Mini start opeens niet meer

default

RE: Mini start opeens niet meer

Ik heb een dringende vraag , ik hoop dat iemand kan helpen! Het gaat om een 1300 Cooper, inspuit carburateur uit 1992. Ik weet niet waar ik zoeken moet. Het gaat om het volgende:

Nadat ik na 500 meter weg wilde rijden begon de auto te schokken en knallen. Daarna starte hij moeilijk. Als hij eenmaal aansloeg kon ik gewoon veel gas geven en hij liep dan altijd mooi stationair. Met gas geven pakte hij goed op. Toen gebeurde er iets vreemds en besloot ik de auto weg te slepen. Om de remmen goed te laten werken heb ik de auto gestart en stationair laten draaien. Zodra de auto in beweging kwam sloeg de motor meteen af. Als de auto stil stond start hij weer normaal, maar zodra hij weer ging rollen sloeg hij weer af. Thuis aangekomen start hij niet meer. Eén keer kwam er een vonk op de bougies en dan wilde hij aanslaan. Daarna niet meer. De bobine is goed, hij is getest en ik heb een reserve gemonteerd.

Kan het liggen aan de versterker module of aan de opnemer van het vliegwiel? Aan de bezine kan het niet liggen omdat ik een beetje benzine in de carburateur heb geschonken en hij nogsteeds niet startte. Vroeger kon dit wel en was de opnemer van de catalisator kapot en kon hij niet koud starten.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

RE: Mini start opeens niet meer

ff voor het idee...

heb je nu een spi, of een carburateur... een carb inspuiting is een beetje als borsten op een vent, idem voor de vliegwielopnemer...

default

RE: Mini start opeens niet meer

Het gaat om een ronde carburateur met een semie electronische ontsteking. Dus geen type waar je vier carburateurs op kan zetten. Eentje met een distributiekap zonder contactpunten.

RE: Mini start opeens niet meer

Ik gok dat een kenteken of een foto een beter idee is..

RE: Mini start opeens niet meer

Hoi Maruschka,

Wat Bart bedoeld is wat voor type motor heb je. Op een gewoon blok kun je ook een elektronische ontsteking zetten.

Spi

Nr. 14 is de injector.

carb

De carbversie uit 1992 heeft alleen wel een iets vollere motorruimte doordat de rembekrachtiger geplaatst is. Nr. 7 op het eerste plaatje.

Aan de hand daarvan kunnen we beter bepalen wat er mis zou kunnen zijn.

Groetjes, Bram

RE: Mini start opeens niet meer

tamiyamini schreef:
Ik gok dat een kenteken of een foto een beter idee is..




Beste man, zou je mijn email willen beantwoorden?

default

RE: Mini start opeens niet meer

Bedankt! Volgens jou foto heb ik een Spi met rembekrachtiger en inspuit.

RE: Mini start opeens niet meer

En? Inmiddels opgelost ?

default

RE: Mini start opeens niet meer

Ja! Dat probleem is opgelost, het was een zekering die los zat. Het volgende probleem is, dat de auto nu alleen start als hij koud is. Als hij warm geworden is, en ik wil het starten, doet hij het niet. Iemand een idee?

RE: Mini start opeens niet meer

Lees deze eens door:

link


Voor de rest geen klachten als hij rijdt?

default

RE: Mini start opeens niet meer

Als de motor koud is start hij, en rijdt goed. Maar als de motor warm is, slaat hij schokkend af na 2 km. Je kan hem dan niet meer starten. En ik moest hem naar huis slepen.

De startmotor draait heel goed, maar hij krijgt geen vonk.

Als hij daarna weer koud is, start hij weer gewoon. En loopt heel goed stationair.

RE: Mini start opeens niet meer

ik ken dit probleem voor een deel wete jullie de oplossing al?

bij die van mij wil hij af en toe niet vooruit als ik gas geef bij het weg rijden bij stoplichten. met een beetje handsjook (weet niet of ik het woord goed schrijf) gaat hij wel weer. Vandaag ging hij voor het eerst uit bij het verkeerslicht maar kon hem wel probleem loos starten. tenminste heb het nu nog niet weer geprobeert maar ga er vanuit dat ik straks weer naar mijn werk kan er mee.

RE: Mini start opeens niet meer

even een aanvullende vraag.

Waar zit de benzinefilter, ik heb namelijk het idee dat die vies is doordat de mini bij de vorige eigenaar langetijd gestaan heeft. en wil wel eens zien of die nog schoon is.

anders ook maar vervangen. maar heeft er iemand 2 slang klemmen, of een alternatief idee voor slangklem, zodat niet mijn tank leeg loopt tijden het vervangen van de filter

RE: Mini start opeens niet meer

benzinefilter zit er oorspronkelijk niet in, dus of en waar hij zit is niet te zeggen, je kan hem meteen na de tank in de kofferruimte zetten, of juist aan het subframe achter.

ook kan hij in het motorruim zitten, tis maar net wat een leuke plek is...

ik denk dat jou minike simpelweg afgesteld moet worden, ik denk dat je contactpunten verkeerd staan door slijtage en dus ook je ontstekingsmoment niet meer lekker is. misschien iets met je mengsel, maar eerst de ontsteking...

RE: Mini start opeens niet meer

op het achtersubframe

RE: Mini start opeens niet meer

Red Flame schreef:
benzinefilter zit er oorspronkelijk niet in, dus of en waar hij zit is niet te zeggen, je kan hem meteen na de tank in de kofferruimte zetten, of juist aan het subframe achter.

ook kan hij in het motorruim zitten, tis maar net wat een leuke plek is...

ik denk dat jou minike simpelweg afgesteld moet worden, ik denk dat je contactpunten verkeerd staan door slijtage en dus ook je ontstekingsmoment niet meer lekker is. misschien iets met je mengsel, maar eerst de ontsteking...




en dat afstellen hoe gaat dat? kan er iemand in de omgeving van Helmond misschien bij helpen? stationair is er trouwens niks aan de hand alleen als ik weg wil rijden dan begeeft hij het bijna en alleen met veel gas kom ik van de plek.

RE: Mini start opeens niet meer

kom maar een keertje langs hier in eindhoven, dan kijk ik wel ff...

RE: Mini start opeens niet meer

dat is fijn.

kan zo iets verlopen dan de afstelling? ik stuur je een pm om wat af te spreken. kijken of ik eindhoven trouwens ga halen ivm dat ik net onderweg naar het werk ook al langs de kant kwam te staan en niet verder kon. :((
Ga hem in de pauze maar eens ophalen en kijken of ik dan vanavond weer er maar naar huis kan komen. :?

default

RE: Mini start opeens niet meer

De Mini waar het over gaat is dat die Mayfair?
Zo ja, zit er olie in jouw carburateur? Die zwarte dop losdraaien en controleren of het dempertje weerstand geeft. Controleer meteen of je dashpot niet hapert.

RE: Mini start opeens niet meer

Het is inderdaad een mayfair

Misschien rare vraag waar zit de carburateur?
En dat dashpotje waar zit die?

Klein beetje een leek op dat gebied

hij staat nu 1 straat van mijn huis af. en wil niet meer verder. vanavond maar eens naar kijken of ik hem weer naar huis kan rijden of anders duwen. t is maar tenslote 1 lange straat. En dan zoeken wat het is, misschien iemand zin en tijd om te helpen? Red Flame jou tijd en zin zijn ok zeer welkom.... d:)b

RE: Mini start opeens niet meer

ik zie geen, althans niet zoveel smeer, olie in de carburateur (heb het ondertussen gevonden onder luchtfilter) wel moet ik zeggen dat de luchtfilter vies is.

nog ff om weer te lachen:
ik heb nog ff zitten googleen naar dashpotje. maar ik zou niet weten waar die zit. tenminste zie niks bij een afbeelding wat er oplijkt. Wat doet een dashpotje eigenlijk?

:?

misschien ben ik wel te ongeduldig maar wil rijden...... :9~ :9~ :9~ 8)

RE: Mini start opeens niet meer

De dashpot is het bovenste deel van de carburateur, met het zwarte schroefdopje erbovenop. Onder dat schroefdopje zou olie moeten zitten tot iets onder het schroefdraad. Maar startproblemen zou je daar niet door moeten hebben hoor, alleen dat de motor slecht oppakt als je gasgeeft.

Je kan daarvoor trouwens beter onze zoekfunctie gebruiken dan google ;) Dan kun je ook vinden welke olie erin moet etc.

Luchtfilter zou ik eens vervangen als 'ie vies is, dat kan wel startproblemen veroorzaken (hoe is trouwens verder de staat van onderhoud: bougies etc.)

RE: Mini start opeens niet meer

Dashpotje is dat zilvergrijze potje dat midden in de luchtfilter zit. Zit vast op de carburateur.
In dit potje zit olie die de de carb-naald dempt.
Bovenop dit potje zit een zwart draaidopje, als je dit loshaald, kun je de olie bijvullen.

Even op het forum zoeken, hoe en wat...


EDIT, als 2 mensen hetzelfde zeggen, zal het wel waar zijn ;) :P

RE: Mini start opeens niet meer

Starten doet hij goed. alleen zodra ik ga geef verstikt hij waardoor je niet weg kunt komen.

Moet in het dashpotje dan olie? wat voor olie? als het goed is zijn de boggie's (volgens de garage althans net voor de koop vervange) jammer genoeg ik geen boggiesleutel om te kijken hoe ze aan de onderkant er uit zien.

als iets met het dashpotje en carburateur niet klopt ook knallen kunnen veroorzaken met gasgeven, of bij extra gas geven niet direct oppakken.

krijg steeds meer het gevoel dat ik hier echt hulp bij nodig ga hebben. iemand te weekend iets tijd over.

RE: Mini start opeens niet meer

wat zei ik nou over die zoekfunctie ;)
doe er maar wat motorolie in (gaat maar weinig in hoor) het zou goed kunnen helpen voor de problemen die je hebt

RE: Mini start opeens niet meer

Ik wil niemand voor het hoofd stoten, ik vind het forum echt een fantastisch middel om info te zoeken en uit te wisselen.
Maar persoonlijk vind ik de zoekfunctie ook niet altijd even prettig werken omdat het verfijnen in zoekopdracht niet echt geweldig werkt. je krijgt snel te veel of geen resultaat op een zoekopdracht.
Snap ook best dat het haast onbegonnen werk is, maar het forum een keer opschonen of de onderwerpen wat meer verfijnen zou wat dat betreft geen kwaad kunnen.
Maar verder helemaal top hoe deze site bijgehouden wordt en werkt. d:)b :)\\_

default

RE: Mini start opeens niet meer

sebje-80.
Je vertelde dat de auto wel start, maar je komt niet weg.
Waarom adviseerde ik jou om te kijken of er olie in de dashpot zit?
Die zuiger in de dashpot werkt op vacuum en die olie in de dashpot moet voorkomen, dat er valse lucht bijkomt.
Op het moment dat de olie verbruikt is.(het wordt immers door het vacuum de motor ingezogen). dan komt die zuiger niet meer omhoog en die blokkeert het mengsel.

Als je gas geeft gaat de gasklep open en krijg je onderdruk in je venturi.
Door die onderdruk (vacuum) gaat die zuiger omhoog. Dit gaat samen, dus hoe meer gas, hoe hoger die demper komt.
Ik weet niet of dit the solution is, maar wel het proberen waard.

@Crispy, jij hebt 2 reacties gegeven die loodrecht op elkaar staan. Denk daar als moderator nog maar eens goed over na!!!!

RE: Mini start opeens niet meer

ik ben super blij nu en naturlijk mijn vrouw ook....maar ik blijer...haha

Red Flame is langs gekomen en heeft super opgelost \\:)/ \\:)/ hij rijd weer geweldig.... eh nee hij rijd beter zelfs. d:)b
:)\\_
de werking van het daspotje is me inderdaad nu duidelijk geworden. Deze stond droog en is nu weer netjes gevuld.

voor mij is nu het probleem opgelost bedankt

RE: Mini start opeens niet meer

GeoffreyVanZ schreef:
sebje-80.
Die zuiger in de dashpot werkt op vacuum en die olie in de dashpot moet voorkomen, dat er valse lucht bijkomt.
Op het moment dat de olie verbruikt is.(het wordt immers door het vacuum de motor ingezogen). dan komt die zuiger niet meer omhoog en die blokkeert het mengsel.




Even een opmerking:
De zuiger zal wel omhoog gaan als de dashpot leeg is.
De enigste luchtafdichting die de olieverzorgt is rond de geleidende as(waar de zuiger in zit). Daar wordt dus ook wat olie weg gezogen, maar de luchtaanzuiging is minimaal. Het heeft natuurlijk wel invloed maar de lek is niet zo groot dat de zuiger niet omhoog gaat.

De demping op de zuiger is voor een mengsel verrijking. Wanneer je van stationair vol op het gas gaat wil je dat het mengsel verrijkt wordt. Door de demping blijft de zuiger laag en wordt er dus een groter vacuum gecreerd in de venturie. Hierdoor heb je een mengsel verrijking.

Wanneer de pot leeg is dan geef je veel gas, zuiger vliegt om hoog, geen mengsel verrijking en motor wil minder goed optoeren.

RE: Mini start opeens niet meer

GeoffreyVanZ schreef:
@Crispy, jij hebt 2 reacties gegeven die loodrecht op elkaar staan. Denk daar als moderator nog maar eens goed over na!!!!



Ik ga er even vanuit dat je doelt op mijn opmerkingen of het bijvullen van de dashpot wel of niet het probleem zouden verhelpen - Dan heb je waarschijnlijk gemist dat sebje-80 in de tussentijd aangegeven heeft dat het starten van de auto niet het probleem is, maar dat de motor slecht oppakt.

In het eerste geval helpt bijvullen van de dashpot niet echt, in het 2e zou het kunnen helpen (zoals je zelf immers ook aangeeft!) Misschien dat ik in eerste instantie niet goed gelezen heb, maar de manier waarop je dit aangeeft kan ook wel wat vriendelijker misschien?

Overigens betekent "moderator" niet dat ik hier op technisch gebied het laatste woord heb hoor, ik weet er misschien net genoeg van om de discussies hier in goede banen te kunnen leiden...

RE: Mini start opeens niet meer

@GeoffreyVanZ:

GeoffreyVanZ schreef:
@Crispy, jij hebt 2 reacties gegeven die loodrecht op elkaar staan. Denk daar als moderator nog maar eens goed over na!!!!



Nog 1 kleine opmerking hierover en dan weer snel ontopic:

Misschien kun je beter dit soort opmerkingen beter via de [i:xz6ocn2l]PB/PM[/i:xz6ocn2l] doen. Dat houdt het idd wat vriendelijker. We zijn een club mensen die elkaar proberen te helpen op een zo leuk mogelijke manier.
Dat er discussies ontstaan..gebeurd zeker weleens. Maar altijd op een menselijke manier, zo gaan we met elkaar hier om.

Groetjes,

Maurice

En nu weer ontopic ;)

@ sebje_80: Fijn voor je dat ie weer goed loopt! d:)b Nog veel plezier met je Minike komende tijd. Ons Rood Vlammeke heeft het weer voor elkaar :)

default

RE: Mini start opeens niet meer

Ik heb heb 2 pm's gehad van Crispy en rood vlammeke, en die hebben zij beide weer ingeslikt ?!
@ Crispy over die reacties, het is inderdaad een misverstand, maar jij bent degene die niet in de gaten had, dat sebje het topic hadt gewijzigd. Lees het maar na.
@ G-kracht, De dashpot stijgt door vacuum. Het gaatje wat dit veroorzaakt zit in de bodem van de dashpot aan de zijde van het inlaat spruitstuk. De olie zit niet alleen in de buis, maar ook ernaast dat vloeit via de bowl naar beneden, langs de dashpot ring en zorgt voor vacuumdicht.

Als er geen olie meer in zit, dan is er geen vacuumdichte situatie en kan er valse lucht inkomen. Dit heeft tot gevolg dat de dashpot NIET meer omhoog komt.

Mensen die autosport bedrijven met SU's, doen alle moeite om te zorgen dat de dashpot naar BOVEN vliegt!!! Ik modificeer ze al 35 jaar naar quick-lift profiel.
Bij vol gas ,staat de gasklep horizontaal en moet de dashpot zo snel mogelijk tot de hoogste stand komen. Dan staat de sproeiernaald in zijn hoogste stand en geeft maximale cylindervulling. Wat het CO is, dat heb je al van tevoren bepaald.
Dat "dempertje" in de oliebuis, zit er niet om die dashpot te dempen als die naar boven komt. NEE, hij zit er om te voorkomen dat de dashpot te snel naar BENEDEN komt.
@Mausje, wil jij mij vertellen hoe jouw vriendjes hier op "nieuwelingen" rageren.
En wat jouw vriend vlammend rood heeft gepresteerd, dat is mij niet duidelijk geworden. Misschien kreeg die wel een goed advies.........

RE: Mini start opeens niet meer

Waarom dempt de zuiger dan het meeste bij het stijgen van de zuiger? en niet juist bij het dalen?

En als je ze zuiger zo snel mogelijk naar de top toe wil hebben kan je dus beter het gat in de dop dichten en olie er uit.
Dan heb je dus geen demping en ook geen vacuum lek. Zuiger direct boven in. De verhouding vacuum en zuigerstand(naald) kan je dan als nog vastleggen.

Maar bij een acceleratie wil je juist dat het mengsel verrijkt. Dit is het geval bij een straatwagen. Door de verrijking ga je richting lambda 0,9. Zo heb je meer vermogen. Bij het continue toerental wil je weer terug naar Lambda 1 ivm emissie en kat.
Bij een circuitwagen wil je continu max vermogen, (en mogen de mussen van het dak vallen door de CO :'( :9 ) dus zit je continu op de 0,9.

Over die olie,
Bedoel je nu de buitenste rand van de zuiger tov de dashpot?, Dan begrijp ik je punt.

Wat bedoel je met quick-lift profiel?

Ik ben blij dat je de discussie weer wil voortzetten d:)b . Zo kan men van iedereen wat leren.

RE: Mini start opeens niet meer

Het enige wat ik uit ervaring weet is dat de demper (standaard mini) inderdaad meer weerstand heeft als 'ie omhoog gaat. Zonder luchtfilter en elleboog erop kan je dat ook makkelijk met de hand proberen.

Volgens mijn oude studieboek (Advanced Engine Technology, Heinz Heisler) is dat nodig omdat bij het (snel) openen van de gasklep, de lucht sneller toestroomt dat de benzinetoevoer. Dus bij het snel omhooggaan van de zuiger zal er meer lucht in de inlaat stromen. Ook de naald gaat verder omhoog, dus daardoor zou er ook meer brandstof moeten komen maar dat reageert dus wat langzamer. Daarom wordt de beweging van de zuiger gedempt zodat er minder lucht toestroomt, maar ook iets onderdruk ontstaat waardoor de brandstof wat meer aangezogen wordt. Als het motortoerental zich stabiliseert zal de zuiger verder omhoog gaan.

Het kan natuurlijk zijn dat je voor race-doeleinden je carb rijker hebt afgesteld en/of een rijkere naald hebt gemonteerd. Dan zou het kunnen dat je de zuiger sneller omhoog wilt hebben omdat je relatief toch al meer brandstof hebt. Uiteindelijk is die zuiger toch een obstakel in je luchttoevoer dus kost het vermogen als ie lager staat.

RE: Mini start opeens niet meer

om het eventjes nog makkelijker te maken...

de mini van sebje startte niet, bij rondgooien totaal geen geluid dat leek op aanslaan van het blok. leek zelfs compressieloos. we hebben compressie gemeten, daar bleek niets mee mis te zijn.

carbje was schoon en we roken mengsel, dus verdeelkap eraf en contacten schoongemaakt, contactpuntafstand ff opnieuw gesteld en tijdstip weer netjes gezet. met als gevolg een net lopende mien...

dashpot was helemaal leeg, maar een lege dashpot is nooit de oorzaak van niet aanslaan. tenminste voordat ik een heel verhaal over me heen krijg, in de 12 jaar dat ik nu minitjes onderhoud ben ik er nog geen enkele tegengekomen die door een lege dashpot niet wilde starten...

Ik blijf me wel verbazen over het enorme haantjesgedrag hier op het forum, wie heeft de grootste kwaak?? een beetje verdraagzaamheid en respect voor elkaars mening zou mooi zijn.

een moderator zorgt ervoor dat alles in goede banen geleid word, een moderator wordt niet geselecteerd op technische kennis.

@ Geoffrey, ik weet niet of het je bedoeling is, maar je komt nu over alszijnde dat je jezelf god-in-miniland vind, en dat stoot veel mensen tegen de borst. nogmaals ik twijfel niet aan je kennis, die is er in zeer ruime mate aanwezig, maar verwacht je nu dat als jij iets zegt hier op het forum, dat de rest dan niets meer zegt, Jha-amen roept?? zo kom je wel over...

het is absoluut waar dat er hier een hoop mensen rondkijken en roepen die echt niet weten waar het over gaat, maar het forum is voor iedereen en iedereen mag zijn zegje doen. heb toch eens wat respect voor elkaar, het is de laatste weken wel echt een dieptepunt hoe er op elkaar gereageerd wordt...

forum
Oud Grieks woord voor een publieke plek, waar iedereen met elkaar van gedachten kan wisselen. Elektronische discussiegroep waar mensen met een gemeenschappelijke interesse informatie, meningen en standpunten kunnen uitwisselen. '
Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/forum