Ik denk dat je ff aan de stelschroef voor benzine toevoer moet draaien.. rijker.
zit ergens op de zijkant van de carb, en dit kan je simpel met een schroevendraaier doen.
Jaapio
- Login of registreer om te reageren
Ik denk dat je ff aan de stelschroef voor benzine toevoer moet draaien.. rijker.
zit ergens op de zijkant van de carb, en dit kan je simpel met een schroevendraaier doen.
Jaapio
hey je kan ook het niveau van je dashpot nakijken en bijvullen indien nodig,
groetjes paul
Begrijp nog niet helemaal wat die dashpot doet, (tenminste als je die pot bedoelt die boven op de carburateur zit)
Heb hem met gewone olie bijgevuld tot bovenin.. heb gehoord dat ik die gewoon kon bijvullen.
Ga het brandstoffilter ook opzoeken en die vervangen, en dan maar hopen dat hij blijft lopen..
Bedankt voor de snelle reacties!
Als je de werking van de SU carburateur een beetje begrijpt (zuiger welke door vacuum omhoog gezogen wordt en daarmee de doorstroom-opening vergroot, om het even in Jip- en Janneke taal te omschrijven), begrijp je ook dat je niet wilt dat die zuiger bij gasgeven meteen helemaal omhoog gaat. Om dat te voorkomen zit er olie in je dashpot, wat ervoor zorgt dat de zuiger bij gasgeven geleidelijk omhoog beweegt en daarmee inhouden (zgn. "flatspot") voorkomt.
Kijk even of je niet per ongeluk de benzine slang die van de pomp afkomt, op de overloop-aansluiting van de carb hebt aangesloten.
Heb je bij het schoonmaken niet per ongeluk de sproeiernaald verbogen? of vergeten te monteren (je zult niet de eerste zijn).
Op de zuiger zit ook een veer om deze weer omlaag te drukken, zit deze er wel in ?
Heb helaas een paar dagen met griep op bed gelegen, dus geen tijd gehad voor de mini, maar ben inmiddels weer begonnen.
Heb inmiddels na een tip van een collega ook maar de verdelerkap vervangen en alle vacuum slangen van de carburateur gecontroleerd en goed vastgezet.
Hij blijft alleen lopen met de choke vol open.. en dan moet ik hem nog goed op toeren houden. ook knalt hij een beetje uit de uitlaat
Nu loopt bij het vullen van de pot de olie volgens mij de carburateur in, want zodra ik hem startwalmt hij erg.. Vond al dat er erg veel olie in moest.
Er kan toch gewone motorolie in de pot?
Ga hem zo eerst eens even loshalen die pot en bekijken en de mechanische brandstofpomp schoonmaken
Dan maar eens kijken wat er gebeurd...
Er kan op zich best veel olie in de dashpot.
Als je moet blijven rijden met de choke open, dan is de kans groot dat de carb gereviseerd moet worden. Hier hetzelfde probleem gehad namelijk.
Kwam er toch niet uit, mini liep wel maar alleen hoog in toeren...
Heb hem naar een garage in de buurt gebracht die vaak wat in oldtimers doet (DS)
Volgens hem is inderdaad de carburateur versleten.
Nu het volgende... Ben dus op zoek naar een goede carburateur een HIF44 voor mijn 1300 cooper.. Na enig rondmailen komt een gereviseerde op net geen 400 euro..
Weet iemand of dat een gangbare prijs is?
Gr Nico
Je kunt ook gewoon via SU carbs een revisie setje kopen. Weet je zeker dat ie 100% is.
Je kunt bij hun per onderdeel bestellen. Gewoon een exploided view en dan aanklikken wat je wilt.
Ik zie nergens staan dat je geprobeerd hebt om daadwerkelijk de stelschroef bij de draaien om hem rijker te zetten, ik zou het als ik jou was in ieder geval even proberen.
Enne... genoeg motorolie in het carter? Heb wel eens vernomen dat als er te weinig in zit hij ook alleen blijft lopen met de choke open...
Dennis
Heb wel al geprobeerd om aan de stelschroef te draaien en af te stellen, bleef helaas belabberd lopen..
De garage kreeg hem helaas ook niet goed, nu heb ik via [een minicenter] een goede gebruikte kunnen bestellen, als het goed is word hij opgestuurd en met een paar dagen hier!
Hij staat nog bij de garage dus zodra hij binnen is kan hij hem gelijk erop zetten en afstellen..
Die van te weinig olie in het carter heb ik nog niet gehoord, hij staat nog wel boven het minimum, dus zou genoeg moeten zijn (oliekering aandrijfas lek dus controleer vaker)(eerstvolgende...)
Vraagje, is het niet lastig om je carburateur compleet te reviseren? een complete set is in nederland te krijgen voor nét boven de 100 euro..
Als het niet te moeilijk is ga ik degene die eraf komt proberen op te knappen.
Wil er eindelijk wel weer eens een keertje in rijden!!
Een carb is niet zo moeilijk te reviseren. Ik kan je alleen wel aanraden, neem er de tijd voor en heb heel veel geduld. Ik heb het zelf ook gedaan en het geduld kwam pas bij het monteren van de laatste onderdelen. Ik was in iets van 2 uur klaar.
Dat de kit zo duur is, komt omdat iedereen er wat aan wil verdienen en daar geef ik de mensen ook geen ongelijk in. In de UK kost een kit ongeveer 30 euro. Afhankelijk van de carb.
Nou heb ik mijn mini inmiddels opgehaald bij de garage die aangaf dat de carburateur stuk was omdat hij "constant vacuum zou zuigen" (toch niet zo handig als ik dacht..) tachtig euro lichter en 2e carburateur erbij en kon de mini naar huis slepen... (en dat terwijl hij er rijdend is gekomen!!)
Bij thuiskomst direct de nieuwe carburateur erop gezet en geprobeerd. Hij startte direct maar liep helaas maar op 2 cilinders..
Toch maar weer nwe bougies gehaald en gecontroleerd of ze wel vonken maar dat was ok. War de garage wel heeft gefaan is overal nwe vacuuumslangen opgezet ik weet nu alleen niet meer waar de vacuumslang van de ontsteking op moet, zit die voor het spruitstuk? of komt hij onderop het luchtfilter? daar zitten nl ook 2 aanltuitingen vlak naast elkaar.
Ga nu de mini denk ik maar naar [bedrijfsnaam] brengen, zij schijnen wel verstand te hebben van mini's, doen zelf ook restauraties en projecten zoals een siva moonbug en mini 4x4.
Iemand ervaring met dit bedrijf? Dan maar hopen dat ik eindelijk kan rijden in m'n Cooper
die slang hoort aan de carb voorste staafje uit m'n hooft
wat is de kleur van je bougie's?
Zijn beetje zwart geworden nog niet zo heel erg oud, ook erg nat want heb het idee dat ze niet ontsteken...
Carb even laten afstellen ( loopt rijk als ze zwart zijn )
Daarna de ontsteking afstellen..kijken of je bougiekabels goed zijn en goed zijn aangesloten.
Groetjes,
Maurice
ps..als je Mini er rijdend heen is gegaan en je moet `m laten slepen om weer thuis te komen van de garage...neem ik aan dat je behoorlijke korting hebt gehad voor de niet gedane zaken.
Heb de ontstekingsvolgorde opgezocht hier op het forum en die is goed, als ik een losse bougie in de bougiekap druk vonken ze allemaal...
Bij die gagage moest ik 80 euro afrekenen... had de carb. uit elkaar gehaald en schoongemaakt (had ik ook al gedaan) en de vacuumslangen vernieuwd. dus ja..
Hij heeft wel z'n best gedaan maar helaas is ie alleen maar slechter geworden.
Nu maar hopen dat die garage in [plaatsnaam] het beter kan. Ga hem aankomende week op de ambulance trekken en wegbrengen, tenzij iemand nog een beter idee heeft in de buurt van Wageningen?
Gr Nico
Ingediend door martijnw op ma, 09-11-2009 17:51
ik zou hem dan [bedrijfsnaam], gasten weten alles en zijn niet duur.
probeer eerst eens met de stelshroef onder op dicht en evt choken
als ie dan aan pakt gas vast zetten op een redelijk toerental
onsteking draaien tot dat je het hoogste toeren tal hebt
dan choke terug en stelschroef draaien tot dat ie niet meer haapert.
zo hebben we die van mij ook tot leven gewekt.
[i:6p49txhr]Hij staat bij de garage... wordt vervolgd...[/i:6p49txhr]
Mensen houden we er rekening mee dat bedrijven niet herkenbaar vermeld mogen worden? Evt tips voor bedrijven kunnen via PM doorgegeven worden.
Hij is klaar!! Maandag opgehaald en hij rijdt als een trein!
Gelijk APK gekeurd en rijden maar.
Bleek dat in de bestelde carburateur geen naald zat.. heeft een nwe baald ingezet en afgesteld, nu loopt hij super!
Dus als je in de buurt van Wageningen een groene mini ziet rijden, zie je mij zitten met een grote glimlach!
Zal proberen eens of ik hem inde showcase kan krijgen!
RE: mini start en loopt maar even...
Ingediend door jimbootje op za, 12-09-2009 01:04
Hallo! Ben de (gelukkige) eigenaar van een Mini Cooper van '91.
Het is een 1300, hij heeft alleen 2 jaar stilgestaan. Ben in de weer geweest met remmen, en alles is weer netjes.
Nu heb ik de carburateur ook schoongemaakt, en nu wil de mini niet blijven lopen...
2 jaar geleden is hij rijdend weggezet.
Hij start wel maar wil alleen maar hoog in toeren lopen, laat ik hem in toeren zakken dan valt hij uit tenzij ik weer gas geef. Hij deed dit ook al voordat ik de carburateur schoon had gemaakt.
Heb wel de brandstofslang losgekoppeld en daar kwam gewoon benzine uit, weet niet zo goed waar ik verder moet zoeken.
Nico