Mini start niet meer na vervanging radiator

RE: Mini start niet meer na vervanging radiator

Hallo,
Ik heb een vraag. Ik heb onlangs een mini uit 1978 gekocht, hier was de radiator van verroest. Deze heb ik gisteren vervangen en de koelvloeistof vervagen na dat ik het systeem schoongespoten had. Nu starte die direct er na zonder hapering. Ik heb hem laten warm lopen om te kijken of die nu beter koelt (dit werkt goed). Nu wilde ik een paar uurtjes later een stukje gaan rijden, maar de moter start niet meer. Weet iemand waar dit aan ligt.

Alvast bedankt

RE: Mini start niet meer na vervanging radiator

'Start niet meer'. Eerst een paar vragen Floris. Deze drie woorden kunnen verschillende gewaarwordingen aanduiden.
Als je de contactsleutel omdraait op de startstand, begint dan de startmotor wel te draaien? Of niet?
Als de startmotor begint te draaien, neemt hij dan de startkrans mee, waardoor de krukas ronddraait? Of niet?
Als de krukas ronddraait, komt er dan enig geluid uit de uitlaatpijp? Of niet?
Als de krukas ronddraait als je start, en je hebt de benzine slang losgetrokken van de carburateur, komt er dan benzine uit de lan? Of niet?
Als je hebt geantwoord, reageren we weer.

RE: Mini start niet meer na vervanging radiator

hallo,
ik ben niet echt een goede garagist ofzo. maar volgens mij doet hij alles van de bovenstaande vragen op het gelyuid van de uitlaat na. en ik ga vanmiddag kijken of de benzine pomp nog werkt
groet Floris

RE: Mini start niet meer na vervanging radiator

Goed zo, Floris.
Als er benzine uit het slangetje komt wanneer je start, dan ligt het dus aan de ontsteking.
Je kunt controleren of de ontsteking het doet, door een bougie kabel los te maken van een bougie en het uiteinde van de kabel 'vlak' bijeen bloot stuk ijzer aan het motorblok te houden. Als de startmotor de krukas ronddraait moet er een vonk overspringen tussen het uiteinde van de kabel en het ijzer van het motorblok. Pas op! De kabel vasthouden met een geïsoleerde tang, want als de kabel niet zo best meer is, kan je een schok krijgen. Het is net schrikdraad, waar je tegen aan loopt.

Laat maar weten wat je bevindingen zijn. Proberen we je verder te helpen.

RE: Mini start niet meer na vervanging radiator

hey,
ik heb ook dit geprobeerd, er komt benzine uit het slangetje en de bougie vonkt. kan het nog aan iets anders liggen? ik heb namelijk ook een nieuwe ontsteking van de originele naar een elektrische deze is geplaatst door een autogarage?

tevens heb ik hem ook geprobeerd aan te duwen maar dit werkte ook niet, kreeg wel toeren maar kwam niet boven de 500 uit ofzo
groet Floris

RE: Mini start niet meer na vervanging radiator

Eerst even navraag wat je laatste zin betekent?
Je hebt lopen duwen. En dan aan het eind van die zin schrijf je dat je niet boven de 500 toeren uitkwam.
Betekent dit dat de motor weliswaar liep?
Of; heb je zo hard lopen duwen dat je op de toerenteller zag dat de naald bij de 500 rpm kwam?
In welke versnelling had je hem tijdens het duwen?

RE: Mini start niet meer na vervanging radiator

Ja denk dat hij berg af wel 8km per uur reed ofzo en in de 2. Maar de motor liep niet nee

RE: Mini start niet meer na vervanging radiator

Juist.
Resumerend: Nadat je een andere radiateur hebt geplaatst heeft de motor gelopen, zelfs een tijdje, waarbij je opgelet hebt of de koeling nu beter was.
Een paar uur later wil je een rondje rijden. De motor slaat niet aan.
Wat kan er intussen gebeurd zijn, waardoor hij het nu niet doet?
Er komt benzine bij de carburateur. Als je een bougie eruit draait en tegen het motorblok houdt en je start, dan springen er vonken over. Een en ander zou dus goed moeten zijn.
Waar zit het euvel?

Kijk eens of alle moeren waarmee het spruitstuk tegen de kop aan zit wel -gewoon- 'vast' zitten. Kijk ook of de moeren waarmee de carburateur tegen het spruitstuk zit -gewoon- 'vast' zitten. Als dat in orde is, dan komt het niet door extreem 'valse lucht' zuigen, dat de motor niet aanslaat. Vooral de moeren van het spruitstuk tegen de kop , daar kan je niet allemaal echt makkelijk bij, maar je moet ze wel een voor een proberen. Als je ze zomaar meer dan een kwartslag kan draaien en dan nog gemakkelijk meer, dan zit die moer los. Maar, meer dan een kwartslag proberen hoeft niet.

Als dit in orde is, kijken we verder. Er is nog een heel waslijstje te gaan om het euvel -uiteindelijk- te vinden (zo nodig).

RE: Mini start niet meer na vervanging radiator

Volgens mij heb ik het probleem gevonden. De carburateur loopt namelijk over. Hij geeft via het reservaat aan de zijkant namelijk benzine terug. :? Ik hoop dat dit makkelijk te maken is? En wat moet ik er aan doen. Kwam er echter na dat ik hem probeerde te starte en er in een keer benzine onder lag. Dit deed ze eergisteren nog niet.

Groet Floris

RE: Mini start niet meer na vervanging radiator

Juist! Komt de benzine uit het reservoir op het punt waar het slangetje uit de bodem komt?
Dan is het rubber afdichtingsringetje stuk gegaan. Dit slangetje steekt door een rond gaatje in de bodem het reservoir binnen. Met een koperen wartel wordt het slangetje in de voet van het reservoir vastgemaakt. Daarvoor schuif je een rubber ringetje om het slangetje. Met de wartel druk je dan dit ringetje dan plat, waardoor het vloeistofdicht asluit om het slangetje heen en tegen d erand van het gat waar het slangetje door naar binnen gaat in het reservoir. Een vorm van een 'knel'-sluiting, zoals we die ook in verwarmingspijpen tegen komen.
Je moet een nieuw ringetje kopen bij een van de bekende handelaren, want het moet van benzine bestendig rubber zijn.

RE: Mini start niet meer na vervanging radiator

Ik heb de hele carburateur uit elkaar gehaald. En schoon gemaakt met carburateur cleaner. Het slangetje leek niet verstopt. Heb er op geblazen en de lacht ging er gewoon door. Olie heb ik vervangen en alles gemonteerd. Helaas mocht dit ook niet baten.

Groet Floris

RE: Mini start niet meer na vervanging radiator

Floris, geweldig wat je gedaan hebt. Maar; wat ik je aangeraden heb om te doen, dát heb je niet gedaan. Althans, daar lees ik niks over.
Het slangetje gaat naar binnen in de voet van het reservoir.
Met een koperen wartel zit het slangetje geborgd in de voet van het reservoir, met een rubber ringetje.
Als je het slangetje uit de voet trekt, komt het ringetje niet mee.
Het ringetje zit tegen het gat binnen in de voet van het reservoir tegen de wand geplakt.
Je moet een ijzerdraadje met een knijptang afknippen en het uiterste puntje haaks ombuigen.
Met dat haakje kan je het ringetje naar je toe halen.
Waarschijnlijk is het ringetje verfrommeld. Of zelfs gebroken.
Dan een nieuw ringetje om het slangetje doen -eerst de wartel, dan het ringetje- en dan steek je het slangetje door het gaatje in de bodem van het reservoir. Als je het dekdel van het reservoir af hebt, kan je het slangetje 'binnen' zien komen. Dan duw je de wartel tegen het reservoir en draait de wartel in de bodem. Niet 'al' te vast. Je voelt niet echt weerstand als je de wartel draait, want de wartel drukt het rubberringetje samen. Als je blijft doordraaien, pers je het rubberringetje door het gat waar het slangetje door steekt naar binnen het reservoir in en dan heb je opnieuw lekkage en een verstopping.

Maar je moet eerst een nieuw ringetje kopen.

RE: Mini start niet meer na vervanging radiator

Hallo,

Het is al even geleden maar ondertussen heb ik het ringetje vervangen, deze lekte inderdaad. Nu heb ik het volgende probleempje: ik heb de stroomverdeler vervangen en de motor wil aanslaan. hij hakkelt een beetje en er kwam rook uit de uitlaat (met wat roet enzo). Ik heb hem proberen door te starten maar hij wil niet. dus hij krijgt benzine en en een vonk. weet iemand toevallig wat dit kan zijn? de bougiekabels zitten zoals ze vertellen op het forum. boven zit de 3 rechts er van 1 dan 2 en dan 4.

Groet Floris

RE: Mini start niet meer na vervanging radiator

Dus toch dat ringetje.
Nu de ontsteking.
Je vertelt de volgorde waarin de bougiekabels uit de verdelerkap komen. Opmerkelijk is dat je daarbij een volgorde aanhoudt, alsof de rotor van de verdeler rechtsom zou draaien. Nee; die draait linksom. En dan is de volgorde 1342.
Nu is het zo, dat, als je de ontstekingstoren uit het blok trekt -en je let op- dan zie je de rotor rechtsom draaien. Dat komt, doordat de spindel van de rotor voorzien is van een dikke schroefdraad die als 'wormwiel' door een schuins tandwiel op de nokkenas draait.
Als je de nieuwe ontstekingstoren in het gat laat zakken waar hij in hoort, zie je de rotoras de andere kant op draaien.
Omdat de ontsteking 'op tijd' moet staan, moet je dus weloverwogen de ontstekingstoren weer in zijn gat steken, zodat, de rotor naar het goede contactpunt in de verdelerkap wijst, overeenkomstig de cilinder die dan aan de beurt is om een vonk te krijgen.
Welnu; je moet dus aan de krukas draaien tot de eerste cilinder in het bovenste dode punt komt. Omdat het een viertakt motor is, komt de zuigers twee keer in zijn bovenste punt en alleen die ene keer moet er een vonk komen. Er moet een vonk komen nadat de zuiger in zijn onderste punt gekomen is tijdens de uitlaatslag. Je moet dus het kleppendeksel er af halen en -terwijl je aan de krukas draait- opletten of de uitlaatklep echt gaat en de inlaatklep open is gegaan. Tegen de tijd dat de inlaatklep weer dicht gegaan is, is de zuiger bezig met zijn compressieslag en als de zuiger dan boven is, moet de vonk komen. Je moet dus ophouden met draaien als de zuiger boven gekomen is. Met een ijzerdraadje in het open bougiegat van de eerste cilinder kan je voelen of de zuiger ophoudt met naar boven komen. Nu moet dus de rotor in een stand staan tegenover het contactpunt voor de eerste bougie.
Als dat niet het geval is, heb je dus de ontstekingstoren "verdraaid' in het blok zitten.
Die moet je er dan weer uit halen. EN LET DEZE KEER GOED OP, HOEVEEL DE ROTOR 'TERUG' DRAAIT!
Zoveel als de rotor 'terug' draait (rechtsom) bij het uitnemen, zoveel moet je ook de rotor terugdraaien vanuit de stand waarin je hem uiteindelijk wilt hebben, VOORDAT JE HEM WEER IN HET GAT LAAT ZAKKEN! Een paar keer oefenen, en dit moet je lukken.
Dat de motor nu bij het starten a en toe een klap geeft en er wat rook uit de uitlaat komt, is het bewijs dat je brandstof hebt en vonk; alleen de vonk komt helemaal niet op tijd.Waarschijnlijk 'blaft' de motor ook af en toe in de carburateur, doordat er een verdwaalde vonk komt terwijl er ergens een inlaatklep nog niet helemaal dicht is.
Maar, misschien valt het mee en heb je de ontstekingstoren niet zo ver verdraaid in het blok zitten.
Dat kan je vaststellen door de zuiger in de eerste cilinder in het bovenste dode punt te zetten -zoals ik eerder beschreef-.
Als je tijdens het draaien ook naar de klep bewegingen van de vierde cilinder kijkt, kan je zien of de eerste cilinder in de compressie slag zit. Dan zie je namelijk dat de uitlaatklep van de vierde cilinder dicht gaat en de inlaatklep op dat moment open gaat. Die kleppen 'staan op tuimelen', zoals we dat noemen.
Welnu; met het 'op tuimelen' staan van de kleppen van de vierde cilinder, staat de eerste dus in het bdp en dan moet de vonk over gaan.
Op dit moment kijk je onder de verdelerkap om te zien bij welk contactpunt de rotor nu 'in de buurt' staat.
De bougiekabel die bij dit contactpunt uit de kap komt, moet naar de eerste cilinder. En dan -linksom- de volgend gaat naar cilinder 3 en de volgende naar cilinder 4 en de laatste naar cilinder 2.
Met de moer onderaan de harpsluiting waarmee de toren aan het blok gezekerd zit, draai je nu de toren zo, dat de rotor -linksom draaiend- bij het contactpunt van de eerste cilinder komt.
Met een proeflampje , met het contact aan, kan je nu -rechtsom draaiend- de stand van de toren zoeken, waarbij het lampje net uitgaat. Moertje van de harpsluiting vast. Nu moet de motor willen aanslaan.
Laat je weten wat je bereikt hebt? Ik kijk elke dag even of je nog weer een bericht hebt geschreven om je verder te helpen als dat nodig is.

RE: Mini start niet meer na vervanging radiator

Hallo,

De mini start weer :D Er zat een probleem bij een kabeltje van de bobine: het schoentje was kapot haha.
Gelukkig doet hij het weer. Toch nog enorm bedankt voor de hulp, anders had ik het probleem met het ringetje bij het reservoir nooit gevonden
Tevens had ik van te voren niets verkeerds gedaan maar was de nieuwe rotor van de garage kapot

Groet Floris

RE: Mini start niet meer na vervanging radiator

Ja; dit is een mooie. Ik ocht eens een nieuwe Mini en door verandering van werkgever moest ik daarna geweldig veel km's woon- werk verkeer rijden. Dus, een gaspit in de auto. Kort daarop kwamen er startproblemen en onderweg hikte de motor vaak.
Steeds maar weer naar de garage met deze problemen. Ze waren het zo zat op den duur dat ze mee interessant bod deden om in te ruilen en dan niet meer op gas. Eind van het lied; ik ging niet meer naar deze garage.
Op een winteravond, het goot van de hemel, kwam ik al stotterend thuis. Deed de motorkap open en zag een waar miniatuur onweer ter hoogte van de bobine.
Wat bleek? Kabeltje nagenoeg uit het schoentje gebroken.
Dát was de oorzaak van al mijn ellende.