Mini start niet na verwijderen en terugplaatsen ontsteking

default

RE: Mini start niet na verwijderen en terugplaatsen ontsteking

hallo mensen

zal me even voorstellen ben hans ben nu met een mini van 1987 bezig

met een motor van 998 cc wil maar niet starten de ontsteking is er uit geweest
zit er nu weer in nieuwe contact punten en condensator en bobine en bogiekabel
kleppen gesteld carburateur schoongemaakt krijgt wel benzine in de vlotter kamer
startmotor doet het ook bogie vonkt

wat ben ik vergeten

mocht je zin hebben om langs ik woon in Zwolle

m.v.g. Hans

RE: Mini start niet na verwijderen en terugplaatsen ontsteking

Nou Hans, laten we een poging doen. Je schrijft: De ontsteking is er uit geweest.
Nu ga ik raden wat je met deze woorden bedoelt.
Want ik lees dat de startmotor de krukas rond draait en je 'hebt vonk' en 'er komt benzine'.
Ik veronderstel nu, dat de 'vonk' niet op tijd komt, waardoor de motor niet aanslaat.
"De ontsteking is er uit geweest".
Bedoel je dat de bougiekabels los geweest zijn van de bougies? En dat je de kabels hebt teruggezet? En zitten ze nu in de goede volgorde? Of, ben je daar niet zeker van?
Of; bedoel je dat de hele ontstekingstoren uit het motorblok gehaald is? Dan kan het zijn, dat je bij het terugsteken de rotoras iets 'verdraaid' hebt, waardoor de ontsteking niet meer 'op tijd' staat.
Als de startmotor laat draaien, hoor je dan knalgeluiden uit de uitlaat en 'blaffen' in de carburateur?
Geef antwoorden op de gestelde vragen en vertel wat je gedaan hebt, dan kunnen we concluderen wat er aan de hand is en hoe je dat oplost.

RE: Mini start niet na verwijderen en terugplaatsen ontsteking

Gister kreeg ik een Pb van Hans, waarin hij schreef:
de ontstekingstoren is uit het motorblok gehaald als ik de startmotor laat draaien hoor ik wel geluid bij de carburateur
verder kom die niet
het terugsteken van de ontsteking ging niet makkelijk waardoor
de rotoras iets "verdraaid kan zijn . en niet op tijd staat
volgens mij zitten de bougie kabels wel goed heb hiervoor op het forum gezocht .

Nou, het is dus wel duidelijk wat er aan de hand is. Hans, het 'terugsteken' moet wel oordeelkundig gebeuren, anders heb je een kans van een op zestien dat de ontsteking 'verkeerd' staat. Dus, je moet het even opnieuw doen, en nu goed.
Het zal je opgevallen zijn dat het 'tandwieltje' onderaan de as van de ontstekingstoren 'schuin' lopen. Je hebt ook gevoeld -toen je de toren in het blok duwde, dat de as dan draait. Het tandwiel met de schuine tanden grijpt aan in het wormwiel wat op de nokkenas zit. Bij het 'inzetten' moet je dus rekening houden met die verdraaiing.
Om te beginnen moet je de krukas zo ver verdraaien, dat de zuiger in de eerste cilinder op zijn bovenste dode punt staat in de omwenteling waarin die cilinder moet ontsteken. Je kunt dit moment vaststellen door naar de tuimelaars van de vierde cilinder te kijken. Kleppendeksel dus van de motor af en -terwijl je de krukas rond draait- kijk naar de tuimelaars van de vierde cilinder. Als de uitlaatklep open gaat zie je -terwijl je door draait- de uitlaatklep weer sluiten en op dat moment zie je bij de vierde cilinder de inlaatklep open gaan. Dit noemen we 'het tuimelen' van de kleppen. Juist op het moment dat de kleppen op de vierde cilinder tuimelen, staat de zuiger van de eerste cilinder in de stand waarop de vonk moet komen.
Nu gaan we terug naar de ontstekingstoren.
Je schroeft hem aan de voet los, zodat je hem uit het blok kunt tillen. Verdeler kap er af. Als je de toren nu voorzichtig uit het blok tilt, zie je de as draaien. Je moet nu goed vaststellen voor jezelf, hoeveel de as draait. Onthouden.
Nu gaan we de ontstekingstoren weer terug in het blok zetten. Het is de bedoeling dat de contactgever bovenop de as naar de eerste cilinder wijst. Je weet nog welke kant de as op draait als je hem uit het blok tilt. Bij het terugplaaten draait de as natuurlijk de andere kant op. Je moet nu dus -voordat je de toren terugsteekt de as zover uit de stand waarbij de nok naar de eerste cilinder wijst terugdraaien in de richting waarin de as draait bij het uithalen. Als je de toren dan terugsteekt, wijt de nok keurig naar de eerste cilinder. Zoals de bedoeling is.
Dan controleer je of / dat de bougiekabels die uit de verdelerkap komen in de goede volgorde 1342 aan de bougies zitten.
Nu zou de motor moeten aaslaan.

Klopt dit, jongens?

RE: Mini start niet na verwijderen en terugplaatsen ontsteking

klopt voor 99% Wim! Alleen bestaat de "onstekingstoren" bij een mini uit twee delen, namelijk - de stroomverdeler en - een aandrijf asje wat in het blok blijft zitten. Dit asje heeft aan de kop een "off-centre" inkeping waar de stroomverdeler in past, en aan de andere kant een tandwiel waar het door de nokkenas word aangedreven. Het asje kan wel eens "verkeerd" in het blok zitten, maar als Hans alleen de stroomverdeler uit het blok gehaald heeft, is de kans klein dat"ie fout zit. Maar goed; laten we er vanuit gaan dat hij verkeerd zit, hoe los je dat op? Eerst moet je een lange bout hebben die je in de kop van het asje kan draaien. Die hoef je niet te zoeken want die heb je altijd bij je. Namelijk: de onderste bout waar de radiator mee op de motorsteun staat! Die heeft een mooie lengte en de juiste draad!
Maar eerst alle handelingen doen die Wim hierboven heeft beschreven! 4e op tuimelen - dan staat 1e op ontsteken - dan precies zetten dmv de poelie merktekens; poelie inkeping tegenover het langste "kammetje". Nu zou de rotor ongeveer op 2uur moeten staan. staat hij dat niet(1u en 3u kun je met verdraaien vd stroomverdeler oplossen, hij moet daar mee kunnen starten) Wil je de as op 2u hebben haal de stroomverdeler eruit en draai de bout in het asje en trek hem er langzaam uit en kijk hoe het asje verdraaid. Zet hem één tand verder of terug naar gelang de rotor stond. Zit het asje, stroomverdeler er inzetten en onderwijl de rotor verdraaien tot hij mooi in de "off-centre" inkeping valt, Staat de rotor goed = klaar. Staat hij verkeerd = as afstel handelingen herhalen.
Vergeet niet de bout weer terug in de radiator te monteren!
Succes!

Een reparatiehandleiding boek over je mini is een goede investering!

RE: Mini start niet na verwijderen en terugplaatsen ontsteking

Blij dat je even reageert Marc. Ik heb deze oefeningen de afgelopen jaren herhaaldelijk bij een Spitfire gedaan en -eigenlijk- nog nooit bij een Mini. Vandaar mijn onzekerheid.
Maar nu is het beeld weer zuiver gesteld. Dankjewel.

RE: Mini start niet na verwijderen en terugplaatsen ontsteking

Hans, met de aanwijzing van Marc is het een stuk eenvoudiger geworden. Ik schrijf de instructie dus even opnieuw:
Trek de handrem aan, zet de auto in de vierde versnelling. Krik de auto rechts voor zover op, dat het wiel net vrij van de vloer komt. Doe de motorkap open. Haal het kleppendeksel van de motor af. Ga nu rechts voor opzij van de auto staan en pak het voorwiel op halve hoogte met twee handen vast en draai het wiel in voorwaartse richting. Kijk daarbij naar de tuimelaars van het kleppen mechanisme. Zodra je de tuimelaar van de uitlaatklep van de vierde cilinder -dat is de eerste van het rijtje wat je voor je ziet- ziet bewegen, gaat de uitlaatklep open. Rustig door draaien aan het wiel en je ziet de tuimelaar van de inlaatklep van de vierde cilinder de inlaatklep openen. Rustig door draaien. Nu gaat de uitlaatklep dicht.
Op een gegeven moment staan de tuimelaars van de inlaatklep en de uitlaatklep even ver ingedrukt. "De kleppen staan op tuimelen".
Doe nu de verdelerkap van de ontstekingstoren af. Je ziet de rotor. Die wijst een kant op. Als je nu de kap boven de verdeler houdt, -in de stand waarin hij daarnet nog vast zat- kan je zien welke bougiekabel uitgang nagenoeg recht boven de rotor staat.
Dat is de bougiekabel voor de eerste cilinder. Nu met de draairichting van de rotor mee komt de volgende bougiekabel en die gaat naar de derde cilinder. De volgende gaat naar de vierde cilinder en de overgebleven kabel gaat naar de tweede cilinder.
Nu moet de motor aanslaan.

default

RE: Mini start niet na verwijderen en terugplaatsen ontsteking

Bedankt mannen

zal er binnen kort mee beginnen als alles weer
werkt zal ik het hier vermelden

bedankt alvast . :D

default

RE: Mini start niet na verwijderen en terugplaatsen ontsteking

Hoi Hans mocht je het leuk vinden ik woon ook in Zwolle en ben bezig met het opknappen van een mini uit 1981. Altijd welkom voor een bak koffie.

default

RE: Mini start niet na verwijderen en terugplaatsen ontsteking

lijkt mij leuk d:)b :D mail me

RE: Mini start niet na verwijderen en terugplaatsen ontsteking

Prachtige omschrijving van het herplaatsen van de ontsteking!
Ik heb het hiermee ook voor elkaar gekregen maar het lijkt niet helemaal lekker te gaan.
De motor wordt binnen 2 minuten onwijs warm, zelfs totin de auto is de warmte voelbaar boven de uitlaat. Cyl. 4 staat op tuimelen, rotor wijst naar ong 2 uur en daarop de eerste cylinder aangesloten. Hij loopt, maar enkel met de choke een eindje open. Als ik die dichtdoe valt de motor uit. Is dit een ontstekingsprobleem, of de carb (hiff44) wat noet goed gaat?

RE: Mini start niet na verwijderen en terugplaatsen ontsteking

Als je een 1000-tje hebt heeft een HIF 44 wel een wat grote doorsnede, waardoor de luchtsnelheid in de venturi (te) laag is om voldoende benzine op te nemen. Daar wordt voor een 1000 een HIF 38 aanbevolen. Bij een 1275 wordt er per zuigerslag 27,5% meer lucht aangezogen en heeft een 44 dus meer slagingskans.
Als een 1000 hebt en de 44 wilt handhaven zal je de sproeier bij stationair wat rijk moeten hebben om zonder choke te blijven draaien.
Andere vraag is, of je niet een luchtlek hebt, waardoor de motor bij stationair teveel lucht zonder benzine aanzuigt via het lek.

RE: Mini start niet na verwijderen en terugplaatsen ontsteking

Moet ik het wel netjes zeggen...het is een 1275 met een verwarmd spruitstuk waar de rembekrachtiger op aangesloten zit, die ga ik morgen nakijken. De carb is gereviseerd, dus dat zou goed moeten gaan. Wordt vervolgd, bedankt voor de snelle reactie in ieder geval. Ga ik verder zoeken dan de ontsteking.

RE: Mini start niet na verwijderen en terugplaatsen ontsteking

Hoi Nelleke,
Lijk mij meer een "timing" probleem.
Wordt als de motor loopt het uitlaatspruitstuk(met name in het midden) soms heel heet tot roodgloeiend?
Probeer dan je ontstekingshuis eens een stuk rechtsom te draaien = vroeger.
Hoe heb je de ontsteking afgesteld?
Afstellen: Vacuumslangetje los en op crab afstoppen! (Hiff 44 heeft vaak een "manifold" vacuum aansluiting!) Motor laten lopen(als dat lukt) op 1000 t/pm zetten en ontsteking(scoop) op 8 graden voor ontsteking.
Nu vacuumslangetje weer aansluiten. Je zal merken dat het toerental dan omhoog gaat en de onsteking(scoop) opeens veel vroeger! Dat is een normale reactie op het manifold -vacuum. Toerental terugschroeven naar ongeveer 850/900 t/pm, mengsel opnieuw afstellen. Let op!: het arm en rijk-stellen gaat bij een Hiff anders dan bij een HS carb! HS = mengsel stelwartel in draaien is armer en uitdraaien is rijker.
Bij een Hiff = indraaien vd mengsel stelschroef rijker! en uitdraaien armer!
Ik hoop dat je hier iets aan hebt en je zo het probleem kan vinden.

RE: Mini start niet na verwijderen en terugplaatsen ontsteking

Bedankt voor de reactie!
Vermoed toch dat de carberateur niet helemaal lekker werkt, met de choke een klein stukje open giert het toerrntal van 600 tot 1800 op en neer.krijg zo dus ook de ontsteking niet goed gezet. Hij zuigt verder nergens valse lucht aan. Spruitstuk zit goed dicht.

RE: Mini start niet na verwijderen en terugplaatsen ontsteking

Het euvel boven water..bleek dus de carberateur te zijn. Motortje loopt perfect nu!