Mini trekt accu leeg

default

RE: Mini trekt accu leeg

Halloow!

Mijn autootje trekt de accu leeg. Denk dat de Dynamo defect is. Is dit zelf op een of andere manier te fiksen? Als ik een nieuwe aanschaf, hoeveel ben ik dan kwijt?

Alvast veel dank,
Nes

RE: Mini trekt accu leeg

Weet je wel zeker dat het de dymano is die stuk is? Het kan net zo goed je accu zelf zijn, je spanningsregelaar, je te dikke stereo en noem zo maar op.

Het is natuurlijk heel simpel te controleren of het de dynamo is, door te meten met een voltmeter aan de polen van de dynamo. Als deze ongeveer een 14 Volt aangeeft (boven stationair toerental) is deze in orde (9 van de 10 keer). Let dan eens op je verlichting wanneer je van je staionair, gas geeft. Moeten deze even wat feller gaan branden en daarna toch wel weer in de buurt van de normale lichtopbrengst komen en dus niet fel blijven branden. Is dit niet het geval dan is je spanningsregelaar zeer waarschijnlijk niet goed. Klopt dit allebei dan neem ik aan dat je accu gewoon verrot is en slecht bijlaadt dus. Door bijvoorbeeld en te dikke stereo kun je je accu vrij snel (zeker zo'n kleintje als in een Mini ligt) kapot trekken.

Een revisie dynamo (net als nieuw) kost vaak niet meer dan een €50,00. Ik weet dat een heel nieuwe extra zware dynamo (100Amp) een €250,00 kost, maar wat een originele 'normale' kost weet ik zo niet uit mijn hoofd. Ik verwcht zoiets tussen de €100,00 en €150,00 maar ik zou altijd voor een gereviseerde gaan. Waarschijnlijk is je eigen dynamo ook te reviseren of te repareren, ben je waarschijnlijk nog goedkoper uit.

RE: Mini trekt accu leeg

Zou je aub het adres willen vertellen waar je een gereviseerde kan halen voor 50 euro.
En ook had adres voor de 100 Amp versie.
Ik heb het van de 100 Amp Dynamo in Oudenbosch gevraagd maar daar weten ze niet van het bestaan af.
Groeten

RE: Mini trekt accu leeg

Een 100 Amp versie in Nederland halen lijkt me moeilijk ja, maar in Engeland is dat geen probleem. Kijk bijvoorbeeld hier maar. Zo zijn er nog wel meer adressen in Engeland waar je ze vandaan kunt halen. Maar misschien de gebruikelijke Mini-centra even langsbellen!?

Voor gereviseerde dynamo's kun je het beste sloperijen in de buurt bellen, die weten daar voor vaak goede adresjes. Ik weet dat er een bedrijf in Waalwijk zit (zat) die startmotor en dynamo's reviseerde voor omgerekend een €50. Kan alleen de naam niet meer herinneren. Maar als je zoekt via de goudengids kom je al snel bedrijven tegen die gespecialiseerd zijn op het gebied van autoelectronica en die reviseren ook heel vaak dynamo's en startmotoren. Soms met ruildynamo's de andere keer krijg je je eigenste weer terug.

Maar het reviseren kun je ook zelf vrij makkelijk hoor. Als je een beetje technisch aangelegd bent is dat niet zo'n kunst. Aangezien je je Mini ook zo laag krijgt als op de foto moet het fixen van je dynamo voor jou ook geen kunst zijn. Nieuwe borsteltjes, lagers c.q. bussen, rotor schoon borstelen, etc. Heb je weer een nieuwe.

RE: Mini trekt accu leeg

ik heb er nog een (47Ah geloof ik) liggen PM maar.voor grotere exemplaren kan je kijken voor een exemplaar uit een range rover.

check even de pully als hij heeft gelopen..hij hoort maximaal lauw te zijn. is hij warmer dan slipt hij en dat laad hij ook niet bij. dan moet je hem strakker zetten.

RE: Mini trekt accu leeg

Men kan niet zo maar een 100 amp dynamo inbouwen in de plaats van de meest gangbare 45 amp dynamo.
Hier zijn berekeningen voor nodig, motorvermogen, afname van stroom, laadtijd, hoogte van het toerental.
Het is dan ook niet aan te bevelen en toepasselijk dat zware dynamo's op motoren met gering vermogen kunnen worden gemonteerd.


Wanneer een 12 Volt dynamo 100 A aan stroom levert, vraagt deze van de motor:100 x 12 = 1200 Watt.
Dit wordt naar boven afgerond op 1,2 kW.
Door de verliezen in lagers en wrijving van de v-snaar moet daar 50% bij opgeteld worden, en dus wordt dit 1,8 kW.
Deze 100 A dynamo kan dus maximaal 1,8 kW : 0,753 = 2,4 pk afnemen (1 pk is 0,735kW).
Hiermee moet rekening worden gehouden bij de keuze van de poelie en de v-snaar.
Een 100 A dynamo laadt namelijk bij 2400 omw/min al 45 A, bij een overbrengverhouding van 1:2 (motortoerental : dynamotoerental). Dit is voor Mini's [color=red:1m9qta6t]dus niet het stationaire toerental. [/color:1m9qta6t] Bij stationair draaien [color=red:1m9qta6t]2400 r/pm moet de motor dan 1,2 pk aan de dynamo leveren. [/color:1m9qta6t]Dit is inclusief de 50%verliezen.
De minimale motorcapaciteit voor een 100 A dynamo ligt op ongeveer 22 kW (30 pk).


Om de juiste spanning van de V snaar te kontroleren is met de duimproef, vanuit het midden van de V snaar deze omlaag drukken, 13mm mag deze naar omlaag gaan.

De laadstroomkring kontroleren en ampére meten gaat ook anders dan anders. De dynamo moet hierbij een toerental van 6000 p/min hebben en dit is niet het toerental van de motor. Hierbij is de diameter van de krukas poelie en dynamopoelie van belang. Verder ga ik hier niet op in weet zeker dat ik hierover al gepost heb.

RE: Mini trekt accu leeg

Theo is een mooi verhaal en goed over nagedacht, je mist alleen 1 belangrijk punt: Een dynamo vaan 100Amp levert natuurlijk niet continu 100Amp. Zolang je geen 1,2kW aan electric power in je auto vraagt, wordt er dus ook geen 2,4 pk van de motor gevraagd. Als je stationair draait en je (normale) radio aan hebt staan is dit niet meer dan een 10Amp en is het vragen van vermogen van de motor hetzelfde. (ik neem maar even de verhoogd eigen massa van de spoel niet mee in de berekeningen, zou een beetje te zijn he!)

Overigens een lekkere grove schatting 50% rendementsverlies op pulleys en lagers, is namelijk veel lager. Elke pulley vreet ongeveer 5% aan vermogen, hoewel dat sterk onderhevig is aan temperatuur, soort snaar, lengte snaar, omtreksnelheid, lengte van de snaar, etc. Een lager daarbij ook nog eens maximaal een 5% (moet het wel een roestige of driedubbel gesealde zijn). 50% is dus veel te veel overtrokken. Een 20% top, maar zeker niet meer!

Het vervangen van een dynamo van 65Amp (origineel) naar een 100Amp brengt daarmee een maximale verhoging van het vermogen met 50%. Verlies op pulleys, en lagers neemt daarbij dus toe met 10% in vergelijking met de originele 65Amp dynamo. Totaal dus 50+10=60%.

Een V-snaar belasten met 160% van de originele trekkracht kan normaliter geen enkel probleem zijn, omdat snaren gebruikelijk worden berekent met een minimale S-factor van 2,5 à 3 (veiligheidsfactor) en is dus veel lager dan een 1,6! Echter de snaar die op een waterpomp-dynamo zit in een Mini is een snaar die makkelijk vermogens tot een 15kW kan overbrengen zonder enig probleem (en veligheidsfactor). Ben je toch nog bang voor slippende pulleys stel je je snaar simpelweg strakker. Dit is geen paardemiddel, maar is een veelgebruikte techniek en met de huidige V-snaren (de red-power snaren) mag er ook veel strakker gespannen worden. Desnoods schaf je een redpower snaar aan (zien er ook nog eens stoer uit ze zijn namelijk rood, goh ;) ) die tevens wat hoger in je pulley liggen, ontlast de snaar ook nog eens en zijn vele malen streker en vergen geen onderhoud.

Het wil natuurlijk niet zeggen dat je motor op stationair toerental er beter op gaat lopen wanneer je een Defcon-party wil nadoen met je Mini, maar een 100Amp dynamo monteren moet echt geen problemen geven, iig minder problemen dan elke 3 maanden een nieuwe accu te moeten aanschaffen. Een bijpassende accu zou ik wel aanraden wil je extreem gaan doen met versterkers. Beter een grote buffer dan alles direct van je dynamo te moeten pakken (inclusief passingsvallen) waardoor het allemaal alleen maar veel meer piekbelastingen krijgt.

default

RE: Mini trekt accu leeg

ja, ok bedankt? Maar kep er net een nieuwe accu ingezet omdat die ander op was (was doorgemeten) Heeft paar km gelopen alvorens hij plotseling begon te haperen tijdens het rijden, en toen wast einde verhaal...
Dus toch Dynamo?

Nes

RE: Mini trekt accu leeg

Daarvoor geef je veel te weinig informatie om hieruit een conclusie te trekken. Als je je accu vervangt omdat hij versleten is en daarna je auto na een klein stukje stil komt te staan heeft dat zeer waarschijnlijk niks met je accu te maken. Kan natuurlijk zo ongeveer alles zijn. Iets duidelijker de symptomen omschrijven zal een stuk helpen.

Is het een auto die lang heeft stil gestaan ofzo?

RE: Mini trekt accu leeg

ff kort de bocht om..

of je dynamo is kaduuk..( kans is klein)
je accu is aan gort ( heb je vervangen)

V snaar slipt ( heb je al gechecked???)


zet de accu op een lader.. laat de auto iest boven ( 2000prm's)stationair draaien.

zet een multimeter op de pluspool van de accu en een aardepunt.

[i:1esz36fo]bij >13.6 volt ligt het NIET aan de oplading.[/i:1esz36fo]

meet even ..!!

ik schat slippende V snaar.zet hem maar ens lomp op spanning


EDIT bakje toevoegingen

default

RE: Mini trekt accu leeg

Sorry, hier wat meer info;
Mini is uit '83, heeft 1 jaar stilgestaan. startte moeizaam of had spontaan geen stroom (rijden>tanken> starten>niks!)Dan hoorde je of een soort rrrrr geluid, of gewoon helemaal niks. Accu dus doorgemeten, was belabberd. Nieuwe ingezet:starten>lopen! + - 3 dagen redelijk korte afstandjes gereden (zo'n 15 km per dag)daarna, na een redelijke rit(half uurtje)uitgezet, na 10 min starten>niks, geen enkel geluid ook. Toen was het lopen>starten ipv andersom! Nou, naar huis gereden maar halverwege begon ie te stotteren gevolgd dat ie niet meer reageerde op het gaspedaal en uitsloeg. Niet meer aan de praat gekregen... Als ik nu de accu laat doormeten en hij is leeg, kan ik dan uitgaan van defecte dynamo?
Alvast dank voor de reactie!

Groet, Nes

RE: Mini trekt accu leeg

Nes om je nog meer duidelijkheid te geven en je niet in verwarring te brengen, is het volgende dat niet wordt aangehaald.

Aan de hand van jouw laatste bericht ga ik ervan uit dat de accuu die er nu in zit vrij nieuw is.

Het probleem kort samen gevat is dat je accuu leeg raakt naarmate wat je rijdt, dus laadt hij niet bij.
Een dynamo wekt stroom op!!! Het woord dynamo is verkeerd moet zijn (alternator)oeps daar gaan we weer, maar ja. De meeste gangbare dynamo's leveren wisselspanning op, deze wisselspanning wordt omgezet naar 12 volt gelijkspanning. Op de dynamo zit inwendig of extern een spanningsregelaar. okee daar zijn we uit. Nu laat ik de procedure met door of na meten buiten beschouwing.

Als de spanningsregelaar defect is en deze geeft een te hoog laadvermogen door naar de accuu, dan wordt in feite de accuu opgeblazen omdat deze meer volt krijgt dan moet worden doorgelaten. geeft deze te weinig laad spanning dan wordt de accuu slechts gedeeltelijk of helemaal niet geladen doordat er te veel stroomverbruikers aan staan zoals lichten, radio, enz, enz.

Dan kunnen de koolborstels van de dynamo (alternator) versleten zijn die de stator niet meer optimaal raken. Waardoor er te weinig amperé is om de gewenste of het vereiste amperage te halen om deze te behalen die via de spanningsregelaar naar de accuu moet leiden. Dit kun je enkel te weten komen om de dynamo door te meten of te laten doen. 1 van de 2 is hier de boosdoener.

Het is ofwel de dynamo of de spanningsregelaar, en gezien je mini van '83 is staat bij jou op de dynamo de spanningsregelaar extern achterop je dynamo.

suc6