RE: Mini start wel maar loopt als een tractor
Ingediend door Belske op za, 10-11-2018 22:21
Verdelerkap vocht of gescheurd ?
- Login of registreer om te reageren
Ingediend door Belske op za, 10-11-2018 22:21
Verdelerkap vocht of gescheurd ?
Vertel eens Spider850, wat voor Mini heb je. Is het er een met een carburateur en een ontsteking met contactpunten? Of heb je een jonger exemplaar, met injectie en elektronische ontsteking. Zulke aspecten maken nogal wat uit als het er om gaat dat 'ie slecht op gang komt.
Ingediend door spider850 op zo, 11-11-2018 20:41
Hallo
Het is een Spi van 1996 ik heb de verdelerkap rotor bougies en kabels al vernieuwd,maar het euvel blijft.
Daar was ik al bang voor. Een Mini met electronica. Omdat de motor wel 'aan de praat' komt, is het elektrische gedeelte waarschijnlijk niet de oorzaak van de storing. De aansturing van de electronica die de injectie stuurt en de ontsteking wordt voor een deel gedaan vanuit het vacuüm in het inlaatspruitstuk. Daarvoor lopen er dunne plastic slangetjes naar de regeldoos. Daar vind je ook nog 'elleboogjes' die de verbindingen verzorgen. Vaak zijn al die aansluitingen niet echt 'luchtdicht', waardoor het vacuüm onregelmatig en onvolledig doorgegeven wordt aan de regeldoos. Die lukt het dan niet goed om de boel te regelen en de gevolgen daarvan heb je karakteristiek beschreven. Loop dus al die plastic slangetjes en hun verbindingen zorgvuldig na en je zult de oorzaak van de storing waarschijnlijk tegenkomen.
Ingediend door spider850 op zo, 11-11-2018 22:46
Ik ga er morgen gelijk naar kijken misschien heb ik geluk.
alvast bedankt voor de tip.
Er zijn inderdaad vaak problemen met de vacuüm slangetjes, maar je motor zou ook zonder het (correct) aansluiten van deze slangetjes wel "prima" moeten lopen. Het zou niet meer effect mogen hebben dan een iets hoger stationair of een iets slechtere verbranding.
Ik denk dat het probleem ergens anders in zit.
Loopt je motor alleen slecht als die koud is?
wat heb je tot nu gecontroleerd?
gr. David
Ingediend door spider850 op di, 13-11-2018 16:30
Heb ondertussen alles gecontroleerd,alle aansluitingenvan de slangetjes zijn goed,hij loopt wel wat beter gaat sneller op alle cilinders maar optimaal is anders na een paar minuten{1-2}redelijk,alleen tussen 4-5 duizend toeren zit een dood stuk het vermogen is wel terug om in beweging te komen is geen volgas meer nodig,ik heb er nog niet mee gereden.
Nou, langzamerhand komen we toch stapjes verder.
Bij een Mini met een 'i' in de type aanduiding hebben we geen carburateur maar 'injectie'.
Nu is het bekend dat injecteurs 'vervuild' kunnen raken.
De vloeistof afgifte is dan gedeeltelijk gestremd en in elk geval niet egaal in de verspreiding van de druppeltjes.
Wat je beschrijft doet me denken aan 'te arm mengsel', wat allengs beter wordt.
De voor de hand liggende 'oplossing' voor de vervuiling is een reinigingsmiddel wat je bij de bemande tankstations kunt kopen of bij Brezan. Dat doe je bij een tankbeurt bij de benzine die je tankt en -allengs- lost dit reinigingsmiddel de vervuiling in de injecteer(s) op.
Controleer ook even of alle moertjes waarmee het inlaatspruitstuk tegen de kop geschroefd zit wel strak aan zitten. Als daar 'valse lucht' getrokken wordt heeft dat ook negatieve invloed op de mengselverhuoding. Als motor nog koud is erger dan wanneer die op bedrijfstemperatuur gekomen is.
Ingediend door spider850 op di, 13-11-2018 18:25
Injecteurcleaner heb ik al in de tank gegooid, het valse lucht probleem zal i k morgen even nalopen je hoort het wel.iedereen alvast bedankt voor de tips.
Frank.
Heeft deze auto goed gelopen in jouw bezit? of heb je hem zo gekocht?
Ingediend door spider850 op wo, 14-11-2018 20:09
Ik heb de auto al een paar jaar,maar mijn dochter reed ermee ze belde mij met de mededeling dat hij slecht startte en niet trok,auto opgehaald met ambulance,dacht in eerste instantie bougies maar blijkt toch iets anders te zijn wat het is weet ik niet maar ga er een zaterdagje tegenaan gooien en dan zien we wel in ieder geval allen bedankt voor de tips en tricks jullie horen het wel wat het WAS hoop ik.
En er is niet een vergissing geweest bij het tankstation, waardoor er een liter diesel in de tank gekomen is voordat 'de fout' ontdekt werd? En dan verder benzine tanken in de hoop dat het negatieve effect meevalt. Uit (deze) ervaring herken ik de storingen die genoemd worden.
Ik zou beginnen met compressie meten.
Hoop voor je dat het meevalt!
Mocht er iets zijn met je injectie-unit, ik heb nog een reserve liggen.
succes
Ingediend door spider850 op do, 15-11-2018 16:52
Ik ga bij 0 beginnen,je hoort van mij.
Hartsemaster brengt me op een idee. En dat kon wel eens de oorzaak zijn.
Vroeger werden de Mini's gebouwd voor het gebruik van gelode benzine. Daarmee vormde zich een laagje loodoxide op de zittingen van de uitlaatkleppen, zodat die beter bestand waren tegen de hitte van het uitlaatgas. Maar die gelode benzine verdween van de markt en we gingen dan maar 'ongelood' tanken.
Dat ging goed als je geregeld (wat vaker) de klepspeling van de uitlaatkleppen controleerde en bijstelde.
Vraag dus; wanneer zijn de kleppen van deze Mini voor het laatst gesteld?
Als je ongelood tankt, verdwijnt het laagje loodoxide op de zittingen en de kleppen steken dieper in de zetels als ze dicht gaan. Als je het stelschroefje van de tuimelaars niet wat terug draait, is er op den duur geen speling meer en laten de uitlaatkleppen gas door tijdens de werkslag omdat ze niet meer 'helemaal' dicht gaan.
Bij koude motor is de afdichting het slechtst en bij het warm worden van de motor wordt de afdichting langzamerhand ietsje beter.
Dus, het controleren van de compressie zal (te) lage cijfers opleveren en dan volgt automatisch 'kleppen stellen'.
Ingediend door spider850 op vr, 16-11-2018 19:15
Klinkt aannemelijk kun je mij de stelgegevens doorsturen bij koude motor graag,gaan we daar maar eerst mee beginnen daarna zien we wel verder.
Groet Frank.
In de Haynes manual staat, voor zowel inlaat- als uitlaatklep, bij een koude motor:
All engine types except 12A = 0.30 mm
12A engines = 0.33 to 0.38 mm
In de WiKi pagina's op dit forum vind je trouwens een complete handleiding hoe je het kleppen stellen moet doen.
Ingediend door spider850 op za, 17-11-2018 18:53
Bedankt,maar waar herken ik een 12a motor aan je zal zien die heb ik weer.
Groet Frank.
Boven de dynamo zit op een randje van het blok waar de kop op rust een aluminium blaadje met cijfers en letters. Als je daar 12 in tegen komt én op het kleppendeksel staat ongeveer in het midden een + teken, dan heb je zo'n motor.
Even aan de mee-lezers; heb ik het goed?
Ingediend door spider850 op za, 17-11-2018 21:49
We zullen eens gaan zoeken,bedankt.
Ingediend door spider850 op di, 20-11-2018 17:14
Allemaal bedankt
Alles nagelopen maar brengt geen verbetering.
Dus bij deze een oproep zijn evt.mannen die een kijkje willen nemen hier,
Omgeving Maassluis Westland
BVD Frank.
Ingediend door Theo van den Bogaard op wo, 21-11-2018 08:41
zoals eerder al aangegeven: heb je de compressie gemeten?
zou ook iets als een lekke koppakking kunnen zijn ..
wat zie je onder de olievuldop? en wat onder de radiateurdop?
groetjes,
Theo van den Bogaard
Hoi Frank,
Ik woon niet ver bij je vandaan, kan wel even komen kijken.
stuur maar een appje: 0621162361
gr. David
Ingediend door spider850 op za, 08-12-2018 18:56
Mannen allemaal bedankt voor de adviezen,hij doet het weer koppakking miste een stukje tussen cilinder 2+3 kop gevlakt nieuwe pakking alles in elkaar en weer zo als van ouds.
Ja, nu je de oorzaak vermeldt herkennen we ook de verschijnselen.
Ik had eens zoiets bij een 2200 zescilinder, dan zijn er dus vier die het wel doen en twee die steeds maar de boel in de war brengen. Zo kreeg ik steeds maar de carburateurs niet goed afgesteld. Tot iemand zei; 'je moet eens de compressie meten'! Voilà.
RE: Mini start wel maar loopt als een tractor
Ingediend door spider850 op za, 10-11-2018 14:26
Mini start wel loopt op2 cilinders na een tijdje op 3 en dan op4
stottert bij gasgeven loopt stationair 900 toeren als je inschakelt met veel gas weg rijden maar heeft geen of weinig vermogen wat is hier de oorzaak van iemand enig idee??
Frank.