benzine - compressie - vonk = BOEM
Hoe zit het met de vonk?
Trek 1 kabel eraf en leg deze middels een bougie aan massa.
Kijk of tijdens starten er een vonk overslaat....
suc7 (iets meer dan 6)
- Login of registreer om te reageren
benzine - compressie - vonk = BOEM
Hoe zit het met de vonk?
Trek 1 kabel eraf en leg deze middels een bougie aan massa.
Kijk of tijdens starten er een vonk overslaat....
suc7 (iets meer dan 6)
streetscreamer schreef:
Hoe zit het met de vonk?
Trek 1 kabel eraf en leg deze middels een bougie aan massa.
Kijk of tijdens starten er een vonk overslaat....
ja kan toch ook de bougiekabel eraf trekken en die tijdens het starten vlakbij de bougie houden zodat er een vonk overspringt als het ware ?
of heb ik dan mis?
en dan de kabel wel met een stroomwerende tang vasthouden
FrostiE_999":n5c3lnaj]carburateur?[/quote:n5c3lnaj]
ja idd een carb
wat misschien beter werkt is de bougie er ook uit draaien, weer in de kabel steken en dan het uiteinde van de bougie tegen het blok houden. Dan kan je zien of de bougie ook echt vonkt.
Ingediend door _mini_cooper_ op za, 27-06-2009 13:26
heb je de contactpuntjes+condensator (+verdelerkap?) nagekeken? die gaan ook wel is stuk nadat de bobine vervangen is
En zitten de draadjes goed aangesloten op de bobine?
grt Stefan
Ingediend door mini_man op za, 27-06-2009 22:02
De verdelerkap vind ik een hele goeie, die zou misschien wel is aan het bloemkolen kunnen zijn.
Als het m nou niet in de ontsteking zit, misschien het mengsel dat niet goed is?
Worden de bougies nat als je een paar keer flink door start?
zal het van de week eens gaan proberen allemaal
een andere verdelerkap + puntjes heb ik al wel liggen
door je geelwitte kabel op je bobine te prikken kan je je bobine opblazen als het een 9v bobine is...
verder eens denken aan je condensator...
dat geel/witte kabeltje gaat op de dynamo.
ik zal eens kijken waar ik de oude bobine heb en die er weer eens opzetten.
geelwit is 12 volt voor bobine...
als je een 9v bobine hebt komt het nie goed dan...
maar als ik een te zware bobine heb had ik geen 50+ km's kunnen rijden want dan waren de contactpuntjes vastgesmolten na een klein stukje rijden.
morgen ga ik als ik tijd heb naar de volgende dingen kijken:
verdelerkap vernieuwen
vonk test
contactpuntjes
accu opladen
koppeling weer ontluchten [size=85:2mztjan3](hij ontkoppelt namelijk niet meer als je het koppelingspedaal intrapt)[/size:2mztjan3]
maar ik vindt het wel raar op zaterdag naar zwolle geweest ongeveer 80km retourtje op zondag naar elburg geweest ongeveer 40km retourtje en woensdag wil ik hem starten en dan start hij niet en van de week geprobeert aan te duwen en dan ontkopelt de koppeling niet als dat wel zou moeten.
en ik wil zo graag met de mini naar het IMM maar het zit me zo niet erg mee.
en dan te bedenken dat hij het altijd gewoon goed gedaan heeft tot 2 maanden geleden.
starten was wel vaker een probleem maar dan meer als het koud was en nooit met het lekkere weer als nu.
vandaag ben ik er ff mee bezig geweest.
contactpuntjes nagekeken die leken mij goed.
de nieuwe verdelerkap erop gezet.
en de vonk test gedaan en hij vonkte.
en alle bougie's waren nat van de benzine.
dus eigenlijk zou hij moeten starten toch ?
dus wat zou er nog meer aan de hand kunnen zijn ?
Violet Mini schreef:
wat zou er nog meer aan de hand kunnen zijn ?
Violet Mini":s3yx4hae]
alle bougie's waren nat van de benzine.[/quote:s3yx4hae]
dat is je probleem dan, bougies mogen echt niet nat zijn van de benzine, mengsel veeeeeeel te rijk dus...
oke das best raar aangezien ik niet aan de benzinetoevoer heb gezeten.
ik wist wel dat hij ietsjes te rijk stond volgens de vw garage maar volgens hun hoorde dat bij een oude auto en dan nu met dat warme weer zal dat dus wel de druppel kunnen zijn geweest.
en dan nu ff uitzoeken hoe ik hem armer krijg en hoeveel armer.
inderdaad, nu het zo warm is, zit er minder o2 in de lucht... dus krijg je een rijker mengsel...
maak ff een foto van je motorblokkie en vooral je carb, dan kunnen we zeggen welke carb het is en dan ook hoe je die moet stellen...
gistermiddag weer bezig geweest met de mini.
eerst ff laten laden aan de nixan stelschroef van de carb armer gezet en geprobeerd te starten
mini: dacht het niet he
bougie eruit gehaald die was redelijk nat.
nog armer gezet en weer starten
mini: nee ik doe het niet
startpiloot erbij gehaald want ik moest en zou hem aan de praat krijgen
mini: nope geen zin ik sta hier lekker
nog armer gezet starten
mini: doe het niet
toen nog ff aan de nixan gelaten om hem daarna af te koppelen om hem aan te duwen maar toch nog ff proberen te starten
mini: zal ik dan maar eens een beetje zin maken ????.
en na heel veel doorstarten omdat hij telkens net wel net niet pakte
[size=200:2e2tc3to] hij sloeg aan[/size:2e2tc3to]
mini: voelt eigenlijk best wel lekker
toen ff een klein rondje gereden en thuis nog weer een paar x aan en uit gezet.
savonds nog ff de koppeling afgesteld weer starten en lopen en meteen maar weer een rondje gereden.
en nu hopen dat hij het gaat blijven doen.
Violet Mini schreef:
[size=200:yl47df7j] hij sloeg aan[/size:yl47df7j]
en dan zijn de momenten waar je het voor doet
hopelijk nog vele fijne kilometers met je mini!
RE: mini slaat niet meer aan.
Ingediend door Violet Mini op vr, 26-06-2009 23:37
betreft een 1000tje van + 30 [size=85:37cqh91q](moter zonder kettingspanner)[/size:37cqh91q]
een tijdje geleden heeft de mini 6 weken stilgestaan vanwege een koppelingsdefect.
de koppeling is weer gemaakt en toen meteen de accu opgeladen omdat die leeg was gelopen door het slepen naar huis.
na de reperatie heb ik twee keer gereden 1x naar elburg en 1x naar zwolle waarbij gewoon helemaal niks te merken is aan de mini qua slecht lopen of wat dan ook.
na 3 dagen stilstaan wil ik hem weer pakken om mee te gaan rijden maar daar dacht de mini dus anders over.
accu was vol en inmiddels ook al leeggestart.
er zit een nieuwe dynamo, nieuwe sportbobine, een nieuw zekeringskastje, nieuwe bougie's, nieuwe bougiekabels, volle tank benzine, nieuw startrelais en massakabels zijn ook goed.
als ik probeer te starten dan draait de startmoter rond maar hij slaat gewoon net niet aan.
maar dan ook echt net niet.
hij krijgt benzine want dat rook ik onder de kap.
al geprobeerdt te starten na een dagje in de volle zon gestaan te hebben aangezien dat ook wel is wil helpen.
en ook met starten al het geel/witte kabeltje op de dynamo geplucht waar hij eigenlijk ook bijna altijd wel mee wil starten al geprobeerdt.
en ook met met de choke erop wil hij niet
maar dit alles zonder hem aan de praat te krijgen.
starten is al wel vaker een probleem geweest maar had gehoopt dat na het vervangen van bougiekabels en bobine dat dat verleden tijd zou zijn.
wie geeft mij de gouden tip om de mini weer aan de praat te krijgen.