar Ben van Leeuwen ga om wat dingetjes door te spreken wat ik nog gedaan wil hebben aan mijn mini (1984 modelletje). Maar leer er zo toch steeds weer wat bij.
Ik dank u allen. (suggesties altijd welkom )
- Login of registreer om te reageren
Het kan natuurlijk van alles zijn, maar ik heb bij de eerste ritjes met mijn mini hetzelfde probleem gehad, bij mij bleek wel dat er steeds vuil in de carb kwam. Carb eraf gehaald, schoon gemaakt en een filtertje tussen de brandstofpomp en carb, heb naderhand geen problemen gehad.
Ik kwam er snel genoeg achter dat het niets electrisch was, want ik kreeg gewoon een vonk. Daar kwam bij kijken dat wanneer ik de mini opnieuw probeerde te starten, de bougies ook niet nat werden, dus geen benzine in de cilinders kwam. Ook ik moest steeds een kwaartiertje wachten tot ik weer kon starten. Tot ik m zelfs helemaal niet meer gestart kreeg...
- Login of registreer om te reageren
Ik weet niet of je de condensator al hebt vervangen (als hij dit heeft) maar ik heb zo,n probleem eens eerder meegemaakt met een klant. een paar km rijden en uitvallen, condensator word te heet of iets in die richting,
Groetjes
- Login of registreer om te reageren
RE: Mini slaat af na 20 minuten!
Ingediend door Bustuh op di, 27-12-2005 20:22
geen orginele startblokkering? of brandstof onderbreking? Mischien botsknop die niet helemaal fijn is?
- Login of registreer om te reageren
Heb afgelopen weekend de contact punten schoon gemaakt, die zaterdag nergens last meer van gehad. Ben even bij een minigarage langs geweest om een afspraak te maken voor een grote beurt en nog wat dingetjes. Dit ook omdat de geschiedenis van deze auto onzeker is wat er allemaal aan gerommeld is.
Maar van de week had ik nog een keer dat die afsloeg kon wel direct herstarten en doorrijden. Ik wacht even af met zelf te gaan sleutelen, kan mooi meegenomen worden a.s zaterdag met zijn grote beurt. En natuurlijk hopen op wat warmer en droger weer moet bijna allemaal buiten gebeuren dus.
- Login of registreer om te reageren
Ik heb na het verwisselen van mn carb-naald en een afstel beurtje ook ineens last van dit probleem
Op de snelweg hield ie ineens in, en sloeg hij af, 10 min wachten en weer starten.
Daarna sloeg ie weer af na 1 uurtje rijden, maar nu start ie helemaal niet meer, alleen als ik hem in zn 2 zet, laat rollen en de koppeling laat opkomen springt ie aan (en ook weer uit )
- Login of registreer om te reageren
vonk niet sterk genoeg om te ontsteken, condensator en contactpuntjes vervangen, nieuwe rotor en verdeelkap, bougiekabels...
door het laten draaien van je startmotor wordt je vonkje nog minder sterk dus kan ie niet aanslaan, door hem te slepen wil ie wel aanslaan, maar kan niet blijven lopen...
- Login of registreer om te reageren
Duidelijk
De rotor en verdelerkap zijn nog maar net nieuw die kan ik toch wel laten zitten?
- Login of registreer om te reageren
japs, rotor en verdeelkap kan je dan laten zitten. contactpuntjes en condensator zal veel uitmaken, kost je 15 euri bij elkaar, erin zetten is simpel, moet je ff zoeken op het forum. je broer kan kleppen stellen, dus kan ie ook de contactpuntafstand stellen...
bougiekabels zijn duurder, maar ze zijn aan vervanging toe.
- Login of registreer om te reageren
Contactpuntjes, bougiekabels en de condensator zijn nu nieuw, de bougies en de rotor + verdelerkap bijna nieuw, maar lopen ho maar
[edit: er is ook gewoon een vonk ]
Nog andere ideeen?
- Login of registreer om te reageren
Ja benzinepomp Of een verkeerde naald als je motor warm word dan word het mengsel anders omdat ie warme lucht aan gaat zuigen.
Groeten Johan
- Login of registreer om te reageren
Naald is idd vervangen, (is van AAC naar AAU gegevaan, ivm K&N filter ) maar of het dat is?
Benzinepomp hoop ik niet
Als we hem aanslepen doet ie het stomgenoeg wel (met de choke uitgetrokken welteverstaan, zodra ik die indruk valt ie uit )
- Login of registreer om te reageren
Geef je nu zelf niet eigenlijk al een hele duidelijke hint??? [size=75:77o60vs6]ik zet m'n geld in op de naald....[/size:77o60vs6]
Groeten Johan
[size=75:77o60vs6][Edit: size groter gemaakt, zo is beter te lezen-Demelza][/size:77o60vs6]
- Login of registreer om te reageren
Na het vervangen van de naald is ie door een handig persoon afgesteld dus ik hoop niet dat dat het echt zou zijn
Maar kan het zijn dat hij daardoor helemaal niet start??
- Login of registreer om te reageren
Je zegt dat als je hem met de choke uitgetrokken aansleept dat ie dan wel gaat lopen..... Dat zou in principe een lucht/benzine verhoudingsprobleem zijn. Met de choke erop krijg je minder lucht en dus een rijker mengsel, tevens gaat het blok doordat je de choke erop hebt sneller stationair lopen. Dus van een afstand gezien zou je zeggen dat ie te arm loopt..... Maar hoe zien je bougies eruit, wat voor bougies zitten erin.... Heb je nergens een luchtlek, hoe is je pakking tussen je carb en het spruitstuk??? Word de motor niet te koud omdat hij hele koude lucht aanzuigt door je openluchtfilter (een clubman heeft dat zowiezo sneller dan een round-nose) Hoe is de temperatuur als de motor uitvalt?
Succes met je zoektocht, groeten Johan
- Login of registreer om te reageren
Bougies hebben de goede kleur, pakking tussen carb en spruitstuk is nieuw en als hij loopt word ie ook mooi warm (en valt ie toch uit )
Het luchtfilter is wel niet helemaal schoon meer, deze misschien eens schoonmaken?
- Login of registreer om te reageren
Volgens mij is het de carb. Die loopt in elk geval niet over, maar zodra je de benzineleiding eraf haalt blijkt dat die wel onder behoorlijke druk staat (de benzine spuit er dan uit )
Is dit logisch?
[EDIT: De carb helemaal schoongemaakt, hij startte daarna vrijwel gelijk, maar vervolgens sloeg ie na 20 seconden af en wil ie weeeer niet starten. Ik zit zelf toch aan de naald ofzo te denken Iemand tips????]
- Login of registreer om te reageren
Ik heb nog wel een gratis carb voor je.... Heb ook nog wel een HIFF38 voor erg weinig.... :)" title="Evil" />
Groeten Johan
- Login of registreer om te reageren
Zou het toch de carb zijn? die is helemaal gereinigd en heeft het voorheen prima gedaan :)" title="Evil" />
- Login of registreer om te reageren
RE: Mini slaat af na 20 minuten!
Ingediend door joes op za, 17-12-2005 13:27
Heb sinds een maand een raar probleem aan mijn mini, start rijd weg thuis en na ongeveer 20 minuten slaat hij af tijdens het rijden, net of alle ontsteking wegvalt. Dan mag ik 10 minuten langs de kant gaan staan en dan starten en dan doet hij het weer. Bougies zijn net vervangen, zou misschien nog aan de kabels kunnen liggen maar laatst was de anwb erbij en die heeft vanalles gemeten maar was perfekt.
Op moment weet ik echt niet waar ik het moet zoeken, ik denk nu nog aan vervuilde benzine in de flotter.
Als iemand een idee heeft is die altijd welkom en bij voorbaat dank.