Mini valt telkens stil

RE: Mini valt telkens stil

Hallo allen,

Een vriend van mij heeft een wel erg merkwaardig probleem met zijn Mini met Metro 1300 blok.

Als het blok warm begint te worden gaat hij erg haperen als je veel gas geeft. Als je vervolgens gewoon rijdt wordt het blok nog iets warmer, en naarmate hij warmer wordt gaat hij bij steeds minder gas al haperen. Totdat hij simpelweg besluit om helemaal geen brandstof meer in te spuiten. Vervolgens valt de auto stil en wil niet meer starten. Na een minuut of 5, wanneer het blok iets is afgekoeld, wil hij weer starten. Vervolgens kun je weer 15 a 20 kilometer rijden :+) |:( Deze mini heeft wel een tijdje stilgestaan.

Tot nu toe gedaan: ik dacht aan vapor lock, en de thermostaat bleek slecht te zijn, die dus vervangen. Maar het mocht niet baten.
Nieuwe bougies.
Vanmiddag gaan we het olie en brandstoffilter vervangen. Maar ik kan me niet voorstellen dat het m daar in zit.

Hoe controleer ik met zekerheid of een Mini dan wel te rijk of te arm loopt?

Alvast bedankt!

Groeten,
Rico

Edit: De ontsteking stond enkele weken geleden (toen hij nog reed) compleet verkeerd. Die heeft de eigenaar toen goed gezet. En sindsdien treed eigenlijk het probleem op.

RE: Mini valt telkens stil

Is de benzine leiding wel dik genoeg voor een 1300? En deed hij het 'vroeger' wel goed of eigenlijk nooit goed gedaan? Misschien is het idd je brandstof filter maar het zou ook een verkeerd tijdstip kunnen zijn waardoor een motor (te) warm wordt en dan niet meer goed ontbrand.

RE: Mini valt telkens stil

We hebben weer gezocht naar het probleem. We dachten dat misschien de brandstoffilter een beetje verstopt zou zijn geraakt. Maar er is heel geen brandstoffilter te vinden! Ik heb geen idee over de leidingen, oorspronkelijk was het wel een mini 1000. Hij heeft niet altijd dit probleem gehad. Nu willen wij controleren of de carburateur misschien vuil is. Kan deze er gewoon af?

Wat bedoel je met verkeerd tijdstip vlassie?

Bedankt

RE: Mini valt telkens stil

Je kan de leiding van je tank deze gaat eerst via de pomp en dan met een leiding naar je carberateur toe, Hier in zit een vlotterkamer, deze kun je even open schroeven en kijken of deze vuil is.

Wat ik bedoel is het ontstekingstijdstip, dat is het tijdstip wanneer het benzine/luchtmengsel ontbrand.

RE: Mini valt telkens stil

We hebben de carburateur mooi schoongemaakt, was ook niet echt vuil. Vervolgens weer teruggemonteerd. Het probleem is nog steeds aanwezig.

Maar ik denk wel dat ik nu de oorzaak van het probleem weet! De ontsteking stond enkele weken geleden (toen hij nog reed) compleet verkeerd. Die heeft de eigenaar toen goed gezet. En sindsdien treed eigenlijk het probleem op. Ik denk dat de vorige eigenaar bij de revisie van het blok de carburateur op deze foutieve ontstekingswaarde heeft ingesteld, waardoor de carburateur nu met normale ontsteking compleet verkeerd staat (veel te rijk). Het viel ons bij het schoonmaken van de carb op dat de stationairschroef zowat dicht stond.

Dat de Mini te rijk loopt is ook logisch verklaarbaar, hij slaat na een tijdje af, als er zo veel benzine teveel is ingespoten dat hij domweg verzuipt, daarnaast plopt hij buitengewoon veel uit de uitlaat. En er hangt een klamme benzine achtige walm achter de auto.

Dus nu maar de carb instellen! Één vraagje: er zit een sportbobine op de auto, zou dit de reden voor de aangepaste ontsteking en carbinstellingen zijn? Of werkt een sportbobine gewoon met de standaard ontstekingswaarden?

RE: Mini valt telkens stil

riconijhof schreef:
De ontsteking stond enkele weken geleden (toen hij nog reed) compleet verkeerd. Die heeft de eigenaar toen goed gezet. En sindsdien treed eigenlijk het probleem op.


Belangrijk om dit in de eerste post te zetten! Altijd een heel verhaal vertellen, kom je sneller tot een oplossing!

Over de sport bobine, die geeft volgens mij alleen een sterkere vonk en heeft qua tijdstip weinig te maken.

RE: Mini valt telkens stil

Ghehe, de eigenaar had mij niet verteld over die ontsteking, vandaar! Maar ik zet het er even bij. Bedankt! d:)b