RE: Mini start niet, bobine word warm
Ingediend door alex op za, 06-08-2005 17:15
zit er geen water in de verdelerkap?
- Login of registreer om te reageren
Ingediend door alex op za, 06-08-2005 17:15
zit er geen water in de verdelerkap?
Verdelerkap is droog, bougies vonken. Condensator is goed.
Maar als zeg maar een paar tellen loopt klinkt ie net een tractor.
Gisteravond liep ie goed stationair maar wanneer je gas gaf weer dat tractorgeluid.
Ik ben bang voor kortsluiting ergens, want ook tijdens het lopen zagen we ineens rook vanaf de massakabel die bij de hondebot langs de carb zit.
Als een tractor lopen is vaak een koppakking die kaduuk is...
Rook zou dan een back fire kunnen zijn die ergens naar buiten verdwijnt
De motor die eruit is gelepeld had idd de koppakking kapot, en had belletjes in de radiateur en liep als een tractor.
De motor die er nu in is gekomen is van een vertrouwde bron en dus goed. Maar nog steeds een tractor geluid (als ie loopt).
Zitten de bougiekabels wel goed aangesloten?
Als je 2 en 3 omdraait wil hij ook erg raar lopen
Bougiekabels zijn genummerd. Daar heb ik geen fout in gemaakt, maar die zal ik voor de zekerheid zo omwisselen.
Hoe oud zijn je bougiekabels? Een heleboel verdelerproblemen met vocht zijn terug te leiden naar lekkende kabels. Vooral de aansluiting op de verdelerkap, waar de kabels allemaal erg dicht bij elkaar zitten is verdacht. Sluiten de rubbers niet goed af en is het er wat vochtig dan springen de vonken al snel over, dit gaat meestal gecombineerd met een tikkend geluid.
Bougiekabels heb ik al verwisseld, ook de bobine heb ik verwisseld.
Gisteravond had ik 'm 20sec stationair lopen en dat deed ie goed, maar zodra ik gas bij wilde geven weer dat ploppen.
En ook tijdens het starten als ie niet aan wil staan knalt ie af en toe flink uit de uitlaat.
Haal ik de bougiekabels eraf dan heb ik een mooie dikke vonk tussen de contactpuntjes,...
Zou het een massaprobleem kunnen zijn?
Of een kabelbreuk ergens??
Van welk jaar is de mini (mischien de vervroeging van de ontsteking kapot) Ik bedoel dan het membraam wat er in zit!!!
De mini zelf is van 1983 en het blok is van 1988.
Iemand een exploded view van dat membraanpje?
Het is het slangetje van de Carb. naar de ontsteking!
Als je hem aan Carb. zijde los haalt en er voorzichtig op blaast hoor je (PLOP) als je dit hoort is hij goed en moet je verder zoeken.
JOEHOE HIJ DOET HET!!!!
Wat ik heb gedaan:
Alles met contactspray ingespoten. Vervolgens de mini een dag laten staan en aan de acculader gezet.
Vanmorgen geprobeerd te starten, in het begin liep ie 20sec. Daarna doorgestart en gelukkig bleef ie lopen. Wel dat tractor geluid en dikke haperingen.
Maar ik bleef 'm aan de praat houden.
Toen heb ik 'm eens goed warm gereden met haperingen en stotteringen en ineens liep ie gewoon goed.
Hij start nu in 1 keer en loopt perfect!!!
Ik denk dat de oorzaak toch echt vocht is geweest door de vele regenval. Ik heb de mini met een zeil over de motor in de zon gezet een dag en hij liep weer.
Vuil in de benzine toevoer kan ik uitsluiten want ik had de carb. helemaal schoon gemaakt en hij deed het er toen niet beter op,...
@ dreecool:
Ik moet nog steeds een keertje op het slangetje blazen, heb dat nog niet gedaan, maar ben wel benieuwd naar de PLOP
(de bobine word trouwens ook niet meer warm, dus het was echt wel ergens kortsluiting door vocht)
Case closed
ik had eerder wel eens dat de mini begon te knallen en heel erg inhoud als het erg hard regende. nadat ik het hele zaakje heb ingespoten met een zoort doorzichtige tektiel(stond op de bus dat je het ook voor electronische delen van een motor kon gebruiken) heb ik hier geen last meer van. ik heb er gewoon een hele dikke laag opgespoten, waardoor het net lijkt of alles geplastificeert is
RE: Mini start niet, bobine word warm
Ingediend door artfull_devlin op za, 06-08-2005 15:32
Het volgende probleem.
De mini wil niet starten terwijl die gister nog wel liep. Hij heeft wel de hele nacht in de regen buiten gestaan.
De bougies vonken wel maar ik vind de vonk aan de zwakke kant. Condensator heb ik nog niet gecheckt.
Alleen tijdens het starten word de bobine gewoon warm terwijl het zootje wel vonkt. Is dit normaal of is er ergens kortsluiting?
Tijdens het demonteren van de carberateur raakte ik de draad van het spruitstuk met een steeksleutel en zag gek genoeg een vonk.
HELP!!