Kruimelpad
Mini trilt bij 100 km/uur
RE: Mini trilt bij 100 km/uur
Ingediend door metrodriver op ma, 12-11-2007 11:36
K@rin schreef:
!
## zijn de wielen/banden gebalanceerd met de wielen aan de auto?
- Login of registreer om te reageren
Ingediend door Rovert op ma, 12-11-2007 11:56
metrodriver schreef:
## zijn de wielen/banden gebalanceerd met de wielen aan de auto?
Ja.
Ik heb andere topics gelezen op dit forum/ op internet, maar niemand kan echt de vinger op de zere plek leggen.
Vanavond gaan wij nog eens kijken en zoeken;
- schokbrekers
- stuurstang
- lagers
- wielnaven
- ....
Nog andere ideeën?
Ingediend door metrodriver op ma, 12-11-2007 12:06
K@rin schreef:
##
Vanavond gaan wij nog eens kijken en zoeken;
## ik kan nog versleten stuurkogels, of een loszittend stuurhuis bedenken.
die versleten kogels zouden bij deze km-stand niet mogen zijn.
kun je iets over de historie van de klacht vertellen?
is het ineens -spontaan- begonnen, of na een reparatie of na een rij-fout (stoeprand, verkeersheuvel).
of heb je de auto net in bezit en kan het een schadegeval van het vorige baasje zijn?
Ingediend door Rovert op ma, 12-11-2007 12:46
metrodriver schreef:
kun je iets over de historie van de klacht vertellen?
is het ineens -spontaan- begonnen, of na een reparatie of na een rij-fout (stoeprand, verkeersheuvel).
of heb je de auto net in bezit en kan het een schadegeval van het vorige baasje zijn?
Auto nieuw bij de dealer gekocht in 1998.
Ingediend door metrodriver op ma, 12-11-2007 12:52
K@rin schreef:
Probleem is onstaan zonder aanwijsbare reden, volgens mij na het vervangen van de originele pirelli banden
## t is misschien ver gezocht, maar ik zou me kunnen voorstellen dat ze bij het opkrikken van de auto (bij de eerste vervanging) per ongeluk onder een aandrijfas hebben opgetild, en die ietsje krom hebben gedrukt...
het hoeft maar een beetje te zijn en bij een bepaalde snelheid gaan dan andere auto-componenten mee-resoneren met als resultaat een grote "eindtrilling'.
Ingediend door Rovert op di, 13-11-2007 08:25
## t is misschien ver gezocht, maar ik zou me kunnen voorstellen dat ze bij het opkrikken van de auto (bij de eerste vervanging) per ongeluk onder een aandrijfas hebben opgetild, en die ietsje krom hebben gedrukt...
het hoeft maar een beetje te zijn en bij een bepaalde snelheid gaan dan andere auto-componenten mee-resoneren met als resultaat een grote "eindtrilling'.
Het is een mogelijkheid, maar voel je zoiets niet bij elke hoge snelheid dan?
Gisteravond alles nog eens nagelopen en er zit ook helemaal geen speling op de wielen, stuur staat recht en stuurstang zit vast, geen rubbers/lagers/remmen/schokbrekers lek of verduurd.
Alle vloeistoffen zijn mooi helder en op niveau.
Ingediend door BadBert op di, 13-11-2007 08:34
Ik moet zeggen, ik heb hier ook wel wat last van, bij dezelfde snelheden.
(100 niet zo heel veel, maar bij 80 redelijk wat)
Bij mij is het alleen als ik mijn 13" 7j wielen monteer... (ja, gebalanceerd enz enz)
met smalle bandjes (die ik er onder had voor de apk) had ik er eigenlijk niet veel last van.
Ook bij mij is alles gecontroleerd (lagers, fusee's enz enz enz) en na het wisselen van de wielen (dag van de apk keuring) was het trillen weer terug!
Ingediend door metrodriver op di, 13-11-2007 08:49
K@rin schreef:
Het is een mogelijkheid, maar voel je zoiets niet bij elke hoge snelheid dan?
## imho hoeft dat niet.
heb je dat balanceren steeds bij hetzelfde bedrijf/met dezelfde apparatuur laten doen?
zo ja, zou ik m.n. de voorwielen eens bij een andere zaak op een ander machien laten [i:2amp6b8b]checken[/i:2amp6b8b] (als het daar '0 onbalans' blijkt te zijn weet je iets meer.
Alle vloeistoffen zijn mooi helder en op niveau.
## hebben de vloeistoffen een invloed dan? (of bedoel je 'heldere jenever' = 'oude klare')
Ingediend door Rovert op di, 13-11-2007 09:30
metrodriver schreef:
hebben de vloeistoffen een invloed dan? (of bedoel je 'heldere jenever' = 'oude klare')
Oh... ligt het daaraan.
Met dezelfde banden ben ik naar een verschillende garages geweest, in de hoop dat zij iets konden vinden, maar helaas.
Het klinkt misschien raar, maar het voelt aan in het stuur als een sjimmy. Alleen dat onstaat door oneffenheden in het wegdek en die heb je natuurlijk overal hoe hard je ook rijdt. Ik probeer de 2 snelheden te mijden, bang dat bijvoorbeeld mijn stuurhuis kapot gaat door dat getril en geshake.
Heej karin, (zie het nu pas dat je uit woensdrecht komt)
welke mini is van jou? zie er hier eenhele boel rijden
welke maat velgen + banden zitten er bij jou op?
Ik was ook bang dat er iets goed mis is... maar niemand kan tot nu toe wat vinden, dus ik rijd maar gewoon door...
Als iemand een antwoord heeft, hoor ik dat ook graag.
Ingediend door metrodriver op di, 13-11-2007 09:55
K@rin schreef:
Met dezelfde banden
## welke maat wielen en banden gaat het eigenlijk om??
Het klinkt misschien raar, maar het voelt aan in het stuur als een sjimmy. Alleen dat onstaat door oneffenheden in het wegdek
## sjors zei dat het 'shimmy' heet.
imho is het een soort 'klapperen' van de gestuurde (=voor)wielen om een verticale as.
zoiets als de stuurwieltjes van een (slechte?) rollator..
door oneffenheden 'spoorrillen' in de weg gaan brede banden 'nalopen' (=trekken naar links en rechts in het stuur).
dit heeft met de breedheid te maken: hoe breder de slof, hoe meer ze dat doen (op dezelfde weg).
Ingediend door Rovert op di, 13-11-2007 12:10
BadBert schreef:
Heej karin, (zie het nu pas dat je uit woensdrecht komt)
welke mini is van jou? zie er hier eenhele boel rijden
Je hebt mij vast wel eens zien rijden, die ene groene met dat witte dak.
BadBert":244t9q7s]
welke maat velgen + banden zitten er bij jou op?
[/quote:244t9q7s]
De originele "Worstvelgen" van 12 inch
Metrodriver":244t9q7s]## sjors zei dat het 'shimmy' heet.Dit heeft met de breedheid te maken: hoe breder de slof, hoe meer ze dat doen (op dezelfde weg).[/quote:244t9q7s]
[size=59:244t9q7s]Oh, ik had van sjimmie andere spelling doorgekregen.[/size:244t9q7s]
Tja, ik zei al dat het raar zou klinken. Zoiets verwacht je niet bij een mini.
metrodriver schreef:
door oneffenheden 'spoorrillen' in de weg gaan brede banden 'nalopen' (=trekken naar links en rechts in het stuur).
dit heeft met de breedheid te maken: hoe breder de slof, hoe meer ze dat doen (op dezelfde weg).
Dat zal met mijn 7j velgjes met 175 banden dan het probleem zijn?
Enne karin, volgens mij wel hoor! jij mij misschien ook? (groen met grijs dakje/streepjes/verbreders)?
@Karin,
Vraagjes,
Is er een stuurverlager geplaatst ?
Zijn de pasvlakken binnenkant velg op naaf schoon en roestvrij?
Zijn de juiste wielbouten cq moeren bij de velg ?
André
En wat als je de voorbanden achter legt?
Dan sluit je een kromme voorvelg uit.
Is de centrale moer van de naaf wel goed aangetrokken.
Dit moet 210 NM zijn.
Ingediend door Rovert op di, 13-11-2007 14:21
Hoi André,
Dank je voor de vragen en hierbij de antwoorden.
Nee, er is geen stuurverlager.
Ja, alles is schoon en vrij van roest.
BadBert schreef:
Enne karin, volgens mij wel hoor! jij mij misschien ook? (groen met grijs dakje/streepjes/verbreders)?
Hoe kan ik die niet zien
K@rin schreef:
Hoe kan ik die niet zien
Zal volgende keer seinen doe jij dat ook ff?
mocht er een zwarte fiat punto sporting seinen naar je, of leuk kijken, dat ben ik of mijn vrouw in onze andere auto
Owja, bij mij is ook alles zoals et hoort, schoon, goede wielmoeren, en de centre moer zit ook op de juiste manier vast, met de juiste Nm...
Ingediend door metrodriver op di, 13-11-2007 14:27
BadBert schreef:
Dat zal met mijn 7j velgjes met 175 banden dan het probleem zijn?
## sja, ik vind zelf dat 'nalopen' en het effect op de besturing duidelijk [i:2lx04l5w]anders[/i:2lx04l5w] dan 'trillen' in het stuur door niet-gebalanceerde wielen.
ik weet niet wat jij voelt en of je het net zo noemt als ik zou doen.
laat anders eens iemand anders met technisch benul een stukje in je mien rijden. (voor het 'stuur-gevoel')
Thnx, ik ga mijn sleutelmaat binnenkort even een rondje met me mini laten doen.
Hij dacht eerst dat uitbalanceren nodig was, maar dat heb ik laten doen, en het werd er wel iets minder op, maar het is er nog wel.
Ingediend door metrodriver op di, 13-11-2007 14:34
Peter_Vazed schreef:
En wat als je de voorbanden achter legt?
Dan sluit je een kromme voorvelg uit.
Is de centrale moer van de naaf wel goed aangetrokken.
Dit moet 210 NM zijn.
## to all wizards:
dat verklaart toch nooit hoe het kan dat K. (TS) eerst langdurig rijdt met die velgjes en die mini zonder dat er rare dingen in het stuur te voelen zijn, en nu, nadat ze op een ander merk/model band is overgestapt (met behoud van mini, velgen, bouten en de hele santekraam) er ineens hevige trillingen in het stuur voelbaar zijn, bij 80 km/u en ook bij 100 km/u...
ennu: de centrale moer is toch helemaal niet losgeweest?
Probleem is onstaan zonder aanwijsbare reden, volgens mij na het vervangen van de originele pirelli banden
Terug naar Pirelli's zou ik dan zeggen, probleem opgelost.
André
Ingediend door Rovert op di, 13-11-2007 16:19
reuvy schreef:
Terug naar Pirelli's zou ik dan zeggen, probleem opgelost.
André
Zou ik ook zeggen, maar die worden niet meer gemaakt.
Ingediend door metrodriver op di, 13-11-2007 16:51
## en wat heeft dat geintje tot nu toe gekost dan?
2 verschillende setjes banden, enkele keren montage en demontage, meermaals balanceren.... (en nog niet goed)
Mijn eerste reactie is na het lezen van dit verhaal: kromme velg. Een hoogteslag zou ook hebben gekund, maar ook de tweede set geeft dezelfde klachten.
Het probleem zit dus niet in de banden. Een kromme velg is heel goed te zien op een balanceerapparaat. Ook een kromme velg aan de achterkant kan overigens tot trillingen leiden.
Een optie is ook om eens wielen te ruilen met iemand anders (bv Bad Bert).
Dennis
Ingediend door metrodriver op di, 13-11-2007 20:12
Dennis schreef:
Mijn eerste reactie is na het lezen van dit verhaal: kromme velg. Een hoogteslag zou ook hebben gekund, maar ook de tweede set geeft dezelfde klachten.
## imho is een hoogteslag in de velg onafhankelijk van de gemonteerde bandjes.
Het probleem zit dus niet in de banden. Een kromme velg is heel goed te zien op een balanceerapparaat.
## blijft wel even de vraag waarom de balanceerders dit niet waarnemen...
(en waarom een velg ineens krom wordt op het moment dat iemand er ander banden op laat monteren)
je kunt trouwens zelf testen of de velg een zijdelingse of hoogteslag heeft:
zet de kar stevig op de handrem, leg bakstenen voor de achterwielen en een van de voorwielen, krik het andere voorwiel op met een schaarkrik of garagekrik tot iets vrij van de grond, start en schakel naar 2 of 3.
dan moet het betreffende voorwiel draaien en kun je zien of het metaal van de velg een zijdelingse beweging maakt of een beweging in de hoogte.
vergeet niet de motor uit te zetten voordat je hem van de krik haalt.
e.e.a. werkt natuurlijk alleen bij de voorwielen (mini), maar dat zijn de meest waarschijnlijke veroorzakers van het euvel.
Dennis schreef:
Een optie is ook om eens wielen te ruilen met iemand anders (bv Bad Bert)
Had gekund, mits ik dit probleem ook niet zou hebben
overigens passen mijn 7j wieltjes er niet zomaar onder, passen ja... ermee kunnen rijden? dat weet ik niet (ik heb al flink extra moeten slijpen, en ik HAD al ruimte voor 13" wielen...)
@K@rin,
Nog even een paar uurtjes nagedacht over je probleem.
Als "alles" goed is aan de auto de velgen en banden, blijft alleen de onbalans over.
Zijn de velgen zogenaamd blind geplakt,d.w.z. geen lood zichtbaar aan de buitenkant van de velg ?
Bij grensgevallen is dit de minst beste oplossing !
Bij goed balanceren ( dynamisch en statisch )is het beter dat de loodjes op de rand van de velg geplaatst worden.
Ook het ijkpunt waarop het balanceer-apparaat OK geeft is van belang, dit wordt voor het gemak wel eens op 10 gram gezet.
Je moet misschien opzoek naar een andere bandenboer.
Ik kijk uit naar de oplossing.
André
je kunt trouwens zelf testen of de velg een zijdelingse of hoogteslag heeft:
zet de kar stevig op de handrem, leg bakstenen voor de achterwielen en een van de voorwielen, krik het andere voorwiel op met een schaarkrik of garagekrik tot iets vrij van de grond, start en schakel naar 2 of 3.
dan moet het betreffende voorwiel draaien en kun je zien of het metaal van de velg een zijdelingse beweging maakt of een beweging in de hoogte.
vergeet niet de motor uit te zetten voordat je hem van de krik haalt.
e.e.a. werkt natuurlijk alleen bij de voorwielen (mini), maar dat zijn de meest waarschijnlijke veroorzakers van het euvel.
Dit is een hele goede manier om eerst zelf te achterhalen waar het probleem eventueel zit, wissel links en rechtsvoor met het reservewiel, in de hoop dat deze goed is, en kijk of er verschil is, doe het met z'n tweeen, de een gas geven en de andere kijken, zet hem gerust in z'n 4, en ga naar 80 en 100 KM / uur.
André
Ingediend door Rovert op wo, 14-11-2007 09:28
reuvy schreef:
@K@rin,
Nog even een paar uurtjes nagedacht over je probleem.
André
Hopelijk bezorg ik jullie geen slapeloze nachten.
Voor het eerst zijn mijn velgen nu blind geplakt,dus denk niet dat het onbalans is.
De 1ste bandenwissel is gedaan door de Rover dealer zelf en wij zijn toen met dezelfde banden naar andere garages geweest met de klacht. De 2de set is door een bandenboer vervangen en zijn wij wederom bij andere bedrijven geweest om te klagen.
Van het week-end eens oprikken en gas geven, kijken of wij iets waarnemen. Mocht dit niet zo zijn weten wij tenminste dat het aan de achterkant zit.
Zo, die is weer wakker
Dit is al een heel oud topic, dus zou je ook verwachten dat het probleem inmiddels wel opgelost is. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de oorzaak van de trillingen. Heb wel enigzins vergelijkbaar iets dus mogelijk kan ik wat met de oplossing.
Heb dit probleem ook en tegen 140 denk je dat je stuur eraf gaat vliegen
op een gegeven moment reed ik zo tussen 2 camions (lekker veilig )
maar helaas weet ik hiervoor ook geen oplossing
ik dacht ook balanceren, nu heb ik 2 nieuwe banden maar ondertussen heeft de koppeling het begeven dus weet niet of het probleem opgelost zal zijn van het trillen
grtz
Ingediend door Rovert op ma, 12-11-2007 10:19
Mijn Mini Cooper is uit 1998 (km stand 49000) bij een constante snelheid van 90 of 100 km/uur trilt het stuur van de mini ontzettend. Raak je even het gaspendaal of je rem aan dan gaat het over.
Al 2x 4 banden vernieuwd / gebalanceerd / uitgelijnd -motorsteun is los en weer vastgezet - remmen
nagekeken.
Wie weet wat het probleem kan zijn?
Is het een Mini eigenschap?
Zijn er meer mini's van die leeftijd die dit hebben?
Alsjeblieft kom met een goede tip!