Kruimelpad
mini staat scheef
RE: mini staat scheef
Ingediend door Cooperlbl6d op zo, 14-01-2007 14:08
De rubberbollen van de ophanging durven met de tijd ook al is wat gaan "doorhangen".Zoiets gebeurd wel niet van vandaag op morgen.
Mss.lekke band!
- Login of registreer om te reageren
RE: mini staat scheef
Ingediend door Donkie op zo, 14-01-2007 14:23
Knuckle joints vervangen.
De rubberen veerbollen kunnen jaren en dan ook jaren mee. Daar moet het niet aan kunnen liggen.
- Login of registreer om te reageren
Donkervoort schreef:
Knuckle joints vervangen.
De rubberen veerbollen kunnen jaren en dan ook jaren mee. Daar moet het niet aan kunnen liggen.
knuckle joints ???? welke zijn dat
- Login of registreer om te reageren
oke allemaal bedankt voor de snelle reacties ik ga kijken of ik het kan vinden en verhelpen
- Login of registreer om te reageren
De knucklejoint is niet altijd de boosdoener, de veerbollen kunnen ook het probleem zijn.
Zeker als de Mini wat ouder is zakken de bollen aan de voorzijde in en die aan de bestuurderskant wordt over het algemeen zwaarder belast en zakt dus net even wat meer in met als resultaat....scheefhangen.
Dennis
- Login of registreer om te reageren
Donkervoort schreef:
De rubberen veerbollen kunnen jaren en dan ook jaren mee. Daar moet het niet aan kunnen liggen.
Dennis":l7zar43o]De knucklejoint is niet altijd de boosdoener, de veerbollen kunnen ook het probleem zijn.
Zeker als de Mini wat ouder is zakken de bollen aan de voorzijde in en die aan de bestuurderskant wordt over het algemeen zwaarder belast en zakt dus net even wat meer in met als resultaat....scheefhangen.[/quote:l7zar43o]
Ik sluit me bij Dennis aan. Afgelopen zomer heb ik de veerbollen aan de voorkant vervangen en als ik oud en nieuw naast elkaar hield zat er een ruime 2 cm verschil in! Knuckeljoints en cupjes waren in orde.
@ Hertje: wijst de voorkant van de mini naar beneden?
- Login of registreer om te reageren
Hmm, ik ga met jullie mee.
Ik had dit standpunt ingenomen omdat ik een doorgewinterd Mini rijder (en racer) dit aan mij vertelde. Dus: het kan (toch!) ook aan de veerbollen liggen!
- Login of registreer om te reageren
Donkervoort schreef:
Hmm, ik ga met jullie mee.
Ik had dit standpunt ingenomen omdat ik een doorgewinterd Mini rijder (en racer) dit aan mij vertelde. Dus: het kan (toch!) ook aan de veerbollen liggen!
Jij had ook een beetje gelijk hoor! Want altijd eerst naar de knuckle-joints + cups kijken, voordat je naar de veerbollen toegaat. En in principe kan er niets kapot aan de veerbollen, maar ze zakken dus wel in. Op zich niet gek na twintig jaar..
- Login of registreer om te reageren
het is dus niet gevaarlijk om met ingezakte cupbollen te rijden?
En wat kost het reviseren/vervangen van de cup, veerbollen en knuckle joints bij een garage bedrijf ongeveer? Hoorde dat cups vervangen best moeilijk is.....
- Login of registreer om te reageren
Ik denk dat vrijwel iedereen met ingezakte veerbollen aan de voorzijde rijdt, de nieuwste Mini's zijn onderhand ook al 7 jaar oud.
Gevaarlijk is het niet, ook een doorgesleten knucklejointcup is niet echt gevaarlijk, maar gaat vaak piepen en kraken (metaal op metaal) en de auto gaat scheef staan.
De arbeidskosten zijn in verhouding tot de kosten van een knucklejoint aanzienlijk omdat de voorophanging deels uitelkaar moet en wanneer het tegenzit er nogal wat werk in kan gaan zitten. Zelfdoen is hier de beste optie, in de garage zijn ze toch al snel een paar uurtjes bezig en met de huidige werkplaatstarieven ..... bingo.
Dennis
- Login of registreer om te reageren
gualtiero schreef:
het is dus niet gevaarlijk om met ingezakte cupbollen te rijden?
Gevaarlijk is het niet echt. Wel onhandig, zo ben ik ooit m'n kenteken verloren. [size=75:69w0ba5j]Kon ik de hele weg opnieuw fietsen, gelukkig teruggevonden in een diepe kuil..[/size:69w0ba5j]
Maar het vervangen van de veerbollen, zeker in combinatie met nieuwe schokdempers is een absolute aanrader! Mijn mini werd eerst bij elke hobbel opgegooid, maar met het nieuwe spul leek het wel een Citroën DS..
gualtiero":69w0ba5j]En wat kost het reviseren/vervangen van de cup, veerbollen en knuckle joints bij een garage bedrijf ongeveer? Hoorde dat cups vervangen best moeilijk is.....[/quote:69w0ba5j]
Ik zou wel naar een bedrijf gaan dat affiniteit heeft met mini's. Een ander heeft het gereedschap en de kennis hier wellicht niet voor..
Iemand die het eerder gedaan heeft zal er een middagje voor nodig hebben.
- Login of registreer om te reageren
hilo-kit steken helpt ook, daarmee kan je je mini weer mooi rechtzetten, en hoef je niet perse de veerbollen te vervangen.
- Login of registreer om te reageren
[size=85:2uwgh6r4][topics samengevoegd - Crispy][/size:2uwgh6r4]
hoi allemaal
ik heb een probleem dat me mini gezakt is in rij hoogte aan de voorkant en als ik me achterkant opkrik kan ik me draagarm makkelijk omhoog duwen , dus weinig vering en hij hangt schuin naar 1 kant (niet veel maar je kan het zien).
nu heb ik in het forum gezocht naar een oplossing voor dit probleem ,
een paar dingen zou het dan kunnen zijn de rubberveer bollen of nylon zitting.
nu is mijn vraag hoe kan je dit controleren wat er kapot is en heeft iemand misschien foto's daarvan .
M.V.G Bjorn
- Login of registreer om te reageren
Het zouden inderdaad beide dingen kunnen zijn. Het eerste zou ik de nylon cupjes van de trompet controleren. Hiervoor moet je wel een veerbolcompressor hebben (of maken voor 5 eu). Door de veerbol te comprimeren kun je de trompet uit de draagarm halen en het cupje controler / vervangen. Als dat niet de oorzaak is moet je de veerbol vervangen. Helaas moet dan de bovenste draagarm los aangezien de veerbol niet eruit kan met de arm erin. Niet lastig met kost wel wat tijd. Succes!
- Login of registreer om te reageren
Dat je de bij je achterwielen de draagarm omhoog kan duwen zonder al te veel tegendruk is normaal. De mini is rubbergeveerd en als je je 'm opkrikt komt de draagarm vrij van de rubbercone. De draagarm is dan met de hand op en neer te drukken. Pas als je mini weer op de grond staat wordt de cone weer ingedrukt en 'veert'de mini weer.
- Login of registreer om te reageren
Heel veel oudere Mini's zijn aan de voorzijde ingezakt en vaak is linksvoor het ergste. Die krijgt het ook het meeste voor de kiezen omdat daar ook nog eens de bestuurder zit. De nyloncups slijten wel door, maar vaak is het toch gewoon de rubber veerbol.
Oplossing is het plaatsen van andere veerbollen (nieuw of tweedehands) of de montage van HiLo's. Bij beide oplossingen moet de vering gedemonteerd worden met behulp van een veerbolcompressor.
Dennis
- Login of registreer om te reageren
Bjorn, als je een topic gevonden hebt waar je probleem in beschreven wordt, mag je een aanvullende vraag in dat topic plaatsen. Dan blijft de informatie bijelkaar en dat is handig als er nog eens iemand op zoek is.
Ik heb je vraag even aan een bestaand topic geplakt.
- Login of registreer om te reageren
bedankt voor jullie reacties
ik ga maar z'n veerboltrekker kopen of zelf maken ligt eraan hoe duur ze zijn , ik hou jullie op de hoogte van wat er nu kapot is.
in ieder geval bedankt
- Login of registreer om te reageren
Maken is makkelijk. Draadeinde M14. Drie moeren, pijsletel (als tussenstuk) en carresorieringen. Kost 5 eu en werkt. er zijn meer toppics over. Kopen zijn ze redelijk kostbaar.
- Login of registreer om te reageren
Zitten er geen HiLows onder????
Als de mini namelijk in één keer scheef staat lijkt het mij geen bol maar eerder iets los getrild. Stel schroeven van de HiLows??? Gaat niet makkelijk natuurlijk maar de veerbollen lopen ook niet in één keer leeg toch, als ze al leeg zouden kunnen lopen natuurlijk
- Login of registreer om te reageren
Crispy schreef:
er stond volgens mij niet bij dat het opeens gebeurde?
Klopt, ik lees ook nu dat er stond dat hij het ineens zag. Maar goed, zou nog steeds kunnen dan toch? Probeerde ook alleen maar mee te denken.
- Login of registreer om te reageren
RE: mini staat scheef
Ingediend door hertje op zo, 14-01-2007 13:38
hallo iedereen ik kwam vanochten naar mijn mini toegelopen en toen zag ik ineens dat het niet allemaal klopte, hij stond scheef en ja hoor toen ik wat beter keek zag ik dat hij een helling naar links heeft iemand een idee waar dat aan zou kunnen liggen ?